Bästa spårlinan 15 meter

Bukefalos 30 år!

Min promenadlina är alltså i nylon. Flerflätad och väldigt lätt (har liten hund).
Att den lätt trasslar sig gör ju inget när man är på en strand uta sly och ris.
Köpte min på granngården för ett par år sen.

Jag har BILTEMAs bandlina också. Men tycker den är för klumpig. Eftersom jag samlar in linan och släpper ut den stup i ett. Den blir som en longerlina och det funkar sämre på en så liten hund. Men har man det utsläppt större delen av tiden spelar det ju ingen roll.
Ska titta vidare på nylonlinor också.

Jag behöver en lina som fungerar både på stranden och i skogen, men som också är tillräckligt smidig att hålla i handen när hon springer lös.

Vill även kunna knyta fast linan i ett träd eller liknande när vi stannar och fikar på ställen där hon inte kan vara lös.

Behöver också kunna korta upp och länga linan lätt när hon har den på sig.

Ska titta vidare på nylonlinor också.

Jag behöver en lina som fungerar både på stranden och i skogen, men som också är tillräckligt smidig att hålla i handen när hon springer lös.

Vill även kunna knyta fast linan i ett träd eller liknande när vi stannar och fikar på ställen där hon inte kan vara lös.

Behöver också kunna korta upp och länga linan lätt när hon har den på sig.
Den linan jag visade fungerar för allt det där. Jag spårade mycket i den tidigare (gjorde en knut på linan där jag håller för bättre greppbarhet) men nu används den mest på landet på stranden eller i skogen om det finns vilt så jag låter den mest släpa runt överallt. Den går fint att knyta runt saker.

Den linan jag visade fungerar för allt det där. Jag spårade mycket i den tidigare (gjorde en knut på linan där jag håller för bättre greppbarhet) men nu används den mest på landet på stranden eller i skogen om det finns vilt så jag låter den mest släpa runt överallt. Den går fint att knyta runt saker.
Det låter bra.
Tack för informativt svar.
Ska definitivt kolla närmare på den.

Min hund går för det mesta lös, men ibland är vi på ställen där hon inte kan gå lös, men där jag ändå vill ge henne så mycket frihet som möjligt.

Det är verkligen en smaksak vad man gillar. Den ultimata linan finns helt enkelt inte. Jag har en tunn, flätad nylonlina som jag har haft i 20+ år. Den väger ingenting och ser som ny ut efter en tur i tvättmaskinen. Men det är inte en lina för den som har en stor och stark hund pga skär in i händerna då.

Men de är väldigt tunga!
Jag tycker att mina i hexa är lättare än min flätade nylon i samma längd. Mina är 10mm men hade gärna haft i åtta i stället. Har en läderlina också men den är verkligen tung, speciellt om den blir lite blöt. ÄLSKAR läder och hexa tycker jag är så nära läder man kan komma utan att att det är det.

Jag har samma modell som @Malibu_Stacy till nödbroms och är jättenöjd. Smidig att hålla i och hala ut/in, väger nästan ingenting, trasslar sig sällan och klarar väta och smuts utan att bli alltför sunkig. Enkel att knyta runt nånting och knyta upp igen vid behov och enkel att slå några knutar på om du vill ha några stopp.

Kommer inte riktigt ihåg bredd, tror det är 6 mm jag har men det finns tunnare. Enda nackdelen är väl att dom sällan finns med reflex men det finns klatschiga färger så dom ändå syns rätt bra. Min är knallorange. :D

Nylon vägrar jag kategoriskt pga bränns om hunden drar iväg och blir sunkigt direkt. Läder är snyggt men opraktiskt att ha till nåt som ska klara att släpas i backen i all möjliga miljöer och väderförhållanden. Dessutom blir även en tunn läderlina ganska tung när du ska ha så mycket som 15 meter.

Det lutar allt mer åt den här

https://www.zoo.se/hund/produkter/tracking-line-orange?p=300005505

När den kommer in i lager. 4 mm, 15 meter.
Många verkar vara nöjda med den.

Till er som har den:

Skär sig linan in i handen?
Hur känns materialet att hålla i? Plastigt?
Är det lätt att byta ut själva spännet? Min hund tål inte nickel. Jag har en pistolhake i mässing hemma som jag tänkte byta till.

Det är faktiskt precis en sån jag har, fast 6 mm bredd. :)
Den känns lite plastig att hålla i - oundvikligt, det är ändå en plastklädd tråd liksom - men skär inte in i handen trots en stor stark hund som drar iväg. Mjuk och smidig i övrigt, jag som annars gärna vill ha handskar för linföring kan hålla i den barhänt utan att det blir jobbigt.

Spännet är kanske lite klurigt att byta ut eftersom det är ett hölje över där det är fäst. Klämmer jag där så känns det inte som nån invecklad historia så du kan eventuellt skära bort höljet och frigöra haken, sen knyta dit din egen.

Alac har annars en modell som är liknande men där haken är fäst med en knut, kan det vara nåt? Borde gå lätt att knyta upp och byta till vad du vill.
https://alacoutlet.se/sparlinor/vinterlina-gjuten-bla-6mm/

Det är faktiskt precis en sån jag har, fast 6 mm bredd. :)
Den känns lite plastig att hålla i - oundvikligt, det är ändå en plastklädd tråd liksom - men skär inte in i handen trots en stor stark hund som drar iväg. Mjuk och smidig i övrigt.

Spännet är kanske lite klurigt att byta ut eftersom det är ett hölje över där det är fäst. Klämmer jag där så känns det inte som nån invecklad historia så du kan eventuellt skära bort höljet och frigöra haken, sen knyta dit din egen.

Alac har annars en modell som är liknande men där haken är fäst med en knut, kan det vara nåt? Borde gå lätt att knyta upp och byta till vad du vill.
https://alacoutlet.se/sparlinor/vinterlina-gjuten-bla-6mm/
Tack för informationen.
Jag är rätt så inne på att behöva skära av linan nertill och fästa i min pistolhake.

Den andra du tipsade om ser jätteintressant ut. Finns både i blått och rött (mina favoritfärger).
Är den i samma material som den du har?

Det lutar allt mer åt den här

https://www.zoo.se/hund/produkter/tracking-line-orange?p=300005505

När den kommer in i lager. 4 mm, 15 meter.
Många verkar vara nöjda med den.

Till er som har den:

Skär sig linan in i handen?
Hur känns materialet att hålla i? Plastigt?
Är det lätt att byta ut själva spännet? Min hund tål inte nickel. Jag har en pistolhake i mässing hemma som jag tänkte byta till.
Det går fint att byta spännet. Min hund bet av kopplet ca 10 cm från spännet och då fäste min fru bara ihop ändarna med någon typ av säkerhetsknut hon lärt sig på klättringen (går säkert att googla). Så då kan du ta vilken hake du vill 😊 Annars kan man använda något som heter krympslang också.

Tack för informationen.
Jag är rätt så inne på att behöva skära av linan nertill och fästa i min pistolhake.

Den andra du tipsade om ser jätteintressant ut. Finns både i blått och rött (mina favoritfärger).
Är den i samma material som den du har?

Ja, jag har den röda varianten av Alacs lina för kalla vinterdagar och tycker att den och Pritax-linan är närmast identiska i hur dom känns. Den håller sig mjuk ner till runt -20, blir det kallare än så börjar den bli lite stel men jag har haft den i -30 nu i vinter och den har ändå varit mycket lätthanterlig. Riktigt bra året-om-lina alltså, det är bara jag som inte tycker att färgen är så rolig. Orange är min hunds temafärg så helst ska allt matcha. :angel:

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnackis 21
  • Årets bantningstråd
  • Stora shoppingtråden IIII