Bra fråga! Undra hur vanligt det är i Sverige idag?
Med tanke på att det skrivs om "hemmasittare" med jämna mellanrum så är det rimligen ganska ovanligt men möjligen i ökande (för att möta "hemmasittarna" när man misslyckas att få dem till skolan)?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Bra fråga! Undra hur vanligt det är i Sverige idag?
När menar du att sjukvården skulle ha orosanmält?Vilket verkligen illustrerar hur lite sjukvården orosanmäler! katastof.
Jag argumenterar inte kring detta, men jag är lite förundrad över att det var så enkelt för familjen. De här barnen hade aldrig gått i skolan, det hade lämnats in ledighetsansökningar, gjorts sjukanmälningar osv, för att de skulle slippa börja.Jag har så klart aldrig funderat på detta förut. Men av de jag känner som är svenska medborgare och som tidvis eller permanent bor utomlands, har jag aldrig tänkt mig att de behöver bevisa det för kommunen och skolan. Om jag tänker mig att det är jag som tar familjen med mig tex till USA ett par år, tänkr jag mig också att jag säger till i skolan/kommunen hemma, bara. Men jag vet verkligen inget om byråkratin kring detta. Jag kan dock lätt föreställa mig att jag skulle bli lite putt om jag avkrävdes någon sorts bevis.
Efter BVC sker inga vaccinationer på vårdcentralen.Det är frivilligt att vaccinera sina barn, även frivilligt att ta dem till BVC så om föräldrarna inte ville ta dem till vårdcentralen för deras vaccinationer enligt vaccinationsprogram så finns det ingen som kan orosanmäla pga det. Det är frivilligt att lämna med journaler till skolan från BVC och även andra skolor. Så med tanke på frivilligheten är det svårt att orosanmäla ifall föräldrarna är vältaliga och meddelat att "nnepp, våra barn får sina vaccinationer på annat håll/ska inte vaccineras och de får hemundervisning via amerikansk skola".
Menar du att man från sjukvårdens sida borde ha orosanmält för att ett barn sökt för magproblem?Nej men det borde väl ha upptäckts på nåt sätt? om man har magproblem kan ju det bero på stress t ex och då frågar man ju upp kring det, särskilt när det gäller barn!
Jag förstår att du inte argumenterar! Det gör så sett inte jag heller. Jag gissar mest.Jag argumenterar inte kring detta, men jag är lite förundrad över att det var så enkelt för familjen. De här barnen hade aldrig gått i skolan, det hade lämnats in ledighetsansökningar, gjorts sjukanmälningar osv, för att de skulle slippa börja.
Om det varit jag som tagit med en familj till USA ett par år hade jag inte reagerat med att bli putt, tror jag.
Mot vad vi läser om de här barnen, så vore det ju inte underligt om fler saker än magproblemet hade märkts vid vårdkontakten. Tex att barnen inte visste hur en toalett fungerade och inte hade något språk (utom bristfällig/hemmagjord engelska). Jag klandrar ingen här, men det hade inte varit konstigt om sådant hade väckt oro om det hade märkts.Menar du att man från sjukvårdens sida borde ha orosanmält för att ett barn sökt för magproblem?
Helt orimligt!
Fast även där kan du bli bortglömdTandläkare är en annan punkt där man kan fånga upp barn som far illa. Dom får utbildning i hur man "kollar" barn och bör göra orosanmälan vid misstanke om vanskötsel etc.
Tycker det är fruktansvärt hur föräldrarna kan lyckas med detta under så många år, stackars stackars barn![]()
Med tanke på att det skrivs om "hemmasittare" med jämna mellanrum så är det rimligen ganska ovanligt men möjligen i ökande (för att möta "hemmasittarna" när man misslyckas att få dem till skolan)?
Språket - ja. Men om föräldrarna hade sagt att man har kontakt med exempelvis habiliteringen eller BUP, skulle det troligen inte följts upp vidare av en vårdcentral eller akutmottagning.Mot vad vi läser om de här barnen, så vore det ju inte underligt om fler saker än magproblemet hade märkts vid vårdkontakten. Tex att barnen inte visste hur en toalett fungerade och inte hade något språk (utom bristfällig/hemmagjord engelska). Jag klandrar ingen här, men det hade inte varit konstigt om sådant hade väckt oro om det hade märkts.
Fast även där kan du bli bortglömd
Tandläkare är en annan punkt där man kan fånga upp barn som far illa. Dom får utbildning i hur man "kollar" barn och bör göra orosanmälan vid misstanke om vanskötsel etc.
Tycker det är fruktansvärt hur föräldrarna kan lyckas med detta under så många år, stackars stackars barn![]()
Uppenbarligen mtp tråden.Vill inte hacka på tandläkare, har 3 st inom tandvården i familjen och vi hade en intressant diskussion om ämnet för inte så länge sedan. Tänkte mer lyfta att även där kan man "fånga upp" barn. Samhället i stort har ett ansvar för att inga barn skall fara illa och när man hör om sådana här fall vill man bara gråta, det är så sorgligt att vissa kan falla igenom till trots att vi har ett system som skall förhindra
![]()
Jag reflekterade utifrån frågeställningen om hur vanligt eller ovanligt det kan vara med hemskolning. Inte på något sätt kopplat till de här barnens situation.
Var det svårt att förstå?
@Pancakes
Min tandläkare tappade bort mig helt under några år när jag var minderårigUppenbarligen mtp tråden.Vill inte hacka på tandläkare, har 3 st inom tandvården i familjen och vi hade en intressant diskussion om ämnet för inte så länge sedan. Tänkte mer lyfta att även där kan man "fånga upp" barn. Samhället i stort har ett ansvar för att inga barn skall fara illa och när man hör om sådana här fall vill man bara gråta, det är så sorgligt att vissa kan falla igenom till trots att vi har ett system som skall förhindra
![]()
Jag kan tänka mig också, (dvs jag håller med) att föräldrarna säger att de höll barnen hemma pga neuropsykiatriska funktionshinder i vissa fall. Vet inte om vården kontrollerar att det står i journaler eller att de ens samkör? Att barnet inte säger någonting alls då blir kanske inte någonting man uppmärksammar.Språket - ja. Men om föräldrarna hade sagt att man har kontakt med exempelvis habiliteringen eller BUP, skulle det troligen inte följts upp vidare av en vårdcentral eller akutmottagning.
Att barnen inte vet hur en toalett fungerar är rimligen inte sådant som "vården" upptäcker. Hur skulle de märka det, tänker du?![]()
Vi måste påminna vår tandläkare hela tiden. Barnet överförd till privat tandläkare och har inte folktandvården (trodde det skulle vara enklare att ha samma). Det hade nog varit väldigt enkelt att bara strunta i det.Min tandläkare tappade bort mig helt under några år när jag var minderårig
Jag gick hos samma folktandvård tills jag var typ 25, så inget byte inblandatVi måste påminna vår tandläkare hela tiden. Barnet överförd till privat tandläkare och har inte folktandvården (trodde det skulle vara enklare att ha samma). Det hade nog varit väldigt enkelt att bara strunta i det.
Det är inte som när man var liten och hela klassen gick till folktandvården tyvärr. Misstänker att just de ökande dåliga tänderna hos barn kan ha med det att göra?