Beach 2014, VIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Frågor jag ställt mig under de fem senaste dagarna:

1) Hur mycket snor kan det finnas i en liten flicka på 160 cm?
2) Hur många gånger per minut är det fysiskt möjligt att få hostattacker?
3) Hur mycket choklad är det okej att äta med ursäkten "jag är ju förkyld, så..."?

Jag är fortfarande dunderförkyld om ni undrar, och fick ställa in dagens PT-pass på grund av detta. Men på onsdag ska jag vara frisk, så det så!

Jättespännande att läsa om din träning @Tassetass, men oj vad det inte syns att du är gravid! Dum fråga kanske, men känns det? Alltså känner du dig tyngre och klumpigare, eller kommer det först när man få en "riktig" mage så att säga? Tänker på alla gravida stackars kvinnor som formligen vaggar fram på gatorna...

Just nu känns det just ingenting, annat än att jag har lite ont i ryggslutet på kvällarna (kan dock bero till viss del på flytten och det konstanta pysslandet i lägenheten :p ) och att det sträcker lite i nedre delen av magen när jag nyser. I övrigt känner jag mig inte tyngre eller klumpigare, har alla mina vanliga kläder och rör mig precis som vanligt. :)

Träligt med förkylning @Mineur :(

Själv är jag (peppar peppar) frisk som en nötkärna. Igår hade jag tänkt vila men en kompis övertalade mig att hänga på och springa Hackmora Bergslopp, 2,9 km uppförsbacke :D :wtf:. Mjölksyran sprutade verkligen; ni vet den där känslan när syran bränner i armarna och ända ut i fingerspetsarna? Det är betydligt mer smärtsamt att springa 2,9 km uppför så fort man kan än att springa 21,1 km på flacken så fort man kan.

Med tanke på helgens bravader blir det vila idag istället. Ska försöka ta mig hem till mina föräldrar och låna mammas symaskin för att laga hästtäcken - pålles hagkompis biter sönder dem totalt tyvärr så att de har nya hål i princip varje dag :(.

@snow - fy vilket lopp! :eek: Bra gjort att fixa det ändå :up:
Angående täckena så testa att smeta in dem i tabasco, det smakar blä för tuggaren :sneaky:

Plockar fortfarande barr ur håret efter gårdagens personsök. Jag sprang ju tjurruset i Lördags också och då lyckades både mamma och kära vän (som båda skulle med på spårkursen igår) skada sig. Vilket gjorde att jag fick lägga alla spår - OCH föra tre hundar. Terrängen bestod antingen av granplantering eller bergsklättring. Så nu är jag mör! Fick dock avsluta med att springa som en gnu genom skogen och gömma mig, det var roligt :D

Nu ska jag på PT-pass. Vet inte om jag kommer överleva detta!

1920588_10202661371231145_4155950513228680636_n.jpg

@Ninnurur Tabasco var ett bra tips! Vi har testat "anti-bite cream" men den verkar inte smaka tillräckligt illa... Menar du tabasco i en sån där pytteliten flaska? Brukar det räcka med några droppar eller ska man dränka in täcket? ;)

@Ninnurur Tabasco var ett bra tips! Vi har testat "anti-bite cream" men den verkar inte smaka tillräckligt illa... Menar du tabasco i en sån där pytteliten flaska? Brukar det räcka med några droppar eller ska man dränka in täcket? ;)
Testa med att smeta in lite på de mest utsatta ställena. Och använd handskar när du gör det! :D
Jag testade sån där no-bite till mitt sto som tuggade boxdörr, men hon tyckte bara att det var gott och åt ännu mer :p

Nu är jag tillbaka efter en lat onyttig weekend i Helsingfors hos vänner!! Det var trevligt men nu blir det lax och grönsaker till middag och inga mer smörgåsar ;)

@Mineur jag dansar latino mix solo. Alltså lite olika latinodanser utan partner. Superskoj men åh så svårt! Började denna terminen så har gått kanske 5 ggr:)

Vad skoj med dans @Emtherlia! Mycket höftrullningar i latinodans va?;)

@Mineur: krya på dig!

@snow: låter som ett fruktansvärt lopp:p Lycka till med tabascon!

@Sleepan: snygg! gymtoaselfies ftw:D

@LindgrenV: vilken underbar skog!

-------------------------------------------

Åt alldeles för mycket socker i helgen, jobbade ju och folk hade bara bakat en massa båda dagarna, äpplepajer 2 dagar i rad + kanelbullens dag + patienter som köpte choklad till oss. Avslutade helgen hos svärmor som hade gjort hemmagjord glass med varma hallon:love:

Oh well, ny vecka innebär nya tag;) 5,5 km löpning idag, lite spontanyoga under dagen och sen ett ordentligt lugnt och härligt 55 min pass nu på kvällen.

Har ju redan börjat flytta ut en del grejjer från låägenheten (flyttar i nov) så har nu en massa ny plats att yoga på, asgött:D

Här har det tex stått ett matbord tidigare, men nu står jag där och yogar istället;)

9rh6Wuho9eK3F7PaKg3hf-8AKAR_w2DtLTZG19_5Up0=w1145-h859-no

@Trollunge japp, det värsta är ju att man ska gå steg med benen samtidigt som höfterna ska rulla åt ett håll medan bröstet ska röra sig på ett annat sätt och sen ska armarna med på ett hörn. Sen ska man helst inte se ut som ett kylskåp under tiden:D

Riktigt snygg pose du fick till!

Jag tyckte hösten redan hade kommit men uppenbarligen hade jag fel. I natt kom hösten med rusk och blåst, uscha! Och jag som ska springa en runda idag:nailbiting:

Nya tag! Vikten har börjat traska uppåt, jag känner mig slö och inaktiv och äter skräp. Dags att skärpa till mig. Ligger ungefär 2,5 kg över min tänkta maxvikt, jag vet att det inte är någonting egentligen men det handlar egentligen inte om vikten utan om livsstilen. Det har blivit för lite träning och för mycket choklad, och knäckebröd med tjockt lager smör :crazy: Måste försöka få ihop allting bara, försöker satsa lite extra på skolan också.

Började om igår och det gick bra matmässigt. Var på studiebesök hela dagen och som vanligt stannar vi på Max för att äta lunch... Jag var vrålhungrig men följde min plan, så det blev en delifresh-hamburgare (kyckling, fullkornsbröd och mycket sallad) med minimorötter, en dipsås och en liten skvätt cola zero. Kände mig lagom mätt, inte sådär tvärmätt som jag brukar vara efter en stor hamburgare, pommes och stor läsk... Så det var bra! Ingen träning hanns med dock.

Träningen måste jag få in på ett bra sätt, men jag har insett att jag måste effektivisera. Gymmet får hinnas med på morgonen, dagar då jag börjar 9 eller 10. Konditionsträning måste vara effektiv, så det blir kanske mer intervallträning och mindre mittemellanpass.

Maten då, planera bättre. Återgå till de bra vanorna att förbereda mellanmål dagen innan, det har jag börjat med igen och det funkar ju jättebra. Känna efter om jag verkligen är hungrig eller bara uttråkad :angel:

Kan inte ni berätta hur ni får ihop träningen med övriga livet? :) Vad är din sysselsättning, hur mycket tränar du (och vad), och har du andra fritidsintressen som också tar upp tid?

Fy fan vad jag är slut både psykiskt och fysiskt.
Slutprov på massagen idag, men vi slutar sent så jag får stanna ännu en natt i Göteborg. Imorgon är det skola till strax efter 16, lär vara hemma tidigast 19, på torsdag och fredag blir det praktik på sjukhuset och jag har inte fått nån mer info än så = stressande.
Fy vad jag längtar efter helgen, vet inte riktigt hur jag ska hålla mig flytande tills dess :(
Träningen ligger på noll utöver allt jäkla springande i trappor och uppför/nedför backar. Godiskonsumtionen är desto högre. Jag går verkligen på energireserverna just nu, då är det bara socker som kan kicka upp till normalnivå :/

Kan inte ni berätta hur ni får ihop träningen med övriga livet? :) Vad är din sysselsättning, hur mycket tränar du (och vad), och har du andra fritidsintressen som också tar upp tid?

Jag jobbar heltid som sjuksköterska, bor väldigt nära jobbet, typ 10 min med cykel. Jobbar oregelbundet, antingen kvällstur 14-22 eller dagtur 7-16 och 2 av 5 helger. Är vi inte bortresta eller så brukar jag träna någonting varje dag. Har inte något gymkort längre pga flyttar i nov så det är uppsagt så nu blir det yoga och löpning för hela slanten. Har landat runt 15 km löpning/vecka det senaste och yogar iaf minst 20 min/dag.
Jag tycker generellt att jag har ganska mycket ledig tid, har ju inget pendlingsavstånd, bor i lght, inga barn eller djur och inga andra fritidsintressen som tar en massa tid. Så för mig är det ganska lätt att få ihop det! Mitt jobb ligger också precis vid en skog med en massa fina löpslingor, vissa är även upplysta på vintern. Så det är ju lätt att sticka ut och springa och så efter jobbet. Iom att jag jobbar kvällar ibland med har jag ju massa tid att träna på fm, och lediga dagar mitt i veckan är som gjorda för att lägga extra tid på att träna utan stress/tidspress.

-------------------------------------

Idag stack jag ut på en liten morgonrunda på strax över 3 km. Körde dock lite intervaller för första gången på länge! Och det var kul:D 1,5 km uppvärmning och sen 200 m x 5 intervaller och sen lite nedjogg 800 m. Känner mig faktiskt piggare och starkare i löpningen än på ett tag. Hoppas det är Hb:t som är på en bättre nivå nu:) Ska gå och kolla värdena igen om ett par veckor:up: Lite yoga/stretch med efter löpningen och en god frukost med danskt rågbröd och fruktsallad så känner jag mig redo för dagen:)

Jag är doktorand och har mao väldigt fria arbetstider. Har numera häst och tränar därför mindre än vad jag gjort tidigare, men det blir ändå i snitt lite drygt en timme per dag. Förutom hästen så är träning i olika former mitt fritidsintresse :). Sprang ju t.ex. fjällmarathon med min kille i somras, så en del av umgänget med honom är också träningstid. Jag har inga barn, kan ganska ofta jobba hemma vilket spar pendlingstid, och åker jag in till min arbetsplats så tar det 20 min med bil enkel resa eller 1 h om jag cyklar (och får alltså två timmar träning den dagen om jag väljer att cykelpendla. Cyklar året runt i alla väglag!)

Jag tror precis som du är inne på att nyckeln till att få in träningen i vardagen är planering. Om man känner att man har hög arbetsbörda pluggmässigt så tror jag faktiskt att man kan tjäna på att lägga 1 h av den tiden på fysisk aktivitet, därför att den tiden man sen pluggar/jobbar blir mer effektiv.

Aaargh, jag är trött på snörvel, hostningar och andnöd! Jag vill tränaaa! Det är en vecka sedan jag kände av de första symptomen idag, men inte tusan mår jag bättre än jag gjorde varken igår eller i förrgår. Baah! :mad::arghh:
-

För att svara på din fråga @zassoo så vet jag inte riktigt hur jag ska få ihop det med träningen det här året jag, men tidigare har det ju gått rätt bra i alla fall. Jag är student men jobbar även ca 50%, så det varierar enormt hur mycket tid jag har över till träning. Jag brukar dock vara rätt bra på att kicka iväg mig själv när jag väl har tid, och är faktiskt lite stolt över hur sällan det slutar med att jag skippar träningen för att soffan/sängen lockar mer. Försöker träna 3-5 pass per vecka, och det är gym för hela slanten som gäller.

För mig underlättar det enormt att jag har gymmet endast 4-5 minuters promenad hemifrån - i samma byggnad som jobbet och på väg till universitetet från lägenheten. Det blir alltså aldrig någon omväg om jag vill träna innan/efter jobb/skola. Det faktum att jag jobbar skift när jag väl jobbar; 7-15.30 eller 14.30-23 underlättar också då jag tycker det känns lättare att få in träningen vid 13 eller 16 än att träna vid 7 eller 18 som jag hade fått göra om jag hade ett "vanligt" jobb sas. Fattar inte riktigt varför, men så känns det! Jobbade vanliga kontorstider under sommaren och tyckte verkligen att det blev så mycket svårare att motivera mig att träna både före och efter jobbet då.

Sedan har jag inte så värst mycket mer fritidsintressen för att vara ärlig, utan det är mest socialt umgänge, matlagning och läsning som tar upp min tid i övrigt. Alla de punkterna är ju lätta att ändra på och lägga på olika tider, så jag är sällan låst till mer än skolan och jobbet utan kan snarare planlägga övriga aktiviteter efter att ha planerat in plugg, jobb och träning.

Att planera, skriva ner och ha en tanke med träningen inför varje vecka tycker jag är enormt viktigt. Dels älskar jag att skriva upp saker, organisera och planera; dels blir det svårare att skippa träningen när jag redan tänkt i flera dagar att jag ska göra den. Besvikelsen på mig själv blir liksom dubbel, och då blir motivationen att hålla sig till planen också dubbel om du fattar? Och så ger man ju sig själv chansen att strukturera resten av livet runt träningen istället för tvärtom, vilket kan vara bra.

Idag är jag superpepp! Vet inte om det kanske var cykelturen runt lunch som gjorde det? Jag skulle på massage, trodde jag. Det blev ett missförstånd igår så receptionisten bokade in för i morgon. Då jobbar jag, så det var bara att avboka. Men jag cyklade hur som helst till gymmet, så jag kände att jag lika gärna kunde cykla en omväg hem för att få röra lite på mig. Blev otroligt pigg av det! Så nu har jag bestämt mig för att dagens stallvistelse får resultera i en löptur till byn och tillbaka :banana:

Älskar såna dagar, när motivationen bara finns där! :) @LindgrenV

Hörrni yogisar! ;) Jag köpte en yogamatta igår, idag körde jag Adrienes 20 min"for complete beginners", easy pose och mountain pose. Tänkte försöka köra nybörjarpasset varje dag i en vecka, men ibland hinner man ju mer! Så ge mig tips! Ska nog träna lite mer på olika poser som hon lagt upp, men vad använder ni förutom Adrienes videos? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 909
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 516
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 388
Senast: hundtant
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 509
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka