Beach 2014, VIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är i fjärde månaden nu (14 veckor) och trots att träningen lyst med sin frånvaro i en sisådär fyra-fem veckor så ser jag fortfarande ut ungefär som vanligt. :D Vi var på UL så sent som i måndags så jag vet att något lever därinne, annars hade jag baskemig inte trott på det själv nu när de flesta graviditetssymtomen klingat av.

IMG_0031_1.JPG

Nu ska jag till Friskis och köra PT-pass! :bump:

Så himla häftigt! Skönt att se att det faktiskt är någon där inne kan jag tänka mig :)
Och du har rätt i att det inte syns ännu, haha. :)
Gött med träningspasset också! Det är verkligen något jag tänker försöka pyssla med när (om) jag blir gravid (om si sådär fyra år, typ), tror verkligen det är så himla mycket vinning i att fortsätta träna! :)

Nu ska jag äta frukost (jobbat natt..) och sen dra iväg till gymmet för att träna bröst och biceps. Kanske lite triceps om andan faller på. Inte så pepp, men genom att ligga i sängen och lata mig får jag inga muskler! :p

Så himla häftigt! Skönt att se att det faktiskt är någon där inne kan jag tänka mig :)
Och du har rätt i att det inte syns ännu, haha. :)
Gött med träningspasset också! Det är verkligen något jag tänker försöka pyssla med när (om) jag blir gravid (om si sådär fyra år, typ), tror verkligen det är så himla mycket vinning i att fortsätta träna! :)

Ja, jag tror också det är bra att hålla i så mycket man kan. Det gäller bara att vara lite mer ödmjuk än normalt, hålla pulsen lite lägre och inte pressa när kroppen säger ifrån, speciellt om det drar eller känns konstigt runt nederdelen av ryggen, bäcken eller mage.

Hur mycket träningen hjälper under graviditet och förlossning är förstås omöjligt att säga, men jag tänker att allra minst blir startsträckan efter kläckningen mycket kortare om jag inte förfallit totalt.

Kör hårt på gymmet!

Ja, jag tror också det är bra att hålla i så mycket man kan. Det gäller bara att vara lite mer ödmjuk än normalt, hålla pulsen lite lägre och inte pressa när kroppen säger ifrån, speciellt om det drar eller känns konstigt runt nederdelen av ryggen, bäcken eller mage.

Hur mycket träningen hjälper under graviditet och förlossning är förstås omöjligt att säga, men jag tänker att allra minst blir startsträckan efter kläckningen mycket kortare om jag inte förfallit totalt.

Kör hårt på gymmet!

Men ååh, grattis till blivande tillskott, roligt!!
Att träna efter förutsättningar är ju så sant. Har följt Ann-Sofie Forsmark ett tag övernätet. hon springer vanligen ultra så att hon då var ute och "gåggade" i 8:onde månade var liksom ingen biggie medan det för andra kan vara alldeles för mkt...

*kl*
Själv har jag dragits med en envis förkylning som jag hoppas börjar ge med sig snart. Undviker tom yogan just nu, får tryck i hela huvudet när huvudet är neråt. ;p

Jag tror att alla som är vana vid att röra på sig på ett eller annat sätt, och därför kan använda och kontrollera olika muskelgrupper, har större fördel vid en förlossning än en normalt stillasittande person. För det är ett träningspass, musklerna måste kunna användas på rätt sätt, och slappna av när det behövs! :)

/MVH hon som bara sitter på soffan idag :D Tänkte ut och springa en sväng men så försvann solen och det blev kallt igen ju! :p

Men ååh, grattis till blivande tillskott, roligt!!
Att träna efter förutsättningar är ju så sant. Har följt Ann-Sofie Forsmark ett tag övernätet. hon springer vanligen ultra så att hon då var ute och "gåggade" i 8:onde månade var liksom ingen biggie medan det för andra kan vara alldeles för mkt...

*kl*
Själv har jag dragits med en envis förkylning som jag hoppas börjar ge med sig snart. Undviker tom yogan just nu, får tryck i hela huvudet när huvudet är neråt. ;p

Så himla härligt att läsa! Jag är så glad att tiden är förbi när gravida kvinnor ses som sjuka och sköra. Min sambos farmor sa till mig häromdagen att "Du lyfter väl inte tungt och så nu?". "Jo, vi har liksom nyss flyttat...". :D Sa till henne att nuförtiden så uppmuntras gravida till all rörelse som inte gör ont, det är inte som när hon var gravid.

Hoppas verkligen att förkylningen ger med sig snart!

Jag tror att alla som är vana vid att röra på sig på ett eller annat sätt, och därför kan använda och kontrollera olika muskelgrupper, har större fördel vid en förlossning än en normalt stillasittande person. För det är ett träningspass, musklerna måste kunna användas på rätt sätt, och slappna av när det behövs! :)

/MVH hon som bara sitter på soffan idag :D Tänkte ut och springa en sväng men så försvann solen och det blev kallt igen ju! :p

Precis! Lite kondition skadar nog inte heller, tänker jag. Att redan innan en graviditet bli utmattad om hjärtat får pumpa lite fortare kan inte vara någon toppenförutsättning inför en förlossning. Tränaren på Friskis sa dock att rekommendationen är att gravida inte ska ligga så mycket över 70% av maxpuls, vilket för mig innebär 140 bpm. Det kommer bli svårt för på 140 bpm andas och pratar jag helt normalt. Så jag kommer ta det som en rekommendation... ;)

@Tassetass - Jag hade ju mild preeklampsi och tillbringade sista veckorna så mycket som möjligt i horisontellt läge, så min kondition var ju inte på topp direkt :angel: Men jag hade ju en grundstyrka och kunde kontrollera mina muskler och det hjälpte massor! :) Tränade ju inte alls så här innan utan jag red och skötte stall. Slutade rida träningspass vid årsskiftet, fortsatte skrittrundor tills februari nån gång när blodtrycket blev illa. Alice föddes i slutet av mars.

Intressant det där med pulsen förresten! Måste kolla min journal nu och se vad jag hade under förlossningen :D

@Tassetass - Jag hade ju mild preeklampsi och tillbringade sista veckorna så mycket som möjligt i horisontellt läge, så min kondition var ju inte på topp direkt :angel: Men jag hade ju en grundstyrka och kunde kontrollera mina muskler och det hjälpte massor! :) Tränade ju inte alls så här innan utan jag red och skötte stall. Slutade rida träningspass vid årsskiftet, fortsatte skrittrundor tills februari nån gång när blodtrycket blev illa. Alice föddes i slutet av mars.

Intressant det där med pulsen förresten! Måste kolla min journal nu och se vad jag hade under förlossningen :D

Jag tror också den där grundstyrkan och grundkonditionen hjälper, man tappar ju inte allt på bara några månader. Mycket är ju dessutom mentalt, man vet att man har det i sig.

Berätta gärna om du hittar vad du hade för puls!

Jag tror också den där grundstyrkan och grundkonditionen hjälper, man tappar ju inte allt på bara några månader. Mycket är ju dessutom mentalt, man vet att man har det i sig.

Berätta gärna om du hittar vad du hade för puls!
Jag vet att jag ett tag hade ett blodtryck på 190/130 :angel: Men det hade ju med preeklampsin att göra. Ska logga in och kolla journalen sen! :)

Det var med tre olika sänkande mediciner i kroppen, varav två dropp. De berättade inget för mig förrän efteråt :D

Känner de att de har kontroll på läget är det nog helt rätt att inget berätta. Jag hade nog fått total panik om någon sagt att jag hade ett så högt tryck, jag ligger normalt sett på kanske 105/60 eller något sådant. Hade dock hela 110/70 sist hos BM och där kan det gärna hålla sig.

Jag är ganska nöjd med min "första" vecka efter mitt mindre uppehåll på si sådär fyra månader från all form av fysisk aktivitet utöver ridningen (:angel:). Jag har hunnit med powerwalks måndag, tisdag, torsdag och lördag (klart godkänt) och paddocksridning med ponnyn fredag (dressyrinriktat) och söndag (hoppning), och då har hon haft en mini-vila den här veckan, så nästa vecka hoppas jag att jag kan hålla igång powerwalkandet även om jag lägger mer tid i stallet.

God morgon beachisar! :) Vad ska ni hitta på idag?

Jag ska snart gå och lägga mig, haft nattpass på ett miljömätprojekt så just kommit hem. Halvnöjd med helgen, blev väldigt mycket godis igår och lite till inatt. MEN, idag är min 4e snusfria dag! :banana:Hela gårdagen sa min hjärna: snus, snus, snus, SNUS SNUS, snus, snus.... moffade godis för att stilla det, sen gick jag på 75 min spinning. Så ja, tråkigt att jag abstinensåt massor men it's for a good cause ;) och rörde ju på mig också

Ooh, snygga armar @Sleepan! Och snyggt linne, såklart :D

Jättespännande att läsa om din träning @Tassetass, men oj vad det inte syns att du är gravid! Dum fråga kanske, men känns det? Alltså känner du dig tyngre och klumpigare, eller kommer det först när man få en "riktig" mage så att säga? Tänker på alla gravida stackars kvinnor som formligen vaggar fram på gatorna...

@Emtherlia Var och vad är det nu du dansar igen? Det är ganska nytt va?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 910
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 516
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 388
Senast: hundtant
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 512
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka