En väninna till mig ville ha barn. Han ville inte. Hon valde hans önskan framför sin egen. Några år in i förhållandet lämnade han henne för en annan kvinna ... och de fick barn ihop. För min väninna var det för sent. Jag vet inte hur bitter hon var över detta, om alls, men det var ledsamt hur hon avstod för hans skull. Med facit i hand hade hon nog lämnat.
Sen: Barn är inte barn särskilt länge. Bebisar är bebisar en extremt kort tid! Jag fick min vid 43 - hon är 25 nu och reser runt i världen, har inte bott i Sverige på flera år, hon tar mig med ibland - jag har fått uppleva äventyr och underbara platser med henne som jag aldrig gjort på egen hand. Min man är inte intresserad av resor. Förutom att hon är den underbaraste personen jag vet, har hon dessutom berikat och utvecklat mitt liv enormt - via sitt eget liv. På alla tänkbara sätt.
Jag upplevde aldrig att jag hindrades av att ha barn. Som jag skrev så är jag mer bunden av min gamla katt som inte går att lämna bort. Jag är också en introvert person men det har inte påverkat mitt föräldraskap eller mitt liv med henne. Jag kan inte föreställa mig ett liv där jag valt bort henne.
Men - barn/inte barn är ett så otroligt personligt val att man definitivt inte kan pusha åt nåt håll med råd. Jag skulle heller aldrig råda någon att skaffa hund heller, snarare tvärtom, informera om allt vad hundägande faktiskt innebär. (Personligen var jag mer bunden av hunden än dottern, men självklart är det en haltande jämföreslse...)
Möjligtvis tänker jag att man inte ska låta rädsla styra ens val. Oavsett vilket val man räds inför. "Frihet" 'är också ett ord som kan tolkas åt alla möjliga håll. Frihet till eller frihet från? "Freedom´s just another word for nothing left to lose" - var det Janis Joplin som sjöng den? Det kan man ju också tolka som man vill, som sagt. Själv kommer jag t.ex. inte att skaffa katt igen sedan den här gått bort, hur mycket jag än älskar katter. Jag vill ha frihet som inte går ihop med katt. Men jag upplevde aldrig ofrihet med dottern.
Så ...
@Glasbubblan , du får nog göra lite soul searching (det gör du ju redan...) och komma fram till vad som styr dig i ditt val. Du behöver ju inte bestämma dig imorgon, men ändå. Både vad gäller ditt förhållande och tanken på att få barn.