Beach 2014 del V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2014 del V

kl

Jag har en fråga till er. Hur ser ni på styrketräning i unga åldrar? Tänker mellan 10-16 år.
Eller högre träningsnivå öht i den åldern förresten (dvs inte typ fotboll två ggr/vecka som var och varannan ungdom ägnar sig åt). Gör ni skillnad på killar och tjejer?

Anledningen till att jag funderar över det är att min ena systers (11 år) pappa tar med henne på träning med fria vikter. Nu kör hon inget tungt vad jag vet, men det startar ändå funderingar i huvudet på mig som sen spinner vidare.

Jag tänker att om hundar inte ens går i trappor förrän de har vuxit färdiga, så är det inte bra att ta med ett barn till gymmet. Det är ju liksom belastning, även om de också bygger.

Barn ska röra sig och jobba med kroppen genom lek, gympa och "spontanidrott" (att klätta i träd typ :D)

Hur många fotbollsungar får inte problem med knäna i vuxen ålder, till exempel?

kl

Jag har en fråga till er. Hur ser ni på styrketräning i unga åldrar? Tänker mellan 10-16 år.
Eller högre träningsnivå öht i den åldern förresten (dvs inte typ fotboll två ggr/vecka som var och varannan ungdom ägnar sig åt). Gör ni skillnad på killar och tjejer?

Anledningen till att jag funderar över det är att min ena systers (11 år) pappa tar med henne på träning med fria vikter. Nu kör hon inget tungt vad jag vet, men det startar ändå funderingar i huvudet på mig som sen spinner vidare.

Tycker inte det är ok och håller med Blueberry om att barn ska vara ute och leka/springa/klättra osv.

Hur många fotbollsungar som får problem med knäna har jag ingen aning om, jag har själv spelat fotboll från 7års ålder till jag var ca 20år och jag har inga problem med mina knä, eller något annat just pga fotbollen, tycker det är en ypperlig sport för ungar! Ger kondition och laganda! :)

Däremot finns det nog en hel hög med "ungar" som sliter i stall och skadar kroppen..
Jag har haft ansvar för egen häst sen jag var 12år och således hjälpt till med allt i stallet, ta in hö/halm i småbal på sensommaren, mockat och färdigställt foder varje dag, hindermaterial väger osv osv.. Bra eller inte, både och kanske? :p

Så länge man håller det på en vanlig svenssonnivå tror jag inte att det är speciellt skadligt med vare sig fotboll eller att ha häst, oavsett ålder på utövaren :) Visst, det kommer ju alltid inträffa olyckor men det kan lika gärna ske när man går till skolan. Frågan är ju hur det påverkar att öka nivån/intensiteten/motståndet.
Självklart är det dåligt om vi stänger in ungdomarna och sätter dom på en stol från morgon till kväll, eftersom skelett och muskler inte utsätts för några påfrestningar och kan utvecklas då. Men frågan är vad som händer om man ökar på över svenssonnivån. Var går den magiska gränsen mellan hälsosamt och skadligt? Och när/hur flyttas denna gräns med åldern?
Det är ett intressant ämne tycker jag!

(nu blev det här lite halvt kl)

kl

Tack för tips om övningar, marklyften skaaa jag försöka köra på lite med... en annan dag :angel: Haha.

Idag blev det fokus på benböj och axelpress. Körde dropset och lyckades fixa 5x50 kg :) Jättenöjd, det kändes inte så tungt faktiskt. På axelpressen gick jag upp till 18 kg (x5), tungt men hanterbart. Sen lite alla möjliga andra övningar, mycket core. Avslutade med 100 hopprepshopp, pulshöjande ;)

När jag gick på mellan- och högstadiet hade vi en idrottslärare som själv varit elitgymnast på landslagsnivå, och hon hävdade att "barn" under sexton år inte hade i gymmet att göra. Det var innan "gymhysterin", men vi hade ett gym i samma lokal som skolans idrottshall, och det enda vi fick testa där inne var spinningcyklarna, förutom de där som hade tur och fyllde sexton på vårterminen i nian. Idrottsläraren sa att barn och ungas skelett och muskulatur absolut inte var färdig för styrketräning. Däremot var det väl en del som var där inne på fritiden, men i skolans regi var det nolltolerans under sexton år som gällde.

Har du kollat upp ditt blodvärde? Min mamma fick extremt dåligt blodvärde efter att hon hade fått min lillasyster, och hon gjorde inget åt det, så hon fick en mindre hjärtinfarkt i en ålder där man normalt sett inte ska få en hjärtinfarkt. Sen dess går hon på mediciner dagligen och får kolla upp sig ofta, det hade hon kanske kunnat slippa om hon inte hade "struntat" i att hon bara blev tröttare och tröttare (jag har inga barn, men jag kan tänka mig att man kan intala sig att det är fullt normalt att känna sig trött efter förlossning och bebistid, särskilt när det är barn nummer fyra och de övriga tre är under tio år), utan kollat upp det tidigare. Med tanke på din sjukdom finns ju risken att ditt blodvärde är ganska dåligt, tänker jag?

Stanna inne, drick te, ta ett varmt bad och ta hand om dig själv idag.

Där jag tränade i lägre ålder fick man inte träna styrka förrän man var 16. Vet lite för lite för att ha en psikt känner jag. Gymnaster tränar ju ofta hård tidigt men så får ju många problem också.

Personligen tror jag inte gymträning är sämre/bättre än annan träning i ung ålder så länge det är på en ok nivå. Självklart bör ju dock inte barn vara ensamma på gym med tanke på risken att skada sig. När jag gick i gymnastik som yngre fick vi ju aldrig börja leka på redskapen innan tränaren var på plats. Någon gång hände det ju ändå och vet att en tjej trillade ner från en tjock matta och bröt nyckelbenet. Barn bör träna under uppsikt helt enkelt!

*kl

Dagens träning blev alltså 30 min spinning följt av 45 min styrketräning; marklyft och militärpress. Sen en härlig promenad i skogen i eftermiddag på det. Mina ben har dock varit riktigt trötta de senaste dagarna, massa jobb i helgen (fre tom mån) + benpass i lördags + utgång med alkohol och massa dans i lördags + löpning i kuperad terräng måndag...:p Imorgon har jag tänkt en kort löptur innan jobbet bara och sen bröst på torsdag så då får ju benen vila iaf:D

Vilken bra och härlig dag du verkar haft! :)

Kl

Ca 1,5 timme innebandy på jobbet och sen 55 min Body Combat med Killaloe. Så nu är jag trött! Och godissugen.

Intressant att läsa.

Jag är nog ändå av åsikten att barn inte bör styrketräna. När jag nu läste att inte är skadligt fick jag fundera på varför jag ändå inte tycker det är lämpligt. Och jag tror att det ligger i att vid ren styrketräning är det lätt att det blir väldigt resultat och prestationsfokuserat. Det i kombination med att det krävs att träningen är väldigt kontrollerad gör att man tappar den lekfullhet och spontanitet som jag tycker är viktigt vid barns fysiska aktivitet. Enligt mig ska barns rörelse/träning vara lustfylld och relativt kravlös. Men det kanske styrketräning kan vara, bara det att jag inte fattat det än... :D

Och jag har på veckans två första dagar kommit upp i strax under 3 h träning :D Men på torsdag kommer min syster med barn från skåne så iaf fredag och lördag blir helt träningsfria, + påskmat... :cool:

*kl*
Underbart, urjobbigt, askul och genomsvettigt cirkelträningspass idag! Lite nya övningar med stora muskelgrupper nästan hela tiden så det tog bra! Men jag känner nu att jag är ju faktiskt rejält mycket starkare och smidigare än för bara ett halvår sen, det är jättekul :)

Imorgon börjar jag med Body Balance kl 06:30, sen har jag lovat att cykla ditt dagis med dotra och kl 10 är det cirkelträning igen :) Kommer väl landa på drygt 2 h träning imorgon.

Himmel vilka stela vader jag vaknade med i dag! Studsmattan känns av på flera ställen i kroppen :)

Och det här är ju nästan inte klokt, men sedan jag började kaloriräkna i lördags har jag tappat drygt ett kilo :eek:

Haha, gött! :)

Själv har jag träningsvärk som fan i röva! Bandy och Combat tar visst där :p

Kl

På väg till jobbet. Hade det inte varit för att jag har flex hade jag varit väldigt sen :p
Jag lyckades göra så att jag och sambon försov oss (trodde jag ställt klockan på snooze) så han är lite lack, kan man säga (han har inte flex...) :p
How to gottgöra? Känner att lite fjäsk vore på sin plats, typ. :p

Veeet, men vi försöker smalna till oss lite :p
Å andra sidan görs ju bästa pralinerna i den här stan, så kanske att jag får åka och köpa honom ett gäng... :p
Dock kom han i ganska okej tid ändå som tur väl är :p

*KL*

Blev en kort springtur med hästen och hunden igår. Det var as jobbigt för jag hade ingen motivation pga lite omständigheter igår :( Ska se om jag hinner ta en längre runda ikväll som lite revansch;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 165
Senast: Blyger
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom... 115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
111 146
R
Kropp & Själ Hur förhåller ni er till att behöva genomföra livsstilsförändringar som känns oerhört svåra? Hur kan man hjälpa sig själv till att...
Svar
14
· Visningar
1 620
Senast: Badger
·
  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som... 99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
93 343
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka