Beach 2013, del IX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2013, del IX

Håller på läser ikapp nu men måste bara flika in en fråga.
Det är ju lätt att bestämma sig för att nu NU ska jag förändras, nu ska jag äta bättre osv. Men sedan att verkligen GÖRA det också är ju inte lika enkelt. Såå lätt att falla dit igen, "det är varmt så vi köper glass", "ungarna vill ha lördagsgodis, klart att vi ska ha lite också", "det regnar så jag stannar inne istället" osv osv i all oändlighet.

Hur fan rent ut sagt, gör man för att komma ifrån dessa ursäkter, för att verkligen förändra sin livsstil och hålla det? För att inte falla tillbaka i samma lata onyttiga mönster igen? För det är ju just lathet och godissug som är mitt problem, det vet jag ju.

Som ex spelar vi ett kortspel med sambons bröder väldigt ofta, jättekul på alla sätt men det blir alltid så att vi "måste" ha nåt snacks till. Jag vill ju inte styra över vad dem äter, men jag själv behöver ju inte mula godis tex. Hur står man emot? Hjälp?

Bra fråga, själv kämpar jag hela tiden med det där ;) Det är nog högst individuellt hur man tacklar såna problem, men jag tror att det är viktigt att inte förbjuda. Att säga "nu ska jag aldrig äta godis någonsin igen", det funkar inte för de flesta. Det är väl klart att man ska få äta godis ibland. Men inte jämt. Det svåra är att lära sig känna skillnad på när man verkligen är sugen på just godis (eller chips eller glass eller whatever) och när man tror att man är sugen fast man bara är trött/ledsen/uttråkad.

Jag tycker t.ex. det är helt OK att köpa en glass när man är på stranden, eller äta chips när man kollar på Melodifestivalen med sina vänner. Men det är däremot inte OK att köpa ett kilo lösgodis på väg hem från jobbet som man trycker i sig innan någon annan kommer hem och sen gömmer påsen (been there, done that... :banghead:) eller att ta fem smörgåsar med en massa smör och ost till mellanmål fast man var mätt redan vid smörgås nummer ett.

Sen är det himla bra att försöka hitta nyttigare alternativ till snackset. Dippa grönsaker är sjukt gott tycker jag :d
Och vet du, jag tycker du kan prata med din sambo! Säg att du gärna vill försöka dra ner på onyttigheterna så kan du få stöd av honom. När ni spelar tillsammans med bröderna kanske du kan ha eget, nyttigare snacks? :)

Det är svårt men det går!

Jag måste bara visa min sjukt goda lunch! Åt samma både igår och dag bara för att det var så gott :D

Färdiga grönsaksbiffar, hade säkert varit mycket nyttigare att göra själv men ÅH SÅ GODA!! Och så sallad och en sås gjord på creme fraiche som man blandar med sweet chili-sås. Goooott! :d

Jag säger som du: nyttiga alternativ! Vindruvor, jordgubbar, hallon. Sånt är ju våldsamt mycket bättre än en massa chips :)

KL

Idag blev det fastställt att det inte blir nåt Marocko för mig. Skulle åkt om en vecka men blir kvar hemma istället, vilket just nu känns med som en lättnad. Så, nu slipper jag panik-gå in mina nya kängor och kan istället fortsätta med min Friskis-träning och mina PW:s bara för skojs skull :)

Min utmaning framöver blir att försöka att inte äta glass vareviga dag (vad äta istället som känns lika somrigt och fräscht och gott på eftermiddagen på jobbet?) samt att hålla i med träningen nu. Heja heja!

zass: Gud så gott det såg ut!! :d

Det var väldigt väntat och för min del helt okej, men tack ändå :)

Jordgubbar är grymt gott men känns lite bökigt att ta med till jobbet. Och dyrt i längden..? Kanske får jag odla lite självdisciplin istället och helt enkelt sluta äta nåt gott VARJE eftermiddag? ;) (det lät förvisso väldigt jobbigt)

Glass är så gott :love:
Var och varannan bloggare gör ju egna glassar nu för tiden.

Här är några recept:

skivad banan (som har varit i frysen en timme)
kakao
en skvätt mjölk
kardemumma

Mixa ihop allt och sen är det bara in i frysen med det.

Även:

Banan, lite naturell kesella, lite vaniljpulver i (alltså inte Kesella Vanilj) och färska jordgubbar (mixade).
Mixa och frys!

Det finns en maskin som heter "yonanas", googla det :)

Det finns en maskin som heter "yonanas"
Du skojar?! Jag kallas för yonana :D Låter alltså definitivt som något för mig :D Ska googla! Och tusen tack för tipsen, ska absolut testa nån dag hos syrran! :)

:D

Ska definitivt önska mig i födelsedagspresent! Just nu läggs alla pengar på flyg [story of my life det senaste året] och ögonbryn så tyvärr finns det inget utrymme för en yonana just nu.

Tråkigt att det inte blev något men som du säger så kanske det är lika bra att du får träna bara för skojs skull :) Har du haft det bra i Madrid? :)

Nu har jag promenerat, 5,7 km i härligt väder. Motarbetar nu detta genom att äta en liten bit chokladtårta sen igår O_o

Tack kära du! Ja, Madrid var suveränt, helt underbart :) Kommer tillbringa tre veckor där i sommar också vilket ska bli underbart skönt.

Gud så gott med chokladkaka! Jag har huvudvärk från helvetet så först ska jag försöka få i mig något och sen ge mig ut på en promenad tror jag. Då kanske det släpper :)

Spontant så känns det lättare att äta jordgubbar varje dag än att skippa eftermiddagsgott:D

Kanske något dyrt då iofs...

Haha sant! :D

Ja, helt billigt är det inte. Å andra sidan lägger jag 20-40 kr per dag på glass :eek:

*kl*

Fy faan vad varmt det är :crazy: skulle springa en sväng men när jag kom ut insåg jag att jag aldrig skulle orka i värmen, så blev en lugn promenad på 11 km istället. Klart mer behagligt!

Kan du inte göra isglass av fun light-saft? Man måste göra saften väldigt stark, men det blir goda glassar och de blir ju dessutom kalorifria :)

Smart! Tack för tipset! Det går raka spåret till min lilla lista :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 087
Senast: Blyger
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet... 26 27 28
Svar
555
· Visningar
27 891
Senast: zassoo
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom... 115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
111 095
Kropp & Själ Eftersom att vi är så väldigt beachiga av oss är det dags för en ny tråd! Välkomna alla gamla och nya beachisar, vältränade som... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
73 716
Senast: Osthyvel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka