Beach 2014, VIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Mineur Jag har ju gått på zumba innan så själva träningsformen är ju inte ny för mig, det är väl mest att jag kanske inte är i toppform. Men det bra med sådan träning är ju att man själv kan avgöra lite hur mycket man tar ut sig. Kan ju anpassa rörelsemönstret efter orken. Sen lär jag väl få en kick av själva musiken och glädjen i att få dansa också hoppas jag.

Ja visst är det så dumt när träningen är både något bra och något dåligt, jag lider ju av andra sjukdomar också, t.ex.bipolär typ 2 och är ofta deprimerad och då är ju rådet att man ska ut och gå och man ska motionera eftersom det hjälper mot depressionen. Och som du säger så använder ju även många icke ätstörda promenader som ett sätt att hantera ångest. Men jag tror skillnaden ligger i att vi får jätte mycket ångest om vi inte gör den där träningen eller går promenaden.

Vi kan inte hantera ångesten på andra sätt än genom maten och kompensation och det blir sjukt när det får en negativ inverkan på ens liv så pass att det förstör livskvaliten. T.ex. att man får ångest om man inte rör sig, om man äter något förbjudet eller om man går några minuter mindre ena dagen än vad man brukar. Att det blir sjukt när det styr ens liv, när man inte kan vara spontan och hitta på saker om det inte passar in så att man får gå så mycket som man hade planerat eller om man inte kan äta på andra tider eller bland andra människor eller annan mat än man brukar. Det blir sjukt när det tar över hela ens tankar och hela ens liv. Och när det dessutom kan vara farligt för en, om man t.ex. är väldigt underviktig men ändå rör sig massor, som det var för mig förut.

Åh, alltså sjukdomen drar ju ofta vinning av sådana riktlinjer, fast det är ju egentligen inte är riktat till oss så tar man ju till sig de råden.
När det började komma ut att jag mådde psykiskt dåligt (men ingen visste om ätstörningen) fick jag rådet att börja springa. För det är ju så utrensande. De kopplade dock aldrig sambandet med att jag bröt ihop och att de veckan innan frågat ut mig angående att viktnedgången inte gick att dölja. Tyvärr får jag väl säga, så nöjde de sig med att jag nekade till både viktnedgång och det faktum att jag slutat äta.
Du har alldeles rätt i det du säger, det är när det slår över i tvång som den sortens hantering blir destruktiv.

Känner igen mig i allt du skriver, hindren du beskriver är så begränsande och styrande. Det är dags att vinna tillbaka våra liv!!

Nyss hemkommen och intar lite mat. Har varit igång det mesta av dagen, promenad och ridning av hästar, verkningar och allmän skötsel. Haft så mysigt! En frisk kropp har verkligen sina fördelar. Bara det att man faktiskt ORKAR är så sjukt underbar. Och att man låter maten rätta sig utefter dagen, och inte dagen utefter maten är så befriande.

Nyss hemkommen och intar lite mat. Har varit igång det mesta av dagen, promenad och ridning av hästar, verkningar och allmän skötsel. Haft så mysigt! En frisk kropp har verkligen sina fördelar. Bara det att man faktiskt ORKAR är så sjukt underbar. Och att man låter maten rätta sig utefter dagen, och inte dagen utefter maten är så befriande.
Låter som en jätte fin dag! Och att maten inte styrt utan bara varit något naturligt. Och visst är det häftigt när man helt plötsligt upptäcker att man klarar saker igen? Som att gå i en uppförsbacke, gå i en trappa, borsta hästen, eller en av de sakerna jag tyckte var i princip helt omöjlig när jag var sämre vilket var att riva morötter :p Visst att det känns lite i armarna om jag river många morötter men förr tog det slut på mig totalt och jag fick vila hela tiden för armarna orkade inte med ansträngningen. Så varje gång jag river morötter ger jag min kropp lite extra omtanke för att den gör så jag orkar vanliga saker igen :D Det gäller att se det positiva med min nya, större kropp även om jag är långt ifrån vän med den.

Låter som en jätte fin dag! Och att maten inte styrt utan bara varit något naturligt. Och visst är det häftigt när man helt plötsligt upptäcker att man klarar saker igen? Som att gå i en uppförsbacke, gå i en trappa, borsta hästen, eller en av de sakerna jag tyckte var i princip helt omöjlig när jag var sämre vilket var att riva morötter :p Visst att det känns lite i armarna om jag river många morötter men förr tog det slut på mig totalt och jag fick vila hela tiden för armarna orkade inte med ansträngningen. Så varje gång jag river morötter ger jag min kropp lite extra omtanke för att den gör så jag orkar vanliga saker igen :D Det gäller att se det positiva med min nya, större kropp även om jag är långt ifrån vän med den.

Eller hur!! Små, små grejer som man vanligtvis inte reagerar över om man alltid varit frisk.
För att inte nämna att man orkar känna igen. På gott och ont. Glädje, sorg, lycka, allting har man sett genom dimsyn och det är så fantastiskt när man plötsligt kan känna kärlek igen. :love:
Och det är bra att du försöker komma överens med kroppen. Med tiden kommer ni bli vänner hoppas jag! Kram

Idag har jag haft en rent brutal träningsvärk. Körde ändå träning på lunchen (ben och rumpa) men då min kollega var på en transport så var det faktiskt rätt tråkigt :(

Jag har kört en timme för jag kan bara välja på 30 eller 60 minuter på mitt gym och 30 känns lite. Hur stor är prisskillnaden? Om du värmer upp själv innan så kanske 45 minuter räcker. Jag värmde i och för sig också upp själv innan så jag var helt död efter :p

En hundring per pass...
Kanske inte är jättemycket, men blir en del tillslut. Tänker mest om man hinner lära sig så mycket på 45 min, men det tror jag nog.

Annars finns ju onlinePT också, men jag vet inte. Det brukar vara så jävla slaviska program, Och det orkar jag nog inte riktigt.... :p

Jag är sjuk igen :( Jag gick från lite småkänningar i halsen igår till förkylning from hell på 15 min, sviiiiiinkul.

En hundring per pass...
Kanske inte är jättemycket, men blir en del tillslut. Tänker mest om man hinner lära sig så mycket på 45 min, men det tror jag nog.

Annars finns ju onlinePT också, men jag vet inte. Det brukar vara så jävla slaviska program, Och det orkar jag nog inte riktigt.... :p
Då hade jag tagit 45 min. Tror det räcker :)

@Sleepan - det brukar bli ungefär 45 min med PTn de dagar jag blir ensam med henne, och då är jag helt slut när vi är klara :p så för mig räcker det gott och väl :up:

----------------
Får se om jag orkar träna nåt hemma ikväll. Måste redigera lite bilder också... Och nästa vecka ska jag gå en truckkurs i grannstan så jag ska både ha heldagar där och pendla ca 30 min enkel väg. Det kommer nog inte bli så mycket träning då är jag rädd :down:

@Sleepan - det brukar bli ungefär 45 min med PTn de dagar jag blir ensam med henne, och då är jag helt slut när vi är klara :p så för mig räcker det gott och väl :up:

----------------
Får se om jag orkar träna nåt hemma ikväll. Måste redigera lite bilder också... Och nästa vecka ska jag gå en truckkurs i grannstan så jag ska både ha heldagar där och pendla ca 30 min enkel väg. Det kommer nog inte bli så mycket träning då är jag rädd :down:

Gött! För min del handlar det dock inte så mycket om att bli slut, utan snarare att lära mig så mycket jag bara kan på så kort tid. Typ. Men då hoppas jag det räcker :)

Vad kul med truckkort! :)
Jag tyckte det var lite svårt och läskigt i början, men man lär sig snabbt och det är riktigt kul att köra truck!

Gött! För min del handlar det dock inte så mycket om att bli slut, utan snarare att lära mig så mycket jag bara kan på så kort tid. Typ. Men då hoppas jag det räcker :)

Vad kul med truckkort! :)
Jag tyckte det var lite svårt och läskigt i början, men man lär sig snabbt och det är riktigt kul att köra truck!
Jag tror att om man har för lång tid så vill man göra ännu mer och då slarvar man. På nåt vänster ;)

Oh, visste inte att du hade det! :) Det ska bli kul, även om det är jag och fem grabbar som jag gissar är typ 10 år yngre än mig :D Men det kommer sitta väldigt fint på CVt intill Logistikexamen! :up:

Jag tror att om man har för lång tid så vill man göra ännu mer och då slarvar man. På nåt vänster ;)

Oh, visste inte att du hade det! :) Det ska bli kul, även om det är jag och fem grabbar som jag gissar är typ 10 år yngre än mig :D Men det kommer sitta väldigt fint på CVt intill Logistikexamen! :up:

Det är nog väldigt sant. Bara rädd att inte få ut tillräckligt för pengarna, haha. Men det blir nog bra!

Jodå, tog truckkort 2006!
Jobbat ganska mycket som truckförare och trivts ypperligt i perioder. :D
Föredrar dock att köra polisbil... :p
Blir kalas att ha det på cvt ju! :)

Ni som kör PT-pass, har ni en hel timme eller kör ni 45 min?
Jättesugen på att investera lite i mig själv med hjälp av PT i vår men det är ju så sablans mycket pengar som går... Blir ju billigare med 45, men räcker det?

Jag har faktiskt "bara" 30 min-pass med min PT på pappret, men i praktiken brukar det sluta på runt 45 minuter och jag tycker faktiskt att det är alldeles lagom - inte minst för att 150 kr i veckan känns betydligt mer överkomligt än 300... Annars tror jag mest att beror på själva PT:n faktiskt; hur bra han/hon är på att förklara, till vilken extent han/hon gör det för pengarna vs. för att han/hon tycker det är kul samt hur bra han/hon är på att hitta på effektiva övningar som går fort att göra. Min PT är kanonbra på samtliga punkter och brinner verkligen för teorin bakom träningen, men jag kan tänka mig att de finns "sämre" exempel också där saker och ting är segare och 30 min inte räcker till... Kan du kanske få testa ett pass först innan du bestämmer dig, eller hur funkar det? På mitt gym får man en gratis session med varje PT om man så vill, och inte ens efter det måste man skriva upp sig på något långvarigt.

Jag lider verkligen med dig och alla andra som har problem med myggen. Jag fick mitt livs första myggbett i våras, och trodde jag skulle klia livet ur mig. :cautious:

Min mormor är 88 år gammal. Hon har aldrig fått något myggbett. Mamma fick myggbett första gången när hon var gravid med mig :p (När mamma var liten var det hennes pappa som fick alla myggbett.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 945
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 519
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 397
Senast: hundtant
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 570
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Panik vid dusch
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur