Beach 2015, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Något helt annat, var hos sjukgymnasten på psyk, fick göra en självskattning på hur min kropp ser ut, det fanns bilder på kroppar från 1-9 där 1 var helt otroligt mager, anorektisk,typ döende, så som jag antar att jag såg ut förr fast jag inte såg det då. Och sen 9 som var väldigt, väldigt överviktig. Jag valde att jag ser ut som en nummer 6 men känner mig som en 9a. När sjukgymnasten skulle göra sin bedömning pekade hon på bild nummer 2 och sa att jag låg på den nivån men att det lutade mer åt nummer 1 än åt 3. Tjejen på bild två var så uppenbart sjuk och mager, riktigt, riktigt sjuk. Jag kan inte ta in det, är jag verkligen så smal? Så sjukt att jag tror att jag är så mycket större, hon sa att om vi frågade vem som helst på stan så skulle alla hålla med om den bilden. Är jag alltså smal fortfarande? Kan inte fatta det.
Lita på sjukgymasten. Nu var det ett tag sedan jag träffade dig, och då var du väldigt väldigt mager. Men jag kan nog mycket väl tänka mig att det sjukgymnasten säger stämmer till 100%. Därför ska du inte heller dra in på maten - du behöver den!

Precis! Och ger man inte kroppen det den behöver (dvs FÖDA) så kan man leta i skyarna efter musklerna. Och @Qelina med tanke på att det gått så långt med din anorexi och undervikt så har du inte så mycket av den grundstyrkan din kropp behöver, och för att bygga upp den måste du också mata kroppen. Det betyder inte att dra in kvällssmörgåsarna, utan på att jobba ytterligare på att lägga till födoämnen till kosten. Du är inte frisk och fortfarande underviktig - alltså behöver du ALLT du stoppar i dig.
Skriver under på detta.
Heja, heja @Qelina , kämpa vidare och slåss mot hjärnspökena!

@LindgrenV Är det verkligen ätstörningen? Ingen vill väl gå upp i vikt av en medicin?

@cili Lagras det vitaminer i kroppsfettet?
Ja, det är det. Det är ätstörningen! Det syns väldigt tydligt på dina inlägg när det är ätstörningen som säger sitt, för det skiljer sig så otroligt mycket mot ett friskt tänkande. Just nu är du i en process där du SKA gå upp i vikt - alltså ska du inte börja mixtra med att ta bort födoämnen när du gör det. För du motverkar du hela processen. Medicin eller ej.

Jag funderar lite på vad jag ska äta till middag.. Har så mycket att välja på för en gångs skull och är lite småsugen på allt :nailbiting:

Bovetegröt med jordgubbssylt och mjölk
Omelett med slaktarkorv (99% kött! :D)
Kokt ägg, broccoli och aioli / majonnäs
Citronkvarg med frysta hallon
Stekt ägg och bacon

Har även frysta matlådor bestående av köttfärsgryta, men de är mest nödfallsmat :D
Angående middagen skulle jag som grötälskare och kvargälskare välja gröten eller kvargen :D Men det kanske inte är det mest optimala utan kanske någon lagad mat? Fast som vegetarian är ju de alternativen bäst ur min synvinkel också då de inte innehåller något kött.

Angående middagen skulle jag som grötälskare och kvargälskare välja gröten eller kvargen :D Men det kanske inte är det mest optimala utan kanske någon lagad mat? Fast som vegetarian är ju de alternativen bäst ur min synvinkel också då de inte innehåller något kött.

Kvarg eller gröt räknas väl in som frukostmat hos gemene man, men med tanke på att jag inte har några problem att äta middagsmat till frukost och frukost till middag så borde det inte spela så stor roll kan man ju tycka - får ju fortfarande i mig samma sak. Till lunch åt jag revbensspjäll så jag har redan ätit lagad mat idag :d

Är det fler som fått göra de där formulären där man fyller i hur stor man ser sig som jag skrev om tidigare och som har så totalt fel syn som jag har? Att jag är en 2a på en 9gradig skala går ju liksom inte in, jag ser mig ju som fyra gånger större. Kan ni se er själva som ni tror resten av världen ser er?

Kvarg eller gröt räknas väl in som frukostmat hos gemene man, men med tanke på att jag inte har några problem att äta middagsmat till frukost och frukost till middag så borde det inte spela så stor roll kan man ju tycka - får ju fortfarande i mig samma sak. Till lunch åt jag revbensspjäll så jag har redan ätit lagad mat idag :d
Då tycker jag du kör på det du är mest sugen på! Ta det du gillar mest och vill ha just nu!

@LindgrenV Är det verkligen ätstörningen? Ingen vill väl gå upp i vikt av en medicin?

@cili Lagras det vitaminer i kroppsfettet?
Japp, bland annat d-vitamin lagras i kroppsfettet. Och dom fettlösliga vitaminerna kräver fett för att kunna tas upp.

Stoppar in lite citat här:
"De fettlösliga vitaminerna innefattar A-, D-, E- och K-vitamin. Samtliga dessa vitaminer måste lösas upp i fett under matsmältningen. Annars tas de inte upp av kroppen, utan passerar istället rakt ut genom tarmen.
En av de första biverkningar man drabbas av vid en extremt fettfattig kost är att upptaget av de fettlösliga vitaminerna minskar. Det är därför viktigt att äta fett i samma måltid som de fettlösliga vitaminerna." Länk

"Fyra vitaminer är fettlösliga - A, D, E och K - och finns mest i feta livsmedel som oljor, mjölk, fet fisk." Länk

"Överskottet av de fettlösliga kan lagras i kroppsfettet medan de vattenlösliga försvinner med urinen." Länk

Något helt annat, var hos sjukgymnasten på psyk, fick göra en självskattning på hur min kropp ser ut, det fanns bilder på kroppar från 1-9 där 1 var helt otroligt mager, anorektisk,typ döende, så som jag antar att jag såg ut förr fast jag inte såg det då. Och sen 9 som var väldigt, väldigt överviktig. Jag valde att jag ser ut som en nummer 6 men känner mig som en 9a. När sjukgymnasten skulle göra sin bedömning pekade hon på bild nummer 2 och sa att jag låg på den nivån men att det lutade mer åt nummer 1 än åt 3. Tjejen på bild två var så uppenbart sjuk och mager, riktigt, riktigt sjuk. Jag kan inte ta in det, är jag verkligen så smal? Så sjukt att jag tror att jag är så mycket större, hon sa att om vi frågade vem som helst på stan så skulle alla hålla med om den bilden. Är jag alltså smal fortfarande? Kan inte fatta det.
Bra att du fick ett bra sätt att börja fundera över det där! Har sett det flera gånger på tv (nu minns jag inte vad programmet heter, men det är ett där en väldigt smal person och en väldigt överviktig person får byta diet i någon vecka och så är det en kille som pratar med dom om konsekvenserna av den diet de vanligtvis följer, någon annan kanske kan fylla i titeln åt mig?), och det verkar vara en liknande upplevelse som din varje gång - att det är svårt att ta till sig. Där har dom även tagit bilder av personen på specifika kroppsdelar, vilket gett mer distans till hur kroppen faktiskt ser ut när man inte tydligt kan se att det är en bild på sig själv (eftersom huvudet inte syns).
Uppenbarligen är det så det ligger till, att du motsvarar bild två. Försök att tänka på det när ätstörningen bråkar med dig när du ska äta, för den ljuger dig rakt upp i ansiktet när den säger att du motsvarar någon bild med högre siffra.

Japp, bland annat d-vitamin lagras i kroppsfettet. Och dom fettlösliga vitaminerna kräver fett för att kunna tas upp.

Stoppar in lite citat här:
"De fettlösliga vitaminerna innefattar A-, D-, E- och K-vitamin. Samtliga dessa vitaminer måste lösas upp i fett under matsmältningen. Annars tas de inte upp av kroppen, utan passerar istället rakt ut genom tarmen.
En av de första biverkningar man drabbas av vid en extremt fettfattig kost är att upptaget av de fettlösliga vitaminerna minskar. Det är därför viktigt att äta fett i samma måltid som de fettlösliga vitaminerna." Länk

"Fyra vitaminer är fettlösliga - A, D, E och K - och finns mest i feta livsmedel som oljor, mjölk, fet fisk." Länk

"Överskottet av de fettlösliga kan lagras i kroppsfettet medan de vattenlösliga försvinner med urinen." Länk
Och om jag inte minns fel är en av de vanligaste bieffekterna till d-vitaminbrist inget mindre än .... Depression! :idea:

Bra att du fick ett bra sätt att börja fundera över det där! Har sett det flera gånger på tv (nu minns jag inte vad programmet heter, men det är ett där en väldigt smal person och en väldigt överviktig person får byta diet i någon vecka och så är det en kille som pratar med dom om konsekvenserna av den diet de vanligtvis följer, någon annan kanske kan fylla i titeln åt mig?), och det verkar vara en liknande upplevelse som din varje gång - att det är svårt att ta till sig. Där har dom även tagit bilder av personen på specifika kroppsdelar, vilket gett mer distans till hur kroppen faktiskt ser ut när man inte tydligt kan se att det är en bild på sig själv (eftersom huvudet inte syns).
Uppenbarligen är det så det ligger till, att du motsvarar bild två. Försök att tänka på det när ätstörningen bråkar med dig när du ska äta, för den ljuger dig rakt upp i ansiktet när den säger att du motsvarar någon bild med högre siffra.
Supersize vs superskinny!

Lyckades på något sätt släpa mig till gymmet idag trots noll motivation och illamående. Slog i huvudet på morgonen, kan man få typ mikrohjärnskakning av det eller nått? För sjuk tror jag inte att jag var längre. Hur som helst gick träningen rätt bra, hoppade över flera av mina vanliga övningar och hade lite längre vilor pga illamåendet, men då kunde jag lasta på lite mer vikt istället vilket kändes skönt. Illamåendet släppte efter ett tag och jag kunde avsluta med core som vanligt. Blev totalt 65 minuters träning. Ställde mig på vågen och känner att det är dags att skära ner lite på pommes och ailoi (:down:) ett tag nu, så här mycket har jag aldrig vägt tidigare.

Jag är hemskt omotiverad nu, har inte orkat styrketräna på hela veckan... Jag behöver ju göra det, min häst behöver en stark, stabil ryttare med bålstyrka. Så träna behöver jag faktiskt göra, men det går liksom inte.

Vad har ni för knep när motivationen bara inte finns där? :crazy:

Nu när jag ändå fotat dagens middag kan jag lika gärna lägga upp den här också:
10899299_1535885350010996_1385174760_n.jpg

Så fantastiskt gott med köttfärssås med mycket cayennepeppar :love:

Igår såg det dock ut såhär:
10731761_362525983931507_2001854336_n.jpg

(Vi var två personer, skulle på bio och hittade en extraprisvagn... snacka om att vi har godis så det räcker ett bra tag framöver)

Haha, ja supersize vs superskinny är det. Jag har tänkt på det programmet ibland och då tycker jag så synd om den stackarn som skulle byta kost med mig. Samma mat vid samma tider dag ut och dag in, ingen annan variation än äpple eller päron på kvällen och oftast kör jag samma där hela tiden också så det blir inte mycket variation och ingen lagad mat alls. Den stackarn som skulle byta med mig skulle nog tycka väldigt synd om sig själv ganska snabbt :p

Nu när jag ändå fotat dagens middag kan jag lika gärna lägga upp den här också:
10899299_1535885350010996_1385174760_n.jpg

Så fantastiskt gott med köttfärssås med mycket cayennepeppar :love:

Igår såg det dock ut såhär:
10731761_362525983931507_2001854336_n.jpg

(Vi var två personer, skulle på bio och hittade en extraprisvagn... snacka om att vi har godis så det räcker ett bra tag framöver)
Om man tänker att det är quornfärs (är vegetarian) så ser det väldigt smarrigt ut. Skulle också vilja kunna äta sådan mat.

Om man tänker att det är quornfärs (är vegetarian) så ser det väldigt smarrigt ut. Skulle också vilja kunna äta sådan mat.
Det är fritt fram att tänka så, för det skulle lika gärna kunnat varit det (var vegetarian i sex år och åt himla mycket quornfärssås då). Det känns riktigt bra att se dig skriva de där orden, att du vill kunna äta en viss maträtt. Med vilja och mål kommer man långt! (med Vilja också ;) @LindgrenV )

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 216
Senast: kma
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 707
Senast: Ackio
·
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
79 150
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
86 588
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Israel vs. stora delar av världen
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Panik vid dusch

Hund, Katt, Andra Djur