Beach 2014, VIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Med tanke på att känningarna bara kommer vid magövningar och joggning så har jag inte brytt mig. Jag vet att jag ansträngde min kropp för tidigt efteråt. Men tänker iaf ge det 1 år tills jag kontaktar sjukvården, fram till dess får det bara vara ifred.
Kan mycket väl vara så att mina delade magmuskler inte vill gå tillbaka mera, de blev extremt uttöjda. Men jag vet att landstinget ev kan betala en framtida kirugi, beroende på vad läkaren anser.

PT var ett bra tips, får se nästa år när det finns tid att g¨på gym :)

Med tanke på att känningarna bara kommer vid magövningar och joggning så har jag inte brytt mig. Jag vet att jag ansträngde min kropp för tidigt efteråt. Men tänker iaf ge det 1 år tills jag kontaktar sjukvården, fram till dess får det bara vara ifred.
Kan mycket väl vara så att mina delade magmuskler inte vill gå tillbaka mera, de blev extremt uttöjda. Men jag vet att landstinget ev kan betala en framtida kirugi, beroende på vad läkaren anser.

PT var ett bra tips, får se nästa år när det finns tid att g¨på gym :)
Kontakta sjukvården redan nu. Om det är något som är galet så är det bättre att få veta det nu, än att du pressar dig och kanske förvärrar något med en PT.
Ta dig sen till en sjukgymnast som kan ge tips på övningar för att stärka upp igen efter just graviditet, det kanske finns en som jobbar på din "gravidmottagning"? (tappade ordet där, vad heter det egentligen?)
En PT har (normalt sett) inte lika bra koll på sånt, det lär vara mer aktuellt när du kommit förbi start- och smärtstadiet, när du har en okej grund i musklerna och dom tål att belastas mer.

Kan du hitta buktrycket? Alltså när du står rakt upp, kan du aktivera och känna att du stabiliserar coren? (tryck in händerna i sidan och försök aktivera, händer det något?) Det kan bli ett problem när man varit gravid, och då behöver man "lära sig" hur man gör på nytt för att koppla på det. En pilatesboll kan vara bra för att få igång det igen, så du återfår kopplingen till magmusklerna på automatik och sen lär dig hur du aktiverar dom själv

@Emtherlia @Queen Tackar hjärtligt!

Hmm, min första dag i beachtråden gick väl sisådär "eat clean mässigt...":angel: Vart på språng hela dagen så jag har inte hunnit ätit ordentligt. Fick liksom stoppa i mig vad som fanns tillgängligt på plats. Har åtminstonde stått i över 2 timmar på den övercrowdade "public transportation" (tappat det svenska ordet:o), så inte vart stillasittande. Har dock ont i halsen så det var inte direkt aktuellt med annan motion idag.

Frukost: Havregrynsgröt med linfrön, ett äpple och en halv banan +kokt ägg.
Mellanmål: ½dl popcorn, mandarin
"Lunch": Grillad korv(I detta land köper man bara en grillad korv som de trär på en pinne) 1 banan och torkade kinesiska dadlar.
Middag: 1 banan, 1 liten burk valnötsmjölk och en snickers.....

Alltså vad hände med min matdag?!:cautious:

Just ja, välkommen till bukes bästa tråd @kerryand ! Det glömde jag skriva tidigare :D
Och den där dagen är väl inte helt kass? Hade du bytt ut snickersen mot något mer matigt så hade det väl varit en helt okej dag, så länge man inte äter sådär jämt :)

Själv bakar jag en oreo mud cake... där kan vi snacka om att matdagen faller när den är klar! ;)
Jag har hittills idag lyckats få i mig följande:
Frukost: En bit hemmabakad pizza (rest från gårdagen)
Lunch: Grillad kyckling från affären (orkade inte fixa nåt tillbehör när jag kom hem och upptäckte att jag hade slut på potatissallad)
Några rutor Marabou Oreo, smakat på mudcakesmeten och smakat på fudgelagret till bakverket.

Och så har jag lyckats spräcka mina byxor, heja, heja! (fast inte för att dom är för små, dom är snarare för stora och jag har brukat dom flitigt i flera år = gick sönder för att tyget nötts sönder) Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska ha för driva-runt-jeans framöver, alla andra jag har är ju sånna där snyggjeans som sitter åt lite.

@cili alltså Oreo Mudcake:love::d Låter ju helt underbart gott! Du har möjligen ingen bild på underverket? Kanske inte är tillåtet i en beachtråd? haha. Nej min dag framförallt kalorimässigt är det inte helt tokigt men lite mer protein hade nog vart att föredra. Nya tag imorgon! Mer riktig mat!

Välkommen till tråden @kerryand! Var bor du? Och valnötsmjölk förresten, det lät spännande! Var får du tag på det, och hur äts/dricks det liksom? Jag är nyfiken!

Min förklaringsförmåga är obefintligt. På riktigt. Dessutom är det säkert inga revolutionerande övningar men visst! (Och skyll inte på mig sen när ni knutit ihop armar och ben på gymmet! :p )
Övning 1:
Stå som när du gör armhävningar men krummare rygg så att midjan är något högre upp. Sen tar du höger ben och drar det nästan ända upp till vänster armbåge. Tar tillbaka höger ben. Gör samma sak med vänster ben - höger armbåge. Sen gör du detta 20 gånger.
Övning 2:
Stå som i plankan men även här med midjan något högre upp. Sen tar du höger ben och tar det på utsidan av kroppen upp mot armbågen. Samma sak med vänster ben. Gör detta 20 gånger.

Ingen vila mellan övning 1 och 2 och i princip ingen vila mellan seten heller. Gör varje övning 3 gånger.

Vill man göra det tuffare går det såklart att slänga på viktband på fotlederna :devil:

Nummer ett låter som vad jag brukar kalla för Crossover Mountain Climbers och nummer två låter som Spiderman Plank Crunches om du nu vill ha namn på dem :) Finns bra instruktionsvideos på YouTube om det var nån som var nyfiken!

Jag har ju inget gymkort längre så det blir inte så mycket variation för mig utan jag kör på med löpning och yoga! Men det känns bara bra! Saknar inte alls styrketränings just nu, speciellt inte när man läser om @Mineur s träningsvärk;)

Den där Mineur är inte heller helt övertygad om att styrketräning är en bra grej, såhär andra dagen som halvt rörelsehindrad p.g.a träningsvärk :p

Själv bakar jag en oreo mud cake... där kan vi snacka om att matdagen faller när den är klar! ;)
Meh hallå, sådant där kan du ju inte skriva om ju! Snälla säg att det blev jätteäckligt och att jag absolut inte behöver be om receptet för att testa det i helgen?

@cili alltså Oreo Mudcake:love::d Låter ju helt underbart gott! Du har möjligen ingen bild på underverket? Kanske inte är tillåtet i en beachtråd? haha. Nej min dag framförallt kalorimässigt är det inte helt tokigt men lite mer protein hade nog vart att föredra. Nya tag imorgon! Mer riktig mat!
Den är inte klar än (därav inte helt förstörd matdag för mig, än ;) ), ska strax stoppa ner oreokakorna som hör hemma i topplagret och sen blir det några timmar i kylskåp innan den kan avnjutas. Funderar på att bjuda hit folk så det inte blir så mycket rester, för då kommer jag äta dom :p
Kan länka en bild sen när den är klar, vore taskigt att lägga ut den klart synlig ;)
Det är bra! Imorgon är ett blankt blad :)

Välkommen till tråden @kerryand! Var bor du? Och valnötsmjölk förresten, det lät spännande! Var får du tag på det, och hur äts/dricks det liksom? Jag är nyfiken!

Tackar @Mineur !:) Jag är bosatt i det lilla obefolkade landet Kina;) Faktiskt första gången jag provade det! Reklam överallt om denna dryck här som kommer i en "redbull formad" burk. Lät gott, jag är stort fan av mandelmjölk men den kinesiska valnötsmjlken får betyg 1,5/5, alldeles för sött för min del:crazy: finns enormt mycket olika sorters "mjölkdrycker" här som dricks som läsk i 500ml flaska, typ persika/jordgubb/kaffesmak/gröntte/whateverdukantänkadig-mjölk. Helgalet! Tyvärr är jag mjölkallergiker och kan inte testa sortimentet vidare:D

Åh är så avis på din träningsvärk, jag vill också!:crazy: saknar gymträning som tusan!

Meh hallå, sådant där kan du ju inte skriva om ju! Snälla säg att det blev jätteäckligt och att jag absolut inte behöver be om receptet för att testa det i helgen?
Ehm.. Det är min terapiform som heter så, vem har sagt att den går att äta? :angel: Himla bra sätt att stressa ner i alla fall, så länge man inte har för hög temperatur på spisen och bränner grejer.
Har du folk att bjuda på bakverk till så kan du gott testa den! Att göra den till sig själv känns däremot himla dumt, det är löjligt mycket kalorier i den här, jag vågar inte ens börja räkna :p
Så någon fysisk hälsa leder den då rakt inte till. Psykisk däremot - oh ja! Lagom pysslig och avancerad (dvs svårare än en kladdkaka men enklare än en bröllopstårta)

@cili Mmmm, det där lät ju kalasgott. Jag kanske ska passa på att baka något, vi har ju trots allt gäster..

Jag var ute och sprang en runda idag, kroppen kändes sliten och inte alls med. Efter passet kände jag mig helt sned, som att vänstra sidan av höften var betydligt längre fram och att jag var tvungen att vrida ryggraden ganska ordentligt för att kompensera. Jag var hos naprapat för något år sedan och rättade till kroppen lite men har inte märkt av något sedan dess. Vet inte riktigt vad jag ska göra med det här, känner inte att jag har pengar att lägga på att gå och kolla upp kroppen, samtidigt känns det dumt att bara köra på om det leder till mer snedhet. Nu efter ett par timmar känns det rätt igen, så det kanske är ok att fortsätta träna, ta det lite lugnt och vara noga med att stretcha?

Vad det är roligt att läsa om allas träning! Man blir verkligen peppad! :bow:

Det sägs att det tar typ tre veckor att bryta en vana, så jag har nu bestämt mig för att hålla mig borta från onödiga sötsaker i tre veckor för att bli av med det värsta sockerberoendet. Igår åt jag ett paket (!) marsglass, och skulle lätt kunna äta ett till paket idag också. :o :down: Såå, inge mer glass till middag!

Var på mitt första Grit-pass på gymmet idag, 30 minuter intensiv träning. Jobbigare än jag kunde ana och pulsen var uppe på samma nivåer som den är på ett bra och intensivt spinningpass :D

Ni som tränar på gym och går på gruppass ibland, vad har ni för favoriter? Jag tänkte försöka prova på alla pass, jag fastnar så lätt i samma gamla pass i vanliga fall :)

Är inte alls förtjust i sån mat dessvärre :( Pizzadeg är väl det närmsta jag kommer mat.
Det är under en begränsad period, och det finns ingenting jag kan göra för att ändra på situationen just nu (vilket också är en stressfaktor). Hoppas innerligt att jag kan få nyckeln i förtid så jag kan flytta åtminstone några dagar tidigare än det är tänkt.
Har i alla fall tre dagar ledigt nu (eller ja, ledigt och ledigt, en dag är det självstudier), hoppas kunna varva ner något lite grann i alla fall. Det beror helt på hur barnet i huset sköter sig (normalt sett är det ylande, gnällande och vrålande i ett = stressande så det skriker om det). Kanske kan jag lyckas ta igen lite sömn i alla fall när ingen väckarklocka kommer ringa :)

Tydligen publicerades inte mitt inlägg igår. Dumma uppdatering av Buke! :mad: ;)

När inget finns att göra för att förändra situationen så försöker jag prioritera jätteviktiga saker, typ skola först, sen saker jag vill göra, t.ex. i ditt fall baka, och sist av allt det som förvisso är viktigt men inte livsviktigt, typ städa hemma.

Gällande väckarklocka så är det för mig en jättelyx att vakna av mig själv. Antalet sovtimmar blir kanske inte fler men kroppen får vakna av sig själv. Passa på att utnyttja det och ta hand om dig!

Ni som tränar på gym och går på gruppass ibland, vad har ni för favoriter? Jag tänkte försöka prova på alla pass, jag fastnar så lätt i samma gamla pass i vanliga fall :)

Box, Fighter fitness och BodyCombat är mina favoriter. Gillar BodyPump, BodyBalance och yoga också som omväxling :) Jag tycker att dans är kul men jag är så katastrofalt dålig på att göra som instruktören gör att jag hellre dansar hemma istället :p

Idag fick jag rulla ur sängen. Att sätta sig upp var pga träningsvärken helt omöjligt.
Kom till jobbet 6.40 och släpade mig upp till femte våningen. Där mötte jag en mycket pigg och glad skitstövel till kollega (träningssällskapet). Han hälsade god morgon och jag sa ungefär "Urghäf". När han nyfiket undrade vad det betydde svarade jag träningsvärk. Fick jag någon uppmuntran och stöttning? Nänä, han flinade bara och sa att det kommer vara ännu värre imorgon.

En kort stund senare så skulle jag gå ner en våning med ett särskilt papper och gick in för att hämta motsvarande papper på hans avdelning. Då tar han mitt papper och säger att han tar med det ner för han måste ändå prata med vakthavande befälet. Då tänker kanske ni att det var snällt? Nänä, istället fick jag hans uppgift att släpa in soptunnorna i hissen. (En inte helt lätt uppgift eftersom soptunnorna måste pusslas in i hissen, likt Tetris, och fulla soptunnor väger rätt mycket.)

Ibland tycker jag väldigt illa om honom. Väldigt illa.

Tydligen publicerades inte mitt inlägg igår. Dumma uppdatering av Buke! :mad: ;)

När inget finns att göra för att förändra situationen så försöker jag prioritera jätteviktiga saker, typ skola först, sen saker jag vill göra, t.ex. i ditt fall baka, och sist av allt det som förvisso är viktigt men inte livsviktigt, typ städa hemma.

Gällande väckarklocka så är det för mig en jättelyx att vakna av mig själv. Antalet sovtimmar blir kanske inte fler men kroppen får vakna av sig själv. Passa på att utnyttja det och ta hand om dig!
Jag fick inte vakna av mig själv, jag fick vakna av en vrålande unge som höll på i minst en halvtimme :(

Skolan försöker jag prioritera, men det sätter också igång stress- och ångestspiraler när hjärnan är överbelastad. Jag fattar inte saker som jag fattar annars, läser utan att något går in och då blir det bara värre och värre. Det är då jag avbryter och gör nåt helt annat, som att baka. Då bryter jag spiralen, gör något jag kan utan att behöva tänka (vilket också ger en självförtroendeboost) och kan sen sätta mig ner och klara ännu lite till av skolarbetet.

Om två veckor har jag min lägenhet, då blir det yogaövningar igen för att varva ner (nu har jag ingen bra plats för sånna, och det är ganska kasst att försöka göra lugna övningar när TVn skrålar, barn springer runt och skriker och hundarna ska slicka en i ansiktet - det ger liksom ingenting). Idag köpte jag coffeesyrup med hasselnötssmak som jag tänkte hälla ner i varm choklad när jag fått nya lägenheten, som balsam för själen när man varit ute på en promenad i kylan.

@cili, jag har inte hängt med riktigt känner jag, varför bor du med det här skrikande barnet? Låter fruktansvärt i mina öron. Förstår om du är riktigt less på den boendesituationen, hoppas det löser sig så snabbt det bara går för dig! Peppkram!

Hmm idag har jag inte fått något tränat och inte ätit så bra. Men istället har jag haft en lugn och skön dag, umgåtts med vänner, promenerat omkring på min gård i solskenet, hjälpt grannarna som ska låna vårt stall att fixa och greja där, burit höbalar, ätit god choklad och bara haft det allmänt bra. Såna dagar behövs också ibland :)

Till helgen blir det ridning och sen tänker jag mig något pass cirkelträning och kanske att jag vågar mig ut och springa försiktigt försiktigt. Ikväll tacos och nya X-men-filmen :D

Jag fick inte vakna av mig själv, jag fick vakna av en vrålande unge som höll på i minst en halvtimme :(

Skolan försöker jag prioritera, men det sätter också igång stress- och ångestspiraler när hjärnan är överbelastad. Jag fattar inte saker som jag fattar annars, läser utan att något går in och då blir det bara värre och värre. Det är då jag avbryter och gör nåt helt annat, som att baka. Då bryter jag spiralen, gör något jag kan utan att behöva tänka (vilket också ger en självförtroendeboost) och kan sen sätta mig ner och klara ännu lite till av skolarbetet.

Om två veckor har jag min lägenhet, då blir det yogaövningar igen för att varva ner (nu har jag ingen bra plats för sånna, och det är ganska kasst att försöka göra lugna övningar när TVn skrålar, barn springer runt och skriker och hundarna ska slicka en i ansiktet - det ger liksom ingenting). Idag köpte jag coffeesyrup med hasselnötssmak som jag tänkte hälla ner i varm choklad när jag fått nya lägenheten, som balsam för själen när man varit ute på en promenad i kylan.

Usch och fy! Ingen avslappnande morgon då inte :(

Jag tycker att du verkar hantera situationen så gott det går. Dessutom tror jag att det är väldigt skönt för dig att ha något att se fram emot om "bara" två veckor. Håll ut!

Just ja! Innan jag glömmer - angående trådens namn. Vad tror ni om typ "Träning, mat och hälsa"? Eller kanske "Hälsa, mat och träning" :p Haha, nämen nåt i den stilen? Dvs inte namn i stil med "X-tråden" utan mer beskrivande trådtitel.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 939
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 518
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 390
Senast: hundtant
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 560
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka