Bukefalos 28 år!

Barnböcker som tar upp bra ämnen att diskutera

Nu kanske jag hakar upp mig i onödan, men att säga "vi gråter" och att det sällan finns något att gråta över låter lite som att du (eller andra vuxna) liksom "bestämt" vad som är okej att gråta för. Missförstår jag dig? Jag hoppas verkligen det, för ingen har någonsin rätt att bestämma vad någon annan får eller inte får gråta över.
Tänkte på mig och sambon, sonen gråter ibland för att himmel är blå. Det är viktigt att få vara ledsen ibland och få gråta, oavsett om det finns anledning eller inte.
Men varken jag eller sambon är så gråtmilda annars
 
Adjö herr muffins, ett marsvin som dör. Läs den själv en gång först och kolla så du kan läsa igenom den utan att börja gråta.

Jag läste den en gång på fritids när jag var 8 år. Började storböla.
Nu 18 år senare klarar jag knappt att se omslaget innan jag blir lite gråtmild... Borde nog ge den en ny chans och se hur jag klarar den nu...
 
Barn- och ungdomslitteratur är inte min starka sida, men när jag i somras läste en kurs om just detta så fastnade jag för Kitty Crowthers bilderbok Lilla Döden hälsar på. Överlag verkade den uppskattas av de andra kursdeltagarna (som till skillnad från mig hade egna avkommor) som läste den.
 
"Leka tre" är en sanslöst rolig och MYCKET träffsäker barnbok som jag fortfarande skrattar bara av att tänka på.

Hur gamla är dina barn? När min dotter fortfarande var i den åldern (8) då vi läste tillsammans i sängen varje kväll, läste vi en bok som fortfarande ligger högt på min topplista, om inte rentav överst. Den kanske inte passar riktigt pyttesmå barn, men är både vacker och lärorik. Det är Kate di Camillos "Edward Tulanes fantastiska resa". Jag läste den för första gången ihop med barnet och när vi kom till det sista kapitlet blev jag så överrumplad av storyn att jag knappt kunde läsa för alla tårar. Den är SÅ vacker. Den handlar om "att ha kärleken utan att se den, att förlora den och till slut finna den igen", slut på citat.
 
"Leka tre" är en sanslöst rolig och MYCKET träffsäker barnbok som jag fortfarande skrattar bara av att tänka på.

Hur gamla är dina barn? När min dotter fortfarande var i den åldern (8) då vi läste tillsammans i sängen varje kväll, läste vi en bok som fortfarande ligger högt på min topplista, om inte rentav överst. Den kanske inte passar riktigt pyttesmå barn, men är både vacker och lärorik. Det är Kate di Camillos "Edward Tulanes fantastiska resa". Jag läste den för första gången ihop med barnet och när vi kom till det sista kapitlet blev jag så överrumplad av storyn att jag knappt kunde läsa för alla tårar. Den är SÅ vacker. Den handlar om "att ha kärleken utan att se den, att förlora den och till slut finna den igen", slut på citat.

Han är bara 6 månader än så länge, så just nu äter han helst på böckerna :D. Men vi läser regelbundet på kvällen för honom ändå, för att varva ner. Jag vill gärna läsa om allt möjligt tidigt, då många böcker tar upp bra saker på ett bra sätt. Jag tänker mig att det öppnar upp för alla möjliga diskussioner längre fram.
Tanken med tråden är att fler också kan få bra tips, så allt är välkommet :)
 
Vägen till elefantriket är en bok som på ett lättare sätt tar upp döden, för oss som har svårt att läsa sorgliga böcker och behålla rösten någorlunda så man hörs :p
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 970
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
55 072
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 397
Senast: Amk
·
Kropp & Själ Lång trådstart. Sammanfattning: jag mår dåligt och vill må bra igen. :( Ja, som rubriken säger. Jag har tappat gnistan. Livsgnistan...
2
Svar
36
· Visningar
8 580
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp