Beach 2014, VIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
@zassoo

Om jag skulle kört helkropp 1-2 ggr i veckan hade jag kört in alla basövningar på båda passen tror jag! Så länge inte passen ligger för nära varann. Men typ benböj, marklyft, bänkpress, chins och dips och sen kanske stöttat upp med "småövningar" eller maskiner som jag gillar :) Om det är möjligt på ditt gym (så att det inte är för mycket folk) kan du ju alternera benböj och bänkpress tex så slipper du dötid :)

Annars tycker jag din uppdelning låter bra om du ska träna passen nära inpå varandra :) Lite bröstövningar också så har du väl med hela kroppen? Sett några tjejer köra en övning jag är lite sugen på (som jag ska göra när jag är lite starkare haha), typ att man står klar för armhävning men med benen i såna låga remmar och så gör man en armhävning, upp igen, fram med benen mot magen, ut, en armhävning osv. Det lär ta på typ hela kroppen :D

Å hej och hå, tråden!

Förfallet här är snudd på totalt. :p Orken är obefintlig och livet har gått i 190 knyck senaste månaderna. Nu känner jag äntligen att det börjar lugna sig en smula och idag känner jag mig rent av peppad på en promenad och lite styrketräning.

Graviditeten är inte helt snäll mot min kropp, har inga problem när jag är aktiv men att t.ex. ställa mig upp när jag sitter i soffan kan resultera i att det drar i magmusklerna på ett rejält smärtsamt sätt, jag har överlag svårt att sitta längre stunder och när jag lägger mig på kvällen får sambon massera mitt ryggslut för att jag överhuvudtaget ska kunna slappna av. Som sagt har jag ingen ork, kanske beror det lite på att mitt blodvärde har vänt neråt igen, men jag äter tabletter nu så ska det förhoppningsvis vända. Det är inget roligt att gå från att vara van att plugga en hel dag, cykla överallt och träna fem-sex dagar i veckan utan problem till att knappt orka en förmiddag med föreläsningar. Igår blev jag fan sur när jag cyklade hem och började ana viss trötthet i benen i en av de få uppförsbackarna, sa åt benhelvetena att skärpa sig för jag tänker inte börja söndagscykla än på några månader.

Vad som är positivt är att vikten har inte rakat iväg trots mindre träning och mer mat, antar att livet i stort och den lilla knodden krävt ut sin del ändå. Ligger ett kilo plus och är i fjärde månaden nu, känns ju helt överkomligt. Min förhoppning är att inte gå upp så himla mycket utan att det jag har liksom omvandlas (lägger jag på mig vätska räknas det förstås inte). Håller jag nuvarande kost och kommer igång med träningen igen borde det gå rätt bra.

Så, det var dagens kanske mest ointressanta rapport. :D

Jag förstår verkligen frustationen över att känna sig trött och orkeslös men tänk att det är en annan liten krabat som konkurerar om energin;) Jag tror det är extra viktigt att inte ställa för höga krav på sig själv, känn efter vad kroppen orkar och försök att acceptera att orken kanske inte riktigt finns där. Mata kroppen med en massa nyttig mat och röra sig efter bästa förmåga tror jag är det vinnande konceptet! Nog för att jag tror att du gör det redan så bok klok som du verkar (ja jag är en stalker:p)

@cili @Jenka

Grejen är den att jag fick veta på sjukhuset att mitt snitt kan ta längre tid att läka eftersom sonen vägde över 5 kg när han föddes, och jag inte lät snittet läka ifred ordentligt ibörjan eftersom sonen hamnade på en annan avdelning. Idag (!) upptäckte jag att det ser ut som två snitt med drygt 2 cm emellan varandra (snittad två gånger men blivit tillsags att de öppnade samma snitt andra gången). Fick panik och ringde 1177 så sa att jag absolut måste ringa bm på måndag för det ska inte vara irriterat så långt efter. Samt få klarhet ifall det är en bristning, två snitt och ev kolla upp ärrvävnaden.

Så jag får inse att magen blir kvar ett tag till, och får vackert söka läkarvård på måndag.

@zassoo

Om jag skulle kört helkropp 1-2 ggr i veckan hade jag kört in alla basövningar på båda passen tror jag! Så länge inte passen ligger för nära varann. Men typ benböj, marklyft, bänkpress, chins och dips och sen kanske stöttat upp med "småövningar" eller maskiner som jag gillar :) Om det är möjligt på ditt gym (så att det inte är för mycket folk) kan du ju alternera benböj och bänkpress tex så slipper du dötid :)

Annars tycker jag din uppdelning låter bra om du ska träna passen nära inpå varandra :) Lite bröstövningar också så har du väl med hela kroppen? Sett några tjejer köra en övning jag är lite sugen på (som jag ska göra när jag är lite starkare haha), typ att man står klar för armhävning men med benen i såna låga remmar och så gör man en armhävning, upp igen, fram med benen mot magen, ut, en armhävning osv. Det lär ta på typ hela kroppen :D

Jag kommer ha en tidsbegränsning på varje pass, 35-45 minuter per gång. Så jag har inte tid med för många övningar per pass s.a.s, dessutom kommer jag aldrig i livet ha lust att köra exakt samma rutin på varje pass :p Men att superseta ska jag definitivt göra, det brukar inte vara så mycket folk vid den tiden jag brukar träna (typ 07:30-08:30).

Finns det fler bra bröstövningar än bänkpress? Jag tycker bänkpress är lite läskigt eftersom jag inte har någon som kan passa, dessutom är jag så svag att jag inte ens orkar 20 kg-stången :o Så jag måste gå till tjejgymmet där 10 kg-stången finns och det blir så omständigt :p

Nu låter det som att jag kommer stressa genom gymmet men jag har bara insett att jag måste vara effektiv :p Som sagt, ett par timmars restid, plugg på heltid, en medryttarhäst som snart ska ridas mer plus eventuellt en till på gång, övrig träning, hus och sambo... :angel:

Shiiiit vad träningsvärk jag har i låren idag. :eek: Red en liten, liten stund utan stigbyglar igår i trav, måste verkligen träna på det för egen del men hästen har varit så ung och inte burit upp ryggen tillräckligt tidigare för att jag skulle våga prova, men nu så. Och det tog rejält tydligen. Hatkärlek på träningsvärken. :p

Idag har både hästen och jag vilodag, men imorron hoppas jag att jag ska hinna med att göra någonting utöver stallet också.

Fortsätter med att fokusera på att mata kroppen med bra och allsidig mat och ej på träning för tillfället(lite krasslig i halsen). Min matdag var helt ok. Kommer nog dela med mig av en del märkliga matvanor ibland föresten, western food äts inte så flitigt här i öst;)

Frukost: "purple porridge" ala Kina, något oklart innehåll men väldigt vanlig frukost här. Någon form av risgröt som är lila till färgen, smakar sött och även innehåller bönor (gissar på vita):p låter ju helt galet i beskrivningen men är riktigt gott! Till det åt jag även en jätte Baozi vilket är en stor ångkokad brödbulle med fyllning. Denna morgon fick det bli en med räkor och grönsaker:)
Mellanmål: 20g frystorkad frukt, banan och jordgubb, hemskt sött, förmodligen sockrat.
Lunch:En halv ångkokad sötpotatis som äts direkt från skalet, guuudomligt gott! 10 små rullar sushi med lax och tonfiskröra
Mellanmål: Lite vindruvor
Middag: Kokta blandade grönsaker med minilite nudlar(leftovers) och vitkål
"Lördagsgodis": Ett halvt äpple och en halv banan med linfrön och lite havregrynsgröt, toppat med en matsked blåbärssylt.

Har fått för mig att jag ska ha ett "matfönster" mellan 8-20 och fasta övrig tid. Någon annan som har något liknande tänk?

@zassoo Liggande hantelpress tycker jag är bra, får jättebra kontakt av den :) Sen gillar jag också en maskin som har ungefär samma rörelsemönster, man sitter ner med armarna rakt utsträckta och för in dem mot varandra.

Basövningarna kan du ju köra samma men variera "småövningarna". Fast då kanske tiden blir trytande för dig i och för sig..

Effektivt är ju bra :) Tränar iofs ofta med sällskap men jag kan lätt vara på gymmet 1.5 h under benpassen :D Fast då har jag ju 20 minuters cykelväg till skolan och gymmet 5 min från campus ;)

Men blä, efter två timmars utelek med dottern känner jag av det onda i halsen igen :( Jag vill ju vara frisk nu ju!!

@cili @Jenka

Grejen är den att jag fick veta på sjukhuset att mitt snitt kan ta längre tid att läka eftersom sonen vägde över 5 kg när han föddes, och jag inte lät snittet läka ifred ordentligt ibörjan eftersom sonen hamnade på en annan avdelning. Idag (!) upptäckte jag att det ser ut som två snitt med drygt 2 cm emellan varandra (snittad två gånger men blivit tillsags att de öppnade samma snitt andra gången). Fick panik och ringde 1177 så sa att jag absolut måste ringa bm på måndag för det ska inte vara irriterat så långt efter. Samt få klarhet ifall det är en bristning, två snitt och ev kolla upp ärrvävnaden.

Så jag får inse att magen blir kvar ett tag till, och får vackert söka läkarvård på måndag.
Träna annat så länge. Muskler kräver energi även på vilodagar, och "äter" således upp fett även annars.
Vår anatomilärare sa att benmuskler kräver mest energi på vilodagar, för dom går man ju runt med och använder i större utsträckning än armmuskler, så att alla som vill gå ner i vikt borde träna massa ben ;)
Och buktrycket kan du öva på ändå, det jag skrev om att sätta händerna i sidorna och försöka känna när du kopplar på dom, släpp igen, koppla på o.s.v.

Jag kommer ha en tidsbegränsning på varje pass, 35-45 minuter per gång. Så jag har inte tid med för många övningar per pass s.a.s, dessutom kommer jag aldrig i livet ha lust att köra exakt samma rutin på varje pass :p Men att superseta ska jag definitivt göra, det brukar inte vara så mycket folk vid den tiden jag brukar träna (typ 07:30-08:30).

Finns det fler bra bröstövningar än bänkpress? Jag tycker bänkpress är lite läskigt eftersom jag inte har någon som kan passa, dessutom är jag så svag att jag inte ens orkar 20 kg-stången :o Så jag måste gå till tjejgymmet där 10 kg-stången finns och det blir så omständigt :p

Nu låter det som att jag kommer stressa genom gymmet men jag har bara insett att jag måste vara effektiv :p Som sagt, ett par timmars restid, plugg på heltid, en medryttarhäst som snart ska ridas mer plus eventuellt en till på gång, övrig träning, hus och sambo... :angel:
Kör bänkpress i smithmaskinen? Då passar den ju åt dig? :)

Finns det fler bra bröstövningar än bänkpress? Jag tycker bänkpress är lite läskigt eftersom jag inte har någon som kan passa, dessutom är jag så svag att jag inte ens orkar 20 kg-stången :o

Läste bara andra delen av meningen, inte den kursiverade :p

Jag tänker som så att 20 kg är ingen fara om man inte orkar få upp, man kommer ur bänkpressen ändå utan att behöva sätta livhanken till :D Jag har "fastnat" med 25 kg och jag kunde krångla mig ur det utan att jag kände att det var farligt. Klart det var inte vackert och det hade varit pinsamt om någon annan sett det men jag känner inte att det är farligt :) Ofta så är man ju inte helt slapp i armarna utan om man släpper stången och har den på bröstet kan man putta lite med ena armen så den tippar över på andra sidan. (När man inte har tunga vikter på givetvis.)

I så fall tycker jag att smithmaskinen hade varit värre, för OM man inte skulle orka och om man inte lyckas haka i spärren så kommer man ju ingenstans?

Jag tänker som så att 20 kg är ingen fara om man inte orkar få upp, man kommer ur bänkpressen ändå utan att behöva sätta livhanken till :D Jag har "fastnat" med 25 kg och jag kunde krångla mig ur det utan att jag kände att det var farligt. Klart det var inte vackert och det hade varit pinsamt om någon annan sett det men jag känner inte att det är farligt :) Ofta så är man ju inte helt slapp i armarna utan om man släpper stången och har den på bröstet kan man putta lite med ena armen så den tippar över på andra sidan. (När man inte har tunga vikter på givetvis.)

I så fall tycker jag att smithmaskinen hade varit värre, för OM man inte skulle orka och om man inte lyckas haka i spärren så kommer man ju ingenstans?
Hur lyckas man att inte haka i spärren? Den kan ju inte gå längre ner än den tillåter? :p
Menar alltså den där passningsspärren man sätter i en bit ner, inte spärren som sitter fast i stången

Hur lyckas man att inte haka i spärren? Den kan ju inte gå längre ner än den tillåter? :p
Menar alltså den där passningsspärren man sätter i en bit ner, inte spärren som sitter fast i stången

Ahaaaa då förstår jag! Har inte använt mig av smithmaskin så trodde bara att man kunde passa genom att haka i "hakarna" på sidorna genom att vrida stången :)

@Wysiwyg
Lägger till en bild för att visa vad jag menar. Dom där röda, flyttbara superspärrarna som är längst ner här:
10155662_767324313287098_1917414255_n.jpg

Idag har jag shoppat träningskläder. Igen.

XXL hade rea på fodrade tights samt vinterlöparjacka från Asics. 698 istället för 1700. Dessutom rosa. Så...Jag slog till. Mähähä. Det enda nyttiga jag gjort i veckan. NOLL träning. Wääh.

@zassoo Liggande hantelpress tycker jag är bra, får jättebra kontakt av den :) Sen gillar jag också en maskin som har ungefär samma rörelsemönster, man sitter ner med armarna rakt utsträckta och för in dem mot varandra.

Basövningarna kan du ju köra samma men variera "småövningarna". Fast då kanske tiden blir trytande för dig i och för sig..

Effektivt är ju bra :) Tränar iofs ofta med sällskap men jag kan lätt vara på gymmet 1.5 h under benpassen :D Fast då har jag ju 20 minuters cykelväg till skolan och gymmet 5 min från campus ;)

Med liggande hantelpress, menar du då samma sak som bänkpress fast med hantlar? För det har jag kört ibland. Går rätt bra, men är vingligare än med stång.
Haha, ja alltså jag kan lätt plutta omkring på gymmet i 1,5-2 h, speciellt med sällskap, om jag inte har tidspress :D Men som sagt, jag måste effektivisera... Så jag tänker förlägga gymmandet till dagar då jag börjar 09:15, för då kan jag ta 06:45-bussen vilket är helt okej. :)

Hehe jag kommer säkert loss :p Får se vad jag bestämmer mig för, det är ju en himla bra övning men jag drar mig verkligen för det. Vet inte om det är lite självmedvetenheten som spökar också. Kanske.

Kör bänkpress i smithmaskinen? Då passar den ju åt dig? :)

Smithmaskinen har jag typ aldrig använt men jag kanske får prova. En sån finns ju i det "stora" gymmet också. Orkar verkligen inte springa bort till tjejgymmet :p

Med liggande hantelpress, menar du då samma sak som bänkpress fast med hantlar? För det har jag kört ibland. Går rätt bra, men är vingligare än med stång.
Haha, ja alltså jag kan lätt plutta omkring på gymmet i 1,5-2 h, speciellt med sällskap, om jag inte har tidspress :D Men som sagt, jag måste effektivisera... Så jag tänker förlägga gymmandet till dagar då jag börjar 09:15, för då kan jag ta 06:45-bussen vilket är helt okej. :)

Hehe jag kommer säkert loss :p Får se vad jag bestämmer mig för, det är ju en himla bra övning men jag drar mig verkligen för det. Vet inte om det är lite självmedvetenheten som spökar också. Kanske.

Japp det är den övningen! Kör den med lätta vikter tills du banat in rörelsemönstret och sen brukar kroppen förstå vad den ska göra ;) Fast det är ju helt klart vingligare än med stång innan man "lärt sig". Fördelen är att du kan checka så du är jämt stark i båda sidor, jag tenderar att trycka på mer med höger än med vänster om jag inte gör unilaterala övningar..

Ja det lovar jag att du gör! :) Och om du kör hantelpress några veckor kommer du snabbt kunna lyfta stången! Jag kunde inte heller lyfta den när jag började styrketräna, fick ta bicepscurlstången på 12 kg (orkade knappt den..) och jag förstod inte hur man någonsin skulle kunna lyfta 20 kg men det går rätt snabbt att komma upp :) Det är ju helt klart lättare att testa bänkpressen om man vet att man inte fastnar efter första setet. Jag hade den fördelen att jag tränade på jobbgymmet när jag började och där var det oftast inget folk :)

Jag märker jättestor skillnad i hållning och ryggspänningar om jag tränar bröstmusklerna ordentligt, antar att de inte är lika korta då och drar inte fram axeln då..

Japp det är den övningen! Kör den med lätta vikter tills du banat in rörelsemönstret och sen brukar kroppen förstå vad den ska göra ;) Fast det är ju helt klart vingligare än med stång innan man "lärt sig". Fördelen är att du kan checka så du är jämt stark i båda sidor, jag tenderar att trycka på mer med höger än med vänster om jag inte gör unilaterala övningar..

Ja det lovar jag att du gör! :) Och om du kör hantelpress några veckor kommer du snabbt kunna lyfta stången! Jag kunde inte heller lyfta den när jag började styrketräna, fick ta bicepscurlstången på 12 kg (orkade knappt den..) och jag förstod inte hur man någonsin skulle kunna lyfta 20 kg men det går rätt snabbt att komma upp :) Det är ju helt klart lättare att testa bänkpressen om man vet att man inte fastnar efter första setet. Jag hade den fördelen att jag tränade på jobbgymmet när jag började och där var det oftast inget folk :)

Jag märker jättestor skillnad i hållning och ryggspänningar om jag tränar bröstmusklerna ordentligt, antar att de inte är lika korta då och drar inte fram axeln då..

Tack för input! Det sista du säger om bröstmusklerna vet jag ju om egentligen, det är ingen bra idé att bara träna axlar och inte bröst... Så okej, jag kör! :) Hantelpress till en början, sen när jag börjar bli säkrare på tekniken och kommer upp i vikt så ska jag börja testa med stången.

På tal om gym: har du lust att träna något i veckan? Kanske ett pass Body Balance om kroppen din är trött och inte i form för hårdare träning i nuläget? :)
Har bara en dag i Gbg den veckan som kommer, och den dagen fanns inga pass som funkar för mig :(

Dessutom jävlas mitt knä fortfarande :( . Och jag slarvar med hur jag använder det när jag har fullt upp med att stressa, så nu har jag beställt tejp för att hjälpa till att göra rätt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 939
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 518
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 390
Senast: hundtant
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 560
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka