Klumpigt av mig. Jag har redan förklarat vad jag menar några gånger. Att göra en orosanmälan där inget annat framgår att det finns en oro för barnet, mer än att det inte är vaccinerat, känns ju enbart som en åsiktsfråga där sjukvårdens åsikt om hur man är som förälder när man inte vaccinerar sina barn än en fråga om verklig oro för barnet.
Jag ser inte det som något straff eller fel att anmäla, min diskussion handlar enbart om att göra en orosanmälan ENBART baserad på att barnet inte är vaccinerat, där inget annat framkommer, inga andra tecken på att det inte omhändertages väl av föräldrarna framkommer. Det är tråkigt att du drar in att jag tycker att alla orosanmälningar är som straff, för det gör jag inte. Jag tycker bara inte att man kan orosanmäla enbart baserat på en frivillig grej, utan några andra tecken på att barnet far illa. Då bör vi ha en lag där vi måste vaccinera våra barn.
Om fler människor anmäler när de tror barn far illa så riskerar färre barn att fara illa, men att anmäla för att ett barn inte är vaccinerat? Absolut om man är orolig över att barnet far illa, men om anmälan bara och enbart beror på att föräldrarna väljer att inte vaccinera, då tycker jag det är att dra det lite långt. Det har varit min diskussion hela tiden. Så nej, jag är inte emot att folk orosanmäler över lag och jag ser det inte som ett straff heller.