Beach 2015, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har bytt gym! Trodde aldrig jag skulle våga men nu är de gjort. Kände att jag inte kom längre och jag vill börja köra all in på Crossfit så de gamla stället passade inte. Samt var de gamla stället just gammalt och trångt och luften var skitdålig.
Var å tränade på en av anläggningarna igår (har 3 att välja på) och de är helt nybyggt och jisses vad stort, fräsch och luftigt det var! Har nog aldrig känt mig så tillfreds och trots att de va första gången jag tränade där så kände jag mig så hemma direkt. Dehär kommer bli så bra! :bump:

@cili Guuuuud så gott med jordgubbar! Så jag längtar efter sommaren... Behövs inget godis när det finns färska, svenska jordgubbar tycker jag...
Exakt så! Inte konstigt att jag tappar vikt varje sommar, när det bara äts massa bär :angel:

Åh vad gott det ser ut :love: Jag har också ätit jordgubbar idag men ovanpå tårta :D

Alltså jag tycker att det är lite kul att du har sillgafflar men inte äter fisk :p
Alla jordgubbar räknas ;)
Köpte dom för att använda dom just precis såhär :D Det är så osmidigt att äta fruktbitar/bär med händerna, för då blir man kladdig. En vanlig gaffel är för stor, en sked är mest bökigt. Sillgaffel = perfekt :D

Bär lät gott! Jag sitter och äter gröt nu för att vi har typ inget annat hemma och jag missade att äta middag (eh, det där med matvanor var det ja...)

@cili mål, nja... Just nu är det mest att komma igång med träningen och bli mer vältränad i form av ork och kroppskontroll. Jag vill som sagt gå ner i vikt, men har inte riktigt motivationen för det för tillfället. Och så planerar vi ju cykelkortvasan och ev. fler lopp i sommar :) Så lite spridda skurar där. Och bli snabbare/mer explosiv på agilityplan.
Kan du göra små delmål? Det brukar vara motiverande att ha en lista man får bocka av :)

Fy vad du är klok! Och snäll! Och klok! Nämnde jag att du var snäll och klok? :D Fantastiskt roligt att läsa att du tycker att jag inspirerar, det gjorde hela min dag att få höra det!

Och hejsan hoppsan vad dyrt det var med crossfit, det är ju rena fantasisummor ju! Varför är det så dyrt tro? Jag har inte stenkoll, men det enda jag har sett av det var i det där träningsprogrammet som gick på SVT i våras (det med Kalle någonting) och då såg det ut som att det var i en ganska vanlig gymlokal med ganska vanlig gymutrustning liksom? Är det coachingen som kostar så mycket?? :eek:

:love:

Ja, coachingen och lokalen antar jag. Eftersom grupperna är så små så blir det dyrt (antar jag) eftersom det annars skulle bli svårt för dem att gå runt. Tror jag. :p Haha.
Tur jag har mina gymkort gratis... :p

@enjoyable, oj vad billigt!
Vad är det för ställe? Tror inte något av ställena här i Götet är så billiga :p

@Mineur Det ironiska med Crossfit i min värld är att de olympiska lyften, som enligt mig är den delen av Crossfit som kräver mest teknisk coaching, kan man lära sig för 400 kr/termin på en lokal tyngdlyftningsklubb ;). Men dessa drivs inte som privata företag utan som ideella föreningar. Min tynglyftningscoach som lärde mig tekniken samt skrev träningsprogam till mig (individuella pass 3-4 ggr/vecka, han ändrade dem utefter mina förutsättningar och var oftast med när jag tränade) gjorde detta gratis (!) eftersom han gillade sporten och mig. Är evigt tacksam för allt han lärde mig, samt att han stod ut med mitt ibland ruskiga humör :love:. Så det MÅSTE inte kosta skjortan att träna om man "letar på rätt ställen". Nu verkar ju @Sleepan privilegiad som får sina gymkort betalda (av jobbet?) så då är det ju bara att rocka sitt 800 (!!!!) kr/månad-kort :D.

Jag red ett så jääääkla bra pass på pålle igår. Hade vikarie på ridlektionen och hon "tvingade" oss att rida utan stigbyglar. Shit vad bra det var för min sits, måste göra oftare. Jag kom ner i sadeln och fick en fantastisk trav och takt i pålle samt även några supefina öppnor. Idag ska jag springa en sväng, blir nog min 8 km runda.

Har bokat in mig på core + tabata och promenad idag. känns som en lagom mjukstart:D

Nämen, coren börjar precis efter jobbet så jag hinner liksom inte känna efter för mycket = bra!

@snow, det är klart inte Crossfit måste kosta skjortan :)
Finns billigare klubbar i Götet med såg jag. Men jag tycker inte riktigt att man kan jämföra tyngdlyftning med Crossfit :)
Lyften kan man som sagt göra någon annanstans också, men det är ju väldigt mycket andra saker förutom lyft som ingår i Crossfit :)

:love:

Ja, coachingen och lokalen antar jag. Eftersom grupperna är så små så blir det dyrt (antar jag) eftersom det annars skulle bli svårt för dem att gå runt. Tror jag. :p Haha.
Tur jag har mina gymkort gratis... :p

@enjoyable, oj vad billigt!
Vad är det för ställe? Tror inte något av ställena här i Götet är så billiga :p
Korpen här i Gävle. Helt grymma anläggningar har dom :)

@snow, Ridning utan stigbyglar är dö-effektivt för sitsen. Min gamla ridlärare sen ridskoletiden (för övrigt :love: :bow: på henne, utan henne hade jag inte varit hälften av det jag är idag) förespråkade det starkt, och vi hade det en stund varje lektion utom vid hoppning. Min arma ponnyhäst har dock inte riktigt fattat poängen, utan tvärnitar när jag släpper stigbyglarna, typ jaha, nu ska matte hoppa av, bäst att stå stilla. Är väl förmodligen en nackdel med att 1) rida in sin häst själv och sen vara den enda som rider på den och 2) ha rejält mycket kortare ben än genomsnitts-Svensson, för mina ben räcker knappt nedanför sadeln på min resliga springare på hela 140 cm över havet. :p :angel:

Jag har i alla fall kommit så långt i hennes invänjning att vi har börjat kunna skritta en liten bit utan stigbyglar på hemvägen när vi har draghjälp och hon vill hem. Sen ska hon bara fatta att det inte är någon skillnad om jag släpper dem inne i ridhuset.

För övrigt, vem började prata om jordgubbar? :mad: :p Nu blev jag både sjukt sugen på just jordgubbar och dels vaknade min längtan efter sommaren ännu mer.

@snow, Ridning utan stigbyglar är dö-effektivt för sitsen. Min gamla ridlärare sen ridskoletiden (för övrigt :love: :bow: på henne, utan henne hade jag inte varit hälften av det jag är idag) förespråkade det starkt, och vi hade det en stund varje lektion utom vid hoppning. Min arma ponnyhäst har dock inte riktigt fattat poängen, utan tvärnitar när jag släpper stigbyglarna, typ jaha, nu ska matte hoppa av, bäst att stå stilla. Är väl förmodligen en nackdel med att 1) rida in sin häst själv och sen vara den enda som rider på den och 2) ha rejält mycket kortare ben än genomsnitts-Svensson, för mina ben räcker knappt nedanför sadeln på min resliga springare på hela 140 cm över havet. :p :angel:

Jag har i alla fall kommit så långt i hennes invänjning att vi har börjat kunna skritta en liten bit utan stigbyglar på hemvägen när vi har draghjälp och hon vill hem. Sen ska hon bara fatta att det inte är någon skillnad om jag släpper dem inne i ridhuset.
Jag lärde min storhäst att sakta in när jag släppte en stigbygel, för att ha en smidig broms om jag skulle tappa en på riktigt (att hålla sig kvar i full fart med dåliga knän och ond rygg är inte så skönt ;) ). Men när jag la upp stigbyglarna på/framför sadeln var det arbete som gällde. Kanske kan funka på din också om du lägger upp dom?
Skritta med hängande stigbyglar fick han dock göra, men inte galoppera eller trava. Det var himla kul när man var ute och galopperade och medvetet släppte en för att sakta ner :D

Var på intervju nu i morse och kan meddela att byxorna satt tajt, tydligen är arbetslöshet inte bra för figuren. Nu är det jag som skär ner på onyttigheterna ett tag, hellre det än att köpa ny garderob. :p

Ikväll blir det Crossfit igen.
Nässpray innan och så ska jag försöka ta det lugnt. Håller tummarna för att jag kommer må bättre imorn...
Då är jag iaf ledig! :)

Har promenerat totalt 5 km idag uppdelat på 2 och under eftermiddagspromenaden var det underbart väder och kändes som vår! Sol, fågelkvitter och inte mycket snö kvar. Så fascinerande hur mycket bättre man kan må av lite sol :love:

Blir lite yoga här om en stund också.

Är det någon som har erfarenhet av eller tips kring mental träning? Min kompis som är duktig hoppryttare red pålle idag och han var hur cool som helst. Efter några språng med henne satt jag upp och skulle trava över två minhinder, ca 20 cm högt. Tyvärr så blev jag superspänd, höll alldeles för hårt i tygeln vilket gav pålle ett ryck i munnen istället för eftergivt och pålle svarade med en bockning. Ingenting jag klandrar hästen för såklart utan allt hänger på mig! Han är så pass känslig för hur jag rider att han också spänner sig om jag spänner mig. Det blir extra tydligt eftersom han är stencool med annan ryttare i sadeln. Vi sänkte i alla fall allting till markbommar och då kunde jag trava över helt avspänt. Jag VILL så himla gärna hoppa honom igen men olyckan sitter fortfarande kvar i kropp och huvud :(. Jag blir spänd och kan inte riktigt kontrollera min egen kropp, känns det som. Min häst är ju inte så erfaren och jag vill inte överföra denna ofrivilliga osäkerhet jag har på honom! Jag vill tillbaka till där vi var i höstas och tog oss över hindren tillsammans.

Planen är att stegra långsamt - från travbom på marken till upphöjd bom när jag känner mig helt trygg med det förstnämnda, och sedan hinder när upphöjd bom känns bra - men jag tänker att det kanske finns något mer jag kan göra för att slappna av? Djupandning, något mentalt mantra, vifta på öronen eller vad som helst? :)

Är det någon som har erfarenhet av eller tips kring mental träning? Min kompis som är duktig hoppryttare red pålle idag och han var hur cool som helst. Efter några språng med henne satt jag upp och skulle trava över två minhinder, ca 20 cm högt. Tyvärr så blev jag superspänd, höll alldeles för hårt i tygeln vilket gav pålle ett ryck i munnen istället för eftergivt och pålle svarade med en bockning. Ingenting jag klandrar hästen för såklart utan allt hänger på mig! Han är så pass känslig för hur jag rider att han också spänner sig om jag spänner mig. Det blir extra tydligt eftersom han är stencool med annan ryttare i sadeln. Vi sänkte i alla fall allting till markbommar och då kunde jag trava över helt avspänt. Jag VILL så himla gärna hoppa honom igen men olyckan sitter fortfarande kvar i kropp och huvud :(. Jag blir spänd och kan inte riktigt kontrollera min egen kropp, känns det som. Min häst är ju inte så erfaren och jag vill inte överföra denna ofrivilliga osäkerhet jag har på honom! Jag vill tillbaka till där vi var i höstas och tog oss över hindren tillsammans.

Planen är att stegra långsamt - från travbom på marken till upphöjd bom när jag känner mig helt trygg med det förstnämnda, och sedan hinder när upphöjd bom känns bra - men jag tänker att det kanske finns något mer jag kan göra för att slappna av? Djupandning, något mentalt mantra, vifta på öronen eller vad som helst? :)

Jag tycker att du tänker rätt som tar det långsamt, det är viktigt att känner dig trygg och inte blir spänd eftersom du redan är rädd, men sedan måste du utmana dig själv och lita på din förmåga. Har du möjlighet att hoppa andra hästar under tiden för att få tillbaka lite självförtroende? Låta din hoppilot fortsätta med din häst ett tag? Tänker tillbaka till när jag höll på med kampsport, en del tekniker innebar kast som krävde god fallteknik för att inte bli farlig, enda sättet för mig att komma över att det kändes läskigt var att lita på min teknik och att min instruktör inte skulle utsätta mig för något jag inte var förberedd för.

Jag tycker att du tänker rätt som tar det långsamt, det är viktigt att känner dig trygg och inte blir spänd eftersom du redan är rädd, men sedan måste du utmana dig själv och lita på din förmåga. Har du möjlighet att hoppa andra hästar under tiden för att få tillbaka lite självförtroende? Låta din hoppilot fortsätta med din häst ett tag? Tänker tillbaka till när jag höll på med kampsport, en del tekniker innebar kast som krävde god fallteknik för att inte bli farlig, enda sättet för mig att komma över att det kändes läskigt var att lita på min teknik och att min instruktör inte skulle utsätta mig för något jag inte var förberedd för.

Jag rider lektion och red ridskolehäst sist det var hoppning på ridlektionen. Jag blev spänd då också men de erfarna ridskolehästarna reagerar inte alls lika starkt som min egen pålle, och då gick det bra och jag slappnade av efter några språng. Det är bara så jobbigt att jag VILL i huvudet (jag känner alltså inte "neej jag vill inte hoppa", utan jag vill hoppa, men spänner mig ändå).

Jag var ju med om en ridolycka med min ponny när jag var i tioårsåldern, då bröt jag nästan nacken och blev livrädd för att både hoppa och galoppera. Jag började långsamt, och det är väl det som gäller helt enkelt. Det som hjälpte mig att ta mig igenom hoppningen var att den som stod på marken höjda någon cm i taget i smyg. Jag såg alltså inte att hon höjde från 60 till 70, utan hon sade efteråt att hon höjt och då fick jag tillbaka lite självförtroende eftersom jag redan klarat det en gång. Det viktiga för mig var att det fick gå bra ett tag innan jag fick bakslag, så jag hoppade med "hinderlöpare" som sköter allt själva. Sedan försökte jag från marknivå bygga upp lite i taget. Till slut hoppade vi 125 och jag är totalt orädd idag, dock hoppar jag inte längre. Men det tar tid och det FÅR ta tid för det sätter sig ju i muskelminnet när man ramlat av riktigt jävla ordentligt.

Min olycka skedde när jag och mamma red i skogen, vi hoppade en terrängbana som låg på en stig och på tredje varvet bockade min ponny direkt efter ett skutt (i galopp). Det gjorde att jag blev rädd för galopp, hoppning och bockningar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 214
Senast: kma
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 707
Senast: Ackio
·
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
79 150
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
86 587
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka