Bukefalos 30 år!

aglaonema

Trådstartare
Jag fyller 40 ännu i år och funderar om jag ska skaffa barn. Det skulle isåfall bli första och enda barnet troligen. Funderar över eventuella risker och komplikationer pga ålder. Vet inte om jag är för gammal. Tips, idéer någon?

Jag fick mitt 3e och sista barn ett par veckor innan jag fyllde 41.
Och min ålder var inget särskilt med det egentligen.
Men jag gjorde kromosom-test, fostervattenprov.
De komplikationer som jag hade (hotande förtidsbörd) kom av en urinvägsinfektion och det hade inte med min ålder att göra.

Jag fick mitt 3e och sista barn ett par veckor innan jag fyllde 41.
Och min ålder var inget särskilt med det egentligen.
Men jag gjorde kromosom-test, fostervattenprov.
De komplikationer som jag hade (hotande förtidsbörd) kom av en urinvägsinfektion och det hade inte med min ålder att göra.
Det låter ju bra antar det är olika för alla jag har även rätt högt BMI runt 35 vet inte hur stor roll det spelar. Undrar även om det spelar roll om man får sitt första barn som äldre eller om man haft barn innan.

Jag fyller 40 ännu i år och funderar om jag ska skaffa barn. Det skulle isåfall bli första och enda barnet troligen. Funderar över eventuella risker och komplikationer pga ålder. Vet inte om jag är för gammal. Tips, idéer någon?
Det största problemet är väl att fertiliteten har minskat markant i den åldern. Men omöjligt är det inte. Du har säkert koll på det men man behöver betala ut egen ficka när man passerat 40 år och vill skaffa barn på egen hand.
Risk för kromosomavvikelser ökar med kvinnans ålder, men numer kan man göra både KUB och NIPT-test för att få reda på det tidigt.

Jag fick mitt andra barn när jag fyllt 40. Gjorde inget speciellt mer än de vanliga testerna som inte visade något avvikande. Du kan ju kolla relativt tidigt och även om risken för kromosomavvikelser ökar så är den fortfarande inte speciellt hög.

Har inte upplevt någon skillnad på graviditeten mot när jag var gravid med första vid 34 års ålder.
Nu slutade förlossning nr 2 med akut snitt pga lågt sittande moderkaka som dessutom satt i framkant. Inget som berodde på ålder. Dock var jag väldigt mycket mer påverkad kroppsligt efter snittet än den första vaginala förlossningen.

Det största problemet är väl att fertiliteten har minskat markant i den åldern. Men omöjligt är det inte. Du har säkert koll på det men man behöver betala ut egen ficka när man passerat 40 år och vill skaffa barn på egen hand.
Risk för kromosomavvikelser ökar med kvinnans ålder, men numer kan man göra både KUB och NIPT-test för att få reda på det tidigt.
Själv har jag inte tänkt betala någonting, blir det inget barn så blir det inte var väl inte meningen då tänker jag. Själv är jag mer orolig för missfall än att inte få nåt barn för några missfall vill jag inte ha.

Nån som har erfarenhet av att ha barn och hästar? Jag 3 hästar (2 små) i eget stall vilket ju innebär mockning, bära vatten och hö och in och utsläpp vintertid man har ju inte så mycket avlastning heller i eget stall. Tänker hur pass man behärskar sånt under graviditet och efter samt med småbarn.

Nån som har erfarenhet av att ha barn och hästar? Jag 3 hästar (2 små) i eget stall vilket ju innebär mockning, bära vatten och hö och in och utsläpp vintertid man har ju inte så mycket avlastning heller i eget stall. Tänker hur pass man behärskar sånt under graviditet och efter samt med småbarn.
Det går inte att svara på. Jag hade kunnat göra sånt till förlossningen i v.42, och så fort jag hade fått efter snitt (6 veckor), andra inte.

Själv har jag inte tänkt betala någonting, blir det inget barn så blir det inte var väl inte meningen då tänker jag. Själv är jag mer orolig för missfall än att inte få nåt barn för några missfall vill jag inte ha.
Så du har en partner att ”skaffa barn” med alltså, eller hur tänkte du?
För i texten ser det ut att handla om dig mer än om ett ”vi”.

Jag tolkade det som att du ville skaffa barn ensam eftersom du bara skrev om dig.
Det är inte en självklarhet att man har en partner när man funderar på att skaffa barn, även om det kanske är en given förutsättning för just dig.
Missfall är tyvärr en risk man får räkna med om man skaffar barn. Det är inte ovanligt särskilt hos kvinnor i högre ålder.

Hur går ett missfall till åker man till läkare om det inträffar?
Det kan gå till på massa olika sätt. Det kan ske spontant hemma helt oväntat, det kan upptäckas på ultraljud och då välja på att vänta och se om kroppen sköter det själv eller så får man med tabletter för att sätta igång det hemma (vanligast) eller på sjukhus med tabletter och/eller skrapning under lättare sövning.

Det kan gå till på massa olika sätt. Det kan ske spontant hemma helt oväntat, det kan upptäckas på ultraljud och då välja på att vänta och se om kroppen sköter det själv eller så får man med tabletter för att sätta igång det hemma (vanligast) eller på sjukhus med tabletter och/eller skrapning under lättare sövning.
Men om det sker spontant hemma måste man till läkare ändå eller?

Men om det sker spontant hemma måste man till läkare ändå eller?
Nej, i de flesta fall så klarar kroppen av ett (tidigt) missfall själv. Dessutom sker en stor andel av missfallen så tidigt att kvinnan kanske inte ens vetat att hon är gravid - då är det ju supertidigt i graviditeten och man kanske inte märker något annat än en lite sen mens som är större än vanligt.

Sen kan man givetvis VILJA åka till läkare och bli kollad efter ett missfall, men för det mesta behövs det inte.

För mig gick det bra med allt hästrelaterat (inklusive ridning) både under graviditeten och efter förlossningen, men det är ju såklart olika (och även olika mellan olika graviditeter för samma individ). Jag hade en normal, komplikationsfri graviditet och förlossning och återhämtade mig (förvånande) snabbt.

Mockning mm tycker jag funkar ok. Har bara ett barn och hon sover oftast bra ute och i stallmiljö. Får ibland avbryta och vissa dagar har sånt dragit ut på tiden pga att bebisen behövt sitt. Så är det ju.
Däremot tycker jag ridningen blivit mindre av än jag hade tänkt och passen blir korta. Har helt enkelt tyvärr varit tvungen att prioritera annat och då försvinner tiden.
När det blir mer vinter och hon är större och det är mindre ute mm med måsten då hoppas jag blir mer rutin på det också.

Den som blir andra föräldern kanske kan avlasta dig så du kan frigöra tid till det du behöver göra?

Mockning mm tycker jag funkar ok. Har bara ett barn och hon sover oftast bra ute och i stallmiljö. Får ibland avbryta och vissa dagar har sånt dragit ut på tiden pga att bebisen behövt sitt. Så är det ju.
Däremot tycker jag ridningen blivit mindre av än jag hade tänkt och passen blir korta. Har helt enkelt tyvärr varit tvungen att prioritera annat och då försvinner tiden.
När det blir mer vinter och hon är större och det är mindre ute mm med måsten då hoppas jag blir mer rutin på det också.

Den som blir andra föräldern kanske kan avlasta dig så du kan frigöra tid till det du behöver göra?
Har absolut tänkt mig avlastning från den andra föräldern. Jag sköter hästarna själv men jag har inte stallet hemma på gården vilket kanske gör det hela lite knepigare om man tar barnet med sig. Finns inte riktigt nån bra gårdsplan vid stallet för barn utan på gården nära stallet finns en lastbilsfirma så det är en del trafik där.

Jag fick mitt första barn när jag var 40 och ska få mitt andra nu vid 42. Tror jag haft svårare graviditeter pga min ålder. Och jag hade inte klarat av att sköta hästar under graviditet pga trötthet, sammandragningar och foglossning.
Första förlossningen slutade i kejsarsnitt och det hade också hindrat hästskötsel under läkningen.

Första 6 månaderna kändes det lätt att hinna med andra saker men det blir svårare och svårare desto äldre barnet blir.

Jag ser fördelar med att vara äldre då jag är lugnare och tryggare i allt men känner att det är viktigare med träning och hålla kroppen i form för att jag ska orka leva ett aktivt liv med barnen i 15 år till

Liknande trådar

• Sjuk - hur hade ni berättat?
  • Särintressen hos barn
  • Köpenhamn med barn?
  • Barnböcker (utbruten från Vad gör vi? Kids edition del 5)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka