Beach 2015, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Välkommen tillbaka @Kolbeinn, jag har faktiskt funderat lite på var du blev av! Himla tråkigt att läsa att det gått lite utför, och herregud vilken otroligt puckad kommentar du fick av din vän där för ett tag sedan. Hur tänker folk?! :rage: Du har redan fått bra, insiktsfulla svar från andra som har mer erfarenhet än jag så jag nöjer mig med att ge dig en stor kram och ett varmt välkommen!

tack!! Känns skönt att vara tillbaka :)
Ja, jag har alltid varit snabb med att kontra kommentarer om min vikt (såväl positiva som negativa) med att säga "ja jag har ju en ätstörning", det brukar få tyst på folk :)

@Kolbeinn Bra att du har kontakt med vården för det låter på din beskrivning som att du behöver professionell hjälp, och det snabbt. Gå till läkaren, beskriv hur ditt liv ser ut och se till att få remiss till ätstörningsenheten.

Och där fick jag ytterligare en påminnelse om varför jag hatar vintern. :meh: Eftersom vi var i ridhuset igår, och min häst inte riktigt är i toppform än efter vilan, ville jag ut och skritta henne en sväng idag. Jag har själv träningsvärk i benen efter ridhuspasset, så det vill jag gärna motverka även på henne. Det snöade rätt bra igårkväll, asfalten är avsmält och fin men grusvägen jag brukar gå på när jag bara promenerar hästen var ju så klart snöig fortfarande. Och glashal, visade det sig. Jag vet inte om det bara var jag som hade totalt olämpliga skor på mig, för hästen halkade bara till en gång när hon kom ut på ren blankis, jag däremot kanade runt som Bambi mest hela tiden. Jaja, en halvtimme blev det i alla fall, bättre än inget och hästen kom åtminstone ut. Men nu vill jag ha vår, ingen mer kyla tack.

@Kiwifrukt Jag håller helt med dig, fy f-n för vinter :mad:
Jag försökte skritta ut med min ponnyhäst häromdagen, men hon halkade hela tiden (trots både snösulor och broddar) så jag fick ge upp.
Ge mig vår NU tack!

Jag har förresten (ännu) en dum fråga :o

Som ni nog vet vid det här laget springer jag varannan dag och tränar styrka lite lätt hemma varannan dag. Styrkan är inte lika rolig som att springa.
Hur som helst. Jag förstår hur puckat det här låter, men... Jag tycker jag bara blir svagare :confused: Alltså, jag blir trött av färre squats/armhävningar/kortare tid i plankan eller vad jag nu gör. Det borde ju rimligtvis vara tvärtom, att jag blir starkare.
Så vad sjutton kan det bero på?

@Emtherlia
Jag tror inte det iallafall :o Jag försöker verkligen äta ordentligt med frukost, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål och det är sällan jag missar en måltid. Så jag tror att jag äter "lagom".

Hej brudar! Jag hängde ju i den här tråden för nåt år sedan, tänkte börja försöka hänga här lite då ni är så fantastiskt stöttande och fina människor.

Som ni kanske kanske kommer ihåg så hade jag en del ätstörningsproblematik, men först i oktober förra året blev jag diagnostiserad med bulimi.
I början av januari mådde jag lite bättre (mina antidepp funkade kanon!) och började träna med min syster några dagar i veckan, började äta normalt och började muskla på mig. Hade gått från mager i oktober (min fantastiska extramamma sa att NU RÄCKER DET och fick mig att söka hjälp, har varit sjukskriven till dess) till helt normalviktig (vågen stod på 73 kg till mina 174-75 cm).
Tyvärr fick jag en kommentar av en jag inte träffat på ett tag att jag var "jättesmal i oktober, men nu.. för mycket godis?" så nu är kaoset igång igen. Spyr som en räv varje kväll, skulle ha sovit hos min mamma i natt men började kräkas och för att hon inte skulle vakna tog jag hunden och åkte hem. Och kräktes lite till. Idag åt jag 2 äpplen och 2 bananer innan jag spårade ut och åt en fjärdedels pizza och 1 chokladkaka. Gick förbi min spegel i hallen och började störttjuta. Det enda jag ser är en fettklump. Min familjeläkare vill att jag försöker börja jobba 25% i mars men jag har redan nu megaångest och panik över att bara behöva vara nära fikarummet. Jag jobbar ju inom vården och folk där vet nu om min bulimi och det är skitjobbigt. Sover inte alls såvida jag inte har tränat skiten ur mig på dagen, vilket jag har svårt för då jag känner mig så sjukt fet när jag går på träning. Har till och med problem med att rida mina hästar för jag ORKAR inte. Och jag känner mig åt helvete för tung.

Såhär såg jag ut för prick ett år sedan, så vill jag se ut igen! Även om mitt huvud säger att jag var nog lite fet där, fast det är ungefär så jag ser ut i dagsläget..
1779793_701642623213155_1351024190_n.jpg

Foto: http://zannasfoto.se

Här är jag i april 2014, lite sjukare än i februari/mars.
10171902_10152743480327542_8195748988960998350_n.jpg

10525752_10202423498295068_8808666267030162861_n.jpg

i somras, nykär och relativt frisk. fattar fortfarande inte att jag kunde lägga ut den här bilden pga asfet. MEN nu ser ni. haha

När jag blev diagnostiserad och kom hem till mina föräldrar med pappret i handen och sa att jag hade bulimi, då sa min pappa "Jaha, tror du på det själv?". Lång historia, men jag är uppfostrad i att man mår bra. Oavsett.

Har någon varit i samma sits? Hur ska man få bort hjärnspökena? Vad ska jag äta? VART/HUR ska man börja för att träna för att må BRA och inte för att bli så smal som möjligt? Jag ska försöka få tag på ätstörningsenheten imorgon, min remiss dit verkar inte ha kommit fram. Just nu har jag kontakt med psykolog och kurator på psyk och VC :)

Förlåt för rörigt inlägg, det kanske är helt fel forum.. Men jag är bara så less och har sån kvällsångest..

Edit: oj det var ju en del med ätstörningar här. hoppas ni orkar skriva någon rad, det är alltid skönt när någon förstår en. Som min extramamma, som ser utan att jag behöver säga något att jag har kräkts även om jag gjort det dagen innan..

Oj vad mycket det finns som jag skulle vilja skriva, du får gärna PMa mig om du vill prata privat med någon som också har problem. Jag har själv aldrig haft problem med bulimi med hetsätningar eller att kräkas utan jag har alltid kompenserat genom att äta lite och röra mig mycket (anorexi som började som ortorexi). Men jag tror att man trots det kan dela en hel del tankar och känslor kring maten och kroppen och efter 10 år "i branschen" har jag lyckats samla på mig en hel del erfarenheter av både de olika ätstörningssjukdomarna (träffat många olika sjuka i behandlingar) och vården och livet med en ätstörning.

Jag känner mig också tjock och äcklig och är så rädd för sommaren då jag inte kommer kunna gömma mig i alla kläder fast att jag egentligen älskar vår och sommar. Provade att börja träna igen och kände mig också så tjock när jag stod på träningsgolvet, man känner sig så utlämnad i träningskläder och sommarkläder. Men det är bara våra egna tankar och känslor.

Att träna av friska skäl är svårt när man är sjuk. Jag började träna men mina knän gjorde ont så jag väntar på tid till sjukgymnast för att se vad för sorts träning jag ska göra och vad som inte är bra. Jag tror att det är lätt att man tränar av både friska och sjuka skäl samtidigt, man kan tycka det är jätte roligt men ändå ha en liten demon som sitter på axeln och njuter av att man bränner kalorier. Samtidigt kan man ju inte dra sig för att träna resten av livet, i vissa stadier i sjukdomen är träning inte bra men träning är ju också en sak som ger positiva känslor och är hälsosamt om man gör det på rätt sätt och av rätt skäl.

Efter två dagar med svullen mage har det nu gått ner massor och blivit i det närmaste helt platt istället :D Så jäkla synd att jag inte tog någon bild i söndags att jämföra med, för då var det verkligen helt löjligt gravidliknande.
bild145.jpg

(mina urtjusiga pyjamasbyxor får ni med på köpet, har bott i dom hela dagen, superskönt!)

Jag har åkt skridskor med fyrbeningen och en kompis idag :) På lördag öppnar de vinterparken så då ska vi åka långfärdsskridskor runt Frösön :love:

Efter core och tabata åkte vi och åt på stars and stripes, åt inte så mycket dock då jag blev mätt fort. Så vi köpte lite smågodis på vägen hem:)

@_Charlotte_ - för mig blir det så när jag har en infektion på g i kroppen. Som just nu är jag rädd, jag la bara av på dagens träning. Fixade inte alla övningar :( men jag har en dotter som ligger bredvid mig och snarkar nu för att hon är så snorig så det är väl snart min tur antar jag!

Som sagt, jag tränade men var inte riktigt där i huvudet. Dels pga huvudvärk och dels pga nedstämdhet. Och så orkade inte kroppen helt heller. Men, huvudvärken blev bra efter två glas väldigt gott vin och lite mat ;) så jag går nog på träningen imorrn också. Orkar jag inte fullt ut så ska jag duscha och sätta mig i massagefåtöljen istället!

@_Charlotte_ - för mig blir det så när jag har en infektion på g i kroppen. Som just nu är jag rädd, jag la bara av på dagens träning. Fixade inte alla övningar :( men jag har en dotter som ligger bredvid mig och snarkar nu för att hon är så snorig så det är väl snart min tur antar jag!

Som sagt, jag tränade men var inte riktigt där i huvudet. Dels pga huvudvärk och dels pga nedstämdhet. Och så orkade inte kroppen helt heller. Men, huvudvärken blev bra efter två glas väldigt gott vin och lite mat ;) så jag går nog på träningen imorrn också. Orkar jag inte fullt ut så ska jag duscha och sätta mig i massagefåtöljen istället!

Mat och vin är bra grejer, hoppas du mår bättre imorgon!

Efter två dagar med svullen mage har det nu gått ner massor och blivit i det närmaste helt platt istället :D Så jäkla synd att jag inte tog någon bild i söndags att jämföra med, för då var det verkligen helt löjligt gravidliknande.
bild145.jpg

(mina urtjusiga pyjamasbyxor får ni med på köpet, har bott i dom hela dagen, superskönt!)

Snyggo! Ser bra ut det där! :)

@Kolbeinn, de andra har skrivit så många bra saker, men jag vill iaf säga att jag tycker att du är skitstark! Att be om hjälp är enormt bra jobbat av dig. Kram!!

@Mineur, spy ur dig så mycket du vill. Livet är fan bajs ibland, och det är helt okej! Stor kram!

Andra dagen med kaloriräkning har gått utmärkt! :) Så det känns skönt!

Tränat har jag också gjort idag. De fyra kilometrarna till och från jobbet, samt typ 35 min ben och mage på gymmet. Känns gött!

Oj vad mycket det finns som jag skulle vilja skriva, du får gärna PMa mig om du vill prata privat med någon som också har problem. Jag har själv aldrig haft problem med bulimi med hetsätningar eller att kräkas utan jag har alltid kompenserat genom att äta lite och röra mig mycket (anorexi som började som ortorexi). Men jag tror att man trots det kan dela en hel del tankar och känslor kring maten och kroppen och efter 10 år "i branschen" har jag lyckats samla på mig en hel del erfarenheter av både de olika ätstörningssjukdomarna (träffat många olika sjuka i behandlingar) och vården och livet med en ätstörning.

Jag känner mig också tjock och äcklig och är så rädd för sommaren då jag inte kommer kunna gömma mig i alla kläder fast att jag egentligen älskar vår och sommar. Provade att börja träna igen och kände mig också så tjock när jag stod på träningsgolvet, man känner sig så utlämnad i träningskläder och sommarkläder. Men det är bara våra egna tankar och känslor.

Att träna av friska skäl är svårt när man är sjuk. Jag började träna men mina knän gjorde ont så jag väntar på tid till sjukgymnast för att se vad för sorts träning jag ska göra och vad som inte är bra. Jag tror att det är lätt att man tränar av både friska och sjuka skäl samtidigt, man kan tycka det är jätte roligt men ändå ha en liten demon som sitter på axeln och njuter av att man bränner kalorier. Samtidigt kan man ju inte dra sig för att träna resten av livet, i vissa stadier i sjukdomen är träning inte bra men träning är ju också en sak som ger positiva känslor och är hälsosamt om man gör det på rätt sätt och av rätt skäl.

Skickar pm såfort jag sitter vid datorn. Slösurfar på telefonen just nu :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 210
Senast: kma
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 707
Senast: Ackio
·
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
79 150
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
86 585
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet