Barn utlämnade från fritids till äldre syskon

Fast det är ju lite "fult" att anta och ta för givet att personalen gjorde så för att de ville "skynda sig hem". Kan ju ha blivit något akutläge, därav de många försöken att få tag på föräldern..

Men nej, hade det hänt något akut och man inte får tag på föräldern måste man naturligtvis lösa det inom personalgruppen i skolan, inte genom att dumpa ett barn på ett syskon som man till och med anvisats att inte får hämta barnet.
 
Men nej, hade det hänt något akut och man inte får tag på föräldern måste man naturligtvis lösa det inom personalgruppen i skolan, inte genom att dumpa ett barn på ett syskon som man till och med anvisats att inte får hämta barnet.

Men nej, poängen var annars att det är fult att ta för givet att det blev som det blev pga att personal ville "skynda sig hem".
 
Men nej, poängen var annars att det är fult att ta för givet att det blev som det blev pga att personal ville "skynda sig hem".

Det är väl inte första gången i mänsklighetens historia som en dåligt hanterad situation inte möts av de mest välvilliga tolkningar från den som satts i skiten då.
 
Det är väl inte första gången i mänsklighetens historia som en dåligt hanterad situation inte möts av de mest välvilliga tolkningar från den som satts i skiten då.
Fast i det här fallet är det ju inte ens de som satts i skiten som berättar. Jag har svårt att förstå engagemanget, spekulationerna och slutsatserna hos någon som inte ens var berörd. Det vore väl bättre om berörda föräldrar pratar med personalen för att få klarlagt varför det blev såhär.
 
Fast i det här fallet är det ju inte ens de som satts i skiten som berättar. Jag har svårt att förstå engagemanget, spekulationerna och slutsatserna hos någon som inte ens var berörd. Det vore väl bättre om berörda föräldrar pratar med personalen för att få klarlagt varför det blev såhär.

Du förstår inte hur man kan bry sig om någon som inte är en själv eller närmsta familjen? Oj...
 
Det är väl fortfarande en intressant och viktig diskussion även om den är hypotetisk?


Trots allt har ju något hänt när ett barn inte är kvar på fritids enligt avtalat.
Är det så fritt på fritids?

Barnet är väl där av en anledning tänker jag, annars hade väl det varit ok redan, att ett storasyskon eller annan hämtat tidigare.
Man måste väl kunna lita på att det som avtalats hålls?
Vems är ansvaret om barnet släpps iväg tidigare utan ett ok?

Verkligen inte alla 9 eller 12åringar skulle fixa att ta sej hem själva, jag känner flera.
Jag är inte så hysterisk men jag hade aldrig heller låtit dom barnen gå själva.
Därför hämtas dom alternativt får de ibland gå hem ’under uppsikt’ dvs man vet när de går och kommer hem.
Ytterligare andra skulle fixa det galant även som yngre.
Där måste väl föräldrarna få bestämma vad barnet klarar av.
 
Jag har sett tillrackligt manga 9 aringar (och 12 aringar) i mitt liv som absolut inte klarar av att ta ansvar for sig sjalva, an mindre nagon annan, for att nagonsin tanka att det ar okay att lamna dem ensamna i flera timmar utan nagon form av "back-up".
Det är klart att det fin 12 åringar som inte klarar av att vara ensam hemma. Men väldigt många fixar det utan problem.

Livet blir rätt jobbigt om man förutsätter att alla andra jävlas med flit hela tiden.
 
Fast i det här fallet är det ju inte ens de som satts i skiten som berättar. Jag har svårt att förstå engagemanget, spekulationerna och slutsatserna hos någon som inte ens var berörd. Det vore väl bättre om berörda föräldrar pratar med personalen för att få klarlagt varför det blev såhär.

Jag utgår från att de berörda föräldrarna kommer att göra det, men det hindrar väl inte att någon skapar en tråd om hur man hade agerat i situationen? Situationer som den som beskrivs i TS engagerar mig absolut fastän jag inte ens vet vem det handlar om.
 
Det är klart att det fin 12 åringar som inte klarar av att vara ensam hemma. Men väldigt många fixar det utan problem.

Livet blir rätt jobbigt om man förutsätter att alla andra jävlas med flit hela tiden.

Vem forutsatter att alla andra javlas?
Sjalvklart finns det bade 12 och 9 aringar som klarar bade att ta ansvar for sig sjalva och ett syskon ... Men om det varit mina barn hade jag blivit vansinnig over att inte bli meddelad INNAN 9 aringen slapptes ivag med syskonet oavsett om det varit med de tva syskon som klarade den uppgiften eller inte.

Nar jag hade en 12 och en 9 aring sa var det dock ett "no-no" att lamna dem sjalva da det alltid slutade med att de blev osams. De kunde dock bada ta hand om lillebror pa 2 ar utan problem, sa lange det bara var en av de aldre. 9 aringen kortare stunder, 12 aringen flera timmar utan problem.
 
Hur som haver, så får vi väl ett svar i morgon på hur de kunde bli så tokigt,
Jag gissar fortfarande på en informationsmiss/missförstånd.
Inte tusan kan jag tro att personalen gjorde som dom gjorde för att få gå hem tidigare.
Inte heller för att jävlas.
Jag väntar med spänning på förklaringen

* Jenny *
 
Det är klart att det fin 12 åringar som inte klarar av att vara ensam hemma. Men väldigt många fixar det utan problem.

Livet blir rätt jobbigt om man förutsätter att alla andra jävlas med flit hela tiden.
grundantagandet är nog att en 12-åring kan klara sig själv hemma om man tänker på att VAB inte längre ses som självklart när barnen blivit 12 år gamla.

Även om det i det här fallet är 12-åringen som fick passa sitt 9-åriga syskon.

Utifrån trådstarten: inte mycket att hetsa upp sig över.

Utifrån senare information: personal var tydligt tillsagda att inte lämna ut 9-åringen till 12-åringen: ett fel har begåtts. Att ta upp det med berörd personal känns som lagom åtgärd.
Att inte prata med berörd personal utan gå till chef känns som "skvaller och gnäll" som bara skapar dåliga relationer och bristande tillit.
Men jag tycker ju generellt sett att många människor verkar vara märkligt snabba att klaga inför chef (om kassörskan på ICA inte hälsar är ett väldigt konkret exempel när någon tycker att man bör klaga inför chef), när det nog antagligen är bättre att antingen släppa tanken på situationen, eller ta situationen direkt med berörd person.
 
grundantagandet är nog att en 12-åring kan klara sig själv hemma om man tänker på att VAB inte längre ses som självklart när barnen blivit 12 år gamla.

Även om det i det här fallet är 12-åringen som fick passa sitt 9-åriga syskon.

Utifrån trådstarten: inte mycket att hetsa upp sig över.

Utifrån senare information: personal var tydligt tillsagda att inte lämna ut 9-åringen till 12-åringen: ett fel har begåtts. Att ta upp det med berörd personal känns som lagom åtgärd.
Att inte prata med berörd personal utan gå till chef känns som "skvaller och gnäll" som bara skapar dåliga relationer och bristande tillit.
Men jag tycker ju generellt sett att många människor verkar vara märkligt snabba att klaga inför chef (om kassörskan på ICA inte hälsar är ett väldigt konkret exempel när någon tycker att man bör klaga inför chef), när det nog antagligen är bättre att antingen släppa tanken på situationen, eller ta situationen direkt med berörd person.

Men får fritids verkligen lämna ut barn till vem som helst som de anser är lämplig om inte föräldrarna uttryckligen sagt att det är förbjudet?

Jag trodde att det var tvärtom... att de endast får lämna ut barnet till den/de personer som föräldrarna meddelat är ok.
 
Men får fritids verkligen lämna ut barn till vem som helst som de anser är lämplig om inte föräldrarna uttryckligen sagt att det är förbjudet?

Jag trodde att det var tvärtom... att de endast får lämna ut barnet till den/de personer som föräldrarna meddelat är ok.

Ingen aning om vad fritids får och inte får. Jag har ingen erfarenhet av sådan verksamhet - varken när jag var barn eller som vuxen.
Men utifrån mina förutsättningar låter det först beskrivna scenariot inte som särskilt anmärkningsvärt.
 
Ingen aning om vad fritids får och inte får. Jag har ingen erfarenhet av sådan verksamhet - varken när jag var barn eller som vuxen.
Men utifrån mina förutsättningar låter det först beskrivna scenariot inte som särskilt anmärkningsvärt.

Jag tycker att det låter väldigt anmärkningsvärt att fritids lämnar ett barn till en person de inte uttryckligen fått tillåtelse att lämna ut till.

Sen håller jag med dig om en sak: jag tycker inte att det vore konstigt utan snarare fullt naturligt att en 12åring och en 9åring går hem själva tillsammans. Men oavsett hur pjoskig fritids tycker att föräldrarna är så är det inte fritids sak att besluta om.
 
Sen håller jag med dig om en sak: jag tycker inte att det vore konstigt utan snarare fullt naturligt att en 12åring och en 9åring går hem själva tillsammans. Men oavsett hur pjoskig fritids tycker att föräldrarna är så är det inte fritids sak att besluta om.
Det är så himla olika, vissa barn har inte förmåga att ta ansvar för syskon, medan andra absolut har det.
Jag skulle inte ha accepterat om de skickat hem min minsting (10 år) med min 14-åring, för de två ihop utan vuxen hemma är dömt att misslyckas.
Jag hade hellre haft minstingen ensam hemma...

Och jag ansertvärt emot flera andra, att om personalen på fritids fattar beslutet att skicka hem ett barn med ett syskon, som de har tydliga order om att INTE skicka hem barnet tillsammans med - då bör man absolut ta upp det med deras chef!
Som förälder måste man kunna lita på att personalen på fritids tar hand om ens barn enligt det uppdrag de har. Jag personligen skulle haft oerhört svårt för att lita på personalen där efter en sån här händelse, därför anser jag att det är viktigt att deras chef - rektorn - får veta vad de har gjort och kan agera utifrån det.
 
Det är så himla olika, vissa barn har inte förmåga att ta ansvar för syskon, medan andra absolut har det.
Jag skulle inte ha accepterat om de skickat hem min minsting (10 år) med min 14-åring, för de två ihop utan vuxen hemma är dömt att misslyckas.
Jag hade hellre haft minstingen ensam hemma...

Och jag ansertvärt emot flera andra, att om personalen på fritids fattar beslutet att skicka hem ett barn med ett syskon, som de har tydliga order om att INTE skicka hem barnet tillsammans med - då bör man absolut ta upp det med deras chef!
Som förälder måste man kunna lita på att personalen på fritids tar hand om ens barn enligt det uppdrag de har. Jag personligen skulle haft oerhört svårt för att lita på personalen där efter en sån här händelse, därför anser jag att det är viktigt att deras chef - rektorn - får veta vad de har gjort och kan agera utifrån det.

Jag håller med dig. Alla barn är olika. Därför ska det som föräldrarna sagt gälla till 100%.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 846
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 583
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp