Barn utlämnade från fritids till äldre syskon

Nej, snarare tvärt emot, min bekanta har påpekat för fritidspersonalen att pojken INTE får lämna fritids tidigare än avtalat- alltså inte lämnas ut om storebror kommer förbi...
O_oO_oO_o
Då blir det ännu märkligare!
Om man inte avtalat något så kan jag någorlunda förstå personalen som känner att det vore skönt att gå hem tidigare och inget har ju uttryckligen förbjudit detta... även om jag känner att det kan belönas med en smäll på fingrarna.
Men om man uttryckligen sagt att barnet inte får lämna fritids tidigare än avtalat .. O_o Är inte det typ ett avtalsbrott?
 
Fast det känns... klumpigt.
Alltså, om en nära familjemedlem har egentligen kontaktförbud med barnet och dess förälder, ska barnet själv säga nej om personen kommer? Det känns som att risken blir för stor att barnet blir glad och går med personen bara för att. 9-åringar är inte så gamla och mogna av sig.

Och i detta fall, så är en 12åring inte myndig och dess förälder borde ge sitt godkännande först så att det sker på deras ansvar och medvetna beslut.
Så känner jag iallafall.

Min erfarenhet är bara att det är stor skillnad i kontroll av hämtning mellan förskola och fritids. Från fritids går för övrigt många barn själva här ifrån åk 2 ungefär (Men i exemplet med kontaktförbud skulle jag som förälder ha kommunicerat det med fritids för att de skulle vara extra uppmärksamma).
 
Det var inte det jag skrev utan vilka som är ok ”på listan” att få hämta barnen . Många förskolor /dagis vill veta vem som ska hämta den dagen om det är någon annan än de som vanligtvis inom familjen hämtar.

Om det dessutom är ett annat barn som ska hämta så garanterat finns det restriktioner ang godkännande runt det.

Men vi pratar ju inte om förskolor utan om fritids?
 
Min erfarenhet är bara att det är stor skillnad i kontroll av hämtning mellan förskola och fritids. Från fritids går för övrigt många barn själva här ifrån åk 2 ungefär (Men i exemplet med kontaktförbud skulle jag som förälder ha kommunicerat det med fritids för att de skulle vara extra uppmärksamma).
Jag har noll erfarenhet av det så jag kan inte uttala mig om det (under min egen uppväxt så låg skolan långt ifrån hemmen så vi åkte alla taxi typ samma tid från fritids), jag skrev bara utifrån mina egna tankar men du har nog rätt i att vid viss ålder så får nog barnen gå hem själva. Men jag tror ändå att man då innan avtalat det med föräldrarna som får bestämma när barnet är moget nog.
 
Det är väl rätt vedertaget även på fritids att vem som inte får hämta det lilla barnet om det inte ät avtalat ?

Jag har förvisso bara erfarenhet från ett fritids, men mitt intryck är att de släpper på kontrollen rätt mycket efter förskoleklass. De säger visserligen att de vill veta om någon annan ska hämta eller om barnet ska gå hem själv, men i realiteten går de på vad barnet säger (men troligen inte om ett barn som aldrig gått hem själv skulle hävda att hen plötsligt skulle göra det, @Asko ).
 
Som sagt, jag tycker det beror på omständigheterna. Jag hade nog inte dragit för stora växlar av det, säkert tagit upp det med personalen men lämnat det där... Om det varit en normalt utvecklad 12åring och en normalt utvecklad 9åring och inte finns andra omständigheter som inte kommer fram... Min nioåring har någon gång gått hem med sin kompis utan att fritidspersonalen haft koll och varit ensam hemma med henne. Jag har givetvis tagit upp det med dem men lämnat det där.

Tillägg: Tycker väl för övrigt också tråden är luddig med en massa information som kommer fram efter att man inte får medhåll . Först har de bara ringt en massa gånger, sedan på fel nummer helt plötsligt och sedan får inte barnet lämnas ut till brodern. Hade allt det framkommit i första hade jag kanske svarat annorlunda... Men gillar inte trådar som utvecklas till efterkonstruktioner. Så det som framkommer i ts: Nej, jag hade kanske tagit upp det med personalen. Sedan lämnat det.
 
Jag har förvisso bara erfarenhet från ett fritids, men mitt intryck är att de släpper på kontrollen rätt mycket efter förskoleklass. De säger visserligen att de vill veta om någon annan ska hämta eller om barnet ska gå hem själv, men i realiteten går de på vad barnet säger (men troligen inte om ett barn som aldrig gått hem själv skulle hävda att hen plötsligt skulle göra det, @Asko ).
Rent krasst så är det nog möjligt att det är så, men det innebär ju inte att det alltid är korrekt att göra så.
 
Jag har förvisso bara erfarenhet från ett fritids, men mitt intryck är att de släpper på kontrollen rätt mycket efter förskoleklass. De säger visserligen att de vill veta om någon annan ska hämta eller om barnet ska gå hem själv, men i realiteten går de på vad barnet säger (men troligen inte om ett barn som aldrig gått hem själv skulle hävda att hen plötsligt skulle göra det, @Asko ).

Eftersom TS hävdar att fritids har direktiv om att barnet absolut inte får hämtas på det sätt som skett, så, somsagt är det ju inte det som gäller i detta sammanhang 👍
 
Som sagt, jag tycker det beror på omständigheterna. Jag hade nog inte dragit för stora växlar av det, säkert tagit upp det med personalen men lämnat det där... Om det varit en normalt utvecklad 12åring och en normalt utvecklad 9åring och inte finns andra omständigheter som inte kommer fram... Min nioåring har någon gång gått hem med sin kompis utan att fritidspersonalen haft koll och varit ensam hemma med henne. Jag har givetvis tagit upp det med dem men lämnat det där.
Känner samma sak. Beroende på varför föräldern tydligen talat om för fritids att barnet inte får lämna fritids tidigare än vanligt.
 
Jag tänker lite såhär:

Saker som inte förvånar mig/framstår som anmärkningsvärt
- att ett fritids stänger tidigare dagen innan midsommar, vilket kommuniceras till föräldrarna med anvisning om hur man ska gå till väga om man ändå har omsorgsbehov
- ett tolvårigt storasyskon hämtar ett nioårigt småsyskon

Saker som framstår som helt åt skogen:
- fritids som spontanstänger
- fritids som lämnar ut ett barn till ett syskon trots uttryckliga anvisningar om motsatsen.
 
Jag tycker det är en redogörelse i tredje hand som är väldigt luddig och lämnar mycket att undra hur det ser ut de facto.
Oj, oj, oj?! 😂 Ursäkta att jag inte la upp hela historien på en gång, kan vara så att jag tyckte en del var självklart (Som att fritids inte förannonserat att de tänkte stänga utan att de gjorde det på "impuls") och att jag helt enkelt glömde en del info i ts.

Jag brukar oftast få komplettera mina trådstarter, oftast pga rena förbiseenden och jag har missat att det gör mina inlägg mindre trovärdiga...
 
Oj, oj, oj?! 😂 Ursäkta att jag inte la upp hela historien på en gång, kan vara så att jag tyckte en del var självklart (Som att fritids inte förannonserat att de tänkte stänga utan att de gjorde det på "impuls") och att jag helt enkelt glömde en del info i ts.

Jag brukar oftast få komplettera mina trådstarter, oftast pga rena förbiseenden och jag har missat att det gör mina inlägg mindre trovärdiga...
Hon får naturligtvis ta upp det med personalen först. Varför kan hon inte göra det? Så får hon ta det utifrån vad som kommer fram där. Förstår inte varför folk inte kan kommunicera med de det berör...
 
Oj, oj, oj?! 😂 Ursäkta att jag inte la upp hela historien på en gång, kan vara så att jag tyckte en del var självklart (Som att fritids inte förannonserat att de tänkte stänga utan att de gjorde det på "impuls") och att jag helt enkelt glömde en del info i ts.

Jag brukar oftast få komplettera mina trådstarter, oftast pga rena förbiseenden och jag har missat att det gör mina inlägg mindre trovärdiga...

Har lite svårt att fatta vad du menar men ja - det är vitalt relevant huruvida fritids stängde spontant eller inte , osv. 👍 jag har väldigt svårt att se stt de stängde spontant tex. Men som sagt - redogörelse i tredje hand blir ofta rätt luddigt . Liksom scenarion i övrigt tyvärr ...
 
Som sagt, jag tycker det beror på omständigheterna. Jag hade nog inte dragit för stora växlar av det, säkert tagit upp det med personalen men lämnat det där... Om det varit en normalt utvecklad 12åring och en normalt utvecklad 9åring och inte finns andra omständigheter som inte kommer fram... Min nioåring har någon gång gått hem med sin kompis utan att fritidspersonalen haft koll och varit ensam hemma med henne. Jag har givetvis tagit upp det med dem men lämnat det där.

Tillägg: Tycker väl för övrigt också tråden är luddig med en massa information som kommer fram efter att man inte får medhåll . Först har de bara ringt en massa gånger, sedan på fel nummer helt plötsligt och sedan får inte barnet lämnas ut till brodern. Hade allt det framkommit i första hade jag kanske svarat annorlunda... Men gillar inte trådar som utvecklas till efterkonstruktioner. Så det som framkommer i ts: Nej, jag hade kanske tagit upp det med personalen. Sedan lämnat det.
Vi tar ett förtydligande på en par av de "luddiga" punkterna, de har ringt flera gånger på FEL nummer trots att de vet att de måste ringa ett annat nummer för att få svar. I min värld lämnar man inte ut barn till storasyskon om det inte finns ett klart medgivande, därför skev jag aldrig ut att det var sagt att han inte fick lämnas ut till storebrodern.

Jag startade tråden för att jag tyckte det var fel på så många nivåer att det kändes löjligt och ville höra andras åsikter. Jag håller absolut med om att det fattades info i originalinlägget, men det är väl charmen med forum?
 
Vi tar ett förtydligande på en par av de "luddiga" punkterna, de har ringt flera gånger på FEL nummer trots att de vet att de måste ringa ett annat nummer för att få svar. I min värld lämnar man inte ut barn till storasyskon om det inte finns ett klart medgivande, därför skev jag aldrig ut att det var sagt att han inte fick lämnas ut till storebrodern.

Jag startade tråden för att jag tyckte det var fel på så många nivåer att det kändes löjligt och ville höra andras åsikter. Jag håller absolut med om att det fattades info i originalinlägget, men det är väl charmen med forum?
Fast du får nog helt enkelt inse att alla inte håller med. Jag hade absolut ifrågasatt personalen men förutsatt att det är en normal nioåring och en normal tolvåring hade jag inte dragit för stora växlar... Som sagt, min nioåring har gått hem någon gång till en kompis, vid första tillfället lurade de personalen som inte fick tag i mig och släppte iväg henne. Vi lever i en tid då de flesta nioåringar är fullt kapabla till att hantera en telefon, jag tycker helt enkelt inte det är någon jättebig deal och dra in rektor och sådan är helt befängt innan man kontaktat de som jobbat där och fått höra deras hostoria (under förutsättning då att det inte finns andra allvarliga omständigheter du glömt berätta om).
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 201
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 845
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp