Beach 2017 del II

Grymt! Hur kommer det sig att du kör med så exakt vila liksom, 2,5 istället för 2 till exempel? Jag frågar eftersom jag undrar lite hur man bör tänka med vila egentligen - jag har kört både 30 sekunder, 1 minut och 2 minuter med PTs tidigare och känner mig lite förvirrad.

Denna gången blev det så då passet jag fick var 3 reps EMOM 3 min, 30 min. Där EMOM står för every minute on the minute, så alltså vid var tredje minut 3 tunga böj sen vänta tills nästa tre minuts intervall osv. 30 minuter totalt vilket då ger 10 set. Den tiden som blir kvar varje intervall vilar man vilket blev typ 2,5 minut.

Annars vad gäller vila har jag förstått det som att ju närmre du ligger din 1 rep max desto längre vila. Eller liksom, vill du vara så stark som möjligt i repsen bör du vila runt 3 minuter. Detta för att ATP exempelvis ska hinna återställas i musklerna. Lyfter man lättare vikter kan man köra mindre vila. Nu skulle jag ju ligga runt 80-85% av max så ganska tungt men inte så tungt att man måste ha maxvila mellan.

Jag tänker alltså att för maxstyrka: längre vila, men tränar man uthållighet/mjölksyra/flås: kortare vila. Eller vad tänker ni som jag vet styrketränar mycket också @zassoo, @Tassetass?

Denna gången blev det så då passet jag fick var 3 reps EMOM 3 min, 30 min. Där EMOM står för every minute on the minute, så alltså vid var tredje minut 3 tunga böj sen vänta tills nästa tre minuts intervall osv. 30 minuter totalt vilket då ger 10 set. Den tiden som blir kvar varje intervall vilar man vilket blev typ 2,5 minut.

Annars vad gäller vila har jag förstått det som att ju närmre du ligger din 1 rep max desto längre vila. Eller liksom, vill du vara så stark som möjligt i repsen bör du vila runt 3 minuter. Detta för att ATP exempelvis ska hinna återställas i musklerna. Lyfter man lättare vikter kan man köra mindre vila. Nu skulle jag ju ligga runt 80-85% av max så ganska tungt men inte så tungt att man måste ha maxvila mellan.

Jag tänker alltså att för maxstyrka: längre vila, men tränar man uthållighet/mjölksyra/flås: kortare vila. Eller vad tänker ni som jag vet styrketränar mycket också @zassoo, @Tassetass?
Jomen det är väl ungefär det där sista jag har kört som generell regel, så jag brukar öka vilan i takt med att vikterna blir högre. Kör på mellan 30 sekunder-1 minuts vila i dagsläget, men då kanske jag skulle förlänga det lite framför allt under mina "riktiga" sets och på så vis känna att jag vågar öka vikterna lite mer än jag gör nu...

Jag tänker nog samma som du. Om jag vill lyfta tungt vilar jag hellre lite extra (men sällan mer än typ 3 minuter), med kortare setvila hålls pulsen uppe hela tiden men jag orkar inte lyfta lika tungt. Vilket man väljer beror på passets syfte :)

Jag har sprungit, 3 km i jämn fart, något över bekvämt tempo. Vilket i dagsläget resulterade i ett snitt på 6:30, är jättenöjd med det :) Inför loppet bryr jag mig ju inte om hur snabbt det går egentligen men det var skönt att bara springa på lite.

En timme ridning i skritt, trav och galopp efter jobbet idag. Mindre mysigt att jag numera har insekter precis överallt, inklusive i bh-n. :rofl:

Jomen det är väl ungefär det där sista jag har kört som generell regel, så jag brukar öka vilan i takt med att vikterna blir högre. Kör på mellan 30 sekunder-1 minuts vila i dagsläget, men då kanske jag skulle förlänga det lite framför allt under mina "riktiga" sets och på så vis känna att jag vågar öka vikterna lite mer än jag gör nu...

Jag tror absolut du kan tjäna på att köra längre vila när du kör tungt! Minst tre minuter så tror jag du kommer kunna lasta på mer vikt än du brukar :up:

Åh gud det lät redigt svettigt ja! :rofl:

De två ledarna som jag brukade försöka pricka in var dessutom typ de bästa på hela Friskis. Den ena är av den där typen som när hon säger "HOPPA!" så säger man "Hur högt???" och den andra har alltid så jävla bra musik och lyckas alltid göra det så jävla jobbigt utan man riktigt märker det. Den sistnämnda håller fortfarande spinningpass som jag försöker gå på, hon är så in i bänken bra alltså.

De två ledarna som jag brukade försöka pricka in var dessutom typ de bästa på hela Friskis. Den ena är av den där typen som när hon säger "HOPPA!" så säger man "Hur högt???" och den andra har alltid så jävla bra musik och lyckas alltid göra det så jävla jobbigt utan man riktigt märker det. Den sistnämnda håller fortfarande spinningpass som jag försöker gå på, hon är så in i bänken bra alltså.

Det gör mycket när det är bra människor som håller i det!

Passet jag ska gå på är det ju min kollega och vän som håller i. Ska bli intressant och se henne i den rollen för det har jag aldrig gjort :)

Ha så kul på Body Pumpen @FengurLaugar :bump:

Fredagsfysen avklarad för mig! Kände mig ganska trött och "sur" i musklerna idag men det gick ändå!
A.
Bänkpress 3 set 8-10 reps
Dynamiska armhävningar (hoppa mellan smalt och brett med händerna) 10-12 reps
Direkt från bänkpress till armhävningarna men sen 3 min vila innan nästa set.
B.
4 varv av
4 min jobb:
500 m rodd
30 kettlebellsvingar
Max rep pull-ups
4 min vila

Helt färdig nu. Och så ska jag in till stan o shoppa samt gå på studentskiva. Kommer behövas mycket näring för att orka med denna dagen. Maaaat!!

Är det någon som har en bra idé på hur man verkligen kommer åt triceps? Jag tycker de är så jäkla svåra att komma åt, och idag dagen efter ett tricepspass sitter jag med träningsvärk i precis hela överkroppen - utom triceps. Jag vet att det faktum att jag inte har träningsvärk inte innebär att de inte har fått jobba, men de borde ändå kännas på något vis tycker jag i och med att jag tränar dem så pass sällan... Jag bad PTn om hjälp med just detta förra veckan, och tycker att jag har en hel del bra övningar att tillgå, men det känns liksom inte som att det blir något av det. Hur brukar ni göra?

Är det någon som har en bra idé på hur man verkligen kommer åt triceps? Jag tycker de är så jäkla svåra att komma åt, och idag dagen efter ett tricepspass sitter jag med träningsvärk i precis hela överkroppen - utom triceps. Jag vet att det faktum att jag inte har träningsvärk inte innebär att de inte har fått jobba, men de borde ändå kännas på något vis tycker jag i och med att jag tränar dem så pass sällan... Jag bad PTn om hjälp med just detta förra veckan, och tycker att jag har en hel del bra övningar att tillgå, men det känns liksom inte som att det blir något av det. Hur brukar ni göra?

Jag fick rejäl träningsvärk i triceps av french press, jag gjorde liggande men man kan sitta eller stå också :up:

Jag fick rejäl träningsvärk i triceps av french press, jag gjorde liggande men man kan sitta eller stå också :up:
French press är i min värld en sorts kaffebryggare :o:laugh:

...men när jag la till "exercise" efteråt blev resultaten lite mer relevanta! Tack för tips, det var en gammel-gammal PT-övning som jag glömt bort! :up:

Nån som vill peppa mig på träning? :bump: Ska förbi gymmet eftersom jag ändå ska hänga i stan ett tag idag. Vill köra chins, funderar även på bänkpress och knäböj... Men känner mig helt tom angående sets, reps mm. Hjääääälp

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
112 674
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 641
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka