Jaha, är ni beredda på långläsning?
Vilken jäkla dag det har varit. Så roligt, så inspirerande, så jobbigt! Jag är ganska säker på att jag kommer ha träningsvärk i ungefär varenda muskel i hela kroppen imorgon.
Vi var på ett träningscenter/gym som har jättestora fina ytor med hur mycket träningsredskap som helst, nästan allt du kan tänka dig (inga maskiner dock). De jobbar mycket med styrka och snabbhet på ett funktionellt sätt, samtidigt som de har mycket fokus på fystester och skadeförebyggande träning. Upplägget på dagen var att Lofsan höll 3 träningspass, de som var snabba på att anmäla sig (inklusive mig själv då) fick delta på ett av dessa pass. Hon höll även en föreläsning dit alla fick komma. Utöver det hade gymmet själva lite prova på-grejer med tester, workshops och träningspass.
Jag kom dit strax innan 10, sen var det fullt ös direkt med Lofsans träningspass mellan 10-11. Ett jätteroligt och väldigt jobbigt pass! Först uppvärmning med tre stationer: kettlebellsvingar, hänga i räcke och utfall med rörlighet. Sen huvuddelen av passet, där fokusövningen var knäböj. Vi jobbade på tre stationer, 10 minuter per station. Första stationen för mig blev denna svinjobbiga kombination: putta en släde fram och tillbaka (tung!), bära 20 kg viktplatta över huvudet, och sist men inte minst såna där rep som man ska få i gungning (som första övningen i
den här filmen). Andra stationen var då knäböj, med fokus på tekniken. Vi jobbade 2 och 2 och gjorde 5x5 repetitioner på 30-40 kg. Lofsan gick runt och korrigerade teknik och gav tips. Station 3 var en cirkel med burpees + lyfta/kasta 10 kg boll/säck, sumosquats med kettlebell, och trx-rodd. Efter det här var vi helt slut allihopa. Då blev det final - 2 minuter varannan grodhopp, varannan burpee med armhävning...

En rejäl genomkörare, med andra ord
Därefter kort vila, många deltog i ett rörlighetspass men jag hörde att det skulle vara en workshop i olympiska lyft och det lät ju spännande! Bäst att passa på när man ändå är där, liksom. Vi var 5 personer på två coacher, lyx! Fokus var frivändningar, vi bröt ner en frivändning i flera delar och satte sen ihop det. Jättesvårt men jättekul! Det slutade med att jag gjorde en full frivändning med 20 kg
Sen tog jag lite paus och fyllde på med energi, hade matsäck med mig. Sen passade jag på att göra lite tester. Man fick göra ett snabbt rörlighets- och stabilitetstest som filmades och sen ska det analyseras och så får vi resultatet på mail, plus tips på vad man kan förbättra.
Efter det var det Lofsans föreläsning mellan 13-14. Jättebra och inspirerande föreläsningar, den handlade om skillnaden mellan att träna för hälsa och att träna för prestation, hur man ska tänka när man sätter mål, med mera.
Sen så hade jag hört att det skulle vara lite fler prova på-pass efter föreläsningen. Ett till rörlighetspass, som många gick på. Men så visste jag också att samma PT som hade hjälpt mig med frivändningarna skulle ha ett pass som heter Strength & Power, var ganska sugen på det. Såg att han hade plockat fram traktordäck och lite annat skoj. Rörlighetspasset satte igång och jag fick frågan om jag skulle vara med, men istället letade jag upp den andra PTn och frågade om han skulle köra sitt pass. Ingen annan var där, men då sa han att då kör bara vi två istället! Så jag fick en halvtimme ensam med PT, lyxigt

Och fasen vad kul det var!

Först lite rörlighet och så lite övningar för muskelaktivering. Sen fick jag sitta på golvet och dra en släde mot mig i ett långt rep, puh! Sen fick jag på mig ett sele och skulle dra en annan släde, benen jobbade och tyngdpunkten skulle vara låg. Sen kom traktordäcket

Det skulle vältas X antal gånger, nu vägde det typ 300 kg så jag fick lite hjälp på hörnet. Därefter hämtade han en slägga som jag fick slå på däcket med, det var kul! Sist men inte minst: varva 10 slag med släggan per arm + 10 x lyfta en sån tung boll/säck från marken och drämma ner den i backen

Härligt att få köra slut på kroppen med så enkla grejer ändå. Gillade verkligen PTn också! Han lyckades locka fram extra krafter tror jag, bland annat genom att stå och ropa "Du är så djävulskt stark!"

Efter passet satt vi och snackade en stund och jag fick höra att jag är väldigt stark och väldigt rörlig, det var ju väldigt kul att få höra! Sen är väl "väldigt stark" högst relativt, men jag kanske överraskade honom

Vi pratade lite om hur jag tränar i nuläget och vad jag har för bakgrund, han sa att han skulle tippat på crossfit om han skulle fått gissa. Sen sa jag att jag är hästtjej och är van att släpa skottkärror och höbalar, då sa han "Aah, det förklarar en del!"
Sen åkte jag hem! Och åt två portioner tacos

Men det behövde min stackars kropp, den fick inte allt för mycket mat under dagen (ostmacka, banan och smoothie, typ). Sen sov jag en timme på soffan... Hehe. Ikväll ska jag bara slappa i soffan, kolla på ESC och äta chips!
Jag är SÅ sjukt glad att jag åkte iväg på det här! Att jag tog chansen och åkte trots att jag inte hade någon kompis med. Och att jag vågade göra det jag själv ville istället för att följa strömmen, annars hade jag aldrig fått köra det här sista asgrymma passet.
Har ni läst ända hit så är jag imponerad, men nu är jag klar för den här gången