Barnfilm ifrån Frankrike

Soapbubble

Trådstartare
Min 11-åring har bestämt att hans andra språk i höst ska vara franska. Kan någon rekommendera några franska filmer (textade på svenska) som skulle passa en 11-åring?
 
På urplay kan man filtrera på språk och utbildningsnivå. Vet inte om klippen där är svensktextade men det finns bl.a. på lätt franska och för åk 7-9.
 
Ballerinan och uppfinnaren är fransk-kanadensisk. Men jag vet inte hur man får tag på den på franska.
 
Dubbar fransmännen sina filmer och serier ?Tänker att det kanske går att få tag på tex franskdubbad amerikansk film som han gärna ser och köra utan textning eller text på franska.

Jag gjorde så med tyskan i gymnasiet. Läste även favorit bokserien samt Astrid Lindgrens böcker på tyska.
 
Vad roligt! Bra att du tänker på att hjälpa honom att hitta språkmelodin!
Tröskeln in i franskan är ganska hög, det tar ett tag innan "poletten trillar ner" så räkna med att det dröjer innan han känner igen annat än enstaka ord. "Den lille prinsen" är väl egentligen en saga för vuxna, men i hans ålder kan man kanske börja uppskatta den? Jag vet inte om böckerna om Nicolas (Frankrikes motsvarighet till Emil) är filmade. Annars är de väldigt roliga och faktiskt väldigt lättlästa (annars är det faktiskt inte givet att barnlitteratur är på så enkelt språk - ur en utländsk nybörjares synvinkel). Om det räcker med franskspråkigt så finns ju belgiske TinTin. Själv bestämde jag mig för att lära mig franska när jag som liten tittade på Arsène Lupin.
/frankofilen mamman

edit: den lille prinsen finns tydligen i tecknad film - kanske barnanpassad?
edit 2: Le Petit Nicolas (den första boken om Nicolas) finns filmad. https://www.allocine.fr/film/fichefilm_gen_cfilm=129660.html
Extra roligt att man får med lite Pariskänsla
 
Senast ändrad:
På urplay kan man filtrera på språk och utbildningsnivå. Vet inte om klippen där är svensktextade men det finns bl.a. på lätt franska och för åk 7-9.
Det får vi titta på när han väl har börjat med franskalektioner. Nu tänkte jag att han kunde få höra lite franska. Det sägs ju att svenskar är duktiga på engelska för vi utsätts för så mycket engelska via film och tv. Så nu ska jag ”utsätta” honom för franska :)
 
Ballerinan och uppfinnaren är fransk-kanadensisk. Men jag vet inte hur man får tag på den på franska.
På cineasterna (bibliotekets streamingtjänst) har vi sett Ballerinan och uppfinnaren med svenskt tal. Så ditt inlägg fick mig att kolla om den fanns med textremsa också. Det gjorde den tyvärr inte men det fanns flera filmer med franskt tal och svensk textremsa för barn där :bump:
 
På cineasterna (bibliotekets streamingtjänst) har vi sett Ballerinan och uppfinnaren med svenskt tal. Så ditt inlägg fick mig att kolla om den fanns med textremsa också. Det gjorde den tyvärr inte men det fanns flera filmer med franskt tal och svensk textremsa för barn där :bump:
Vi såg den också på cineasterna.
Bra att du hittade filmer!
 

Liknande trådar

Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 529
Senast: Mirtai
·
IT & mobiler Jag går en kurs i att skriva manus för film och TV. Det program som används heter Final Draft kostar ca 2000 SEK för PC och 150 för...
Svar
4
· Visningar
510
Senast: Myrten
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 563
Senast: Hedinn
·
Småbarn Hur vet man om ens barn är ”smartare” än andra barn? Min dotter är 5, blir 6 sent i höst. Hon kan läsa och skriva obehindrat. Skriver...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
16 858
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp