Beach 2017 del II

Var på Friskis nu på förmiddagen och tränade med svägerskan.

Värmde upp med lite lätta knäböj, frontlyft och marklyft och sen dagens huvudnummer, en marklyftspyramid! Det här är mina vikter (svägerskan gick från 30 till 60 kg):

10 * 50 kg
8 * 60 kg
6 * 70 kg
4 * 80 kg (PB, bara kört treor som max på den vikten)
2 * 85 kg
1 * 90 kg
2 * 85 kg
4 * 80 kg
6 * 70 kg
8 * 60 kg
10 * 50 kg

Totalt 61 reps (plus uppvärmingen då), så det blev en rätt schysst volym. :up:

Sen blev det lite benpress, 3 * 10 på 105 kg samt bulgarian split squats (vad jag hatar den övningen) och lite rörlighetsövningar för mig. Svägerskan körde också benpress samt militärpress och KB-rodd i superset och som avslutning armhävningar och tricepsdips i tabatastil (25/15). Jag ska köra överkropp imorgon, därför fick hon jobba hårdare än mig idag. :p

Jag måste få skryta lite. Har nojat en hel del över att min motion (utanför stallet) har blivit i princip obefintlig sen jag började jobba. Jag hade tänkt ta tag i det när det blev vår och ljusare om kvällarna, men då började jag på det andra jobbet och jag har verkligen inte orkat rodda runt mer än två jobb och två hästar med arbetstiderna som varit i butiken. Men igår plockade jag fram ett par jeans som jag inte använt sen förra sommaren. Då satt de perfekt, nu är de för stora i midjan. Och då är de ändå nytvättade nu. :banana: Jag är ju inte precis stillasittande på jobbet i butiken så något kanske det ändå har gett? Även om jag så klart hoppas att jag kommer hinna göra lite mer nu när jag börjar jobba mer normalt. :angel:

Idag slutade vi redan vid två, helt underbart lyxigt. Red ut 70 minuter på eftermiddagen och kom hem från stallet ungefär samtidigt som jag normalt kommer från jobbet. Dessutom har jag TRE lediga dagar nu, fattar ni hur skönt det ska bli? :love::D

Jag måste få skryta lite. Har nojat en hel del över att min motion (utanför stallet) har blivit i princip obefintlig sen jag började jobba. Jag hade tänkt ta tag i det när det blev vår och ljusare om kvällarna, men då började jag på det andra jobbet och jag har verkligen inte orkat rodda runt mer än två jobb och två hästar med arbetstiderna som varit i butiken. Men igår plockade jag fram ett par jeans som jag inte använt sen förra sommaren. Då satt de perfekt, nu är de för stora i midjan. Och då är de ändå nytvättade nu. :banana: Jag är ju inte precis stillasittande på jobbet i butiken så något kanske det ändå har gett? Även om jag så klart hoppas att jag kommer hinna göra lite mer nu när jag börjar jobba mer normalt. :angel:

Idag slutade vi redan vid två, helt underbart lyxigt. Red ut 70 minuter på eftermiddagen och kom hem från stallet ungefär samtidigt som jag normalt kommer från jobbet. Dessutom har jag TRE lediga dagar nu, fattar ni hur skönt det ska bli? :love::D

Härligt med ledighet!

Alltså, jag tänker så här när det gäller träning som inte är träning man bara gör för kul, utan sådan träning som man känner att man "måste" göra. Dels, om man redan rör sig väldigt mycket så är träningen egentligen av mindre vikt, för träningen syftar ju delvis till att kompensera för att man i övrigt är stillasittande (klassikern "Det finns inga bönder som tränar"). Kompensationen kan behövas antingen för det rent kroppsliga (man blir stel, svag, får dålig hållning) eller för att bränna lite mer kalorier. Dels, om man rör sig på ett sätt som belastar kroppen så kan träningen hjälpa till med att klara den belastningen. Slutligen, träning som bara görs under stress, press och kanske genom att man offrar sömn eller måltider har enormt mycket sämre effekt (och totalt kanske ett sådant upplägg ger en negativ inverkan på ens liv).

Mår man överlag bra, har en ändamålsenlig styrka och kondition, rör på sig mycket i sin vardag och man har en vikt som passar ens kropp så finns det ingen anledning - tycker jag - att noja och stressa över träning som inte blir av.

Hej tråden! Jag hinner inte med nånting just nu känns det som :p Har inte tränat alls sen jag sprang loppet men det behövdes nog, både för fysisk återhämtning och för att jag ännu inte är inne i mina nya rutiner. Har dessutom haft lite småont i halsen som kommer och går. Över helgen åker jag till mormors sommarstuga för att bara vara, det ska bli jätteskönt. Tar med mig träningskläder men vi får se om de kommer till användning.

Glad midsommar på er :)

Vettefasen om det blir något överkroppspass idag eller om det får vänta tills på söndag. Har en lättare nackspärr och då vet jag inte hur smart det är att bänka. :D

Började den här midsommarafton med att ta en 45 minuters träningsrunda med hästen :) Sen har vi gjort iordning balvagnen inför morgondagens resa till den årliga dansen. Nu har jag precis ätit sill och potatis och har en marängbotten till en tårta i ugnen. Ska försöka mig på att göra kransar till ungarna och ikväll blir det grillat, massa tårta och kubbspel hos mina föräldrar :)

Glad midsommar allihop!

Härligt med ledighet!

Alltså, jag tänker så här när det gäller träning som inte är träning man bara gör för kul, utan sådan träning som man känner att man "måste" göra. Dels, om man redan rör sig väldigt mycket så är träningen egentligen av mindre vikt, för träningen syftar ju delvis till att kompensera för att man i övrigt är stillasittande (klassikern "Det finns inga bönder som tränar"). Kompensationen kan behövas antingen för det rent kroppsliga (man blir stel, svag, får dålig hållning) eller för att bränna lite mer kalorier. Dels, om man rör sig på ett sätt som belastar kroppen så kan träningen hjälpa till med att klara den belastningen. Slutligen, träning som bara görs under stress, press och kanske genom att man offrar sömn eller måltider har enormt mycket sämre effekt (och totalt kanske ett sådant upplägg ger en negativ inverkan på ens liv).

Mår man överlag bra, har en ändamålsenlig styrka och kondition, rör på sig mycket i sin vardag och man har en vikt som passar ens kropp så finns det ingen anledning - tycker jag - att noja och stressa över träning som inte blir av.
Det här åkte in i mitt "matnyttigt från Buke"-dokument ska du veta! Det är så självklart, men så svårt att komma ihåg när det väl gäller :p

Här är en som är peppad på träning ska ni veta! :banana: Dessutom känns det som att det var typ fyra år sedan jag tränade senast, men det var ju faktiskt i förrgår. Skönt när kroppen är på det humöret!

Muskelsträckningen har jag inte känt av alls sedan i går eftermiddag, så det verkar ha varit något extremt lindrigt som tur är. Jag törs dock inte köra bröstpass än, utan det blir fokus axlar och rygg idag. Jag är sugen på ett sådär riktigt grisigt pass då svetten bara rinner, så vi ska se vad jag kan tänkas hitta på... Renegade man makers ska i alla fall vara med på något hörn, de brukar få mig att dö lite lagom mycket sådär.

Ikväll ska jag äta jordgubbar med glass och dricka champagne - bara för att det här landet inte firar midsommar så innebär det inte att jag inte kan göra det lite sådär i smyg! :D

Grisigt pass var det ja! Jag mådde illa när jag var klar :D

Körde 500 m rodd som uppvärmning som vanligt, sedan superset Bradford press + push press 3 omgångar, superset shoulder flys framåt + shoulder flys åt sidorna + Renegade Man Makers 3 omgångar, stående rodd 4 omgångar, latsdrag med brett grepp 3 omgångar, latsdrag med raka armar 4 omgångar och så assisterade pull ups 3 omgångar. Sedan avslutade jag med 45 burpees och 45 kettlebell swings, i form av den där pyramiden som någon tipsade om här någon gång (9 swings och 1 burpee, 8 swings och 2 burpees, 7 swings och 3 burpees osv). Där runt omgång 6 någonstans slog illamåendet till :p

Nu tar jag helg! :)

Härligt med ledighet!

Jag hann aldrig svara dig igår, men ditt inlägg var så bra att jag kände att ett svar behövdes. I mitt fall slåss jag med en massa hjärnspöken sen förr. Jag var fruktansvärt smal som barn, men drog på mig en massa extrakilon när jag bröt benet sista året på gymnasiet. Innan dess hade jag inte behövt röra på mig alls (förutom ridningen då, den har ju hängt med sen tidigt 90-tal), men då var jag tvungen. Jag fick bort en hel del något år senare, men det är lite jojo över det hela eftersom jag i perioder har haft svårt att få motivation och i vissa perioder inte ens haft en ridbar häst (unghäst eller skadad häst).

Jag HAR ridit mycket, mycket mer efter stallbytet än innan, men i min hjärna räcker inte det. Dessutom känner jag på tävlingarna att det hade behövts framförallt en bättre kondition för att verkligen orka på riktigt. Och går det ut över ridningen/ponny känns det värre än om några kilon vägrar försvinna.

Sen blir det en ond cirkel med kosten på jobbet (butiken). På andra jobbet har vi en fast tid när det är lunch som sammanfaller ganska exakt med när jag äter lunch hemma. Då sitter alla ner och alla äter och ingen äter något idiotiskt för det finns inte. På butiken har jag kassan just de timmarna, får äta mycket senare (skulle jag äta innan kassan blir det för tidigt för jag slutar ju så sabla sent där), och sen finns ju allt onyttigt (glass, cola, choklad) inom räckhåll. Särskilt glassen är ett aber nu när det är så varmt. Och sen får man dåligt samvete för det istället.

Imorgon blir det löpning på Hovfjället, och förhoppningsvis glasscafebesök.
Check, och check! Som effektiv löpning betraktat var väl hovfjällsrundan sisådär (väldigt stökigt, blött och bitvis tokbrant, det tog tid att ta sig fram), men som naturupplevelse var det en fullträff! Gammal mossig granskog och fin utsikt åt flera håll, fågelsång i massor, och spår av diverse djur. Skorna står ute och gör ett halvhjärtat försök att torka inför morgondagens backpass.

Check, och check! Som effektiv löpning betraktat var väl hovfjällsrundan sisådär (väldigt stökigt, blött och bitvis tokbrant, det tog tid att ta sig fram), men som naturupplevelse var det en fullträff! Gammal mossig granskog och fin utsikt åt flera håll, fågelsång i massor, och spår av diverse djur. Skorna står ute och gör ett halvhjärtat försök att torka inför morgondagens backpass.

Glassen då? Tänk på att det här är en beachtråd, glass är viktigt. :D

Inte speciellt beachig igår då midsommardagen är den dagen på året vi festar rejält :p Massa mat och öl och jag hade fantastiskt roligt ihop med massa gött fölk :love: Mår helt okej idag. Var hemma strax efter 3 så vi har sovit till typ nu. Ska äta nåt och sen får vi se om jag tar en ridtur under tiden vi väntar på att bli körbara så vi kan hämta barnen :) Ska försöka få till ett styrkepass ikväll faktiskt. Något lätt bara för att det är roligt och skönt att börja träna igen efter en vecka off pga halsont.

Lite random överkroppspass idag. Hade tänkt bänka livet ur mig men det var fullt överallt. Fick ta några hantlar och en bänk och gömma mig i ett hörn. :p Det blev i alla fall bröstpress med hantlar (14 kg), rodd (14 kg), chestflyes, shoulderflyes, axelpress (lyckades med några reps på 14 kg, aldrig kört så tungt med hantlar), armhävningar, rygglyft och säkert nåt mer jag glömt bort.

Nu ska jag snabbröja lite hemma, gå på en lunchpromenad och sen ska vi iväg och köra gokart. :D

Jag har lyckats få sova riktigt bra ( då bebisen har sovit bra ;) ) flera nätter på rad nu så det börjar äntligen kännas som att kroppen är redo för lite extra ansträngning. Maken har börjat sin semester nu också, så nu ska jag försöka hinna springa samt lyfta lite.
Vi ska också försöka vänja in barnet på att sitta i cykelvagnen med jogginghjul monterat så vi kan springa samtidigt. Blir annorlunda för henne då hon är van att vara vänd mot oss, så det blir lite spännande. :D

Igår fick jag kvitto på att shopping definitivt borde räknas som motion - jag tog 5000 steg mer än jag gör en vanlig dag, trots att jag en vanlig dag promenerar minst 6 km :D

Idag gick jag tillbaka till regelrätt träning och körde ett pass spinning nu på förmiddagen. Det var svettigt men skönt! Jag har j*vligt ont i ryggmusklerna efter passet i fredags, så det var skönt att låta benen jobba lite istället.

Ikväll flyger jag till Sverige och ska vara där i tre veckor. Det ska bli alldeles fantastiskt! :love: Kommer inte att ha tillgång till något gym eller liknande, men jag tänkte skriva ihop ett par cirkelträningspass på flyget så att jag kan hålla igång med det under veckorna. Det samt några löppass och lite ridning borde bli bra!

Inte speciellt beachig igår då midsommardagen är den dagen på året vi festar rejält :p Massa mat och öl och jag hade fantastiskt roligt ihop med massa gött fölk :love: Mår helt okej idag. Var hemma strax efter 3 så vi har sovit till typ nu. Ska äta nåt och sen får vi se om jag tar en ridtur under tiden vi väntar på att bli körbara så vi kan hämta barnen :) Ska försöka få till ett styrkepass ikväll faktiskt. Något lätt bara för att det är roligt och skönt att börja träna igen efter en vecka off pga halsont.

Nu blir jag nyfiken när ni festar med balvagn och på midsommardagen. Hade ni bott häromkring så hade jag trott att ni åkt till Raskens Loge men det är väl långt ifrån den ort du angivit?
Häromkring åker man nämligern balvagn till Raskens Loge på midsommardagen :D

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
112 973
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 695
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka