Grymt! Hur kommer det sig att du kör med så exakt vila liksom, 2,5 istället för 2 till exempel? Jag frågar eftersom jag undrar lite hur man bör tänka med vila egentligen - jag har kört både 30 sekunder, 1 minut och 2 minuter med PTs tidigare och känner mig lite förvirrad.
Denna gången blev det så då passet jag fick var 3 reps EMOM 3 min, 30 min. Där EMOM står för every minute on the minute, så alltså vid var tredje minut 3 tunga böj sen vänta tills nästa tre minuts intervall osv. 30 minuter totalt vilket då ger 10 set. Den tiden som blir kvar varje intervall vilar man vilket blev typ 2,5 minut.
Annars vad gäller vila har jag förstått det som att ju närmre du ligger din 1 rep max desto längre vila. Eller liksom, vill du vara så stark som möjligt i repsen bör du vila runt 3 minuter. Detta för att ATP exempelvis ska hinna återställas i musklerna. Lyfter man lättare vikter kan man köra mindre vila. Nu skulle jag ju ligga runt 80-85% av max så ganska tungt men inte så tungt att man måste ha maxvila mellan.
Jag tänker alltså att för maxstyrka: längre vila, men tränar man uthållighet/mjölksyra/flås: kortare vila. Eller vad tänker ni som jag vet styrketränar mycket också @zassoo, @Tassetass?