Batteri till elstaket?

bettysmatte

Trådstartare
Mitt bilbatteri laddar ur hela tiden, och jag antar att jag måste ge mig ut och köpa nytt. Men vad ska jag ha??? Blev väldigt förvirrad när jag började titta i Biltema-katalogen. Det finns ju massor...:crazy: Ah=ampere, eller vad betyder den siffran? Hur vet man hur man väljer där? Spelar det någon roll? Hjälp :confused:!!

Sv: Batteri till elstaket?

Jag var på Biltema i våras för att köpa batteri till ett stängsel. Jag pratade med en kille där och förklarade att det var till ett elstaket. Han tyckte absolut jag skulle ha ett fritidsbatteri. De skulle vara tåliga och hålla laddningen länge. kostade drygt 600 kr.
Jag har använt det fram till betet och det funkade bra. det var väl ca tre veckor och det behövde inte laddas om på den tiden.

Jo, jag har hört om fritidsbatterierna, och att de ska vara bra. Om de inte kostar mer än ca 600 kr blir det nog ett sådant. Trodde att de var dyrare än så...:)

På "mitt" Biltema rekommenderade killarna som jag pratade med ett åkgräsklippare/snöslungebatteri. Billigt var det (349 kr), och lätt att kånka runt, så vi får väl se hur bra det håller. Det tickade fin-fint i staketet när jag kopplade på det i alla fall:)!

Om du har en bilskrot i närheten där du bor så skulle jag köpa ett begagnat därifrån. Min sambo jobbar på en bilskrot och vi köpte ett därifrån och det kostar 150 kr för ett begagnat. Det är tredje sommaren jag använder mitt. Billigt och bra. (får ladda det ibland) men vad gör det för 150 kr. :idea:

Åkgräsklippar-batterier tillhör också kategorin fritidsbatterier. Men det för 349:- på Biltema är bara ett 20 ah vilket innebär att du troligen kommer att få ladda det ganska ofta tyvärr. Så vill man slippa böket att ladda ofta så blir det tyvärr ett dyrare (runt 80 ha brukar vara lagom om man vill att det ska räcka länge).

Ska bli intressant att se hur länge laddningen håller! Jag har dock ett litet "klent" aggregat, så det kanske varar hyfstat länge ändå. Smarta jag såg i efterhand att man kunde utläsa vad för batteri som behövdes på baksidan av aggregatet. Där stod det att de rekommenderade minst 12 v 35 Ah. Nu är mitt då 20 Ah, så vi får se väl se hur det går.

Den jättestora fördelen, som jag redan ser, är hur smidigt man flyttar på allt nu. Jag har fyra sommarhagar (en stor och tre mindre) och flyttar hästarna hyffsat ofta. Det är JÄTTESKÖNT att slippa dra runt på det stora batteriet.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 145
Senast: Cattis_E
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 069
Senast: Blyger
·
Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 304
Senast: Luff
·
Utrustning Jag ska äntligen ta tag i ridningen igen för första gången på några år. Har lyckats köpa nya ridstövlar som jag hoppas ska passa, men... 2 3
Svar
46
· Visningar
3 490
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V