Beach 2015, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
@zassoo, Jag förstår dig, det kan vara skittungt att ha häst ibland. För övrigt så är kollektivstall rena bajset, jag har provat allt från att stå i ett stall där jag skötte precis allting själv, till att prova kollektivstall och helinackordering, och kollektivstallet var helt klart det sämsta. Ironiskt nog var det det stallet där jag skötte precis allting själv, eller nåja, min pappa tog den tidiga morgonfodringen när han körde till jobbet, som var det bästa stället. I ett kollektivstall går så fruktansvärt mycket tid och energi åt till att göra jobb med alla andras hästar, och det passar mig ungefär så här mycket: '. Jag är inte den som är den, i helgen har jag till exempel lunchen på min lott för att hon som sköter det i vanliga fall ska resa bort, och jag ställer givetvis upp om någon behöver hjälp, men det här med att ha flera pass i veckan och alla är så krångliga och vill ha det si eller så, och vill aldrig göra något själva, nej tack, aldrig mer.

Jag får intrycket av att "din" häst står på en lite större anläggning, eftersom det verkar vara smått kaos varenda gång du ska rida i ridhuset? Vi står i ett litet stall med bara fem hästar, men ridhuset vi rider i ligger på en större gård, och jag har också jättesvårt att koncentrera mig om det är flera andra ryttare inne i ridhuset när vi försöker rida. Vissa människor är ju inte så himla duktiga på att visa hänsyn heller, eller ens lära sig reglerna, så då blir jag en tyst liten mus som står och trycker i mitten tills det andra ekipaget är klart. Min häst är ju också lite knepig att rida ut på, i synnerhet ensam, och framför allt har hon varit väldigt knepig förut. Jag går, och har gått, jättemycket med henne vid handen för att bygga upp ett förtroende och vänja henne vid att vara ute i naturen utan att hon för den sakens skull behöver släpa runt på mig. Tror du att det skulle fungera att du provade att göra något sånt med hästen, i alla fall någon gång i veckan? Ni får en chans att bättra på er relation, samtidigt som du "slipper" ta fajten med hästen inne i ridhuset, när ni nu har kört fast där?

Och sen är det, som de andra redan sagt, egentligen inte ditt problem att ägaren är gravid. Du har dina dagar, och det finns ju liksom en anledning till att du bara har tid att ha häst ett visst antal dagar. Jag antar att du har dina dagar i vanliga fall, och sen rider ägaren de övriga? Då kanske hon får fixa en medryttare till, som kan ta hennes dagar under den här tiden? Om ni har en bra relation kan jag inte tänka mig att hon blir sur om du berättar för henne hur du mår? Har man egen häst har man det sju dagar i veckan, oavsett vad, men det har inte du, och du ska inte behöva göra så mycket med någon annans häst att du blir sjuk av det. Kram!

Ja kollektivstall är en historia för sig :p
Det är bara 6 hästar i stallet men såhär års kommer väldigt många utifrån och rider i ridhuset. Så det blir stökigt ändå.

Det fanns en till medryttare fram till förra månaden men hon har flyttat utomlands. Hon hade dock bara en dag per vecka. Tidigare har jag haft 1-2 dagar och inga stallpass och ägaren har ridit resten.

Jag tror absolut inte hon blir sur. Men det är sådär när man som jag inte vill belasta andra med mina problem utan ska vara stark och reda ut det själv. Tack kiwi!

Om ni har en bra relation så skadar det ju inte att prata med henne. Berätta hur du mår och hur du känner inför ridningen, så kanske ni tillsammans kan komma fram till en lösning?

Vi har ingen nära relation men hon brukar vara väldigt vettig. Ska samla mod till att prata med henne. Tack för stödet :)

Jag fortsätter spamma, men med nyheter den här gången. Pratade precis med läkaren, mina provsvar har kommit. Blodvärden, socker, sköldkörtel osv såg bra ut MEN... Tydligen har jag fästingburen rickettsios, en infektionssjukdom O_o :crazy: Som bland annat kan ge feber och trötthet... Vad i helskotta... Så nu ska jag äta antibiotika (doxycyklin) i 10 dagar.

Varför måste allt komma på samma gång??!

Jag fortsätter spamma, men med nyheter den här gången. Pratade precis med läkaren, mina provsvar har kommit. Blodvärden, socker, sköldkörtel osv såg bra ut MEN... Tydligen har jag fästingburen rickettsios, en infektionssjukdom O_o :crazy: Som bland annat kan ge feber och trötthet... Vad i helskotta... Så nu ska jag äta antibiotika (doxycyklin) i 10 dagar.

Varför måste allt komma på samma gång??!

Skönt att du fick svar på att något var fel och hoppas att du mår bättre efter antibiotikakuren! Det är ju inte omöjligt att även det andra känns lite lättare efteråt.

Jag verkar ha kommit in i någon märklig vecko"rutin". Måndagar helt utmattad och tisdagar småsjuk... Så ingen träning för mig idag, men går det som tidigare veckor är jag fit for fight imorn igen.

Skönt att du fick svar på att något var fel och hoppas att du mår bättre efter antibiotikakuren! Det är ju inte omöjligt att även det andra känns lite lättare efteråt.

Absolut, svårt bara att veta vad som är hönan och vad som är ägget i min situation :crazy:

Vilken dryg rutin din kropp har börjat med! Vad gör du på helgen egentligen? :p Hoppas du känner dig bättre snart!

Hmm.. Ni har nog rätt! Den här telefonen är ett riktigt måndagsexemplar på alla sätt och vis så det är nog den som ställer till de. :banghead::meh::down:

Absolut, svårt bara att veta vad som är hönan och vad som är ägget i min situation :crazy:

Vilken dryg rutin din kropp har börjat med! Vad gör du på helgen egentligen? :p Hoppas du känner dig bättre snart!

Haha ingen aning, jag önskar att det vore pga dekadens men kan inte ens skylla på det :p Tack!

Usch vad tufft många av er har det just nu, men vad varm i hjärtat jag blir när jag ser vilket fantastiskt stöd, vilken medkänsla och vilken vilja att hjälpa det finns här i tråden! Ni är förbaskat bra hela bunten, varenda en! :love:

Jag önskar att jag kunde vara en av de kloka stöttande människorna idag, men jag känner verkligen att så mycket vettigt och klokt har blivit sagt från andra håll att jag inte kan bidra med mycket mer. Nöjer mig istället med att skicka ut en stor, gosig och varm kram till framförallt @cili och @zassoo, och den kramen kommer givetvis även med ett erbjudande att hjälpa till om det finns någonting överhuvudtaget jag kan göra i mitt hörn av världen. Säg till i så fall!

På eget håll börjar jag känna mig bättre och skulle nog kunna träna idag egentligen, men jag tror trots allt att jag sparar det en dag till och kör ett självständigt gympass imorgon som planerat. Har en hemmadag full av plugg idag och är lite orolig för hur det kommer att sluta med maten, för åtminstone i mitt fall är det under just sådana dagar som småätandet och förlåtandet mot att äta godsaker blir som allra störst. Jag är dock väl medveten om risken och har en bra plan över vad jag ska äta mål för mål och hoppas att det ska hjälpa mig att motstå de värsta sugen.

Strålande sol och vårkänsla ute. Men när solen är här för fjärde dagen i rad måste jag tvinga mig själv till en pluggdag! Så nu får jag inte göra något annat förrän kompletteringen är inlämnad. Jag är sugen på att baka, ta en promenad m.m. men det får bli i mån av tid.

Ikväll blir det i alla fall bodypump! Pepp! :)

@zassoo
Om du vill kravlöst gulla med snälla hästar så finns nog L fortfarande tillgänglig, och där ingår inga pass alls. Hon är ju dessutom bombsäker på ridbanan. Hojta till om det vore aktuellt framöver, så kollar jag med ägaren :)

@cili Kram till dig, jag tycker grupparbeten är hemskt jobbigt, speciellt när man är en sådan person som vill ha kontroll och när man vill prestera bra och dessutom kanske vet att man ganska lätt skulle kunna göra det själv. Det tycker jag är så skönt med min utbildning, allt vi skriver är enskilt och det som sker i grupp är diskussioner och respons på varandras texter så det är ju grupparbete på ett sätt men allt som ska lämna in är individuellt och hänger bara på en själv.

Vet absolut känslan av att inte vilja gå upp på morgonen, hur det är att inte känna någon lust och att man bara inte orkar mer. Jag känner så varje dag och gör det i långa perioder och har gjort sen jag var liten. Det är så hemskt och allt blir svårt som annars går lätt. Bara att borsta håret, duscha eller resa sig från en stol bli tungt och nästintill omöjligt för mig när jag mår dåligt.

Hur har det gått hittills idag? Kom ihåg att du inte är dålig, du har hamnat i en jobbig sits just nu men du är kompetent, engagerad, vill göra ditt bästa och på något sätt kommer det att lösa sig. På något sätt tenderar det mesta att fixa sig på ett eller annat sätt så ge inte upp. Hoppas det går bra att prata med läraren.

Jag får göra om hela jävla skiten i kursen. För att dom i min grupp valde att kicka ut mig. Och det hela ska göras samtidigt som andra kurser rullar. OM det ens går att lösa. Annars vet dom inte hur dom ska göra, och är jag inte godkänd på allt i den här terminen så får jag inte börja på nästa.
Tack för det stresspåslaget, verkligen.

Överdoserar allergimedicin för fullt just nu för att hålla mig på en okej nivå. Det ska fan inte behövas, men jag har inget val. Jag kan inte bryta ihop nu.

Har i alla fall ätit något bättre idag. Eller ja, bättre och bättre, fler kalorier i alla fall. Knäckebröd med ost/grillad kyckling till frukost, en apelsin, en banan, en crispy chicken och strips på burger king. Har fortfarande inte minsta lilla aptit, men det är enklare när något ligger färdig framför näsan på en.

Tror det var @cherie som skrev något om att ringa VC och uttrycka det på annat sätt. Jag broderade ut det där med "jag känner mig stressad" ganska rejält, och tog med att jag varit utbränd två gånger tidigare och känner igen symptomen, att jag har svårt att ens ta mig upp ur sängen på morgonen för att kroppen inte orkar m.m. Det hjälpte inte direkt.
Inte heller när jag sa att jag behöver nytt recept på mina lugnande som jag har att ta vid behov, för dom är i det närmaste slut och jag behöver dom mer än någonsin. Så jag får vackert vänta 10 dagar och se vad jag kan få till där och då. Sköterskan jag pratade med visste inte ens vad en fysioterapeut var, utan antog att det var en privat utbildning som jag betalar för att gå. Lyckades inte ändra den uppfattningen heller, för hon babblade på om mindfulness.

Imorgon är det heldag i skolan + möte med studievägledaren. Hoppas att vi kan komma fram till nåt bra då.
Sen har jag inga fler lektioner förrän om två veckor. Däremot en praktisk examination och en sitta-still-och-lyssna-på-alla-andras-grupparbeten-dag. Så jag ska försöka ägna mina dagar åt att lära in det praktiska, klara den examinationen samt genomlida grupparbetesdagen (jag ska ju bara lyssna, för jag har ingen grupp).

Godmorgon bästa trådmedlemmar! :D

I söndags dömde jag för första gången, snacka om självförtroende-boost när det kommer fram folk (och även skriver till mig på kvällen) att jag är väldigt duktig på att döma och rättvis, att det var en mycket bra premiär och mycket lovande. :banana:

I söndags ÅT jag(!) och samma igår. Då åt jag kvällsmat hos mormor utan att kräkas!! Även om jag på kvällen fick århundradets ångest och ville, såg mig i spegeln och grät, så gjorde jag inte det.

Idag har jag min bästis vovve på dagverksamhet (hon pluggar på annan ort och kommer hem sent) så det blir lite promenader, mormor saknade min hund på dagis så han fick sova hos mamma och åka dit över dagen.
Nu 45 minuter-1 timmes cykling och sen ska jag försöka sova lite. Har fått 4 timmars sömn inatt, somnade 2 och gick upp 6.
Sen ska det ridas några hästar, 5-6 stycken står egentligen på dagens schema. Vi får se hur mycket tant orkar..

10405255_10203591492214186_6755952651851412396_n.jpg

Mvh tjej som börjar tycka om livet!
Härligt att läsa :banana:

Jag har börjat med en ny medicin nu för att behandla min bipoläritet och är nervös för att gå upp i vikt av den eller samla på mig massor av vätska då det är några av biverkningarna. Det finns en massa andra läskiga biverkningar också och man måste hålla noga koll på nivån av medicinen i blodet för det är farligt om den blir för hög, då kan man bli jätte, jätte sjuk. Så nu måste jag hålla koll på hur mycket salt jag har i maten,att dricka ordentligt på sommaren eller om jag är sjuk och vara noga med att ta den på rätt tider.

Min sjuksköterska sa att många av biverkningarna i Fass skrevs då man inte hade man samma noggranna koll på nivåerna av medicinen i blodet och därför gav mycket högre doser och därför fick patienterna fler biverkningar så jag hoppas på att komma bra undan.

Men är livrädd att gå upp i vikt.

Räknade ut att jag har 9 "psykmediciner" plus 5 till för andra saker varav en är vid behov bara. Jag äter alltså 13 mediciner varje dag! :eek:

@cili det låter jätteunderligt alltihop. Har de andra valt att kicka dig ur gruppen och det tillåts? Naturligtvis ska du få en chans att göra det direkt! Är hela kursen samma grupparbete?

@cili det låter jätteunderligt alltihop. Har de andra valt att kicka dig ur gruppen och det tillåts? Naturligtvis ska du få en chans att göra det direkt! Är hela kursen samma grupparbete?
Ja. Dom drog nån historia för läraren, som gav dom tillåtelse att fortsätta arbetet utan mig. SEN kontaktade hon mig och sa att jag inte får göra arbetet själv, för det kan inte ge mig ett godkänt resultat i kursen.
En stor del av kursen är grupparbete, som grundas i två patientbesök. Det första var jag med och planerade, samt genomförde. Det var inför det andra (och sista) som det sket sig, och då anser läraren att eftersom jag inte varit delaktig så måste jag göra om hela processen (om dom ens får tag i en ny patient som vill ställa upp). Jag var med vid det andra tillfället också, men genomförde ingen del av undersökningen eftersom de andra ignorerade att jag ens var där och jag ville inte ställa till någon scen framför patienten.

Nu har jag avsagt mig hoppträningen ikväll. Känns väldigt skönt, blev lite press som släppte direkt. Har haft lite feber idag så jag känner mig varken fysiskt eller psykiskt okej att hoppträna. Ska försöka träffa ägaren här snart och prata med henne, får samla lite mod först och be om ett möte. Idag sa jag bara att jag inte mår så bra. Ska ändå ut och fixa mockning, mat och kvällsfodring.

Jag stoppade barnet i vagnen och gick hem från dagis i solen. Härligt! Men drygt 2 km tog nästan en halvtimme och jag blev väldigt trött så jag har definitivt något ovälkommet i kroppen, för så dålig kondis har jag inte normalt ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 214
Senast: kma
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 707
Senast: Ackio
·
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
79 150
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
86 587
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Betäckning 2024 - föl 2025