Beach 2014 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2014 del III

Hej tjejer,
mår allmänt konstigt, har haft en hypoman period nu, med ett undantag av igår då kroppen var så utsliten att den inte klarade av det tempot jag hållit. Fick en kommentar av en kompis direkt när hon såg mig igår att jag inte såg ut att ha sovit något och att jag såg riktigt risig ut med blå påsar under ögonen och helt blek och förstörd, vilket jag också var igår. Och väldigt ledsen också.

När jag är hypoman startar jag en massa projekt, är väldigt aktiv, sover sämre än vanligt, har svårt att sitta still och koncentrera mig förutom på de saker jag snöar in på. Har t.ex. suttit uppe på natten och skrivit en novell. En dag så anmälde jag mig till 4 kurser på en gång och övervägde en 5 kurs inom loppet av 10 minuter, jag köpte hem sisådär 7 kg (!!) päron för att jag inte kan heja mig och göra saker lagom och har nu mer än 16 burkar kvarg i kylskåpet...

Jag bestämde mig också en kväll för att ta hand om min häst, ta hem henne från fodervärden för att jag nu är frisk från anorexin (tänkte jag just då, för just då skulle jag klara allt) och att det skulle gå trots att min ekonomi inte alls går ihop. Var nära att ringa ett stall vid 23 i fredags kväll och fråga om stallplats och direkt säga upp kontraktet med fodervärden trots att jag nyss kom på det. Fick hjälp av en kompis som jag hörde av mig till om att jag håller på att dra iväg igen i hypomanin, bad om hjälp faktiskt att reda ut tankarna och det gör mig stolt, första gången jag kunnat stanna upp så.

Jag har under dessa dagar också bokat in mig på en Irlands resa med en vän och bestämt att vi ska åka tillsammans. Börjat planera för att åka till Kenya och Oslo och börja jobba i Bangladesh. Och en massa andra saker också, kommer liksom inte ihåg allt jag gör.

Men jag har också dragit iväg i tankarna på en massa andra sätt också och jag vet att det kommer bli ett sådant hårt fall när jag kommer ur det här. Idag har jag all den där maniska energin och hela dagen har gått i ett, men nu börjar all energi bli till ångest. Vill bara ta en massa tabletter och få däcka. Och när jag har så mycket energi så vill jag bara gå och gå och gå. Får tvinga mig att hejda mig, har varit ute 2-2,5 timmar per dag och skulle kunnat gå mer om jag inte tvingat mig in till slut.

Och maten då, får i mig de flesta måltiderna ganska bra, men lunchen går inget vidare :( Det blir liksom några harricovert, 2 broccolibuketter, några morotsslantar, palsternackslantar och sen champinjoner till det. VET att det borde bli mer men klarar det inte och känner ju inget behov av mat när allt går så snabbt hela tiden.

Vet inte vad jag vill ha för hjälp, behöver bara stöd. Och jag känner mig så misslyckad som får ett sådant här hyomant skov i min bipolära sjukdom trots att jag äter massor av starka mediciner. Kunde jag ha förhindrat det? Jag vet inte hur jag skulle gjort det bara. Skäms över det och det är bara en kompis som vet om att det varit så här. Och jag är så rädd för jag blir i princip alltid jätte,jätte deprimerad efteråt :(

Och jag vill ju bara gå ner i vikt igen fast jag går upp, upp, upp som jag ju ska men jag hatar det just nu. Ahh, jag är så frustrerad!

Sådär! Mamma utmanad och övertalad (inte så svårt) så vi kör det loppet vi med! :banana: :)

Träning har förresten en fördel förutom de uppenbara; det blir lättare att äta bra. Sambon sa att han skulle köpa kebab så jag tänkte också köpa med mig nåt liknande hem då vi ändå inte skulle äta ihop. Istället blev det keso, tomater, potatissallad och gravad lax :) betydligt fräschare!

Bra att du kan be om hjälp! Tråkigt att höra att du mår dåligt dock :(

Har du försökt analysera (och har du kommit fram till nåt i så fall?) Om varför det är just lunchen som strular?

Frukosten har jag fått ta så jag äter en halv frukost jämfört med ett vanligt matschema eftersom jag har svårt för att äta på morgonen för annars skulle jag inte klara den heller.

Lunchen är svårare än middagen och kvällsmelliset mestadels av den "enkla" eller "dumma" orsaken att jag först på kvällen vet hur mycket jag hunnit vara ute och förbränt genom promenader och därför vet lite mer hur mycket jag har "råd" att äta till middag.

Blir jätte stressad om jag ätit en riktig lunch för att jag då ser framför mig hur jag måste promenera hela dagen och svälta mig på kvällen som kompensation.

Och jag har lättare överlag att äta mer senare på dagen rent fysiologiskt och så är jag också rädd för att vara hungrig på kvällen eftersom jag hört att om man är det är det risk att man ska hetsäta på kvällen så då vill jag bli lite mättare på kvällen. Nu har jag aldrig hetsätit men den där kommentaren sitter i och därför äter jag hellre en bättre middag än lunch.

KL

Ställde mig på en våg idag. Antar att det är nu eller aldrig då?
73 kg. Status på vågen: Proppmätt efter stor middag och alla kläder på. Jag räknade iskallt med minst 75 kg i det tillståndet. Så inte lika illa som befarat.

Men illa! Förr var 65-66 kg bekvämligheten, nu har strax över 70 kg blivit nya bekvämlighetszonen.

Resonerade mig idag fram till att jag måste få kontakt med en bra sjukgymnast, helst en som håller på med idrottsskador. Dessutom bör jag gå till VC och begära utredning och se om jag har samma muskel/bindvävs/ledsjukdom som mamma har (obotlig, men en diagnos ger mer konkreta signaler till vården när min kropp strular).

Jag tror steg 1 är att boka tid hos en naprapat jag gått till tidigare. Jag vet att hon känner till bra sjukgymnaster och det är väl ett steg i rätt riktning att mina ömmande muskler får lite omtanke. Jag är SÅ TRÖTT på mina förbannade knän och vill bara vara en normal 26-åring som kan träna och må gott! Jag saknar så innerligt att träna och ta ut mig på riktigt, och att göra detta till vardags. Så nu MÅSTE jag orka ta tag i det här. Jag tog tag i min fettknöl som nu är bortopererad och läkt och då borde jag rimligtvis kunna ta tag även i knäna. Heja mig!

Tack! Måste försöka hålla kvar vid det här peppet och jävlar anamman nu. Jag är t.ex. jättesugen på att börja springa men hela grejen vad jag ska ha för skor och hur jag skulle våga lägga upp infasningen gör mig alldeles matt. :o

Åh :( Bra att du ber om hjälp för det behöver du verkligen. Jag hoppas du är tillbaka på banan snart så bra som det gått för dig en tid. Du förtjänar verkligen att må bra och sjukdomen ska ut ur ditt liv så du kan må bra och välja dina egna val.

*knapp*
Åt första gången vid 14:30 idag, var inte hungrig innan dess. Hade druckit två koppar kaffe, en med kokosolja till "frukost". Organiserade hela garderoben mitt på dagen så glömde bort att det var lunchtid. Nu har träningsklädeslådan vuxit från en till två... Nej jag har inte för mkt träningskläder, jag lovar ;) Vart aldrig hungrig sen vid middagstid så det blev en avokado med salt, peppar och lite olja vid 18-snåret. Var iväg och tränade 19:30-20:30 Crossträning. Helt jävla sanslöst jobbigt och skitkul. När jag väl kom hem sen (via stallet en snabbis på hemvägen) så vart jag riktigt hungrig. Lax med majjo blandat med pepparrot och ett stort glas vatten. Jag är verkligen inte hungrig på det här med mejerifrilchf. Än så länge går det verkligen galant det här. :)

Tack! När jag tänker efter så har jag inte mindre än fyra konkreta ärenden hos naprapaten, eller fem egentligen. Men det femte har jag redan diskuterat med henne för flera år sedan och både hon och läkare har konstaterat att det inte är nåt fel på mig... fastän felet består. :up:

Då tycker jag att du ska ta upp det igen, om problemet kvarstår så är ju något fel, då får de leta igen!

Åh vilken stor suck jag känner inombords inför att ta tag även i det problemet haha, men ja. Det vore ju värt att få det löst, helt klart!

Mvh,
Trasig (och har mycket ont i nacken för tillfället vilket hjälper till att sporra mig att ta tag i allting)

Tänk vad skönt om du får hjälp så du kan börja träna som du vill! :)

KL

För att inte bara heja på Chili här så kan jag ju uppdatera om mitt läge också! Träningen består mestadels av ridning, men oj vad mycket starkare jag har blivit i kroppen av det. När jag orkar så springer jag en runda också (målet är 2 gånger i veckan). Kunde häromdagen kolla mig i spegeln och tycka att det inte var helt fel, det är första gången jag känner så, någonsin! :)

Ja, verkligen! Saknar det så oerhört mycket när jag red och tränade så mycket jag orkade och var bra tränad (om än superkass kondition, men stark var jag).

Det var så härligt att höra att du är nöjd med dig själv! Det är verkligen bästa känslan. :)

Man får ta en sak i taget! För min del kommer styrka först, annars klarar inte min kropp träningen som krävs för konditionen! :)

Och tack! Det var extremt skönt att känna så också! :)

Oj oj vad ni skriver :D

Ser ut som att ni håller igång bra allihop :) :up:

Qelina: Vad tråkigt att du mår dåligt, men starkt av dig att be om hjälp.

Jag skulle behöva en spark i röven så jag kommer igång igen.
Tänker varje dag att jag ska ta tag i träning och kost igen, men ändå gör jag det inte. Gaaah! Är ju inte direkt så jag har någon ursäkt heller.

Vill börja springa igen, men får ju alltid ont i högerbenet efter en tid. Funderar på om massören kan hjälpa till med det kanske, är ju lårmuskeln jag får ont i.

KL

Jag tog tag i motivationen och tog en löprunda ikväll :bump: Har inte tränat sedan 28 November, bara varit i stallet. Nu tänkte jag försöka komma igång med träningen också, så efter att ha städat, varit i stallet OCH pluggat kände jag att det inte fanns någon ursäkt annat än att ge sig ut. 2,5 km på 15 min blev det, med 25m stigning, så det blev en väldigt "kurvig" runda. Men jag är nöjd!

Riktigt bra gjort!! :D Man ångrar bara dom gångerna man inte tränade, så superbra jobbat! woho! :banana:

*Spark spark*

Skippa att springa och promenera istället? Det är skonsammare mot ben och knän. Kanske köra lite styrka hemma, framför tv:n? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ 4/3 skadade mitt barn tummen på ett sätt som gjorde att hen var tvungen att sy fyra stygn. Skadan gick ner till benet. Såret har läkt...
Svar
3
· Visningar
538
Senast: Roheryn
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar... 19 20 21
Svar
412
· Visningar
9 380
Senast: pepp
·
Kropp & Själ Jag har sedan några veckor tillbaka ett gåband hemma, för att kunna gå på det delar av dagen när jag jobbar hemifrån och för kunna välja...
Svar
0
· Visningar
216
Senast: __sofia__
·
R
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
13 662
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur