Det springer barn utanför våra fönster.

matildadahlgren

Trådstartare
Jag har en fråga angående min hyreslägenhet. Jag och min sambo flyttade från en lägenhet inne i centrum till en större lägenhet ute på landet i december. Det är ett enplanshus med två lägenheter och vi har en liten tomt utanför med altan osv. Huvudsaken till att vi flyttade just hit var för att få ett privatliv, för det får man inte inne i stan. Där vi bor finns det två lägenhetshus men sammanlagt fem lägenheter. Dom som bor i tre av dessa lägenheter (bland annat kvinnan som bor i vårat hus) är släkt med varandra. Dessutom hade dom som bodde i vår lägenhet innan barn. Så jag tror att alla barn som bor där har fått springa runt och leka lite överallt.

När vi är hemma kan det helt plötsligt gå förbi ett gäng ungar precis utanför våra fönster, både på framsidan och på baksidan. Det stör mig mest att dom är på baksidan för där har vi vardagsrum, sovrum och kontor, dessutom är det endast ett fält utanför tomten åt det hållet, så i min värld ska jag kunna stå i sovrummet och byta om utan att vara orolig att någon annan än en hjort skulle kunna se mig. Dom springer runt utanför alla våra fönster, och vi har fönster i alla rum. Det har hänt ett antal gånger att vi hör ljud utanför dörren och när vi tittar ut så sitter det någon och leker precis utanför... Ibland ligger det leksaker utanför dörren också. Vi har liksom en gång med plattor som bara leder till vår dörr/tomt, där leker dom. Igår när vi kom hem stod det en fyrhjuling för barn utanför dörren. För att komma in måste vi antingen flytta på den eller klättra över den... Dessutom har vi en familj som alltid går och rastar sin hund på gräsmattan på framsidan.

Grejen är att det finns två stora gräsmattor, en liten skogsdunge osv där dom kan få leka hur mycket dom vill. Men ofta (inte alltid) väljer dom att vara utanför oss. Jag blir extremt obekväm av det här och vet inte riktigt vad jag ska göra. Min sambo har knappt varit hemma när dom varit där så han säger inte så mycket, och alla andra jag pratar med tycker att jag överreagerar. För tillfället vet vi inte hur mycket tomt som egentligen är "vår", vi har tänkt kolla det med hyresvärden men han är inge vidare på sitt jobb så vi kommer förmodligen inte få något vettigt svar.

Överreagerar jag? Jag vet att det är barn och att dom förmodligen inte förstår, men i min värld borde föräldrarna kunna tänka att bara för att dom som bodde där innan tyckte det var okej kanske inte alla gör det. Men det kanske inte dom heller förstår? Har jag någon "rätt" att säga ifrån angående både barnen och dom som rastar sin hund utanför, trots att vi inte vet hur mycket tomt vi har? Jag tycker att bara det faktum att vi inte får något privatliv och känner oss helt bekväma inne i vår egen lägenhet borde vara anledning nog? Eller? Och isåfall hur säger man till utan att verka otrevlig eller vara dom nyinflyttade som hatar barn eller något? 😂 Hur tänker ni?

Helst skulle jag vilja sätta upp ett staket runt alltihopa så ingen kommer in 😂
 
Hyr ni även marken utanför lägenheten? I så fall kan ni ju hävda att den delen är er, och att ni inte vill att barnen är där.
Men lite lätt tycker jag nog att ni överreagerar. Tror era förväntningar på avskildhet var för stora. Vill man vara säker på att ingen går förbi eller leker utanför fönstren så måste man nog köpa ett eget hus (på stor tomt eller i skogen).
 
Det låter som att ni flyttat till fel lägenhet i fel hus. Även om ni sätter upp staket så kommer det finnas barn som leker där och barn hörs, syns och har leksaker. De som bor där har vant sig vid ett visst sätt att leva och det kan vara väldigt svårt att får folk att ändra sig i den här frågan utan att det blir väldigt dålig stämning.

Jag minns när jag var liten och bodde i ett väldigt barnvänligt område att det fanns ett äldre par som bodde bredvid den största lekplatsen på området. Deras trädgård vätte ut mot lekplatsen. Jag undrade ofta varför de egentligen bodde just där eftersom de ofta sprang ut och skällde på barnen som lekte på lekplatsen.
 
Det låter som att ni flyttat till fel lägenhet i fel hus. Även om ni sätter upp staket så kommer det finnas barn som leker där och barn hörs, syns och har leksaker. De som bor där har vant sig vid ett visst sätt att leva och det kan vara väldigt svårt att får folk att ändra sig i den här frågan utan att det blir väldigt dålig stämning.

Jag minns när jag var liten och bodde i ett väldigt barnvänligt område att det fanns ett äldre par som bodde bredvid den största lekplatsen på området. Deras trädgård vätte ut mot lekplatsen. Jag undrade ofta varför de egentligen bodde just där eftersom de ofta sprang ut och skällde på barnen som lekte på lekplatsen.

Fast om det visar sig att TS faktiskt hyr en del av tomtytan och får lov att avgränsa med staket ska barnen naturligtvis inte gå in på det avhägnade området. Oavsett var man bor.
 
I ett parhus/hus med flera lägenheter får man räkna med att folk ser in. Speciellt på marknivå.

Vill du gå runt naken är det hus på landet eller persienner som gäller!
Fast det är väl lite skillnad på att "folk kan se in" och att folk springer under ens fönster? I dom parhusområden jag ofta besöker (tre st olika) låter föräldrar verkligen inte barnen springa på andras altaner eller leka utanför andras ytterdörr. Vi har flera suterränglägenheter i vårt område med egen ingång, samma sak där.

@matildadahlgren jag instämmer nog med de ovanför som tipsar om att kontakta värden om att få sätta upp staket. Räknar ni med att bo där ett tag kanske det är värt att göra det själv, med värdens tillstånd så klart? Hundrastandet låter också väldigt som knepigt beteende tycker jag, skulle personligen aldrig komma på tanken att rasta någonstans som skulle kunna anses vara någon annans gård.
 
Fast om det visar sig att TS faktiskt hyr en del av tomtytan och får lov att avgränsa med staket ska barnen naturligtvis inte gå in på det avhägnade området. Oavsett var man bor.

Naturligtvis, men det kommer nog inte ses så positivt från övriga grannars sida. Varför inte flytta till ett ställe som faktiskt passar det man letar efter istället?

Jag tvivlar dessutom på att någon annan än lantbrukaren som brukar fältet bakom huset (där TS störde sig mest på att barnen lekte) har något att säga till om att barnen är på hens fält.

Men det är ju bara att fråga hyresvärden om de får bygga ett staket, anlägg häck eller annat som stoppar barnen från att leka på deras del av tomten.

Står det inte i hyreskontraktet om det ingår trädgård eller ej? Och i så fall hur stor denna är. Kanske är det så att det ingår trädgård man delar med grannarna? Men allt sånt ska väl stå i kontraktet?
 
Om det hör lite trädgård/uteplats till er lägenhet, kan ni nog få sätta upp staket runt det. Att barnen leker ute, är ju inte så konstigt. Att de leker nära husen är inte heller konstigt. Att förbjuda dem att leka på "allmänningen" runt huset, om det nu inte räknas som er trädgård, vore väldigt konstigt.
 
Om det hör lite trädgård/uteplats till er lägenhet, kan ni nog få sätta upp staket runt det. Att barnen leker ute, är ju inte så konstigt. Att de leker nära husen är inte heller konstigt. Att förbjuda dem att leka på "allmänningen" runt huset, om det nu inte räknas som er trädgård, vore väldigt konstigt.

Det är ju inte så säkert att ett staket godkänns. Men för TS skull hoppas jag det. Jag är fortfarande nyfiken på vad som står i hyreskontraktet angående trädgården.
 
Jag förstår att du blir irriterad när tanken med flytten var att få vara mer ifred än vid tidigare boendet. Jag tycker inte heller att det är okej att andra springer precis utanför fönstrena som du beskriver. Jag skulle börja med att höra efter med hyresvärden var gränsen för er bostad går, om det är okej att sätta upp någon form av staket för att få avskildhet. Blir grannarna irriterade på det skulle jag lägga tillbaka det på dem, bara för att de tidigare har kunnat ta sig friheter som de kanske inte har rätt till så betyder inte det att kommer fortsätta kunna göra det för alltid.

Visar hyresvärden ingen förståelse får du antingen ändra dina förväntningar på bostaden eller överväga att flytta igen.
 
Precis. Det finns ju också en väldigt sympatisk grej i att man har en gemensam stor utomhusyta, istället för små privata inhägnader.

Ja, och så som det beskrivs, att iaf tre av familjerna släkt med varandra och att det verkar finnas en tradition i att ha gemensam trädgård/utomhusyta så kan det ju vara så att hyresvärden inte vill ändra på det. Om det går emot det alla andra önskar.
 
Precis. Det finns ju också en väldigt sympatisk grej i att man har en gemensam stor utomhusyta, istället för små privata inhägnader.
Det är extremt individuellt vad man tycker om gemensamma områden. Tycker oftast de mest de medför problem. Precis som vissa klagar på att folk har hörlurar i kollektivtrafiken så att man inte kan prata med dom. Det är liksom det som är meningen...
 
Det är extremt individuellt vad man tycker om gemensamma områden. Tycker oftast de mest de medför problem. Precis som vissa klagar på att folk har hörlurar i kollektivtrafiken så att man inte kan prata med dom. Det är liksom det som är meningen...
Jag skrev inget om vad någon tycker om det. Jag skrev att det finns en sympatisk grej med det. Det betyder inte mer än så. (Sen tror jag att det är bra att kunna dela på utrymmet med folk, men det är ju en lite annan fråga.)
 
Jag skrev inget om vad någon tycker om det. Jag skrev att det finns en sympatisk grej med det. Det betyder inte mer än så. (Sen tror jag att det är bra att kunna dela på utrymmet med folk, men det är ju en lite annan fråga.)
Fast att du tycker någonting är trevligt eller tilltalande är ju långt ifrån att alla tycker det är någonting sympatiskt med kollektiv eller gemensamma ytor. I teorin är det ju väldigt vänsteridealistiskt och får man välja med vilka man vill dela ytor så kan det säkert fungera men sällan när man inte kan välja vilka människor som är inblandade.

Har man barn är det såklart praktiskt om de har större ytor att röra sig på (och det blir lugnare hemma) men efter att ha bott några hus ifrån ett helgöppet dagis som använt allmänningen utanför mitt fönster som daglig lekplats så har jag full förståelse för TS.
 
Jag tror att ett fåtal hyreslägenheter där de flesta boende är släkt med/känner varandra inte är en optimal lösning för den som inte tycker hen får privatliv i staden. I större bostadshus i staden kan man ha folk inpå sig, men ofta är man ändå ganska anonym. Ingen bryr sig om att lära känna alla grannar. I mindre hus och speciellt om de är lantligt belägna (enligt vad jag tror och min begränsade erfarenhet) blir det ofta mer kontakt med grannarna.

Det är ju möjligt att det går att sätta upp staket, men när nu boendet tycks ha en kultur där de boende rör sig ganska nära varandra kan det nog vara bättre att flytta.
 
Jag förstår både dig och barnen. Barnen har fått leka fritt förut och det har funnits barn i er lägenhet tidigare, du flyttade för att få lugn och ro och vill slippa klättra över grejer när du ska in och det är också helt förståeligt. Nu vet jag inte hur det ser ut så jag kan ha fel men att folk går utanför fönstret kan du nog inte komma ifrån om ni inte får sätta staket, dvs. det är tydligt att det är ert. Då kan du avhysa dem från er tomt. Däremot ska barnens grejer självklart inte stå på er gång, de ska inte leka utanför er dörr osv. och det är något du får ta upp med föräldrarna.
Men, var förberedd på att det kanske inte ses med blida ögon. Som det en gång var vill folk inte gå ifrån om det är något som försämrar för dem personligen.
 
Jag tror att ett fåtal hyreslägenheter där de flesta boende är släkt med/känner varandra inte är en optimal lösning för den som inte tycker hen får privatliv i staden. I större bostadshus i staden kan man ha folk inpå sig, men ofta är man ändå ganska anonym. Ingen bryr sig om att lära känna alla grannar. I mindre hus och speciellt om de är lantligt belägna (enligt vad jag tror och min begränsade erfarenhet) blir det ofta mer kontakt med grannarna.

Det är ju möjligt att det går att sätta upp staket, men när nu boendet tycks ha en kultur där de boende rör sig ganska nära varandra kan det nog vara bättre att flytta.

Det fetade: min spontana reaktion också! Jag hade aldrig velat bo så som TS beskriver det. Och då bor jag ändå (och stortrivs) i ett område där man har många grannar nära inpå och barn överallt (bl.a. mitt barn).
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 758
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 590
Senast: Gunnar
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 095
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 279
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp