Det springer barn utanför våra fönster.

Ja, utanför staketet. I området. Kanske bakom huset mot fältet (är det området inkluderat i trädgården eller inte?) där TS stör sig som mest på att folk rör sig.
Jag måste ha missat något, var har ts skrivit att det är när barnen är på fältet hon stör sig mest? Såg att du skrev det någon annanstans också, själv har jag inte ens uppfattat att barnen leker på fältet utan att det som stör ts är att dom leker precis utanför fönstren.
 
Innan jag flyttade till maken bodde jag i lägenhet som typ kedjehus med egen uteplats på fram och bsksidan samt en gräsplätt. Vi fick inte sätta upp staket pga skötseln av gräsytorna och eftersom vissa slarvade med skötseln så skulle värden klippa.
Ungar sprang för jämnan på gräsmattan och tom på uteplatsen. Droppen blev när en unge stod och slickade på rutan till mitt uterum :meh:
Så jag köpte en massa kompostgaller och hängnade in. Vek ihop det när gräset skulle klippas :up:
 
Jag bodde länge på en gata med flerfamiljshus (antar jag att det räknas som, det var två lägenheter i varje byggnad som stod vägg i vägg med varandra. Vi hade gemensam tvättstuga. ) och på framsidan hade varje hus en liten uppfart och en gräsmatta. På baksidan var ett större, allmänt grönområde - men vissa hus hade även altan eller annan uteplats där.
SJÄLVKLART spelades det fotboll och lektes på det allmänna området, jag och grannen lät gärna hundarna rusbusa där ibland, men inte sjutton satt det ungar under fönstret hos grannen och lekte, eller sparkade boll mot väggar eller drällde leksaker på det allmänna området eller någonting liknande. Trodde det var självklart.
 
SJÄLVKLART spelades det fotboll och lektes på det allmänna området, jag och grannen lät gärna hundarna rusbusa där ibland, men inte sjutton satt det ungar under fönstret hos grannen och lekte, eller sparkade boll mot väggar eller drällde leksaker på det allmänna området eller någonting liknande. Trodde det var självklart.

Nädu, inget är självklart. Jag bor mitt i stan och till husen hör en trång innergård som utgör parkeringsplats åt hyresgästernas bilar. Det står mkt tydliga anslag om att all form av bollspel och lek på parkeringen är strängeligen förbjuden. Knappast va, parkeringen är en allmän bollarena sommartid, det hoppas hage och lämnas cyklar och leksaker vind för våg...:grin: Tackolov att jag bor längst inne i hörnet och har sovrummet på sidan som vetter ut mot gatan (jobbar skift och måste kunna sova dagtid trots att folk har barn liksom).

Nu är inte risken för att nåt barn blir påkört speciellt stor, eftersom det är så litet och trångt och en verkligen bara kan krypköra och ändå får parkera med skohorn. Men den dagen en bil blir påcyklad eller får en boll i rutan, den dagen har jag väntat på en jag flyttade in... Cyklar får en allt som oftast bära runt och flytta på för att ta sig fram med bilen. Skulle jag råka köra över leksaker kunde jag inte bry mig mindre faktiskt, kanske lär nån sig en läxa då. Tackolov har två av de tre småbarnsfamiljerna flyttat under vintern så jag ser fram emot en lugnare utomhussäsong än i fjol... :angel:

Men ja, en ska inte klaga. Jag flydde hit efter min tidigare nämnda vistelse i torpet. Så trots allt är detta lugnare än innan.
 
Nädu, inget är självklart. Jag bor mitt i stan och till husen hör en trång innergård som utgör parkeringsplats åt hyresgästernas bilar. Det står mkt tydliga anslag om att all form av bollspel och lek på parkeringen är strängeligen förbjuden. Knappast va, parkeringen är en allmän bollarena sommartid, det hoppas hage och lämnas cyklar och leksaker vind för våg...:grin: Tackolov att jag bor längst inne i hörnet och har sovrummet på sidan som vetter ut mot gatan (jobbar skift och måste kunna sova dagtid trots att folk har barn liksom).

Nu är inte risken för att nåt barn blir påkört speciellt stor, eftersom det är så litet och trångt och en verkligen bara kan krypköra och ändå får parkera med skohorn. Men den dagen en bil blir påcyklad eller får en boll i rutan, den dagen har jag väntat på en jag flyttade in... Cyklar får en allt som oftast bära runt och flytta på för att ta sig fram med bilen. Skulle jag råka köra över leksaker kunde jag inte bry mig mindre faktiskt, kanske lär nån sig en läxa då. Tackolov har två av de tre småbarnsfamiljerna flyttat under vintern så jag ser fram emot en lugnare utomhussäsong än i fjol... :angel:

Men ja, en ska inte klaga. Jag flydde hit efter min tidigare nämnda vistelse i torpet. Så trots allt är detta lugnare än innan.
Tydligt tecken på att man inte ordnat med tillräckligt med utrymme för barnen skulle jag säga. Helt enkelt dåligt planerat av fastighetsägaren (och bygglovshandläggaren).
 
Tydligt tecken på att man inte ordnat med tillräckligt med utrymme för barnen skulle jag säga. Helt enkelt dåligt planerat av fastighetsägaren (och bygglovshandläggaren).

Husen i mina kvarter är nog från 15-1600-talen skulle jag tro. Dvs det är t-r-å-n-g-t. Tror inte det tänktes så mkt på lekparker och sånt på den tiden...
Bor mitt i stan. Är nog inget ovanligt med för lite plats för allt varesig det är bilar, barn, eller planutrymmen öht. Det finns lekparker och parker men inte direkt inne på gården. Tror inte vi skiljer oss åt så mkt från andra stadskärnor och/eller gamla områden.
 
Husen i mina kvarter är nog från 15-1600-talen skulle jag tro. Dvs det är t-r-å-n-g-t. Tror inte det tänktes så mkt på lekparker och sånt på den tiden...
Bor mitt i stan. Är nog inget ovanligt med för lite plats för allt varesig det är bilar, barn, eller planutrymmen öht. Det finns lekparker och parker men inte direkt inne på gården. Tror inte vi skiljer oss åt så mkt från andra stadskärnor och/eller gamla områden.
Man kan misstänka att parkeringen tillkommit efter det? Det skiljer säkert inte mycket men parkeringsplatser är marklovspliktiga och man ska då göra bedömningen mellan "friyta" och parkeringsyta och i den prioriteringen ska friyta ha företräde. Sen görs inte det och då blir det så här.
 
Man kan misstänka att parkeringen tillkommit efter det? Det skiljer säkert inte mycket men parkeringsplatser är marklovspliktiga och man ska då göra bedömningen mellan "friyta" och parkeringsyta och i den prioriteringen ska friyta ha företräde. Sen görs inte det och då blir det så här.

Jag förstår din poäng men vi som bor här behöver göra oss av med bilarna nånstans. 1 bil per hushåll är inte mkt begärt. Med tanke på att det finns kommunala lekparker och grönytor för barn att leka på så ser jag inte varför det prompt måste vara en lekpark på innergården. Ibland måste det prioriteras. Jag tror inte ens barnfamiljerna själva vill vara utan bil, eller behöva gå runt stan till bilen, för att få en bilplats i närheten av ens bostad är inte säkert att en får. När jag väntade på min plats fick jag parkera om bilen hela tiden alt ha den på jobbet.

Nog med OT om parkering.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag förstår din poäng men vi som bor här behöver göra oss av med bilarna nånstans. 1 bil per hushåll är inte mkt begärt. Med tanke på att det finns kommunala lekparker och grönytor för barn att leka på så ser jag inte varför det prompt måste vara en lekpark på innergården. Ibland måste det prioriteras. Jag tror inte ens barnfamiljerna själva vill vara utan bil, eller behöva gå runt stan till bilen, för att få en bilplats i närheten av ens bostad är inte säkert att en får. När jag väntade på min plats fick jag parkera om bilen hela tiden alt ha den på jobbet.

Nog med OT om parkering.

Att förvänta sig att man ska kunna parkera en egen bil i närheten av bostad i stadsnära område är nog en orimlig förväntan i en inte alltför avlägsen framtid. (För väldigt många är det redan idag en orimlighet )

Det är inte hållbart. Och ett av problemen med bilen är att den är för lätt tillgänglig jfrt med alternativen, att man byggt städerna för bilar.

Men det är definitivt OT.

Jag tycker att människors rörelse inkl barn ska prioriteras långt högre än ställplatser för maskiner som inte används.
 
Jag förstår din poäng men vi som bor här behöver göra oss av med bilarna nånstans. 1 bil per hushåll är inte mkt begärt. Med tanke på att det finns kommunala lekparker och grönytor för barn att leka på så ser jag inte varför det prompt måste vara en lekpark på innergården. Ibland måste det prioriteras. Jag tror inte ens barnfamiljerna själva vill vara utan bil, eller behöva gå runt stan till bilen, för att få en bilplats i närheten av ens bostad är inte säkert att en får. När jag väntade på min plats fick jag parkera om bilen hela tiden alt ha den på jobbet.

Nog med OT om parkering.
Det är inte så mycket min åsikt som lagstiftningen. Pbl 2010:900 8 kap 9 paragrafen sista stycket. Dålig efterlevnad på det dock eftersom vuxnas behov prioriteras högre än barns.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...amling/plan--och-bygglag-2010900_sfs-2010-900
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 762
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 590
Senast: Gunnar
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 095
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 279
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp