Bästa gräsklipparen till stor trädgård med mycket träd

Bukefalos 30 år!

WildHorse

Trådstartare
Vad skulle ni tipsa om för gräsklippare?
Vi har nyligen flyttat till hus och det innebär att jag nu har en stor underbar trädgård med mycket plats att odla på. 😍 Men oxå väldigt mycket grönyta som behöver tas omhand, betydligt mer av ett nödvändigt ont o inte lika kul, haha. :p

I dagsläget har jag en gammal sliten handklippare som jag pysslar med men det är inget jag planerar att klippa med i längden utan en vettig maskin ska inhandlas men jag blir alldeles matt av alla alternativ som finns. :bag:

Trädgården är stor men det är många mindre öar av växter, buskar o blommor, både odlade o vildvuxna som jag vill spara så den behöver vara smidig, jag klipper hellre under längre tid/kör fler varv med en mindre maskin än försöker trängas med en stor. Men jag kommer köpa en grästrimmer för det sista detaljarbetet runt mina blommor o framtida rabatter.

Vi har många träd, däribland massor av ek, jag krattar löv o pinnar som en tok men jag kommer omöjligt hålla allt borta så det måste vara en maskin som tål en del och inte går sönder direkt för att det kommer in en liten pinne.

Vi har ojämn mark med både upp och nedför även om jag gör mitt bästa för att fylla i alla gropar och jämna till så kommer det aldrig vara en fin platt stadsträdgård.

Jag är inte intresserad av en robot klippare eller en åkgräsklippare. En enkel liten smidig maskin som man skjuter framför sig vill jag ha. El eller bensin har jag ingen åsikt om.

Plånboken är liten men jag förstår ju att med våra förutsättningar så är det nog inte troligt att en särskilt billig klippare finns att hitta och jag sparar hellre ihop en större summa och får en maskin som tål lite tuffa tag än en som går sönder direkt.
Men ha gärna i åtanke att en gräsklippare ändå är det sista jag vill lägga mer pengar än absolut nödvändigt på. 🙈

Nån som vet om det finns en lämplig maskin därute åt mig? 🤪

Mina gräsklippare har jobbat hälften som klippare och hälften som jordfräs :D Hälfen fint gräs och på det massor av myrhögar, gamla sorkhögar/hål och tuvor.

Har växlat mellan klippo och stiga. Enligt min erfarenhet är det bara dumt att satsa på nåt under 5-900kr. De brukar inte tåla min behandling...
För egen del har jag skippat uppsamlare - tycker det bara är extra arbete. Inte heller nåt som slänger ut åt sidan.

https://www.stiga.com/se/multiclip

Jag har en gammal Partner bensinare som jag köpte av en kompis för 500kr, den har klippt min i min tjänst 3 år nu och bara tuggar på trots inte så bra behandling med tallar, så mycket kottar och stor tomt på drygt 2000m2. Jag kör utan uppsamlare. Kåpan har börjat rosta nu men jag tror den klarar ett par säsonger till, det beror nog mest på hur många kottar jag lyckas klippa 🙈

självgående om du har kuperat och ojämnheter.
Bensin om det är en större yta.
Om möjligt testa att du trivs med hur handtaget sitter och balansen i den när du vickar upp den för att svänga och backa om du ska köra runt tricksiga former och hinder. Gör jättestor skillnad att köra en som man trivs bra med eller inte.
Kolla vad max klipphöjd är. Minst 6 cm, gärna mer för en terrängtomt. Den ska inte storkna om det hunnit växa sig långt någon gång och ha marginal för att hjulen kör ner i ett sorkhål
Material i kåpan och andra detaljer som slits, inte för plastigt och klent.
En som kan köra utan uppsamlare och utkast, så man slipper tänka på vart gräset ska bli av och lösa att det proppar igen.

Vi har en Klippo som överlevt en backig tomt, stenar, grästuvor, pinnar och trädrötter. Ingen lätt och smidig maskin precis men otroligt tålig. Går på bensin hade elgräsklippare innan men tyckte det blev jobbigt med sladden.

Vi har nyligen flyttat till hus och det innebär att jag nu har en stor underbar trädgård med mycket plats att odla på. 😍 Men oxå väldigt mycket grönyta som behöver tas omhand, betydligt mer av ett nödvändigt ont o inte lika kul, haha. :p

I dagsläget har jag en gammal sliten handklippare som jag pysslar med men det är inget jag planerar att klippa med i längden utan en vettig maskin ska inhandlas men jag blir alldeles matt av alla alternativ som finns. :bag:

Trädgården är stor men det är många mindre öar av växter, buskar o blommor, både odlade o vildvuxna som jag vill spara så den behöver vara smidig, jag klipper hellre under längre tid/kör fler varv med en mindre maskin än försöker trängas med en stor. Men jag kommer köpa en grästrimmer för det sista detaljarbetet runt mina blommor o framtida rabatter.

Vi har många träd, däribland massor av ek, jag krattar löv o pinnar som en tok men jag kommer omöjligt hålla allt borta så det måste vara en maskin som tål en del och inte går sönder direkt för att det kommer in en liten pinne.

Vi har ojämn mark med både upp och nedför även om jag gör mitt bästa för att fylla i alla gropar och jämna till så kommer det aldrig vara en fin platt stadsträdgård.

Jag är inte intresserad av en robot klippare eller en åkgräsklippare. En enkel liten smidig maskin som man skjuter framför sig vill jag ha. El eller bensin har jag ingen åsikt om.

Plånboken är liten men jag förstår ju att med våra förutsättningar så är det nog inte troligt att en särskilt billig klippare finns att hitta och jag sparar hellre ihop en större summa och får en maskin som tål lite tuffa tag än en som går sönder direkt.
Men ha gärna i åtanke att en gräsklippare ändå är det sista jag vill lägga mer pengar än absolut nödvändigt på. 🙈

Jag och min syster köpte en batteriklippare med uppsamlare men utan drivning till vårt föräldrahem när vi tog över. Det är det bästa jag har köpt någonsin (bortsett från batteriröjsågen jag kompletterade med i efterhand). Den är lätt och smidig och går lagom länge och JAG BEHÖVER INTE DRA I ETT SNÖRE TILLS JAG BLIR GALEN och den låter absolut inget. Man vrider på ett vred och så är den igång. Jag kommer aldrig köpa bensinklippare igen. Vi har också bara ett batteri så när man behöver ladda maskinen kan man passa på att ladda sig själv också. Inte var den särskilt dyr heller.

Edit: det är en helt klart kuperad trädgård, men eftersom det är en batteriklippare är den väldigt lätt och jag saknar verkligen inte drivet. Det kanske behövs om man har en tung bensinklippare, men inte nu.

Jag är jättenöjd med min Stiga multiclipper, har nyckelstart, men den är så lättstartad på snöret att jag aldrig använt det. Första gången för säsongen ett par drag, sen resten av sommaren ett drag. Självgående och bensinsnål, min tomt tar en timme att klippa och den tar kanske 2 liter bensin på hela säsongen om jag klipper en gång i veckan/var 10e dag.

Jag är jättenöjd med min Stiga multiclipper, har nyckelstart, men den är så lättstartad på snöret att jag aldrig använt det. Första gången för säsongen ett par drag, sen resten av sommaren ett drag. Självgående och bensinsnål, min tomt tar en timme att klippa och den tar kanske 2 liter bensin på hela säsongen om jag klipper en gång i veckan/var 10e dag.
Puh, min tar ca 3,5 timme om jag klipper den varje vecka. :o

Jag har också en svår tomt med ojämn gräsmatta, stubbar och stenar, för att inte tala om kastanjer. Jag hade en Klippo i ett par år, men sen strulade den så jag sålde den och köpte en mycket billig begagnad av ett lågprismärke istället. Det är min nya strategi - lägga 3-400 kr på en begagnad och hoppas den går ett par år. Så slipper jag vara rädd om den.

Vi har mängder med olika klippare 😅 Men åkergräsklipparen är den som går mest i vår trädgård, maken och sonen har någon slags tävling i vem som får köra och är dottern med sambo här så är hennes sambo med i tävlingen också. 🙄😅 men vi klipper även upp en skogsväg, markägaren har bett oss, och grovklipper bakom ladugården förutom själva trädgården.

Sen har vi en elklippare med uppsamlare, perfekt när man vill ha gräsklipp och lägga på odlingarna. Sen står det lite olika bensinklippare i ladugården. 🙄 Men de använder vi sällan, en lämnade tidigare husägare kvar, en hade vi Sen innan vi flyttade och köpte elklipparen, en kom en kompis med när han flyttade från stuga på landet till lägenhet i stan. Vi har mycket av hans grejer som han inte vet var han ska göra av. :)

Men smidigast tycker jag är elklipparen, lättstartad, lättkörd och effektiv. Vi har dubbla batterier vilket gör att man kan hålla på en stund. ;)

En självgående Klippo med multcher. Drivning på framhjulen och knivar som finfördelar gräset så det "försvinner" i gräsmattan. :up: Bara att hålla jämna steg och styra vilken väg den ska gå, runt träd, över tuvor och under buskage.
Detta.

Själva hoppas vi kunna ha budgetutrymme för en bra GPS-styrd robotklippare kanske nästa sommar, men det är förstås en helt annan kostnadsnivå. 😬

Köpte nyss en Husqvarna som fanns på erbjudande (maj ut) och är nöjd, lättmanövrerad. Kolvätedriven. LB251s.
Inköpt i "panik" när inte min gamla Alko startade denna säsong - men sen lyckades jag till slut renovera förgasaren och hela bränslesystemet på Al-ko:n som numer också går som en lättstartad klocka - så har två.

Mitt tips om man köper en bensinklippare är att ALDRIG slarva ens lite med underhållsplanen och vilken kvalitet på soppa man stoppar i den.

Vi har en Toro. Den har drivning på bakhjulen och ju mer man trycker på handtaget desto fortare går den. Jag har kört Husqvarna/Klippo väldigt mycket i eländig terräng i jobbet och upplever att de är väldigt tunga och drivningen är långsam (beror kanske på hur fort man vill bli klar 😂). Vår Toro är mycket lättare viktmässigt och när grannen lånade den en gång så blev han chockad över hur fort den kunde gå 😅. Vi har misshandlat vår Toro duktigt genom att bland annat hålla vägar till dyngstacken och uthus öppna (högt gräs och ojämnt). Jag tycker även att det är smidigare med bakhjulsdrift vid släntklippning samt att driften automatiskt slås av när man drar klipparen bakåt så man slipper att lyfta upp för att inte förstöra drivningen 😊 Den var inte jättedyr när vi köpte den men det är många år sedan nu..

och vilken kvalitet på soppa man stoppar i den.
Där föreslår jag med emfas alkylatbensin (läs: Aspen, "miljöbensin"). Påtagligt mindre illaluktande och huvudvärksgenererande avgaser, och mycket bättre lagringsegenskaper (lättare att starta en klippare med förra eller förrförra årets bensin i tanken). Kostar dubbelt så mycket som handelsbensin på macken, men det går inte åt så mycket. Säljs bl a på Granngården, Biltema m fl.

Hur många kvadrat är tomten på?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka