Bates Momentum

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare SirWillgott
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 5 551
S

SirWillgott

Är intresserad av en BatesMomentum (beg.)
och fick lite bilder på den härom dan.. men ...
Den ser ju helt olik ut från vad jag är van att se momentum sadlarna!?:o
Har alltid tänkt mig dom mer som denna, Med lite småful ljus mocka klädsel..:
th_Momentum_horse.jpg

Medans denna ser ut såhär:
GetAttachment.jpg

!!! man ser ju knapt att det är mocka!:o:d
Finns det en momentum som är extra mörk eller har dom gjort något för att mockan ska se mörkare ut? =S

Sv: Bates Momentum

undrar även hur ni som har denna sadel upplever den?
Både för häst och ryttare;)

Ett par stallkompisar har Bates flatbackar (olika modeller).
Det gemensamma för dem är att de inte verkar passa på någon hästrygg av de vi har provat dem på (ca 15 olika hästryggar)!
Nu är bägge till salu!
Tillfällighet?!

Oj!:o
Men vad konstigt=/
Vad är det som dom inte ligger bra på för sett då?
För man måste ju ha i åtanke att luften gör att sadeln ligger "uppe på" hästen innan man satt sig!

Antingen är mockan sliten eller så har de smörjt den.

När jag pratade med säljaren i tele igår så sa hon att mockan var mörkare än sadeln..:crazy:
Att de alltid varit så..så hon ljuger alltså??
Dom har bara smörjt sadeln??:(

Kilbossorna bak trycker rätt ner i ryggen på flera av dessa hästarna (de har kilbossor i andra sadlar).Den ena hästen (vars ägare har den ena sadeln) får stora svullnader bakom manken efter ridning.
Jag tycker den är svårpassad ,därför att av 15 hästar med olika ryggar har jag inte sett den ligga bra på någon!
Men givetvis måste det ju finnas hästar som sadeln passar på!
Det tråkiga är att inte alla hästägare förstår (eller vill förstå) att deras nya fina sadel inte passar hästen!
Sadeln är ju så skön (för ryttaren) och snygg!

Tycker INTE att det ser ut som mock på den nedre sadlen.
Kanske det är modellen som heter Caprilli då den ser väl mer ut så :confused:

Kilbossorna bak trycker rätt ner i ryggen på flera av dessa hästarna (de har kilbossor i andra sadlar).Den ena hästen (vars ägare har den ena sadeln) får stora svullnader bakom manken efter ridning.

fick min med... sen fick hon 6st sprutor i ryggen...

hon fortsätter väl inte att rida i den på den hästen?

Jag tycker den är svårpassad ,därför att av 15 hästar med olika ryggar har jag inte sett den ligga bra på någon!
Men givetvis måste det ju finnas hästar som sadeln passar på!
Det tråkiga är att inte alla hästägare förstår (eller vill förstå) att deras nya fina sadel inte passar hästen!
Sadeln är ju så skön (för ryttaren) och snygg!

Men ojj!!!!:eek:
Herrejisstaness:(

När jag pratade med säljaren i tele igår så sa hon att mockan var mörkare än sadeln..:crazy:
Att de alltid varit så..så hon ljuger alltså??
Dom har bara smörjt sadeln??:(

Att den är mörkare än sadeln ser man ju på bilden så på det viset ljög hon ju inte, men om hon påstår att mockan inte är sliten/smörjd och varit mörkare redan från början så påstår jag att hon ljuger. Har nämligen haft en sådan sadel själv och de ser i den bruna färgen ut som på den översta bilden... Dvs ljust och matt, inte mörkt och glansigt.

Har nu vart och prövat sadlar och en Momentum it is!!:bump:
Satt jätte bra på hästen och passade mina långa ben super:bow:
Fick provrida bl.a affärsägarens egna momentum (dock en svart) och den var inte alls mocka aktig!
Hon sa att efter ha haft den i ca1 år och smörjt den samma som övriga sadlen hade den blivit (så som på bilden jag fick skickad) läderlik!
Hon sa också att det egentligen inte är helt mocka utan blandning med ett grövre läder också (buffelläder?)
Vulstrena var iaf supertjocka och mjuka, stöd behödves inte! Ingen mockakänsla alls utan kändes och såg ut mer som matt buffelläder/latex!
Sadeln var inte den snyggaste enligt mig, men satt bra på hästen och man kan öppna upp dom för påfyllning av luft samt uppbyggnad! (lite samma som fish-systemet fast utan inläggen)

Supernöjd:D

Senast ändrad av en moderator:

Skönt att du blev nöjd!
Men du kan inte fylla luft i cairsadlarna,bara i flair och de tror jag inte Bates har!
Däremot kan man byta ut luftkuddarna om något går sönder!

Ja hon sa att man kunde fylla på luftkuddarna:o
Blev också lite fundersam men hon menade nog byta ut dom!:D

Att den är mörkare än sadeln ser man ju på bilden så på det viset ljög hon ju inte, men om hon påstår att mockan inte är sliten/smörjd och varit mörkare redan från början så påstår jag att hon ljuger. Har nämligen haft en sådan sadel själv och de ser i den bruna färgen ut som på den översta bilden... Dvs ljust och matt, inte mörkt och glansigt.

ok, hur var din sadel då? Vad tyckte du?

Sadeln var underbart skön - den mest underbara jag någonsin ridit i.
Tyvärr fick hästen ont i ryggen av den :cry:

Tryck på sidorna om manken, så allt prat om att luftstoppning eliminerar tryckpunkter är blaha-blaha. Han är överbyggd och den har sin tyngpunkt väldigt långt fram så det blev för mkt tryck längst fram helt enkelt.

:eek: min fick exakt samma från förra prestige versaille sadeln!!:cry:
Fast den sitter konstigt på alla hästar tycker jag.. sitter år som bara den fram:crazy:
Men han är inte överdrivet överbyggd..mer rutchkanerygg+stor manke bara..
Men jag tycker den satt väldigt bra på honom om man jämför med den sadeln:( Utprovaren tyckte samma.
hmm.. ja, nu är den redan beställd men låter ju konstigt om han skulle få tryck av denna som är ju mycket bättre passfort för honom än versaillen..
Du har ingen bild på din hästs rygg? Och kanske även med sadeln på?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 331
Senast: Edla
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 363
Senast: Johanna1988
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 891
Senast: Voeux
·
Hemmet Dags för en ny tråd för våra projekt :) Klistrar in listan för 2020 nedan. Fick gjort en del av de, lite extra som inte är med på... 4 5 6
Svar
113
· Visningar
7 296
Senast: Luzzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka