Beach 2017 del II

Nu blir jag nyfiken när ni festar med balvagn och på midsommardagen. Hade ni bott häromkring så hade jag trott att ni åkt till Raskens Loge men det är väl långt ifrån den ort du angivit?
Häromkring åker man nämligern balvagn till Raskens Loge på midsommardagen :D

Aldrig hört talas om Raskens Loge :p
Det finns flera folkparker runt omkring i västvärmland som har dans på midsommardagen och vi har en några km från oss som vi alltid åker till :)

Den här helgen behövdes. Var så galet trött igår (trots typ noll alkoholintag midsommarafton), så skippade precis allting. Idag blev det istället en och en halv timme ridning nu på eftermiddagen. Ponny var lite öm igen i hovarna mot slutet, har regnat hela helgen och det verkar ofrånkomligt att det kommer då. Hon var inte direkt halt denna gången (peppar peppar ta i trä), så jag hoppas det inte blir värre än så. Tänkte försöka överleva nästa jobbhelg innan jag ringer ut hovslagaren, det är lättare att parera in om jag är helt ledig.

Hej tråden, hoppas ni har haft en trevlig midsommar :) Jag fick ett par välbehövliga dagar bort från allt, åkte till mormors stuga i skärgården :love: Innan kändes det lite drygt att behöva köra 3 timmar men väl på plats var det precis vad jag behövde. Inga måsten, bara göra det man känner för. Höll mig ändå ganska aktiv, inte minst tack vare lillebror 11 år som ville göra saker hela tiden :p Så vi tog promenader, sprang intervaller, spelade badminton mm. Och igår badade vi, helt otroligt med tanke på vilken badkruka jag är :D Det var fruktansvärt kallt, aldrig att det var mer än 15 grader i vattnet (17 grader i luften), lite av en chock när jag kom i :p Men jag hade slagit vad med brorsan, han skulle få mitt sprillans nya aktivitetsarmband om jag inte badade så det var bara att hoppa i :D Två gånger dessutom, jag skulle tydligen doppa huvudet också men första gången kom inte hela huvudet ner under ytan eftersom jag ville upp direkt :laugh:

Kom hem i eftermiddags och har lyft lite vikter för att komma igång med styrketräningen igen. Marklyft och militärpress. I veckan ska jag testa gymmet på jobbet (kikade in lite snabbt och det ser lovande ut!) och sen ska jag snickra ihop ett program.

Summerar veckan.
Måndag - 35 minuter skritt uppsuttet. Lilleman blev riden av barnen.
Tisdag - en timme ridning.
Onsdag - 70 minuter ridning.
Torsdag - 75 minuter ridning.
Fredag - vila.
Lördag - vila.
Söndag - 90 minuter ridning.

Ingen jätteaktiv vecka pga halsont och annat som tagit tid och energi. Några promenader, några ridturer och ett litet styrkepass blev det :p

Denna veckan blir lite som den blir eftersom vi hoppas på att köra in hö torsdag kväll och eventuellt onsdag kväll och jag ska på ridläger halva torsdagen till halv söndagen. Men ungefär så här:

Mån: Promenad och ridning
Tis: Styrka, promenad och eventuellt ridning
Ons: Promenad och eventuellt köra in hö
Tors: Promenad, ridlektion på 1 h och köra in hö
Fre: Två ridlektioner på 1 h styck
Lör: Två ridlektioner på 1 h styck
Sön: En ridlektion på 1 h och om jag orkar ett litet styrkepass

Mina luncher idag, i morgon och på onsdag kommer tillbringas i traktorn för att vända hö och eftersom jag ska vara halvledig på torsdag och helledig på fredag så får jag jobba på så mycket jag kan för att ha rensat och bra på jobbet :)

Ingen jätteaktiv vecka pga halsont och annat som tagit tid och energi. Några promenader, några ridturer och ett litet styrkepass blev det :p

Denna veckan blir lite som den blir eftersom vi hoppas på att köra in hö torsdag kväll och eventuellt onsdag kväll och jag ska på ridläger halva torsdagen till halv söndagen. Men ungefär så här:

Mån: Promenad och ridning
Tis: Styrka, promenad och eventuellt ridning
Ons: Promenad och eventuellt köra in hö
Tors: Promenad, ridlektion på 1 h och köra in hö
Fre: Två ridlektioner på 1 h styck
Lör: Två ridlektioner på 1 h styck
Sön: En ridlektion på 1 h och om jag orkar ett litet styrkepass

Mina luncher idag, i morgon och på onsdag kommer tillbringas i traktorn för att vända hö och eftersom jag ska vara halvledig på torsdag och helledig på fredag så får jag jobba på så mycket jag kan för att ha rensat och bra på jobbet :)

Spännande med ridläger! Är det i närheten så du åker hem och sover, eller ska du bo där också? En kompis till mig åkte på vuxenläger förra året, verkade svinkul. :)

Trött som en gris i morse så jag sov en halvtimme längre istället för att ta morgonpromenaden. Men jag borde ha tagit den ändå för jag är på mycket lättsammare humör efter den och orkar med trötta, sega ungar bättre :p I morgon får jag gå upp som vanligt!

Tänkte faktiskt ta en kort joggingrunda på lunchen idag. Jag vänder hö vid kl 11 och det tar en halvtimme så tänkte jag springa typ 20 min eller något vid 12 så är det bara jag äter och fortsätter jobba sen :) Får se hur det blir med styrketräningen ikväll för vi kanske smygstartar med hökörningen. Det har torkat så bra så vi kanske strängar och kör in ett par vagnar ikväll redan. Då får staplingen av höbalar bli min styrketräning :D

Igår blev en till promenad med lite jogginslag när dottern red min häst. Sen efter ungarna lagt sig tog jag en tur på unghästen. Han var såååå duktig :love: Tanken var att rida äldsta hästen torsdag-lördag på lägret och ha med unghästen på söndag men tre av hans skor glappar lite så blir dom mer lösa får han stanna hemma tyvärr.

Midsommarhelgen blev mycket fest och härligt umgänge (+jobb hela söndagen) så träningen strök på foten lite :p
Vecka 25 blev totalt 5 h 40 min träning varav 1 wod, 2 yogapass, 1 pass styrkelyft och ett litet crossfit-pass hemma i trädgården :)
På midsommaraftons morgon var jag på "Midsommer morning magic" på yogastudion i Båstad. 1,5 timmes lugn yin yoga med live musik :love: Riktigt fint sätt att börja midsommarafton, vi skulle ju ha massa gäster med på em/kvällen så var riktigt gött att känna sig lugn och harmonisk och balanserad inför det :D

Hoppas på mer crossfit igen denna veckan! Gick på ett nytt pass igår 1 h 20 min "snatch and chill". Jag tänkte mig typ... snatch-träning och fika men det var visst varken snatch eller chill visade det sig utan en lite längre wod än vanligt, haha.
Vi hade först två styrkedelar, en var pull-ups och en var att bygga upp till ett så tungt komplex som möjligt av 5 marklyft - 3 power clean - 1 shoulder to overhead. Inte släppa stången mellan de olika delarna. KUL. Maxade på 42,5 kg.
Sen körde vi två omgångar med team om 2
40-30-20 reps
dumbbell snatches (10 kg)
pull-ups
wallballs
10 minuters jobb
Alltså först 40 st av alla tre grejer, sen 30 sen 20. Delat på 2 personer :)

3 minuters vila därefter

You-go-I-go
20 st (10 var) av de komplexen vi gjorde under styrkedelen 5 DL - 3 PC - 1 SOH

Så nu har jag återigen blåmärken över framsida axlar och nyckelben efter powerclean samt blåsor och ömma valkar i händerna efter alla pullups :up: :p

Ledig dag idag och började med att sova 11 timmar - välbehövligt! - och nu ska jag strax köra ett yogapass här hemma sen en social dag framför mig med lunch hos farmor och Skam-kväll med tjejgänget :D

Jag körde ett HIIT-pass från FitnessBlenders YouTube (tips!) ute i trädgården nu på lunchrasten. Hade tänkt köra ett eget cirkelpass egentligen, men kände för att ha någon annan som bestämde över mig istället :p Det var fokus cardio med garanterad svettfaktor, och svettig blev jag! Det var rätt tufft i början men ändå lagom, och så la jag till lite extra jobb på slutet då jag inte riktigt kände mig klar.

Nu ska jag duscha och sedan äta nypotatissallad i solen innan det är dags att återgå till jobbet :)

Två dagar på jobbet avklarade. Resterande veckan är i butiken, omotiverad deluxe. Hästen visade ingen hälta igår, men lät henne vila för säkerhets skull. Kommer inte kunna rida imorgon heller för börjar för tidigt för att hinna innan och stänger så lutar åt att hon får vila idag med. Istället för att rida en dag och sen låta henne stå igen. Så tar vi tag i det på torsdag när jag börjar senare.

I söndags gjorde jag veckans kortaste och jobbigaste träningspass: sprang/gick uppför Tossebergsklätten utanför Sunne. Det tog 16 min och 50 sekunder.
images
Lånad bild från startpunkten.

Nu är jag på väg till trakter där det möjligtvis kan vara relevant att tala om någon beachsäsong (hemma var det två grader i morse, bra träningsväder iofs).

Och igår badade vi, helt otroligt med tanke på vilken badkruka jag är :D Det var fruktansvärt kallt, aldrig att det var mer än 15 grader i vattnet (17 grader i luften
Hua vad kallt! /ännu en badkruka (som helt optimistiskt har tagit med bikinin)

Fasen vad det bar emot att gå ut och springa! Men jag gjorde det. 2,5 km bara men det var jobbigt ändå och tanken var bara en kort tur för att komma ut :p Jag får nog försöka springa lite mer igen för flåset behöver jobbas på :o Kan inte tro att jag hyffsat lätt sprang 1 mil innan jag blev gravid med yngsta dottern :angel:
Bra gjort att komma iväg fast det tog emot! Låter för övrigt som att du håller igång bra, träning eller ej, med barn och hästar och hö och allt.

Har provat deep stretch-yogapasset @Trollunge , det funkade bra! Hon förklarade bra och lättbegripligt även för mig som relativt ovan vid yoga. Provade "yoga for runners" också men det var lite överkurs för mig:D

I söndags gjorde jag veckans kortaste och jobbigaste träningspass: sprang/gick uppför Tossebergsklätten utanför Sunne. Det tog 16 min och 50 sekunder.
images

Nu är jag på väg till trakter där det möjligtvis kan vara relevant att tala om någon beachsäsong (hemma var det två grader i morse, bra träningsväder iofs).

Bra gjort att komma iväg fast det tog emot! Låter för övrigt som att du håller igång bra, träning eller ej, med barn och hästar och hö och allt.

Har provat deep stretch-yogapasset @Trollunge , det funkade bra! Hon förklarade bra och lättbegripligt även för mig som relativt ovan vid yoga. Provade "yoga for runners" också men det var lite överkurs för mig:D

Tossebergsklätten är inte att leka med :p Bor du här?

Jodå mycket vardagsmotion får jag en hel del :)

Blev ingen styrka igår för vi körde in två vagnar hö och pressade upp i ladan där jag stod och staplade. Blev inte så många så det var inte speciellt jobbigt :p Värre blir det ikväll då vi ska försöka satsa på att få in resten vilket betyder ca 7 vagnar.

images

Herregud låter som en jättejobbig backe :nailbiting: Bra jobbat! :up:
Kul att du gillade stretch-passet :)
Men 2 grader i slutet på juni :eek: Vart bor du??

Gud vad jag är opeppad på ALLT idag. Insåg just varför: det är onsdag! Jag och onsdagar har aldrig varit kontanta. Nåja, ska äta en tidig lunch nu och sen försöka släpa mig iväg på någon sorts träning. Planen är tunga knäböj, ungefär det jobbigaste man kan utsätta sig för när peppen saknas. :rofl:

En timmes träning - check! Det var visst ett team-pass idag och teamade med en ny tjej, det var jättekul :) Först en riktigt jobbig uppvärmning med kettlebell som började med 10 marklyft och sen byggdes på en övning i taget (man gjorde alltså om alla föregående också när man la till en ny) tills det var:
10 marklyft
10 drag till hakan
10 squat
10 bicepcurls
10 pressar med kettlebellen rakt ut/lite uppåt ut från kroppen
10 axelpressar
Oooooch sen började vi plocka bort en övning i taget från marklyften. Riktigt jobbigt för överkroppen på slutet. Sista tre varven fick jag byta från min 10 kg kb till 6 kg för att orka bicepcurls och pressarna :p

Sen var det team-delen:
1200 m run
50 pull-ups
100 push-ups
200 air squat
1200 m row

Rodden där på slutet var riktigt riktigt jobbig. Delade ändå upp det på 300 m var sen byte men fy tusan, rullade av maskinen efter min sista omgång :rofl:

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
112 713
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 664
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka