Bukefalos 28 år!

Barnvagnsnybörjare

L

Luden

Jag och sambon är ute i god tid (bf först i mitten av aug-10) och bara kikar runt lite allmänt på vad som finns i barnvagnsväg. Vi funderar på två av Emmaljungas modeller, antingen en City Cross eller en Nitro City då dessa storleksmässigt passar oss och vår bil. Vi tänkte komplettera med en lift för bebisen den första tiden. Ska man ha mjuk- eller hårdlift? Vi har inga trappor, utan kan ta barnvagnen rätt in i markplan. En hårdlift känns stadigare, mjukliften kan vi göra om till åkpåse. Vi vill inte ha den lösa delen "City Korg".

Och så hjulen. Jag har läst på nätet att en del haft "kvalitetstrassel" med sina hjul (blivit gropiga, slitna och fula snabbt av grus), men det tänkte jag inte ta upp här. Däremot, hur bökiga är svängbara hjul framtill om man inte går på helt slät mark? Vanliga cykelvägar med grus tror jag inte är några problem och man går väl kanske inte ut mitt i den värsta snöstormen, och jag har inte tänkt mig att köra vagnen i kuperad skog. Men hur funkar hjulen på en stallbacke där det är lite grövre grus, men inte löst/djupt. Fast å andra sidan lär jag inte dra den långa stunder där, blir nog mest stadskörning i parker, typ.

Och är det någon som har bilder på ovan nämnda vagnar ihopfällda? Har inte provat det ännu i affären, men ändå nyfiken på hur de ser ut.

Slutligen, en fråga om bilbarnstol. Är det praktiskt med en sådan där liten som man kan bära med sig inifrån med barnet i, sätta in i bilen och sedan lasta ur, utan att behöva flytta själva bebisen? De verkar enkla att ta med sig vid ex BVC-besök och liknande? Mjukliften känns lite stor för sådant, tycker jag. Fast de kan väl bara användas max första året, ungefär? Eller ska man satsa på en "fast" bilbarnstol som barnet kan "växa" i?
 
Sv: Barnvagnsnybörjare

Jag kan inget om dom modeller som du skriver om, MEN... efter 25 år i barnomsorg har jag inte körkort på dessa 3-hjuliga vagnar:o
Dom känns som om dom ska tippa, och lever ett eget litet liv:crazy:
Tacka vet jag vanliga hederliga 4-hjulingar:bow:

* Jenny *
 
Sv: Barnvagnsnybörjare

De båda vagnarna jag nämnt ovan är fyrhjuliga vagnar, den ena dock med svängbara framhjul. Trehjulig vagn är jag inte helt emot, men vi har i första hand kikat på de med fyra hjul.
 
Sv: Barnvagnsnybörjare

Vi hade en hårdlift (det var dock före vi skaffade city cross och hade en begagnad brio). Hårdliften var iaf väldigt användbar och smidig.

När Alma var närmare ett år var jag så less på den usla briovagnen så vi skaffade en city cross och det har jag aldrig ångrat.
Enkel att fälla ihop, tar inte så stor plats och väger "ingenting" i jämförelse med den gamla brion, samtidigt som den är rymlig.

Ang. bilstol så hade vi en brio primo, med bas. Som man bara klickar i och ur. Även den har varit hur smidig som helst.
Minns inte när hon bytte till en större stol, men hon var inte ens ett år tror jag.
 
Sv: Barnvagnsnybörjare

Jag skulle ha tagit citycrossen med mjuklift.
Hatar vagnar med små framhjul, tycker de är så jobbiga att köra i snön.
Hårdlift och mjuklift har man inte så lång tid så då tycker jag att mjuklift är att föredra då man kan göra om den till åkpåse sedan.
Har en hårdlift i min ena vagn och den har min dotter vuxit ur nu och hon är 4 månader.

Ang babyskydd så funkar väl alla så att man bara lyfter ur stolen ur bilen?
Jag kan rekommendera en acta graco duologic 2.
Vi har en sån och är jättenöjda.
Om du har folksam försäkring får du dessutom 500 kr i rabatt.
Den stolen kan du ha från nyfödd upp till 4 år.
Man får en bas med som man bara klickar fast stolen i, men det går även utmärkt att använda stolen utan bas.
Tycker att bägge alternativen är smidiga.
Stolen har hjul och ett handtag också så man kan dra den som en resväska ungefär.

Men prova och kläm och känn på alla grejer minst tusen gånger innan ni bestämmer er!
Det är lätt att man ångrar sig efteråt ;).
 
Sv: Barnvagnsnybörjare

Vi har en vagn med tva sma svängbara framhjul, värdelöst sa fort det är minsta lilla grus, kant eller gropp. Men väldigt smidigt i affärer och pa helt slätt asfallt.

Vad jag vet sa finns det bara babyskydd att välja som bilstol till dom allra minsta bebisarna.
 
Sv: Barnvagnsnybörjare

Kan hålla med till viss del på några modeller, dock har Urban jungle vagen varit den lättaste och smidigaste, alla kategorier!!
 
Sv: Barnvagnsnybörjare

Får man fråga vilket märke på vagn du har? Det skiljer ju lite i utseende/utförande på de svängbara framhjulen, tycker jag. Men det kanske inte har någon betydelse för funktionen ändå?
 
Sv: Barnvagnsnybörjare

Ang babyskydd så funkar väl alla så att man bara lyfter ur stolen ur bilen?
Jodå, det vet jag. Undrade mest hur ofta man gör det. Och om de som gör det och använder den som någon sorts lift tycker att det är behändigt.

Jag kan rekommendera en acta graco duologic 2.
Fast det är ju ingen "babylift"?

Angående bilbarnstol för baby som man ju använder under kort tid jämfört med den du nämner som kan användas under längre tid så är det främst liftfunktionen jag är ute efter. Använder man den tillräckligt ofta för att motivera köp av pryl som används max ett år?

Men prova och kläm och känn på alla grejer minst tusen gånger innan ni bestämmer er!
Absolut! Det är därför vi börjat redan nu!
 
Sv: Barnvagnsnybörjare

Hm, man kanske ska KRÄVA att få provköra vagnen lite i snön utanför butiksentrén. Typ "Om jag inte får provköra vagnen ute så köper jag vagn från grannbutiken istället..."

Har inte kollat runt i bekantskapskretsen ännu för att provköra vagnar, men kollade vagnar ute på stan idag och samtliga tog sig fram rätt stadigt ute i snön - oavsett hjultyp. Men jag vet ju inte hur "föraren" upplevde det.
 
Sv: Barnvagnsnybörjare

Jo då om du går in på Acta Gracos hemsida och kikar på Duologic 2 så ser du att babyliften går att knäppa loss från stolen ( precis som vid vilket annat babyskydd med bas som helst ).
 
Sv: Barnvagnsnybörjare

Jo duologic 2 går att lyfta ur.
Handtagen drar man ut ifrån sidorna liksom.
 
Sv: Barnvagnsnybörjare

Ah, jag orkade inte kolla på filmen första gången. Jo, den såg ju himla behändig ut faktiskt :) Vad kostar en sådan?
 
Sv: Barnvagnsnybörjare

Den kostade 3000 och då fick vi 500 kr i rabatt från folksam också.
Inte den billigaste stolen, men jag tror att det jämnar ut sig i slutändan med tanke på att man kan ha den i fyra år :).
 
Sv: Barnvagnsnybörjare

Inte den billigaste stolen, men jag tror att det jämnar ut sig i slutändan med tanke på att man kan ha den i fyra år :).
Det är precis så jag funderar. Kan gärna lägga lite mer pengar på något som används under en längre tid. Får åka nästa helg och provklämma på den. Tack för tips!
 
Sv: Barnvagnsnybörjare

Slutligen, en fråga om bilbarnstol. Är det praktiskt med en sådan där liten som man kan bära med sig inifrån med barnet i, sätta in i bilen och sedan lasta ur, utan att behöva flytta själva bebisen? De verkar enkla att ta med sig vid ex BVC-besök och liknande? Mjukliften känns lite stor för sådant, tycker jag. Fast de kan väl bara användas max första året, ungefär? Eller ska man satsa på en "fast" bilbarnstol som barnet kan "växa" i?

Jag hade inte överlevt utan mitt babyskydd. Jag använder det fortfarande och han är nu 5mån och jättelång. Jag har även en vagn där jag kan fästa babyskyddet vilket jag tycker ha varit suveränt när man bara skall gå i affärer. Man slipper väcka barnet utan man bara tar ur babyskyddet och klickar på det på chassit till vagnen.

Jag har en Brio sing och är väldigt nöjd med den, har även en Brio kombi som är suverän om man är ute på landet eller hos hästarna :D

Babyskyddet är ju självklart en brio primo :D

Är faktiskt så nöjd med min brio primo så jag köpte två ;) en i var bil
 
Sv: Barnvagnsnybörjare

Jo duologic 2 går att lyfta ur.
Handtagen drar man ut ifrån sidorna liksom.

Tyckte den såg krånglig ut i vart fall när man jämför med Brio primo som dessutom är betydligt lättare att bära med sig under armen i bågen om man bara skall gå kortare turer.

Är det gungfunktion på denna?? På Brio primo är det gungfunktion när den står på marken och det har varit suveränt när man är iväg till bvc etc och sitter och väntar :D
 
Sv: Barnvagnsnybörjare

Den är inte ett dugg krånglig :).
Dessutom behöver man inte ha ett chassi för att rulla den, bara att dra ut handtaget och rulla den som en resväska.
Och ja den går att gunga :laugh:.
 
Sv: Barnvagnsnybörjare

Den är inte ett dugg krånglig :).
Dessutom behöver man inte ha ett chassi för att rulla den, bara att dra ut handtaget och rulla den som en resväska.
Och ja den går att gunga :laugh:.

Men hur är den att bära?? Primon är lätt att bära.

Men inte vill man ha sitt barn nere vid marken, välter den inte lätt då :eek: Eller du menade på annat sätt

Jag kan använda min primo som en barnvagn

Nu såg jag på filmen men skulle aldrig våga dra mitt barn så som man kan göra dvs resväske dragning och speciellt inte så litet barn, de vill jag ha framför mig mot mig ;)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år Vi behöver byta vagn. Har en bugaboo men den har ingen fjädring så bebis blir sur så fort man kör på nåt annat än asfalt, och vi går...
2
Svar
23
· Visningar
3 699
Senast: Amk
·
Övr. Barn Om några månader så kommer vår nya familjemedlem till världen och det börjar bli dags att ta tag i barnvagnsinförskaffandet. Men det är...
Svar
19
· Visningar
2 121
Senast: ako
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 166
Senast: cirkus
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Fästingmedel på innekatt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp