Beach 2014, VIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Slutkörd efter ett härligt pass med herr PT, där jag redan hade träningsvärk i rumpa och lår efter gårdagens benpass. Jag bad därför att få fokusera på överkropp idag, och det blev framförallt mycket fokus på de inre magmusklerna vilka jag lärt mig mycket nytt om idag. Spännande! Imorgon jobbar jag 10-19 och tänkte vila utöver det, men på söndag blir det ett litet morgonpass innan jobbet hade jag tänkt. :)

@Wysiwyg Absolut att man kan kugga även om man pluggar bra! Det har dock aldrig hänt hittills, egentligen vore det väl bra om det hände så jag fick prova hur det känns :p Och att det inte är hela världen.

Jag har egentligen inte tänkt på det så, att jag har så mycket. Men nu när du säger det... De flesta jag pluggar med bor i stan i lägenhet, är singel, har kanske något fritidsintresse men inte så mycket mer. Jag har pendling med buss 3-4 h om dagen, häst två dagar i veckan dit jag också åker buss, träningen (där gymmet ligger i stan 3 mil bort vilket gör att jag är väldigt begränsad i när jag kan träna), djuren hemma, huset, sambo, och så plugget då. Jag går upp 05:30 nästan varje dag, å andra sidan går jag och lägger mig senast 22. Men ja... Det blir en del att stå i. Önskar att jag hade en bil, tänk så mycket tid jag skulle få! Pendlingen skulle minskas från 3-4 h till typ 1,5 h. Men det är ju pengarna, vet inte om jag har råd.

Återigen, tack för pepp och stöd! Lite OT i Beachtråden kanske men det är väl sånt här den är till för också :)

Ikväll ska jag ta det lugnt. Imorgon eftermiddag kommer pappa på besök och så ska vi knata runt någon bana på nattorienteringen. Det blir bra det :)
Inte konstigt om du inte orkar allt och känner dig trött. Jag levde liknande dig i flera år men hade hästen varje dag (egen häst), pendlade till och från skolan och det blev ca 2-3 timmar för mig också, jag gick eller cyklade till stallet (på vintern tog det nästan 1 timme att gå till stallet för det var mitt ute på landet med dåligt plogade vägar och mörkt och halt...) plus att jag en period hade pojkvän, gick på dans, försökte hinna med att träna och springa, ville hinna träffa kompisar och sen ville jag ha MVG i alla ämnen. Det tog slut på mig totalt. Det gick ganska länge men tillslut brakade det samman helt och jag blev djupt, djupt deprimerad och sjukskriven från skolan, tog mig knappt upp ur sängen, fick panikångest (fast på den tiden visste jag inte att det hette så) så fort jag tog mig utanför huset, satte mig på bussen eller kom till skolan. Det enda jag klarade av var att vara hos min häst. Det var enda gången som min extrema huvudvärk, som annars plågade mig dygnet runt, släppte och jag kunde slappna av. Så jag skulle säga att det är väldigt viktigt att lyssna in kroppen innan man låter det gå för långt.

Jag är så sjukt trött på mig själv, har märkt att middagarna bara blivit mindre och mindre senaste tiden, jag har försökt få till dem bättre men det går inte :( Idag hade jag tänkt äta soppa och hade ställt in skålen med pyttelite soppa som knappt täckte botten i skålen i micron när ångesten slog till och sa att jag inte får äta den där soppan. Mina middagar ersätts istället av en näringsdryck så jag får ju i mig något iaf så det är ju inte kris på det viset att jag svälter och sen äter jag ju kvällsmelliset som är stort också men det är ju normalt att äta middag så jag måste få till det.

Meningen är ju inte att jag ska leva på näringsdrycker resten av livet, de ska ju vara utöver maten för att jag ska gå upp i vikt även om de kan ersätta kosten helt och hållet också då de är kompletta med alla näringsämnen men det är ju inte det som är meningen för mig, nu är jag beroende av dom inte bara för att gå upp i vikt utan även för att stå still i vikt. Och den där lilla demonen på axeln har fått för sig att jag måste sluta med kvällsnäringsdrycken också, för att den gör mig tjock. Men jag vill ju inte bli sjukare igen, jag är otroligt ätstörd i huvudet även om kroppen väger 15 kg mer nu än tidigare.

Får se på min vägningsdag nästa vecka om jag gått upp till min nästa målvikt, då tar jag bort näringsdrycken på kvällen men då måste jag ju få till middagarna men då är jag rädd att jag går upp i vikt av maten istället. Åh, det här inlägget blir bara så ätstört, jag vet varken ut eller in. Är totalt livrädd för allt jag stoppar i munnen.

Hjälp :arghh:

@cili Tack för pepp :) Grejen var att jag egentligen vet det men jag blev så himla osäker på mig själv efter hans kommentarer. Typ som att alla runtomkring tänker "herregud gymfail på youtube nästa" och bara han är god nog att säga det alla tänker typ.. Fast sen surnade jag till ännu mer, herregud jag skulle själv aldrig drömma om att gå fram till någon och gnälla på dennas träning, om situationen var livsfarlig så men annars skulle jag inte säga ett knyst. Och jag tar ändå 110 kg helt strikt*7 i sittande benpress så det är inte som att 100*4 i liggande får mig att kola vippen.

OT, bara en tanke jag hade; undra om han gjort samma sak om det varit 2 killar som tränade.. Eller om jag varit under ett Vakande öga av en Man som kunde Korrigera mig :devil:
Det tror jag inte att dom gör, och gör dom det så är det dom som är icke upplysta :D

Det där är en intressant tanke! Arma kvinnor som inte vet hur man hanterar vikter, passar bäst hemma vid spisen där träningen består av att röra runt i såskastrullen...

Det där är en intressant tanke! Arma kvinnor som inte vet hur man hanterar vikter, passar bäst hemma vid spisen där träningen består av att röra runt i såskastrullen...

Ja.. Tur att jag hade honom som kunde Upplysa mig så jag inte Skadar Lilla Söta Kroppen på Stora Gymmet! :up:

--

Nä alltså egentligen är det väl fult att vara så raljerande som jag är, han menade kanske väl, men jag blir faktiskt irriterad såhär i efterhand. Och än mer irriterad blir jag på mig själv för att jag lät mig bli nedslagen av kommentaren och tog åt mig så hårt. Samtidigt vill jag ju inte vara helt dumdristig heller eftersom jag är ny i gymvärlden. Tur att buke finns :D

(Och igen, tack @cili för bekräftande av att jag inte är heelt ute och cyklar angående träningstekniken i alla fall! :))

@zassoo, jag hade definitivt dött av att försöka förena plugg med en enda av dina andra aktiviteter med den pendlingen. :eek: Nu har ju jag i och för sig egen häst, så jag är ju i stallet varje dag (och när jag pluggade på campus hade jag två hästar i ett kollektivstall där jag var tvungen att göra mycket mer även med de andras hästar än vad jag behöver nu, och dessutom vara på plats minst två gånger/dag), men annars är jag singel, har inget annat fritidsintresse utöver ridningen och minimalt jobb med boendet. Och jag tyckte att det var fullständig katastrof om jag behövde ta bussen till skolan, det blev en "pendling" på lite mindre än två timmar jämfört med 40 minuter med bilen tur och retur. Nu har jag en bil från 80-talet, så den var inte dyr i inköp (och dessutom ett måste för att ta mig till stallet, kollektivtrafiken där jag bor är ett skämt), men jag vet inte om jag hade klarat mig utan den.

Ja egen häst uppstallad hade ju inte funkat. Nu har jag medryttarhäst, där vi bestämmer vilka dagar jag ska ha vecka för vecka. Det gör att jag kan säga till om jag har mycket, som den här veckan t.ex. när jag tog en dag istället för två. Så det är lite bra i alla fall. :)

@zassoo Som jag sagt tidigare så är jag sjukt imponerad över allt du hinner och orkar med redan som det är, så jag tycker absolut inte att du ska stressa över att du inte räcker till. Det gör du verkligen, och som det låter just nu är din kropp värd att belönas med lite vila! Tentan kommer att gå galant på måndag i alla fall ska du se, det sätter jag min högra hand på! Du kan mer än du tror!

Tack snälla du :) Jag ska plugga lite lugnt i helgen så får vi se hur det går, men helt lost är jag ju inte.
Jag tror inte jag riktigt har reflekterat över hur mycket tid jag faktiskt lägger på att resa varje dag. Mitt dygn blir kortare än andras, på något vis. Samtidigt vill jag inte bo i stan... *börjar räkna budget för en bil* :angel:

Inte konstigt om du inte orkar allt och känner dig trött. Jag levde liknande dig i flera år men hade hästen varje dag (egen häst), pendlade till och från skolan och det blev ca 2-3 timmar för mig också, jag gick eller cyklade till stallet (på vintern tog det nästan 1 timme att gå till stallet för det var mitt ute på landet med dåligt plogade vägar och mörkt och halt...) plus att jag en period hade pojkvän, gick på dans, försökte hinna med att träna och springa, ville hinna träffa kompisar och sen ville jag ha MVG i alla ämnen. Det tog slut på mig totalt. Det gick ganska länge men tillslut brakade det samman helt och jag blev djupt, djupt deprimerad och sjukskriven från skolan, tog mig knappt upp ur sängen, fick panikångest (fast på den tiden visste jag inte att det hette så) så fort jag tog mig utanför huset, satte mig på bussen eller kom till skolan. Det enda jag klarade av var att vara hos min häst. Det var enda gången som min extrema huvudvärk, som annars plågade mig dygnet runt, släppte och jag kunde slappna av. Så jag skulle säga att det är väldigt viktigt att lyssna in kroppen innan man låter det gå för långt.

Tack för wake up call, du har såklart helt rätt! Man kan inte göra allt. Det är bara så svårt när man vill så mycket. Jag ska fundera på det här ordentligt.

Lite hej och hå-pass idag men det blev i alla fall lite rygg, axlar (herreguuud vad jag behöver träna axlar, galet stel och skev) och mage. Körde plankan med fötterna i TRX-band med uppdrag mot magen, hoppas det känns imorgon :sneaky:

Körde utfall i smith igår igen men denna gång utan vikter. Tog skitbra och jag har inte ont i låret idag heller :banana: Och rätt mycket träningsvärk! :D

Imorgon blir det spinning! :D

@Daredevil hur är det med depressionen/ångesten? Tänker att sånt påverkar väl även ämnesomsättningen/förbränningen om en massa stresshormoner far omkring i kroppen? Så det kanske är en idé att göra ett nytt försök i att få hjälp? Sen kan det säkert vara så som tassen säger att du ligger på energibalans, och i så fall så fick du jättebra tips från henne. :)

Jag skulle nog inte sträcka mig så långt som att jag är "frisk" nu, men jag mår bättre nu än på väldigt länge. Ångesten är nog den största svårigheten att ta mig över men jag får ingen respons alls från psyk trots två andra diagnoser så jag har mer eller mindre gett upp det hoppet efter att försökt så många år.

Det här med kaloriräkning och förbrukning har visat sig inte vara min starka sida ;) Siffror och jag kommer inte riktigt överens, men jag ska ge det ett försök till.

@Daredevil Jag håller med Tassen, står du still i vikt så ligger du på kaloribalans, det går att öka på träningen för att göra av med mer energi men det lättaste och mest effektiva är att se över kosten. Det kan finnas små förändringar lite här och där som du kan göra som ger resultat. Märker du inget resultat även om du drar ner på maten så skulle jag kontakta VC och kolla sköldkörteln men oftast är det inte den som är problemet utan att man underskattar hur mycket man äter. Via VC kan man också få hjälp av dietister så det är ett tips! Välkommen hit!

Tack!
Jag hoppas ju på att det är så simpelt, även om jag börjat tvivla. Så mycket jag rör min under dagarna, äter normala portioner med hälsosam mat och sen tränar utöver det borde jag inte ligga +/- 0. Men som sagt, detta med siffror var ju inte min grej så jag får ta och testa mig fram :)

Vart ute och sprang på elljusspåren i torsdags kväll, mörkrädd som man är så kom jag på att det var ett väldigt effektivt sätt att öka intensiteten på löpningen. Sprang som om jag vore jagad! Brände sådär gött i benen och rumpan efteråt, lite för bra dagen efter dock kanske :cool:

November inledd med en utritt, där vi faktiskt försökte tänka bort det här "lullandet" jag har gjort på hästen hittills när vi ridit ut, och faktiskt lagt in lite dressyr i utritten. Jag är väl mer eller mindre tvungen eftersom det inte finns paddock i nya stallet, men jag har alltid slagit ett slag för att man kan göra det mesta utan ridbana, så det är väl dags att leva upp till det nu. :p

Löpning igår, 6 km. Kroppen känns rätt trött och jag hade småont lite överallt efter passet så nästa vecka skruvar jag ner tempot lite för att inte råka överanstränga något. Följer ett program och vill inte hamna efter i det så jag fortsätter med distanserna men tar det i lugnt joggingtempo istället. Att kroppen ska orka så mycket mindre än vad hjärnan vill :(

Igår firade jag och sambon 1,5 år tillsammans men eftersom han jobbar så sent så firar vi mer idag istället. Vi har bakat katalanska marsipanbakverk (jättenyttigt, jag lovar :p) och ikväll ska vi ut och äta på fancy tapasrestaurang :bump:

Kort och effektivt pass på gymmet idag, nästan ensam. Körde följande övningar:

Planka i trx-band med indrag 3*10
Pyramid med kettlebellsvingar och fusk-burpees. 10 svingar+1 burpee, 9 svingar + 2 burpees osv
Rumplyft med raka ben 3*10
Omvända crunches 3*10
Planka mot pilatesboll med indrag varannat ben 3*10

Nu är magen och nedre delen av ryggen trötta. Ska slappa med hemgjorda tapas.

En annan har blivit förkyld, igen! :( Så dagen har tillbringats i regnet såklart. Ljuständning på sambons grav och i minneslunden där, + grav och minneslund på en till kyrkogård. Nu har jag landat i mammas soffa och tänker stanna där resten av kvällen!

Kan någon bestämma åt mig ifall jag ska gå till gymmet före jobbet imorgon bitti eller ej? Argumenten att jag redan tränat bra den här veckan och inte skulle må dåligt av den extra timmens sömn står emot argumenten att det vore riktigt gött för psyket att veta att jag fått in 5 gympass denna veckan, samt att det känns lite småmysigt liksom att gå dit tidigt en söndagsmorgon. Men samtidigt känner jag mig inte ett dugg pepp på idén just nu.... Ehhh.

Jag gör nog som så att jag ställer klockan, ser hur det känns imorgon bitti och fattar beslut utefter det.

Kan någon bestämma åt mig ifall jag ska gå till gymmet före jobbet imorgon bitti eller ej? Argumenten att jag redan tränat bra den här veckan och inte skulle må dåligt av den extra timmens sömn står emot argumenten att det vore riktigt gött för psyket att veta att jag fått in 5 gympass denna veckan, samt att det känns lite småmysigt liksom att gå dit tidigt en söndagsmorgon. Men samtidigt känner jag mig inte ett dugg pepp på idén just nu.... Ehhh.

Jag gör nog som så att jag ställer klockan, ser hur det känns imorgon bitti och fattar beslut utefter det.

Jag hade nog gått dit om det varit på vägen till jobbet, annars hade jag nog känt att fyra gånger varit mer än nog, vilket det väl nog ändå måste vara (ursäkta överanvändning av ordet nog... Alltså träna innan jobb/skola är så himla skönt tycker jag, även om jag sedan jag blev sambo har dragit mig lite väl länge på morgonen...

Hur gick det @Mineur ?
photo.php
Ett snöigt långpass igår. Distansen vet jag inte men det tog 2.15 och var en halkig historia:-)

Tidigare i veckan har jag simmat, kört ett styrkepass och sprungit en runda med en kompis. Trögt med motivationen nu när det mest är mörkt och blött.

Det blev orientering igår! Anmälde mig till en öppen bana, den lättaste. Det är svårt nog ändå när det är mörkt liksom :p 2,4 km, mest stigar. Sprang en del, men försiktigt. Kändes okej i knä och lår. Det var kul fram till näst sista och sista kontrollen när jag fick snubbla fram över en plöjd åker... Fick flera centimeter styltor av lera under skorna, halvkul. Från näst sista till sista kontrollen tog det 7 minuter, en sträcka på ett par hundra meter... Haha alltså det var lite misär där ett tag :p

Pappa och jag innan start, vi fick värma oss i sporthallen. Mycket snygga :p
dcfca205f689a9b589d4814daafd604e_zps7decf8f9.jpg

Det blev orientering igår! Anmälde mig till en öppen bana, den lättaste. Det är svårt nog ändå när det är mörkt liksom :p 2,4 km, mest stigar. Sprang en del, men försiktigt. Kändes okej i knä och lår. Det var kul fram till näst sista och sista kontrollen när jag fick snubbla fram över en plöjd åker... Fick flera centimeter styltor av lera under skorna, halvkul. Från näst sista till sista kontrollen tog det 7 minuter, en sträcka på ett par hundra meter... Haha alltså det var lite misär där ett tag :p

Pappa och jag innan start, vi fick värma oss i sporthallen. Mycket snygga :p
dcfca205f689a9b589d4814daafd604e_zps7decf8f9.jpg

Söta ni är! :D Låter ju askul, orientering verkar vara ett mycket roligt sätt att springa på. :)

KL

Jag har ridit idag! :D Provred en häst som antagligen kommer bli min medryttarhäst. :) Gud vad härligt det var att rida lite! Ska bli så himla roligt att komma igång med det igen, och jag hoppas det blir toppen för kroppen också. Helt slut nu efter en kort tur med skritt och trav på en pigg och lite stark häst, hehe. Kommer ha grym träningsvärk i morgon. :D

Ska försöka strukturera upp träningen lite bättre och gå tillbaka till mitt gamla schema:) Idag hade jag inget att göra så lullande runt lite på gymmet och fick för mig att göra konditionstest på roddmaskinen. Jag ror tydligen som en mycket vältränad person:D Snudd på elit:D. Det måste varit nått fel, eller så är jag en extrem roddtalang för när det gäller löpning har jag ingen kondition alls.:p

Söta ni är! :D Låter ju askul, orientering verkar vara ett mycket roligt sätt att springa på. :)

KL

Jag har ridit idag! :D Provred en häst som antagligen kommer bli min medryttarhäst. :) Gud vad härligt det var att rida lite! Ska bli så himla roligt att komma igång med det igen, och jag hoppas det blir toppen för kroppen också. Helt slut nu efter en kort tur med skritt och trav på en pigg och lite stark häst, hehe. Kommer ha grym träningsvärk i morgon. :D

Hehe :D Orientering är ganska kul, förutom att jag alltid gör åtminstone en stor bom :mad::angel:

Vad kul med medryttarhäst! Vad är det för någon? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 978
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 533
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 423
Senast: hundtant
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 624
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V