Beach 2015, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oj, är det hela mars också som du ska gå den här delkursen? Hur blir det nu när du inte har någon grupp? Eller har du en grupp nu? Haft lite svårt att hänga med i svängarna :p

Och angående sämre veckor så är det ju absolut ingen katastrof om inte alla veckor blir lika aktiva även om jag själv får panik efter en sämre dag. Och du har ju varit aktiv i stallet, det är ju en sorts träning iaf :)

Lider med dig med skolarbetet. Jag är sååå nöjd med min utbildning, vi får roliga uppgifter, utmaningar och alla inlämningar är individuella även om det krävs att man läser och kommenterar och diskuterar klasskompisarnas arbeten och tar till sig av den respons man får av dom. Det passar mig bäst, gillar inte grupparbeten, är så van att vara den som får dra hela lasset och sen får dom andra ta del av mitt slit.

Det är cili som blev utslängd ur sin grupp, jag har min kvar. :) Grupparbetet håller på för oss fram till halva mars, om vi inte får kompletteringar, och efter den här pärsen räknar jag nog nästan med att det blir komplettering. Sen är det tenta i slutet på mars, och sen börjar nästa delkurs. Jag läser ju egentligen bara halvfart, så det är väl därför kurserna är så långdragna, men jag tycker och uppfattar att det egentligen borde räknas som en helfart, för så här mycket har jag aldrig behövt plugga förut ens när jag läst dubbla helfarter. :eek:

Förutom tempot på utbildningen är den annars helt okej, ämnet är intressant och förhoppningsvis även något jag kan ha nytta av i jobbsökandet (som går trögare än sirap :cautious:), men det är grupparbetet som drar ner det hela så fruktansvärt. Jag hatar att jobba med andra, för de förhalar och segar ner det hela tiden. Som förra veckan hade jag haft rejält mycket mer tid att jobba med det, men det gick inte för att de vägrar diskutera. Jag har gått så långt att jag inte ens bryr mig att om det är jag som får dra hela lasset, jag vill bara få det överstökat.

Stallet idag blev en lugn historia. Har sovit riktigt, riktigt risigt hela förra veckan, och idag hade jag alarmet ställt för att gå upp och ringa veterinären i deras telefontid, dags för den årliga vaccinationen. Det skulle egentligen inte blivit förrän i nästa vecka, men jag är som den hönsiga hästägare jag är ute i god tid och han hade tid att komma redan idag. Så nu var det gjort. Det stod i anvisningarna jag fick att hästen får motionera, men inte svettas de kommande dagarna. Min häst har en riktig björnpäls, och det är nästan omöjligt att ens skritta henne utan att hon blir svettig just nu, så nu får hon ett par dagar fritt. På ett sätt var det skönt att han kunde ta henne redan den här veckan, nästa vecka är medryttaren tillbaka igen från sin semester, och det hade varit surt att missa fler gemensamma ridturer på grund av tjockpälsad ponny som inte får svettas. :p

Sitter och laddar inför att promenera hem från jobbet. :up: Ett litet steg i rätt riktning!

Vädret känns allmänt piss och jag glömde mössa hemma så det är väl en bra dag att bygga på nya traditioner. Hittade dock en nyckelpiga inomhus idag så snart är nog våren här. ;)

Och jag kanske ska visa mig på endo också. Har lite reggade promenader hittills i år och fler ska det bli!

@Qelina Du ska inte springa en meter förrän du är uppe på normalvikt. Löpning är enormt påfrestande och din kropp är inte stark nog när du samtidigt späker den genom att inte tillåta dig att äta tillräckligt.
Väljer att inte bara gilla utan att även citera, för att extra understryka hur mycket jag håller med i det snow säger.
Löpning sliter rejält på kroppen om man inte har muskler som bär upp, och när man dessutom inte ger kroppen förutsättningarna (byggstenarna = maten) att bygga upp musklerna så blir det ännu sämre.
Om inte annat så tänk på knäna, chansen att dom ska bli bra minskar rejält om dom utsätts för löpningens påfrestningar.

Du behöver varken springa eller tappa vikt. Du behöver öka ditt matintag och fokusera på de övningar din sjukgymnast ordinerar för att hjälpa dig förbi tendinosen i knät.

(känns som jag spammar tråden med inlägg just nu)

Tog en promenad ner till Ica förut för att handla jordgubbar (250 g för 15 kr nu, kan varmt rekommendera dom!!). Gick då även in till solariestället och la mig i ett solarie i fem minuter. Det gjorde under för mitt humör kan jag lova. Att känna ljus och värme i överflöd på kroppen har jag verkligen längtat efter. Det får helt enkelt vara värt risken (5 minuter på hela vintern känns inte så himla farligt heller ;) ).

Pallrade mig iväg till gymmet med syrran sen. 40 minuter blev det och det gick faktiskt riktigt bra, kunde köra många repetitioner på nästan hela mitt program. Det verkar ha gjort gott att vila helt från träning igår.
Fick dessutom en present för att jag varit där och kört mitt styrketräningsprogram 20 gånger: en gymväska :D Tack vare det blev syrran sugen på att träna mer för hon vill också komma upp i 20 tillfällen och få en väska (nu har hon sina grejer i en vanlig plastkasse).
Bokade av kvällens corepass. Ska vara snäll mot kroppen och låta den ta igen sig efter gympasset. Det blir core imorgon förmiddag istället.

Och det bästa av allt: snart ska jag bjuda mig själv på pannkakstårta med färska jordgubbar och vispgrädde! Fy sjutton vad gott det ska bli!

Det är cili som blev utslängd ur sin grupp, jag har min kvar. :) Grupparbetet håller på för oss fram till halva mars, om vi inte får kompletteringar, och efter den här pärsen räknar jag nog nästan med att det blir komplettering. Sen är det tenta i slutet på mars, och sen börjar nästa delkurs. Jag läser ju egentligen bara halvfart, så det är väl därför kurserna är så långdragna, men jag tycker och uppfattar att det egentligen borde räknas som en helfart, för så här mycket har jag aldrig behövt plugga förut ens när jag läst dubbla helfarter. :eek:

Förutom tempot på utbildningen är den annars helt okej, ämnet är intressant och förhoppningsvis även något jag kan ha nytta av i jobbsökandet (som går trögare än sirap :cautious:), men det är grupparbetet som drar ner det hela så fruktansvärt. Jag hatar att jobba med andra, för de förhalar och segar ner det hela tiden. Som förra veckan hade jag haft rejält mycket mer tid att jobba med det, men det gick inte för att de vägrar diskutera. Jag har gått så långt att jag inte ens bryr mig att om det är jag som får dra hela lasset, jag vill bara få det överstökat.

Oj förlåt, tänk att jag blandade ihop er :o. Det visste jag ju egentligen att det var Cili som blev utkastad men jag reagerade när jag läste ordet grupparbete och eftersom det skrivits så mycket om det i tråden virrade jag till det :p Vad är det nu igen som du läser?

Jag förstår er oro och era tankar kring löpningen (precis som mina föräldrar) men jag är inte så där rejält underviktig längre utan bara några kilo under normalvikt. Kan inte löpningen bygga upp kroppen också om jag gör det på rätt sätt? Jag tycker det är så skönt att springa och det vore kul att springa med vovven också. Jag vill ju inte förstöra knäna men dom gjorde ju ont även när jag var normalviktig, haft knäproblem sen jag var 8 år.

Jag pratade med min sjuksköterska idag och hon hade inga invändningar mot att jag börjar träna mer men sa att jag behöver äta lite mer då, fast hon har lite underliga idéer för sig. Hon sa att om jag springer 40 minuter kan jag kompensera det genom att äta en matsked kvarg extra. Jag hade inte tänkt lägga till något alls pga ångesten det skulle ge men till och med jag förstår ju att en matsked varken gör till eller ifrån, lite konstigt för att komma från en vårdpersonal. Eller är det bara jag som tycker det låter konstigt? Och så sa hon att det inte är bra med frukt i samband med träning för att det stoppar kroppens processer efter träningen. Har aldrig hört det förut, kroppen vill väl ha kolhydrater när man tränat?

Tror ni löpning sliter mer på kroppen än om jag går på danspass och medelpass på friskis?

Hade tänkt köpa löparkläder imorgon och komma igång om ca en/två veckor när jag hunnit träna knät lite mer.

(känns som jag spammar tråden med inlägg just nu)

Tog en promenad ner till Ica förut för att handla jordgubbar (250 g för 15 kr nu, kan varmt rekommendera dom!!). Gick då även in till solariestället och la mig i ett solarie i fem minuter. Det gjorde under för mitt humör kan jag lova. Att känna ljus och värme i överflöd på kroppen har jag verkligen längtat efter. Det får helt enkelt vara värt risken (5 minuter på hela vintern känns inte så himla farligt heller ;) ).

Pallrade mig iväg till gymmet med syrran sen. 40 minuter blev det och det gick faktiskt riktigt bra, kunde köra många repetitioner på nästan hela mitt program. Det verkar ha gjort gott att vila helt från träning igår.
Fick dessutom en present för att jag varit där och kört mitt styrketräningsprogram 20 gånger: en gymväska :D Tack vare det blev syrran sugen på att träna mer för hon vill också komma upp i 20 tillfällen och få en väska (nu har hon sina grejer i en vanlig plastkasse).
Bokade av kvällens corepass. Ska vara snäll mot kroppen och låta den ta igen sig efter gympasset. Det blir core imorgon förmiddag istället.

Och det bästa av allt: snart ska jag bjuda mig själv på pannkakstårta med färska jordgubbar och vispgrädde! Fy sjutton vad gott det ska bli!

Åh jordgubbar, smakar dom gott nu på vintern? Bra att du bokade om passen så du är snäll mot din kropp :)

Åh din stackare, fortfarande sjuk. Men det går åt rätt håll iaf?

Jo det går åt rätt håll men fasen vilken tid det tar, vill vara frisk nu!

Angående löpningen så håller jag med de som protesterar. Löpning är tillräckligt påfrestande för friska kroppar som får tillräckligt med näring. Utsätt inte din kropp för den stressen, snälla!

Jag förstår er oro och era tankar kring löpningen (precis som mina föräldrar) men jag är inte så där rejält underviktig längre utan bara några kilo under normalvikt. Kan inte löpningen bygga upp kroppen också om jag gör det på rätt sätt? Jag tycker det är så skönt att springa och det vore kul att springa med vovven också. Jag vill ju inte förstöra knäna men dom gjorde ju ont även när jag var normalviktig, haft knäproblem sen jag var 8 år.

Jag pratade med min sjuksköterska idag och hon hade inga invändningar mot att jag börjar träna mer men sa att jag behöver äta lite mer då, fast hon har lite underliga idéer för sig. Hon sa att om jag springer 40 minuter kan jag kompensera det genom att äta en matsked kvarg extra. Jag hade inte tänkt lägga till något alls pga ångesten det skulle ge men till och med jag förstår ju att en matsked varken gör till eller ifrån, lite konstigt för att komma från en vårdpersonal. Eller är det bara jag som tycker det låter konstigt? Och så sa hon att det inte är bra med frukt i samband med träning för att det stoppar kroppens processer efter träningen. Har aldrig hört det förut, kroppen vill väl ha kolhydrater när man tränat?

Tror ni löpning sliter mer på kroppen än om jag går på danspass och medelpass på friskis?

Hade tänkt köpa löparkläder imorgon och komma igång om ca en/två veckor när jag hunnit träna knät lite mer.

40 minuter löpning kostar långt mycket mer än vad en matsked kvarg ger.
Har aldrig hört att man inte skulle äta frukt i samband med träning. Det finns ju hur många som helst som äter banan efter träning...

Hade jag varit du så hade jag prioriterat styrketräning för knät, för att öka chanserna att det ska hålla. Men som sagt: prata med sjukgymnasten. Hon verkar ju ha koll på det här och vet ju hur du ser ut i verkligheten.
Men att vara nr 2 på en skala av 9 känns tyvärr som en bra bit ifrån normalvikt.

@Qelina : Läser denna tråd emellanåt (och var aktiv en gång i tiden men väljer att ej vara det p.g.a. egen ätstörningshistorik) och ville bara flika in och säga att jag håller med Snow och Cili fullt ut! Dessutom vill jag extra understryka att löpning sliter extremt på knäna, jag har problem med ett knä och kan ej springa i den utsträckning jag skulle vilja längre - det jag får göra är att komplettera med crosstrainer som är en skonsammare rörelse (och det närmsta löpning jag kommer). Ta hand om dig!

Åh jordgubbar, smakar dom gott nu på vintern? Bra att du bokade om passen så du är snäll mot din kropp :)
Dom här smakade faktiskt riktigt gott! Vanligtvis brukar dom ju vara vattniga och smaklösa, men inte dom här :)
Önskar bara att du kunde tänka likadant, att se det ur kroppens perspektiv. Den måste få vila från långa promenader och få ordentligt med näring för att kunna bygga upp sig.

Oj förlåt, tänk att jag blandade ihop er :o. Det visste jag ju egentligen att det var Cili som blev utkastad men jag reagerade när jag läste ordet grupparbete och eftersom det skrivits så mycket om det i tråden virrade jag till det :p Vad är det nu igen som du läser?

Haha, det är inte lätt att hålla isär allting när det är olika medlemmar som skriver om liknande problematik. :p Jag läser en psykologikurs just nu, har ett par kurser i psykologi sen tidigare, men mitt huvudämne är inom sociologi egentligen, vilket inte är helt olikt varandra. Det här läser jag egentligen mest för att ha något att göra, slippa blanka rader i cv:t och få in lite csn-pengar, hade jag fått jobb hade jag hoppat av direkt. Men jag tror knappast det skadar cv:t att läsa det. :)

Okej, det känns som jag tar över tråden helt, förlåt :o Men jag har en fråga som inte är så beachig men som handlar om min mentala hälsa. Jag har fått ett kedjetäcke, det väger 8 kg så det var ganska kämpigt att kånka hem det. Nu fick jag välja mellan att behålla de jag har eller få hämta ut ett helt nytt. Men då blir det ju till att bära fram och tillbaka igen så jag sa att jag behåller det jag har hemma nu på prov så det blir mitt eget.

Det täcke jag har nu har andra fått prova att ha i knät men inte mer än så. Och jag har ju haft det i sängen med påslakan på och sovit med det i två veckor och i soffan. Jag sa att jag inte behöver byta in till ett nytt utan kan behålla det jag har istället. Men är det farligt? Jag får superångest av att mitt täcke har nuddat andra människor :nailbiting:

Borde jag ringa imorgon och be om det nya täcket eller är det någon fara? Mamma sa att det är ju som att jämföra med att sitta i en soffa där andra suttit eller på en stol hemma hos någon annan så att jag inte borde ha ångest över det. Och jag har ju påslakan över. Men nu ser jag bara bacillerna och äckliga saker framför mig. Hur skulle ni göra?

Är det mina tvång som kommer in och och får mig att tvångsmässigt se bakterier och äckelheter framför mig? Jag har ju haft det i två veckor utan att dö liksom...

Förresten, för er som har någon form av NP diagnos kan jag varmt rekommendera kedjetäcke, sååå skönt. Jag har det i sängen när jag sover och i soffan hela tiden. Tyngden hjälper verkligen och det är så skönt, lagom varmt och man känner sig inbäddad och trygg.

Håller för övrigt med de andra om löpningen. Det är oerhört slitigt för knäna att springa, tyvärr. Nu vet ju inte jag hur du ser ut heller, @Qelina, men om du är en tvåa på en niogradig skala är du tyvärr långt ifrån normalviktig. Då borde 4,5-5 vara medel, och du är en bra bit under det, lika väl som att någon som är en 7-7,5 är över medel.

Jag läste faktiskt en intressant sak gällande träning i min kursbok idag, och tänkte genast på den här tråden (vadå, bukeskadad? :o :p), att "normalt" för de flesta människor som vill röra på sig på amatörnivå och endast för att må bra, är ungefär en halvtimme om dagen, eller 3,5 timmar i veckan. Och då räknade den här boken snabbare promenader som ett helt okej träningssätt. I den här tråden rör sig folk betydligt mer än det. Det är faktiskt värt att tänka på, när vi får ångest för att vi inte rört oss så mycket som vi skulle vilja.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 216
Senast: kma
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 707
Senast: Ackio
·
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
79 150
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
86 591
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V