Beach 2014, VIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Morrn! En ny jobbvecka men samtidigt en ny träningsvecka:)

Allt godis och all chips är uppätet så tanken är att vi inte ska köpa hem något mer. Försöka hålla oss till en dag i veckan där vi kan äta godis och sånt eftersom det blivit VARJE dag nu, det håller ju inte ens tänderna för;)

@Emtherlia Här hemma är det lite samma sak fast med glass :p Men snart är den slut, då får vi försöka att inte köpa hem mer...

-----------------------------

Började veckan med gym! 50 min effektivt, helkropp. Kändes bra, kroppen var lite seg i början men kom igång sen. Nu iväg till skolan och starta upp mitt projektarbete som jag skjutit upp... :p

Godmorgon från ett soligt Dalarna!

Jag har faktiskt vilat hela helgen, det hör inte till vanligheterna. Lördag var planerad vilodag fast ändå full av aktivitet: först gårdsstädning med bostadsrättsföreningen (fast jag fixade fikat istället för att gräva i rabatter ;)), sen en sväng till stallet där min pojkvän fick rida ut på pålle, och sedan IKEA för inköp av garderob som min snart sambo (!) spenderade hela kvällen + halva söndagen med att bygga ihop. Själv flydde jag och spenderade söndagen i stallet med stalltjänst, ridning och funktionärande på hopptävling. Lika bra det, jag hatar att bygga IKEA-möbler, det är ALLTID nån bräda som hamnar åt fel håll/skruv som hamnar i fel hål etc :p.

Men imorse blev det träning igen, sprang till stallet t.o.r. och passade på att mocka. 9 km totalt i väldigt lugnt tempo. Ikväll blir det yoga. Jag måste åka till gymmet och köra pass för instruktör för att det ska bli av men har jag väl tagit mig dit så tycker jag att det är jätteskönt!

Bonusbild på mina favoritkillar:
10712701_10152399969011662_3198575623255666572_n.jpg

Hej alla.
Tänkte försöka hoppa in här igen, var med ett tag i våras, men sen kom mitt sommarjobb och reducerade både tränings- och datortid till i princip obefintlighet. Jag hade som plan inför sommarens jobb att 1) försöka sköta kosten trots att jag jobbade på ett café (hej, frestelser), 2) försöka hålla igång hästen enligt schema precis som vanligt, 3) hålla igång någon form av träning utöver ridningen, och 4) försöka låta bli att ta bilen till jobbet, en sträcka på cirkus två kilometer.

Hur det gick? Punkt 1: Halvt om halvt lyckat måste jag säga. Jag levde på glass hela sommaren, men å andra sidan hann jag inte äta någonting annat så vikten är nog ungefär densamma.
Punkt 2: Lyckades faktiskt, hon har vilat (planerat) några veckor utspridda över sommaren, men annars har jag ridit/motionerat henne de fyra-fem pass/vecka som jag hade föresatt mig.
Punkt 3: Totalt failande. Kom nog ut på två powerwalks på hela sommaren, fungerade inte att jobba nio-timmars pass och sen stallet tre mil hemifrån enkel resa och sen träna. Jobbade dessutom mycket mer än vad som var tänkt eftersom vi blev av med en anställd nästan direkt och fick dela upp hennes pass mellan oss, så de lediga dagarna blev inte många.
Punkt 4: Började bra med att ta cykeln de två första dagarna. Slutade sen i total katastrof eftersom jag var den enda med körkort och bil och därför var mer eller mindre tvungen att uträtta diverse ärenden när jag jobbade, för var jag ledig var de andra två strandsatta på jobbet och kunde inte handla eller slänga skräp eller någonting.

Nu är det däremot höst, och jag inser mer och mer att jag måste ta tag i det. Inte direkt på grund av vikten eller utseendet, men för ridningens skull. Jag måste få bättre kondition och mer styrka i benen i första hand. Det ironiska i det är att mina ben är den kroppsdel jag egentligen är nöjdast med rent utseendemässigt, men skenet kan tydligen bedra. Jag är dock livrädd att gå ut för hårt, igen.... och därmed inte kunna hålla det. Till en början funderar jag på powerwalks fyra-fem gånger i veckan och kanske någon dags jogg/vecka? Låter det som för mycket? Borde jag jogga två gånger? Ni som börjat springa utan att direkt ha gjort det innan, vad är era bästa knep för att inte sluta? Jag tyckte om att jogga förut, när jag var yngre, men konditionen var betydligt bättre då. Jag misstänker att jag kan komma tillbaka till det stadiet när jag tycker det är roligt igen, men först måste jag komma över den där obekväma tröskeln utan att tröttna.

@Kiwifrukt Jag tycker att jag har mer nytta av styrka/kroppskontroll än kondition när det kommer till ridningen. Du har inte möjlighet att träna någon typ av styrketräning eller yoga någon dag i veckan?

Jag har inte ridit seriöst på många år, i och med att min förra ponny dels var konvalecent i långa perioder och sen mest reds ut i skogen efter det (hon var gammal), och den här reds in förra våren och sen dess har gått lättare ridning just för att hon har varit bebishäst, så den kondition jag hade automatiskt av ridningen förut finns inte längre. Min kondition är verkligen svinrisig, så det gör inget om den kommer upp lite även utanför stallet.

Jag har inga pengar till att gå på gym, tyvärr, så den träning jag kan göra är sån jag kan göra hemma utan kostnader. Jag tar dock gärna emot förslag på träning som inte kostar pengar, typ övningar med sin egen kroppsvikt och liknande.

och efter det är tanken att jag ska klämma in ett gymbesök innan jobbet. Lite konditionsträning och lättare alltiallo-styrka får det nog bli, för på tisdag (min födelsedag! :D) är det PT-pass som gäller och vis av erfarenheten vet jag att man inte bör gå dit med träningsvärk
Lite lättare träning var det idag ja... Slutade med 10 min löpning, ett pass Bootcamp direkt följt av ett pass Abs Attack... nu är jag redo att dö, men fan vad grym jag var och vad bra jag jobbade på båda passen! Jag är faktiskt lite stolt över mig själv, ett asbra sista gympass som 22-åring :)

Hej igen! Var här en sväng i våras men sen så hade jag för mycket att göra så det blev ingen träning utöver ridningen.

Men nu är jag tillbaka! Har flyttat och har ett gym 20 m ifrån lägenheten. Har skaffat gymkort (eller chip, snarare. Öppetider 04-01!) men... jag är skitnervös över att gå dit!

På mitt gamla gym så hade jag sån koll på maskiner och bänkar och vikter och det var inte alls mycket folk där. Och om det var det så kände jag mig ändå trygg för jag var liksom stammisen.
Men nu... Mycket mer folk om man inte är där jättetidigt eller jättesent, och jag känner mig jätteosäker för jag vill inte vara ivägen och jag vill inte att någon ska tycka att jag är klen eller gör fel nu när jag inte tränat på ett tag. :(

Jag vet att det är ett mini-problem och att det bara är att ta sig i kragen och gå dit. Men jag blir liksom illamående för att jag blir så nervös och skjuter upp det varje dag. Peppa mig någon?

Hej igen! Var här en sväng i våras men sen så hade jag för mycket att göra så det blev ingen träning utöver ridningen.

Men nu är jag tillbaka! Har flyttat och har ett gym 20 m ifrån lägenheten. Har skaffat gymkort (eller chip, snarare. Öppetider 04-01!) men... jag är skitnervös över att gå dit!

På mitt gamla gym så hade jag sån koll på maskiner och bänkar och vikter och det var inte alls mycket folk där. Och om det var det så kände jag mig ändå trygg för jag var liksom stammisen.
Men nu... Mycket mer folk om man inte är där jättetidigt eller jättesent, och jag känner mig jätteosäker för jag vill inte vara ivägen och jag vill inte att någon ska tycka att jag är klen eller gör fel nu när jag inte tränat på ett tag. :(

Jag vet att det är ett mini-problem och att det bara är att ta sig i kragen och gå dit. Men jag blir liksom illamående för att jag blir så nervös och skjuter upp det varje dag. Peppa mig någon?
Har dom ingen gymintroduktion eller så som du kan hänga med på?
Då blir du ju visad maskinerna/gymmet i övrigt :)

Annars kanske du kan testa att gå dit jättetidigt/jättesent nån dag för att känna in stället under lugnare former? För att sen kunna köra andra tider när du har lite mer koll på läget.

Det kommer gå fint!

Har dom ingen gymintroduktion eller så som du kan hänga med på?
Då blir du ju visad maskinerna/gymmet i övrigt :)

Annars kanske du kan testa att gå dit jättetidigt/jättesent nån dag för att känna in stället under lugnare former? För att sen kunna köra andra tider när du har lite mer koll på läget.

Det kommer gå fint!

Jag har varit på en snabbversion av sådan. Så jag har ju koll på vilka redskap jag vill använda egentligen.
Ja, det är nog så jag för göra för att känna mig lite mer bekväm! Sen kanske man ska försöka hinna med att sova lite mer och ta hand om sig själv så att man inte vill gråta så fort man tänker på att göra något som tar imot lite. :angel:
Det blir en myskväll med mig själv, sova tidigt och sen upp och träna imorgon innan skolan!

Jag har varit på en snabbversion av sådan. Så jag har ju koll på vilka redskap jag vill använda egentligen.
Ja, det är nog så jag för göra för att känna mig lite mer bekväm! Sen kanske man ska försöka hinna med att sova lite mer och ta hand om sig själv så att man inte vill gråta så fort man tänker på att göra något som tar imot lite. :angel:
Det blir en myskväll med mig själv, sova tidigt och sen upp och träna imorgon innan skolan!
Låter som en bra plan! Man ska vårda själen i första hand, för utan den gör kroppen ändå ingen nytta :)

@hermulen, låter som en bra plan. Jag förstår dig, jag har någon släng av social fobi light och skulle inte för mitt liv kunna träna när det är en massa andra människor runt omkring, trots att jag vet att alla andra är där för att träna själva, inte för att titta på och skratta åt mig. Men om du går dit en gång först när det är lite lugnare, så kanske du känner dig mer bekväm med miljöerna och maskinerna även på tider när där är mer folk?

@cili Hur gick PT-passet? :)

@hermulen Vad skönt att ha så nära till gymmet, jag är avis! Det kommer gå fint, mitt tips är att du har en plan för vad du ska göra när du kommer dit. På så vis kan du fokusera på din egen träning, du vet vad du ska göra. Det är skitjobbigt att komma till gymmet oförberedd och bara stå och glo på maskiner och vikter, då kan jag också känna mig osäker och tro att alla tycker att jag är sämst, supersvag och borde gå hem till mina chips typ. Men har jag en plan så känns det mycket bättre! Kan till och med känna mig lite stark ibland :D

Åh nu är jag ledsen :(. Min pålle hostade idag när jag "provtravade" honom (han hostade ett par ggr i trav när jag red honom i tisdags, sedan dess har han vilat eller bara gått lättare skrittpass i skogen och då inte hostat). Två andra hästar i stallet har hostat i ett par veckor så nu ska veterinären komma ut på onsdag och ta prover. Inga hästar har haft feber och min häst är helt pigg i övrigt (snarare är han överpigg och understimulerad p.g.a. bristen på tuffare motion). Jag oroar mig för att han ska ha dragit på sig någon långvarigt :(.

@zassoo Jag kommer nog inte komma av tåget på min station, räcker det som beskrivning? ;)
Det är vansinnigt mycket framsida lår och mage i mitt program. Bara hoppas att mina knän pallar det. Idag fick han i alla fall se när knät gör förjävligt ont, jag försökte rädda vänsterknät genom att ta extra vikt i höger i en dålig vinkel = hugger som knivar i knät. Men vänsterknät har funkat helt okej under hela passet, trots att det gjort ont i flera dagar. Det börjar kännas av nu igen, men så länge det håller under träningen så får det gå - det blir ju mindre ont när jag har starkare muskler.

Tänkte köra igång en utmaning mot mig själv förresten, lika bra att jag skriver det här så jag inte kan fega ur. Jag behöver bygga upp en bättre grund, så jag har valt ut ett gäng övningar som jag ska utföra i ett visst antal dagligen. Inte i sträck, inte nödvändigtvis vid ett och samma tillfälle, men totalt under dagen.
Tänkte börja med 50/dag, och sen öka till 75-100-125-150-200 med tiden. Och förhoppningsvis ska jag orka hålla det till årsskiftet. Skulle jag missa någon dag så är det inte hela världen, men blir det mer än en miss per vecka så blir det straff i form av att ta igen dom repetitionerna en annan dag :p
De övningar jag tänkt hittills är:
Knäböj/utfallssteg (beroende på vilket som funkar bäst för knäna för dagen)
Armhävningar
Rygglyft
Leg raises
Bicyclecrunches

@snow Hoppas det inte är någonting dumt med pålle! Hästar kan ju ofta hosta i början på ridpass när det börjar bli kallare utan att det är någon fara, är han pigg och frisk i övrigt så hade jag nog inte oroat mig. Men skönt att det ska tas prover, då slipper ni gissa och fundera. :)

@cili Haha jag ser bilden framför mig ;) Vad säger PTn om dina knäproblem? Det känns ju som att det kan vara bra med någon form av anpassning till din tidigare problematik, du vill ju stärka knäna och inte ha sönder dem :p Bara nyfiken på hur du och PTn resonerat kring detta :)

Tack så mycket för era peppande ord! Kommer nog få ordning på det, och jag inser nog mer att det är kroppens och huvudets sätt att säga ifrån mot min livsstil än att jag är osäker på gymmet. Det har blivit alldeles för mycket för mig under hela sommaren och nu när jag börjat plugga också så bara slår allt över. Steg 1 blir att sluta säga ja varenda gång de vill att jag ska jobba.

Ska också försöka befästa mitt träningsschema och mina träningsrutiner när jag är på gymmet så att jag inte känner mig handfallen. Jag vet ju att jag egentligen är både stark och duktig! Men det är så lätt att glömma bort bland alla muskelmän...

Blev ett ordentligt yogapass nu på kvällen också, i serien "yoga for weightloss" (med Adriene, såklart). Aj min mage och mina lår! Hej och hå för träningsvärk imorgon :D

Så, två bra träningspass idag. Men negativt då? Jo det är någonting med måndagar. Jag får alltid ett näst intill okontrollerbart begär att köpa onyttigheter på måndagar. Idag hejdade jag mig en aning, men inte mer än att jag köpte en pepsi max istället för vanlig läsk och två såna 40 g-chipspåsar istället för en 100 g :meh: Vad är mitt problem? Jag tänker hela tiden att "det här borde jag inte göra. det är inte värt det" och ändå köper jag och äter. Det är ju så onödigt. Samtidigt som jag inte vet om jag orkar bry mig? Fast jag måste ändå bromsa det lite, det får inte rusa iväg. Det var ju så jag kom upp i mina +10 kg... Så jag tar ett snack med mig själv efter varje gång det händer, sen sköter jag mig hyfsat ett tag och sen trillar jag dit igen. Well well, så länge jag sköter träningen så är det väl ingen enorm katastrof.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 906
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 516
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 386
Senast: hundtant
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 482
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka