Barnen i Skåne

Jaha, det tycker inte jag. Jag känner absolut oro om föräldrar inte vaccinerar sina barn. Sen kanske inte socialtjänsten kan göra så mycket men jag anmäler hellre en gång för mycket än en gång för lite. Det behöver inte finnas några bevis för att oro är befogad, oron i sig räcker.
Hade kanske varit bra att bötfälla föräldrar som inte vaccinerar sina barn. Som det ser ut idag har jag svårt att tro att det skulle ge så mycket att orosanmäla om det inte fanns ytterligare orsaker bakom. Men det beror säkert också på vart i landet man bor. På vissa platser är det vanligare än andra att de skippar vaccinationerna.

Jag har så klart aldrig funderat på detta förut. Men av de jag känner som är svenska medborgare och som tidvis eller permanent bor utomlands, har jag aldrig tänkt mig att de behöver bevisa det för kommunen och skolan. Om jag tänker mig att det är jag som tar familjen med mig tex till USA ett par år, tänkr jag mig också att jag säger till i skolan/kommunen hemma, bara. Men jag vet verkligen inget om byråkratin kring detta. Jag kan dock lätt föreställa mig att jag skulle bli lite putt om jag avkrävdes någon sorts bevis.

Nar vi flyttade utomlands skrev vi ut oss ur Sverige permanent, medan den har familjen var fortfarande skrivna i Sverige, men skatteverket jagade oss i flera ar och ville ha skatt. Vi lamnade in uppgifter och bevis for att vi bodde utomlands manga, manga ganger.
Efter flera ar la de antligen av att jaga oss. Precis lagom tills vi behovde nya pass ... och da satte det fart igen.

Skolan kravde absolut ingenting for att skriva ut barnen, daremot kravde Amerikanska skolan en massa uppgifter fran den Svenska. Nagot vi hade mycket svart att fa tag pa da ingen i Skolvarlden ville ge oss det vi behovde.

Jag tycker också att det är så himla konstigt det här med språket. Innebär det att föräldrarna har kommunicerat med varandra på samma, bristfälliga språk hemma? Om föräldrarna pratat utmärkt engelska själva t ex, borde inte barnen i så fall snappat upp språket bättre än att man kan kalla det "bristfälligt"?

De flesta Svenskar pratar Engelska ... men en ganska bristfallig Engelska aven om de tror att de talar flytande och bra. Dessutom, har man inte vaxt upp med ett sprak far man luckor aven om man lar sig spraket mycket bra, nagot man ofta inte inser forran man sjalv plotsligt inte har en aning om vad andra pratar om.

Nu läste jag igenom artikelserien i Sydsvenskan. Jag blir irriterad på det där dramatiserande språkbruket, som tydligen måste till i den typen av journalistik. Och jag sällar mig nog nu till dem som tycker att det verkar rimligt att föräldrar/vårdnadshavare bör visa intyg på att barn som är svenska medborgare går i skolan någon annanstans (tex då utomlands) om det inte går i den skola där de har fått en plats.

I det har fallet haller jag med eftersom familjen fortfarande var skrivna i Sverige.

Hade kanske varit bra att bötfälla föräldrar som inte vaccinerar sina barn. Som det ser ut idag har jag svårt att tro att det skulle ge så mycket att orosanmäla om det inte fanns ytterligare orsaker bakom. Men det beror säkert också på vart i landet man bor. På vissa platser är det vanligare än andra att de skippar vaccinationerna.
Så länge frivilligheten råder kan man ju inte bötfälla.
Jag har ganska starka åsikter om föräldrar som inte vaccinerar sina barn, men jag tycker ändå inte vi ska ha någon slags påtvingad osynlig lag när det är frivilligt. Frivilligheten går ju ut på att man själv får välja, och hur går det ihop med orosanmälningar till soc enbart pga att man väljer att inte vaccinera eller att få böter?
Då är det bättre att ändra i lagen helt och hållet.

Så länge frivilligheten råder kan man ju inte bötfälla.
Jag har ganska starka åsikter om föräldrar som inte vaccinerar sina barn, men jag tycker ändå inte vi ska ha någon slags påtvingad osynlig lag när det är frivilligt. Frivilligheten går ju ut på att man själv får välja, och hur går det ihop med orosanmälningar till soc enbart pga att man väljer att inte vaccinera eller att få böter?
Då är det bättre att ändra i lagen helt och hållet.
Det har kommit förslag på detta men kommer nog dröja ganska lång tid om det genomförs en sådan lagändring.
I Tyskland riskerar man böter om man inte vaccinerar sitt barn men där är problemet mer omfattande.

Det har kommit förslag på detta men kommer nog dröja ganska lång tid om det genomförs en sådan lagändring.
I Tyskland riskerar man böter om man inte vaccinerar sitt barn men där är problemet mer omfattande.
Jag har för mig att det numera är lag i Tyskland, eller har jag fattat fel? De har väl också förskolor dit ovaccinerade barn inte är välkomna? Eller jag har kanske fattat fel, önsketänkande! :D

Och är det lag är det ju en helt annan femma! Jag tycker absolut att det ska vara lag på vaccinering och då kan man ju både bötesfälla och orosanmäla hejvilt när föräldrar inte vaccinerar med det som enda grund. Jag hoppas att den tiden faktiskt kommer snart här även om problem ännu inte är så stora, de kan ju bli.

Alltså, jag har ingen stor erfarenhet av föräldrar som inte vaccinerar sina barn. Det enda jag från början sa är att man faktiskt kan orosanmäla på grund av att någon inte vaccinerar sitt barn då @Enya sa att sjukvården inte kan göra det.

Hur folk som inte vaccinerar sina barn ska hanteras hör inte riktigt till den här tråden tycker jag. Jag gjorde bara en liten avstickare för att tydliggöra.

Alltså, jag har ingen stor erfarenhet av föräldrar som inte vaccinerar sina barn. Det enda jag från början sa är att man faktiskt kan orosanmäla på grund av att någon inte vaccinerar sitt barn då @Enya sa att sjukvården inte kan göra det.

Hur folk som inte vaccinerar sina barn ska hanteras hör inte riktigt till den här tråden tycker jag. Jag gjorde bara en liten avstickare för att tydliggöra.
Om jag har uttryckt att sjukvården inte KAN orosanmäla föräldrar som inte vaccinerar sina barn så ber jag om ursäkt, klumpigt av mig. Självklart KAN man anmäla dem för precis vad som helst. Jag anser bara att det är något orimligt att göra en orosanmäla pga det är frivilligt att vaccinera och att det då finns föräldrar som väljer att utnyttja den frivilligheten. Man ska inte behöva bli anmäld till soc av sjukvården för att man gör något man har rätt till bara för att det finns vissa inom sjukvården som anser att man är en dålig förälder som inte vaccinerar och att det därför är en utmärkt anledning till oro. Jag har alltså hela tiden skrivit om vaccinering som ENDA anledning, där inget annat i varken hygien, beteende hos barn eller förälder eller i någon miljö framkommer som dåligt, allt verkar normalt. Utom just vaccineringen som föräldern väljer att, helt lagligt, tacka nej till.

Att du tycker att föräldrar som inte vaccinerar sina barn är så pass dåliga att det bör göras en orosanmäla för barnets situation har jag förstått. Jag anser dock att när vi har en lag som säger att vi ska vaccinera våra barn så är en orosanmäla pga vaccinationsbrist helt rätt, innan dess bör ju en oro för barnet finnas, inte bara ens egen personlig åsikt om att man är en dålig förälder som inte vaccinerar.

Om jag har uttryckt att sjukvården inte KAN orosanmäla föräldrar som inte vaccinerar sina barn så ber jag om ursäkt, klumpigt av mig. Självklart KAN man anmäla dem för precis vad som helst. Jag anser bara att det är något orimligt att göra en orosanmäla pga det är frivilligt att vaccinera och att det då finns föräldrar som väljer att utnyttja den frivilligheten. Man ska inte behöva bli anmäld till soc av sjukvården för att man gör något man har rätt till bara för att det finns vissa inom sjukvården som anser att man är en dålig förälder som inte vaccinerar och att det därför är en utmärkt anledning till oro. Jag har alltså hela tiden skrivit om vaccinering som ENDA anledning, där inget annat i varken hygien, beteende hos barn eller förälder eller i någon miljö framkommer som dåligt, allt verkar normalt. Utom just vaccineringen som föräldern väljer att, helt lagligt, tacka nej till.

Att du tycker att föräldrar som inte vaccinerar sina barn är så pass dåliga att det bör göras en orosanmäla för barnets situation har jag förstått. Jag anser dock att när vi har en lag som säger att vi ska vaccinera våra barn så är en orosanmäla pga vaccinationsbrist helt rätt, innan dess bör ju en oro för barnet finnas, inte bara ens egen personlig åsikt om att man är en dålig förälder som inte vaccinerar.

Det är frivilligt att vaccinera sina barn, även frivilligt att ta dem till BVC så om föräldrarna inte ville ta dem till vårdcentralen för deras vaccinationer enligt vaccinationsprogram så finns det ingen som kan orosanmäla pga det.

Du skrev ovan att ingen kan orosanmäla på grund av att man inte vaccinerar sina barn, det är allt jag har svarat på. Och jag har sagt att det inte stämmer. Blir någon inom vården orolig av det, ja då måste man göra en orosanmälan.

Och orosanmälningar sker ju inte ske för att sjukvårdspersonal anser att föräldrar är dåliga, var i hela friden har du fått det ifrån? Det sker ju med omsorg av barnet och att man just blir orolig. Därav orosanmälan, inte straffanmälan. Likaså att man kan skicka en orosanmälan för att barnen har smutsiga kläder eller för att det är Extremt stökigt* hemma hos någon. Det har ju ingenting att göra med mitt personliga tycke kring tvätt eller ordning utan att det är saker som ger signaler om att det kan finnas en svikt om barnens omsorg - och då tvingas jag göra en orosanmälan. Det har ju ingenting med att straffa föräldrarna att göra utan för att Barnet eventuellt behöver hjälp utifrån.

(* Och innan någon börjar hojta om att det inte är så lätt att städa med småbarn eller att de har ont i ryggen eller något annat, jag pratar om en stökighet som signalerar social misär. Inte "barnen lekte och vi har inte plockat upp".)

Nu har jag sagt nog i denna fråga. Jag ville inte dra igång ett OT-spår, bara korrigera ditt uttalande. Jag förstår dock inte riktigt din upprördhet i den här frågan.

Och orosanmälningar sker ju inte ske för att sjukvårdspersonal anser att föräldrar är dåliga, var i hela friden har du fått det ifrån? Det sker ju med omsorg av barnet och att man just blir orolig. Därav orosanmälan, inte straffanmälan.

@Enya Jag tycker faktiskt att det inte är riktigt nyttigt att stigmatisera orosanmälningar som jag uppfattar att du gör. Det är inget straff att med en orosanmälan, det sker bara på grund av att någon har blivit orolig för barnet i fråga. Det är liksom inget fast track till omhändertagande utan en signal till socialtjänsten att det kan behövas en utredning.

Jag tycker alla gånger att man ska vara liberal med att orosanmäla för hellre en gång för mycket än en gång för lite. Utreder socialtjänsten och finner att ingen insats behövs - ja då är det ju toppen för alla inblandade! Men det kan ju faktiskt finnas barn där signalerna är små men det ändå behövs hjälp utifrån och de vill jag inte missa. Jag tror det hjälper samtliga inblandade att avdramatisera orosanmälningar. Föräldrarna för att de inte ska känna sig fullt så påhoppade och sjukvården/barnvården för att de ska våga lita på sin känsla och orosanmäla där det kan finnas fog för det. Oro är ju en väldigt luddig och bred grund vilket jag tycker är bra. Det ska inte finnas "godkända" anledningar för oro för då riskerar barn att hamna i kläm om deras situation inte följer mallen.

Nåväl, allt från mig.

De flesta Svenskar pratar Engelska ... men en ganska bristfallig Engelska aven om de tror att de talar flytande och bra. Dessutom, har man inte vaxt upp med ett sprak far man luckor aven om man lar sig spraket mycket bra, nagot man ofta inte inser forran man sjalv plotsligt inte har en aning om vad andra pratar om.

Jo, det är jag med på så klart, men jag har lite svårt att tro att man med "bristfälligt språk" menar en engelska som man kan ta sig fram med skapligt över hela världen men där folk hör att det inte är ens modersmål...

Du skrev ovan att ingen kan orosanmäla på grund av att man inte vaccinerar sina barn, det är allt jag har svarat på. Och jag har sagt att det inte stämmer. Blir någon inom vården orolig av det, ja då måste man göra en orosanmälan.

Och orosanmälningar sker ju inte ske för att sjukvårdspersonal anser att föräldrar är dåliga, var i hela friden har du fått det ifrån? Det sker ju med omsorg av barnet och att man just blir orolig. Därav orosanmälan, inte straffanmälan. Likaså att man kan skicka en orosanmälan för att barnen har smutsiga kläder eller för att det är Extremt stökigt* hemma hos någon. Det har ju ingenting att göra med mitt personliga tycke kring tvätt eller ordning utan att det är saker som ger signaler om att det kan finnas en svikt om barnens omsorg - och då tvingas jag göra en orosanmälan. Det har ju ingenting med att straffa föräldrarna att göra utan för att Barnet eventuellt behöver hjälp utifrån.

(* Och innan någon börjar hojta om att det inte är så lätt att städa med småbarn eller att de har ont i ryggen eller något annat, jag pratar om en stökighet som signalerar social misär. Inte "barnen lekte och vi har inte plockat upp".)

Nu har jag sagt nog i denna fråga. Jag ville inte dra igång ett OT-spår, bara korrigera ditt uttalande. Jag förstår dock inte riktigt din upprördhet i den här frågan.
Klumpigt av mig. Jag har redan förklarat vad jag menar några gånger. Att göra en orosanmälan där inget annat framgår att det finns en oro för barnet, mer än att det inte är vaccinerat, känns ju enbart som en åsiktsfråga där sjukvårdens åsikt om hur man är som förälder när man inte vaccinerar sina barn än en fråga om verklig oro för barnet.

Jag ser inte det som något straff eller fel att anmäla, min diskussion handlar enbart om att göra en orosanmälan ENBART baserad på att barnet inte är vaccinerat, där inget annat framkommer, inga andra tecken på att det inte omhändertages väl av föräldrarna framkommer. Det är tråkigt att du drar in att jag tycker att alla orosanmälningar är som straff, för det gör jag inte. Jag tycker bara inte att man kan orosanmäla enbart baserat på en frivillig grej, utan några andra tecken på att barnet far illa. Då bör vi ha en lag där vi måste vaccinera våra barn.

Om fler människor anmäler när de tror barn far illa så riskerar färre barn att fara illa, men att anmäla för att ett barn inte är vaccinerat? Absolut om man är orolig över att barnet far illa, men om anmälan bara och enbart beror på att föräldrarna väljer att inte vaccinera, då tycker jag det är att dra det lite långt. Det har varit min diskussion hela tiden. Så nej, jag är inte emot att folk orosanmäler över lag och jag ser det inte som ett straff heller.

Aha! Jag tolkade inte @Enya s inlägg så men då förstår jag din kommentar i det hela :)

Jo, det är jag med på så klart, men jag har lite svårt att tro att man med "bristfälligt språk" menar en engelska som man kan ta sig fram med skapligt över hela världen men där folk hör att det inte är ens modersmål...
Jag tycker det hela är helt sjukt och samtidigt intressant, för att det är så makabert. Kan det bristfälliga språket bero på för lite språklig stimulering/ bristande exponering av omvärlden samt ingen/dålig tids- och rumsuppfattning?
(Man (forskare) har ju tyvärr lärt sig en del av de barn som varit isolerade och inte haft möjlighet att utveckla sitt språk.)

Klumpigt av mig. Jag har redan förklarat vad jag menar några gånger. Att göra en orosanmälan där inget annat framgår att det finns en oro för barnet, mer än att det inte är vaccinerat, känns ju enbart som en åsiktsfråga där sjukvårdens åsikt om hur man är som förälder när man inte vaccinerar sina barn än en fråga om verklig oro för barnet.

Jag ser inte det som något straff eller fel att anmäla, min diskussion handlar enbart om att göra en orosanmälan ENBART baserad på att barnet inte är vaccinerat, där inget annat framkommer, inga andra tecken på att det inte omhändertages väl av föräldrarna framkommer. Det är tråkigt att du drar in att jag tycker att alla orosanmälningar är som straff, för det gör jag inte. Jag tycker bara inte att man kan orosanmäla enbart baserat på en frivillig grej, utan några andra tecken på att barnet far illa. Då bör vi ha en lag där vi måste vaccinera våra barn.

Om fler människor anmäler när de tror barn far illa så riskerar färre barn att fara illa, men att anmäla för att ett barn inte är vaccinerat? Absolut om man är orolig över att barnet far illa, men om anmälan bara och enbart beror på att föräldrarna väljer att inte vaccinera, då tycker jag det är att dra det lite långt. Det har varit min diskussion hela tiden. Så nej, jag är inte emot att folk orosanmäler över lag och jag ser det inte som ett straff heller.
Jag håller med Enya här - jag har skarpa åsikter om föräldrar som inte vaccinerar sina barn och jag tycker att det borde vara lag på det - men det ÄR frivilligt idag och det blir det inte om sjukvården ska orosanmäla varenda förälder som inte vaccinerar, missar kontroller, tandläkarbesök etc etc. Det funkar liksom inte. Dels för att man får förutsätta att de allra flesta föräldrar vill sina barns bästa, dels för att det faktiskt är frivilligt (och dessutom - hade man anmält alla föräldrar för allt detta hade ett fall som detta säkert tagit 500 dagar istället för 103 dagar med tanke på den överbelastning många socialtjänster redan har).

Det här är ju så otroligt skumt, morbidt och konstigt att det inte ens ska kunna hända i Sverige, så det är jättebra om inblandade parter kollar upp sina rutiner, men i övrigt är det ju knappast ett rutinfall liksom. Hade det funnits rutiner att kontakta skolor där barn sägs gå utomlands om de är skrivna i Sverige hade det liksom räckt långt i det här fallet så det köper jag absolut (det verkar inte vara kutym, vår skola har inte ens ifrågasatt när vi varit borta med barnen). Svenska medborgare som är skrivna utomlands lär det inte fungera på (ang att någon tyckte att även dessa skulle behöva uppvisa skolgång) eftersom skolgången är oerhört olika i olika länder.

Lägger till att barnet som fyllt 18 får själv ansöka om stöd. Man kan inte tvinga sig på en myndig person även om man kan se behovet.

Det är just det jag funderar över. Stödet är frivilligt och hur ska en människa som inte ens har de mest grundläggande färdigheterna, som dessutom är kvar i föräldrarnas våld ens kunna be om stöd? Det skär i mig, det gör fysiskt ont att tänka på att den här människan förmodligen aldrig kommer få en chans för att hens föräldrar inte ville att barnen skulle få växa upp som andra barn och bli vuxna och hade oturen att hinna bli myndig innan misären upptäcktes.

Jag citerar er båda. Har själv funderat en del över just det här. Rent årtalsmässigt är ju den här unga människan myndig, men kan man bara släppa det med det? Nu är jag rejält trött i skallen efter att ha jobbat dygn men tänker att någon basal utredning borde utföras där man kollar om hon (?) ens är mentalt där för att ses som myndig. Om jag läste rätt har hon valt att vilja fortsätta leva med föräldrarna, inte konstigt, det är väl allt hon vet om och den trygghet hon känner till. Om man bara släpper det hade man ju kunnat tänka sig fallen med Natasha Kampusch, äldsta dottern Fritzl m fl. Att de skulle ha tillåtits bo kvar som de gjorde om de bara varit myndiga och nog traumatiserade för att inte klara av att gå. Det känns så väldigt haltande för mig, man borde kunna göra ngn utredning om huruvida en person som varit utsatt på detta vis är otillräknelig. Spontant känns det ju som ett bevis för att hon INTE är det om hon vill bo i ett sådant hem, men såklart så vet hon ju inte om annat.

Förädrarna har väl åtminstone gjort sig skyldiga till en lång rad osanna intyganden, som har lett till stora men för barnen. Skönt att Skatteverket i varje fall sköter sitt jobb.

Ja de är väl den svarta ironin i det här, att allt annat kan fallera men skatteverket kommer alltid hitta en.

Fast man pratar ju Engelska oerhort olika runt varlden, bade i uttal och manga ord och uttryck, vilket gor att det ar mycket svart for nagon som inte har Engelska som modersmal att hora om det ar modersmal eller inte. Eller rattare sagt, det ar svart for nagon som inte har samma dialekt att hora om det ar modersmal eller inte eller ens om det ar ett godtagligt sprak.
Att ha ett bristfalligt sprak betyder att man har stora luckor och det har man ofta aven om man "tar sig fram runt varlden". De flesta har en bra "turist Engelska". Man kan bestalla pa restaurant, fixa hotell rum, handla, och hyra bil. Men om man pratar om kanslor eller vardagliga saker som man inte pratar "som turist" sa finns det stora brister i spraket.

Dessutom aven om foraldrarna pratat Svenska men kravt svar pa Engelska ar det inte alls sakert att barnen kan prata Svenska. Nar min yngste var liten pratade vi Svenska hemma, men glomde att krava svar pa Svenska, sa han svarade pa Engelska. Nar vi kom hem nasta sommar svarade han Mormor pa Engelska 😳 Gissa om jag var i "trouble" med mormor. :cautious: Svenskan kom tillbaka fort, men det tog ett par veckor innan hjarnan hade stallt om sig for honom.

Jag citerar er båda. Har själv funderat en del över just det här. Rent årtalsmässigt är ju den här unga människan myndig, men kan man bara släppa det med det? Nu är jag rejält trött i skallen efter att ha jobbat dygn men tänker att någon basal utredning borde utföras där man kollar om hon (?) ens är mentalt där för att ses som myndig.
Myndig är ju personen oavsett vad man kommer fram till efter eventuell utredning?

[/QUOTE]

Jag citerar er båda. Har själv funderat en del över just det här. Rent årtalsmässigt är ju den här unga människan myndig, men kan man bara släppa det med det? Nu är jag rejält trött i skallen efter att ha jobbat dygn men tänker att någon basal utredning borde utföras där man kollar om hon (?) ens är mentalt där för att ses som myndig. Om jag läste rätt har hon valt att vilja fortsätta leva med föräldrarna, inte konstigt, det är väl allt hon vet om och den trygghet hon känner till. Om man bara släpper det hade man ju kunnat tänka sig fallen med Natasha Kampusch, äldsta dottern Fritzl m fl. Att de skulle ha tillåtits bo kvar som de gjorde om de bara varit myndiga och nog traumatiserade för att inte klara av att gå. Det känns så väldigt haltande för mig, man borde kunna göra ngn utredning om huruvida en person som varit utsatt på detta vis är otillräknelig. Spontant känns det ju som ett bevis för att hon INTE är det om hon vill bo i ett sådant hem, men såklart så vet hon ju inte om annat.

Ja de är väl den svarta ironin i det här, att allt annat kan fallera men skatteverket kommer alltid hitta en.

Vilket lagrum tänkte du skulle användas?

Det finns ju vissa grupper, bland annat kring Alfta, där det är vanligt att inte låta vaccinera barnen. För man har en antroposofisk syn. Eller en annan "alternativ" syn som exempelvis Ängsbacka utanför Karlstad.
Det vore rätt absurt att orosanmäla alla föräldrarna som hör till de grupperna.
Ja, det märks i ditt uttalande att din erfarenhet av BVC-arbete kanske är lite begränsat.
Att avstå från vaccination är inte skäl till orosanmälan.
En familj som tackar nej till BVC kan däremot vara skäl till orosanmälan - men i just det här specifika fallet hävdade man ju att man mestadels befann sig utomlands.

Där jag har hand om BVC finns det många barn vars föräldrar kommit som flyktingar och/eller anhöriginvandrare från mellanöstern. Det är vanligt att familjerna är borta halvårsvis i "hemlandet". Det är därmed också vanligt att barnen uteblir flera gånger från BVC och att vaccinationsprogrammet blir hur skevt som helst. Skulle det skickas orosanmälningar kring alla de barnen också? Som de facto befinner sig utomlands?
eller de gångerna mamman med litet barn plötsligt åker och hälsar på en släkting (kanske mormor, konkret exempel) i en annan del av Sverige och vistas där några månader?

Nej, det är inte så enkelt som det kan se ut.

Liknande trådar

Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 543
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 389
Senast: Johanna1988
·
Skola & Jobb Ja rubriken sög, kom inte på något bättre. Där jag jobbar har man nu krävt att alla ska fylla i sina kroppsmått i vårt system. Detta... 6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 340
Senast: soom
·
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 228
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka