Sv: Beach 2013, del IX
Bra fråga, själv kämpar jag hela tiden med det där
Det är nog högst individuellt hur man tacklar såna problem, men jag tror att det är viktigt att inte förbjuda. Att säga "nu ska jag aldrig äta godis någonsin igen", det funkar inte för de flesta. Det är väl klart att man ska få äta godis ibland. Men inte jämt. Det svåra är att lära sig känna skillnad på när man verkligen är sugen på just godis (eller chips eller glass eller whatever) och när man tror att man är sugen fast man bara är trött/ledsen/uttråkad.
Jag tycker t.ex. det är helt OK att köpa en glass när man är på stranden, eller äta chips när man kollar på Melodifestivalen med sina vänner. Men det är däremot inte OK att köpa ett kilo lösgodis på väg hem från jobbet som man trycker i sig innan någon annan kommer hem och sen gömmer påsen (been there, done that...
) eller att ta fem smörgåsar med en massa smör och ost till mellanmål fast man var mätt redan vid smörgås nummer ett.
Sen är det himla bra att försöka hitta nyttigare alternativ till snackset. Dippa grönsaker är sjukt gott tycker jag
Och vet du, jag tycker du kan prata med din sambo! Säg att du gärna vill försöka dra ner på onyttigheterna så kan du få stöd av honom. När ni spelar tillsammans med bröderna kanske du kan ha eget, nyttigare snacks?
Det är svårt men det går!
Håller på läser ikapp nu men måste bara flika in en fråga.
Det är ju lätt att bestämma sig för att nu NU ska jag förändras, nu ska jag äta bättre osv. Men sedan att verkligen GÖRA det också är ju inte lika enkelt. Såå lätt att falla dit igen, "det är varmt så vi köper glass", "ungarna vill ha lördagsgodis, klart att vi ska ha lite också", "det regnar så jag stannar inne istället" osv osv i all oändlighet.
Hur fan rent ut sagt, gör man för att komma ifrån dessa ursäkter, för att verkligen förändra sin livsstil och hålla det? För att inte falla tillbaka i samma lata onyttiga mönster igen? För det är ju just lathet och godissug som är mitt problem, det vet jag ju.
Som ex spelar vi ett kortspel med sambons bröder väldigt ofta, jättekul på alla sätt men det blir alltid så att vi "måste" ha nåt snacks till. Jag vill ju inte styra över vad dem äter, men jag själv behöver ju inte mula godis tex. Hur står man emot? Hjälp?
Bra fråga, själv kämpar jag hela tiden med det där
Jag tycker t.ex. det är helt OK att köpa en glass när man är på stranden, eller äta chips när man kollar på Melodifestivalen med sina vänner. Men det är däremot inte OK att köpa ett kilo lösgodis på väg hem från jobbet som man trycker i sig innan någon annan kommer hem och sen gömmer påsen (been there, done that...
Sen är det himla bra att försöka hitta nyttigare alternativ till snackset. Dippa grönsaker är sjukt gott tycker jag
Och vet du, jag tycker du kan prata med din sambo! Säg att du gärna vill försöka dra ner på onyttigheterna så kan du få stöd av honom. När ni spelar tillsammans med bröderna kanske du kan ha eget, nyttigare snacks?
Det är svårt men det går!