Bukefalos 28 år!

Barnvagnsnybörjare

Sv: Barnvagnsnybörjare

Den är lätt att bära.
Funkar jättebra att dra i den, det är ju inte direkt så man tar långpromenader med den.
Min dotter brukar mest sova när hon sitter i den och jag brukar skjuta den framför mig, tycker att jag har bättre koll då :).
 
Sv: Barnvagnsnybörjare

Nej den välter inte lätt när man drar den så och lycka till med att bära babyskyddet framför dig emot dig ;) ( det är ju enbart vid kortare bitar man drar den så, ungefär som när man bär skyddet ).

Vi hade en Brio Primo och bytte när E var 8 mån till en Duologic 2 :)

Brio Primon är lättare att bära helt klart ( lättare än många andra vanliga babyskydd också ) och vi ångrade inte vårat Brioköp alls, men jag är supernöjd med val av stol nr 2 också.
 
Sv: Barnvagnsnybörjare

Nej den välter inte lätt när man drar den så och lycka till med att bära babyskyddet framför dig emot dig ;) ( det är ju enbart vid kortare bitar man drar den så, ungefär som när man bär skyddet ).

Precis, jag brukar använda dragfunktionen när man är på babysim eller från entrén på bvc fram till väntrummet t.ex.
 
Sv: Barnvagnsnybörjare

Jag är i samma djungel själv...
Jag kommer garanterat att köpa en vagn där jag kan sätta fast babyskyddet.
Går det förresten på Urban Jungle som ingen varit missnöjd med vad jag vet? Annars behöver jag ju inte ha med den på listan över utvalda längre... haha
Babyskydd ska jag ha. den är super att ha för övrigt med. Lätt att ta med. Kan ha den som babysitter med mycket stöd. Den går att vagga... fördelarna är så många att jag garanterat inte skulle låta bli att köpa den för att slippa byta inom ett år...
Vissa län erbjuder dessa att låna på sjukhusen....
 
Sv: Barnvagnsnybörjare

Jag kör vår city cross rätt sällan eftersom jag tycker den är för klumpig. Men några saker jag stör mig på... (På vå rmodell, vet ju inte om det är omgjort..?)

Fotsacken går inte att knäppa fast när barnet sitter. Knäpper man fast den sitter barnet naglat mog ryggstödet. Det känns som att det är då man vill använda den.

Fotstödet är krångligt att fälla ned. Det åker upp lätt och sen måste man greja för att få ned det.

Har man fotstödet nere och sitsen mot en är det krångligt att få i något i varukorgen. Dessutom åker då fotstödet upp och så får man börja krångla med det igen...

Selen är helt värdelös. När man behöver den som mest till barnet sitter den så högt upp att den börjar 1 dm ovaför barnets huvud. Sittdelen är inte anpassad för barn som just börjar sitta. Man får bulla upp med lite allt möjligt för att få dem att kunna sitta upp.

Våra däck är inte snygga, men de går att köra med. Jag vill inte ha lufthjul och riskera punka så jag tar fördelarna framför nackdelarna i det fallet.

Suffletten är dock jättebra och går att fälla ned hela vägen.

Jätelätt att vända sitsen. Det kan man till och med göra med barn i innan de blir allt för tunga (sen om det är ett rekomendera vet jag inte...)

Om man inte kör offroad så borde man kanske istället fundera över hur bökigt det är med fyra fasta hjul. Jag har dock ingen aning om hur små hjul en nitro har. Små hjul är inte alltid så roligt. Bättre med stora svängbara, men det finns bara till trehulingar eller syskonavagnar.
 
Senast ändrad:
Sv: Barnvagnsnybörjare

Lånar knappen och svarar lite allmänt!

DuoLogic är helt klart ett plus därför att man kan ha den under en längre period. Smidigt att kunna dra den som en väska - framför eller bakom sig korta sträckor, men är kanske lite knepig att bära? Jag tror att jag vill kunna bära min babylift "på armen" så som att man liksom "hänger" den i armvecket. Fattar ni hur jag menar? Sedan såg den rätt hög ut och skymmer kanske sikten en del om man vill ha den fram i passagerarsätet? Måste verkligen känna, klämma och provlyfta den vid titt i butik. Hm, just nu kändes det som jag gav den mest negativa egenskaper?

Vad kostar vagnmärkenas egna babyskydd på ett ungefär?

När jag pillrade på CC:n i butiken upplevde jag den inte som krånglig mer än att otekniska jag inte hittade spaken till att fälla ryggstödet på direkten. Men det kanske blir krångel med tiden?

En del off-road lär det nog bli, men samtidigt är det bara att inse att det mest kommer att vara stads-/förortskörning. Och även om vi har mycket snö just nu, hur ofta har vi egentligen det?
 
Sv: Barnvagnsnybörjare

De flesta barnstolar jag provat ha i bilen ( som kommer efter babyskyddet ) skymmer sikten något om man har stolen i fram, man lär sig att kompensera ( vrida på huvudet ).


EmelieR:

Ja det finns en adapter till UJ ( kostar ca 500 :- ) som man använder för att få fast babyskydd, kolla upp vad för märken som gäller bara :)
Vi har en UJ och jag personligen är supernöjd med vagnen, kommer inte att byta vagn som många andra gör när barnet byter från liggdel till sittdel.
 
Sv: Barnvagnsnybörjare

Nej den välter inte lätt när man drar den så och lycka till med att bära babyskyddet framför dig emot dig ;) ( det är ju enbart vid kortare bitar man drar den så, ungefär som när man bär skyddet ).

Vi hade en Brio Primo och bytte när E var 8 mån till en Duologic 2 :)

Brio Primon är lättare att bära helt klart ( lättare än många andra vanliga babyskydd också ) och vi ångrade inte vårat Brioköp alls, men jag är supernöjd med val av stol nr 2 också.

Ja jag är verkligen nöjd med min primo och framförallt att jag kan klicka i den i min sing när jag är och handlar
 
Sv: Barnvagnsnybörjare

Den är lätt att bära.
Funkar jättebra att dra i den, det är ju inte direkt så man tar långpromenader med den.
Min dotter brukar mest sova när hon sitter i den och jag brukar skjuta den framför mig, tycker att jag har bättre koll då :).

Men när du skjuter den framför dig är barnet vänt mot dig då eller i färdriktningen??
 
Sv: Barnvagnsnybörjare

Alla säger detta :) Ska nog trippa till stan o kolla in den lite extra :) Vilken sort har ni?
Hoppas TS gillar trådkapet......

Jag tittar annars på teutonian, fun el cosmo. De blir smidiga när man fäller ihop dom- har ganska trångt i bilen....
 
Sv: Barnvagnsnybörjare

Men när du skjuter den framför dig är barnet vänt mot dig då eller i färdriktningen??

Fast jag har svårt att se vad för betydelse detta har, menar du att du när du bär i babyskyddet bär henne framför dig och emot dig också eller vad?

EmelieR

Vi har Urban Jungle ( vagntypen heter så ) sedan finns det Swift, Moutain terrain vet jag..
Nackdelen som många ser det är att när du väl byter till sittdelen så går det inte att ha sittdelen vänd mot dig utan den är fast i färdriktningen
:)
 
Sv: Barnvagnsnybörjare

Fast jag har svårt att se vad för betydelse detta har, menar du att du när du bär i babyskyddet bär henne framför dig och emot dig också eller vad?

EmelieR

Vi har Urban Jungle ( vagntypen heter så ) sedan finns det Swift, Moutain terrain vet jag..
Nackdelen som många ser det är att när du väl byter till sittdelen så går det inte att ha sittdelen vänd mot dig utan den är fast i färdriktningen
:)

Nej jag klickar på mitt babyskydd på min sing, dvs på chassit. Han är för tung att bära i babyskyddet tycker jag.

Och jo jag tycker inte att små barn skall sitta vända ifrån sina föräldrar dvs framåt.

Fördelen med Primon är ju att du kan använda den som vagn när du är och handlar etc. Han sover väldigt bra i primon så därför så brukar jag inte flytta över honom till liggdelen i vagnen när vi är iväg utan då använder jag babyskyddet istället. Fungerar super och är jätte praktiskt

Så som till vänster på bilden

briobaby.jpg
 
Sv: Barnvagnsnybörjare

Den korta bit man bär barnet i skyddet/drar det i stolen är nog inget att orda om :)

Men jag håller med dig om Primon, jag är som sagt supernöjd med babyskyddet och E hade det tills hon var 8 månader. Blir det en 2:a så blir det en till Brio Primo skulle jag tro :)
 
Sv: Barnvagnsnybörjare

Har också en brio sing och primo babyskydd! För våra behov är vagnen hel fanstastisk, eller rättare sagt babyskyddet. Jag åker mkt bil, och bebis ska ur och i bilen en del. Så då att kunna klicka i babyskyddet på chassit när jag tex ska in i en affär eller så lite snabbt är perfekt! Bebis sover vidare, behöver ej bära babyskyddet (hon väger redan över 7kg, så tuungt).
Och eftersom hon sover så lite på dagarna så är all sovtid guld värd hehe.
Vi har även basen till, så man bara klickar ur den ur bilen, slippa dra bältet varje gång är otroligt skönt!


kl
Ts: bäst är att gå till en affär och provköra, provlasta, prov "fällaihop" vagnar. Och samma med babayskydd, kläm och känn och fundera över vad just ni har för behov. :idea:
 
Sv: Barnvagnsnybörjare

Däremot, hur bökiga är svängbara hjul framtill om man inte går på helt slät mark? Vanliga cykelvägar med grus tror jag inte är några problem och man går väl kanske inte ut mitt i den värsta snöstormen, och jag har inte tänkt mig att köra vagnen i kuperad skog.

Det går att låsa dom svängbara hjulen. Jag har en Cerox 360 som syskonvagn, förra årets variant av Nitro. Jag blev riktigt chockad hur lätt körd den var ute i snön nu med 2 barn i vagnen. Jag låste inte framhjulen den rulla på jätte fint.

Men hur funkar hjulen på en stallbacke där det är lite grövre grus, men inte löst/djupt. Fast å andra sidan lär jag inte dra den långa stunder där, blir nog mest stadskörning i parker, typ.
Dom punkteringsfria däcken gör att vagnen blir hoppig och stötig. Jag köpte en billig vagn på blocket med lufthjul jag hade i stallet. Vill ju inte skita ner finvagnen ;)

Slutligen, en fråga om bilbarnstol. Är det praktiskt med en sådan där liten som man kan bära med sig inifrån med barnet i, sätta in i bilen och sedan lasta ur, utan att behöva flytta själva bebisen? De verkar enkla att ta med sig vid ex BVC-besök och liknande? Mjukliften känns lite stor för sådant, tycker jag. Fast de kan väl bara användas max första året, ungefär? Eller ska man satsa på en "fast" bilbarnstol som barnet kan "växa" i?

Absolut en liten stol och med bas. Basen fäster man i bilen med bältet och så klickar man fast stolen. Det är supersmidigt som sagt när man åker iväg, både och hälsar på folk, till bvc eller och handlar att inte behöva störa bebis.

Bebisar brukar desutom inte tycka de är så kul att bli fastspänd i en stol. Dom som är 0-12 månader går att gunga och då kan man sätta ner dom i stolen, gunga så de lugnar ner sig, spänna fast, gunga. klä på sig själv och så gå ut.
 
Sv: Barnvagnsnybörjare

Hon sitter vänd ifrån mig.
Det handlar ju om så kort stund hon sitter i babyskyddet.
Personligen tycker jag att det är värre med de mammor som använder babyskyddet som barnvagn och går och shoppar i timtal.
En bäbis ska ju inte sitta i ett babyskydd så långa stunder åt gången :).
 
Sv: Barnvagnsnybörjare

Jag tittade på Brio Sing först. Jätteskönt att man slipper fundera på en adapter mellan bilstol och chassi, den är smidig att fälla ihop, bra pris också MEN den är ju så stum.... och bred bak.
 
Sv: Barnvagnsnybörjare

Ja hjulen ser inte så roliga ut. Men jag har aldrig provkört. Vi ska köpa en P&T (syskonvagn) så jag har inte provkört de nya vagnarna.
 
Sv: Barnvagnsnybörjare

Lånar sista knappen och svarar lite allmänt!

- Det gör absolut inte om trådan kapas lite lagom, mer att lära för mig ju, sån't jag inte tänkt på som kommer upp. Jättebra!

- Jag tror inte att det gör något att bebis rullar en stund vänd från föräldern i en DuoLogic, det handlar väl bara om några få metrar åt gången? Och blir bebis orolig så är det ju bara att bära istället.

- Finns ingen info på Emmaljungas hemsida om att hjulen på Nitron är låsbara, men rent logiskt så borde de ju vara det, alla andra vagnar med rörliga hjul har väl sådan funktion.

- Tror egentligen inte att det blir så mycket körning på stallbacken, vi parkerar precis bredvid stallet och den korta sträckan kan jag ju faktiskt bära i vagnschassi och bebisdelen (med bebis) för sig.

- Emmaljungas vagnar har samma funktion som Primo som nämns i tråden, alltså ett särskilt babyskydd att använda i bilen och som man kan klicka fast i vagnens chassi. Verkar helt klart praktiskt, men kanske inte helt prisvärt då det används under kort tid? Eller man kanske vågar köpa begagnat? Kan tillägga att det är min pappa som kommer att stå för kostnaden för barnvagnen och han är sådan där trist typ som är emot begagnade saker
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Vi behöver byta vagn. Har en bugaboo men den har ingen fjädring så bebis blir sur så fort man kör på nåt annat än asfalt, och vi går...
2
Svar
23
· Visningar
3 707
Senast: Amk
·
Övr. Barn Om några månader så kommer vår nya familjemedlem till världen och det börjar bli dags att ta tag i barnvagnsinförskaffandet. Men det är...
Svar
19
· Visningar
2 140
Senast: ako
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 386
Senast: cirkus
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 261

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2024
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp