Bästa länet för häst?

Ponny_Ryttaren

Trådstartare
Hej alla,

Efter några år av uppehåll med egen häst pga studier så går jag nu i tankarna att skaffa häst igen någon gång under de kommande åren. Jag är färdig med min utbildning och är nu i processen att leta jobb, min utbildning är väldigt bred och tillåter mig att jobba i princip hela landet.

Så nu till min fråga, vilken del av sverige är bäst att flytta till inte bara för att köpa häst utan också träning/tävling enligt er erfarenhet?

Jag har inga planer på några elitsatsningar men det hade varit kul om det funnits bra med möjligheter till att träna/tävla på hobbynivå. Jag är ursprungligen från Norrbotten - vilket ofta innebär långa resor för träning/tävling och få tillfällen. Har tidigare tränar/tävlat både dressyr och hoppning men har alltid varit nyfiken på fälttävlan och har de senaste åren fått upp ögonen för western. Jag har alltid varit lite av en mångsysslare så det kommer jag fortsätta med så söker verkligen efter en stabil och allsidig häst.

I Östergötland finns det mkt häst och tävling. Jag bor i linköping. Har många tävlingsplatser inom typ 40 minuters resa 😊

Säger också Östergötland.
Jag bor i Mantorp, finns många stall, tränare och väldigt bra tävlingsmöjligheter. Finns en jättefin terrängbana och en superbra tränare och eldsjäl som brinner för fälttävlan.
Köra mer än 30 minuter räknar jag som långt 😆

Säger också Östergötland.
Jag bor i Mantorp, finns många stall, tränare och väldigt bra tävlingsmöjligheter. Finns en jättefin terrängbana och en superbra tränare och eldsjäl som brinner för fälttävlan.
Köra mer än 30 minuter räknar jag som långt 😆
Ibland när jag funderar på tävlingar så bara, hmm nej 45 minuter resa. Så långt orkar vi inte åka!🤪🤪🤪

Jag bor i Östergötland. Det är ett toppenlän för häst. Det går att komma till flera bra tävlingsplatser inom 45-60 minuter (t.ex. Kimstad, Åby, Mantorp, Skogslotten m.fl.) lite beroende på var du bor i länet. Jag hade min häst i Linghem mellan Linköping och Norrköping och därifrån hade jag kunnat tävla inom 45 minuters resa varje vecka i princip. Det finns flera bra terrängbanor med bra tränare inom samma körtid (Mantorp, Åkerbo t.ex.). Hästkliniker finns det också flera stycken och även tandläkare. Flera bra hästtveterinärer som åker ut också om man vill det. Har inte så mycket att klaga på faktiskt. :)

Skaraborg. Mellan Vänern o Vättern. Massor med mindre stall som har egna ridhus. Större tävlingsanläggningar som Grevagården. Fortfarande rimliga huspriser. God tilllgång till hö och bete. Ofta tillgång till skog att rida i. Och goda möjligheter för jobbpendling Göteborg-Stockholm med tåg. Och Småland, Närke, Östergötland och Göteborg inom rimligt tävlingsavstånd.

Följer med starkt intresse, inte för att jag tävlar men för att det är rätt drygt att ha häst i Norrbotten.

Köra 1,5 timme med transport för en helgclinic, räknas som nära 😅. Och jag blir väldigt trött av att köra så långt, speciellt med släp.

Vädret är skitjobbigt också.

Så jag undrar vilket län som har mest lagomt klimat för hästhållning, och bäst markförutsättningar i Sverige...

Min häst bor norr om Stockholm i Vallentuna. Finns stall av alla varianter, träningar och tävlingar på alla nivåer. Mycket natur att rida i. Träningsbanor och många tränare.
Dessutom finns det tre kliniker som är öppna dygnet runt inom två timmars körning.

Nackdelen är förstås att det är dyrare än i andra delar av landet.

Bortsett från Skåne som ju liksom har det mesta i hästväg, inklusive inga avstånd, så håller jag med östgötarna @MiniLi och @Bison - Östergötland har de senaste decennierna verkligen blivit ett hästlän att räkna med.

Stockholmsområdet är numera (bortsett från snordyrt men det har det alltid varit) helt värdelöst på tävlingsfronten iaf, det finns massor av hopptävlingar tex men bara upp till 1 meter?!?

Bortsett från Skåne som ju liksom har det mesta i hästväg, inklusive inga avstånd, så håller jag med östgötarna @MiniLi och @Bison - Östergötland har de senaste decennierna verkligen blivit ett hästlän att räkna med.

Stockholmsområdet är numera (bortsett från snordyrt men det har det alltid varit) helt värdelöst på tävlingsfronten iaf, det finns massor av hopptävlingar tex men bara upp till 1 meter?!?
Min upplevelse av häst i skåne säger mig att dom faktiskt inte har det mesta där, det är dyrt och selektivt. Inte så många valmöjligheter som man kan tro. Jag tycker nog mera Halland isåfall är bättre när det gäller kliniker och träningsmöjligheter både uppåt och nedåt.

Min upplevelse av häst i skåne säger mig att dom faktiskt inte har det mesta där, det är dyrt och selektivt. Inte så många valmöjligheter som man kan tro. Jag tycker nog mera Halland isåfall är bättre när det gäller kliniker och träningsmöjligheter både uppåt och nedåt.
Mycket möjligt, det är 30 år sen jag bodde i Halland och det var helt ok då men inte som Skåne.

Jag bor i Östergötland. Det är ett toppenlän för häst. Det går att komma till flera bra tävlingsplatser inom 45-60 minuter (t.ex. Kimstad, Åby, Mantorp, Skogslotten m.fl.) lite beroende på var du bor i länet. Jag hade min häst i Linghem mellan Linköping och Norrköping och därifrån hade jag kunnat tävla inom 45 minuters resa varje vecka i princip. Det finns flera bra terrängbanor med bra tränare inom samma körtid (Mantorp, Åkerbo t.ex.). Hästkliniker finns det också flera stycken och även tandläkare. Flera bra hästtveterinärer som åker ut också om man vill det. Har inte så mycket att klaga på faktiskt. :)
Nä det enda är väl att Östergötland är förbannat rikt på ek vilket är ett gissel i hagar annars är det ju som det du skrivit redan, väldigt bra faktiskt :)

Bor i NV Skåne och har sju hästkliniker inom 40 min körning. Bra tävlingsmöjligheter, hur bra vet jag inte eftersom jag inte tävlar själv, men de finns.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 139
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 477
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 105
Senast: lilsan
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 456
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka