Bebben vill ut för tidigt...?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Tillis

Trådstartare
Jag är gravid i v 28 och nu börjar min graviditet bli något jobbig.
Jag har mått jättebra hela tiden fram till v 22 då jag fick en rejäl blödning och blev inlagd samt därefter sjukskriven. Allt gick bra och tre veckor efter blödningen började jag jobba heltid igen. Men nu sista veckan har det börjat bli jättejobbigt att röra sig. Eller rättare sagt, det går utmärkt på förmiddagen men eftermiddagen/kvällen är en pina. :crazy:
Det trycker då på nedåt hela tiden samt att jag får något som jag kan tänka mig är sammandragningar. Känns liksom som om bebben tänker komma ut... Det gör inte ont direkt men är alltså mycket obehagligt. :(
Var på läkarkontroll senast förra veckan, och det han då konstaterade var att bebisen låg väldigt långt ned men så länge jag tog det lugnt och inte rörde mig för mycket så var det ok. Jag tycker inte att jag rör mig mycket på jobbet, men ändå blir eftermiddagarna jättejobbiga. Är det vanligt att det blir så här sista månaderna? Bör jag kanske be om att få gå ner i tid, även fast jag egentligen har ett relativt stillasittande arbete? Antar att det är läge att prata med läkaren igen...
Kan tillägga att jag inte hade denna känsla före sista läkarbesöket utan det har kommit efter.

Någon som varit med om liknande, och i så fall, fortsatte ni att jobba heltid eller var ni tvungna att gå ner i tid? Jag vill ju verkligen inte äventyra bebben för jobbets skull, men samtidigt vill man inte vara någon som alla tror ”simulerar” om ni förstår vad jag menar.

Mvh Tillis
 
Sv: Bebben vill ut för tidigt...?

Jag jobbade som en blåing, drygt heltid plus studier på högskolan, under graviditeten. Resultatet? Min son höll på att komma ut redan i vecka 26. Jag blev inlagd på sjukhus en vecka för observation, och därefter sjukskriven med sängläge fram tills att han ploppade ut till slut (6 veckor för tidigt).

På sjukhuset minns jag att jag "knappt fick resa mig för att gå på toa", bara ligga ner hela tiden. Det fick mig att inse att jag kanske inte ska vara så j*a "duktig" och jobba så mycket när det inte känns bra. Jag hade aldrig förlåtit mig själv om det hänt sonen något, för att jag skulle "kämpa på" och visa att man visst kan driva egen firma, plugga på högskolan OCH vara gravid...

Men prata med din läkare/barnmorska om detta. Bättre att prata för mycket och för ofta med barnmorskan, än att låta bli för att man inte vill verka fånig.
 
Sv: Bebben vill ut för tidigt...?

Du ska ABSOLUT höra av dig till din läkare igen och berätta om dina nya symtom. Ibland kan man göra ultraljud för att se på livmoderhalsen, så den liksom håller tätt.

Sannolikt är det normalt, men du måste kolla det först! Har du svagare livmoderhals kan du behöva ligga ner mer och ta det lugnt. Är allt OK kan du be om att få vila på lunchen så benen kommer upp!

Jag är i nionde månaden och känner definitivt av långa arbetsdagar även om jag inte har ett fysiskt tungt jobb, Just det där att man håller sig upprätt hela tiden, står, går eller sitter med benen nedåt gör att man samlar på sig vätska och svullnar upp under magbulan. Jag får mer sammandragningar också än om jag får vila emellanåt. Men jag ska försöka både jobba och knipa till efter nyår :p Har ganska mycket kompledigt att plocka ut emellanåt och blir bortskämd av små och stora pojkar när jag är ledig så det blir en del fötterna upp trots allt :D
 
Sv: Bebben vill ut för tidigt...?

Jag har en konicerad livmodertapp, så risken för för tidigt öppnande föreligger redan. Detta i kombination med att bebben ligger långt ned ökade helt klart risken för tidig förlossning enlig läkaren. :crazy:
Det är redan ett extra ultraljud inplanerat men inte förrän i vecka 32 och det är ju ett tag till...
Jag tänkte försöka hålla ut till jul. Då är vi lediga i fem dagar, och sedan är det jobb i två och därefter nyårsledigt. Sen i januari börjar min blivande vikarie på jobbet och då blir det ju mycket lättare att gå ned i tid.
I morgon har vi vår första föräldraträff, så om jag kan få någon minut ensam med barnmorskan då ska jag ta upp saken. Annars har jag tid hos henne igen på måndag.

Idag har jag inte gått många meter, men ändå känner jag nu framåt lunchtid att det tynger på rejält så fort jag reser mig från stolen. Usch, frågan är om man vågar vänta...
 
Sv: Bebben vill ut för tidigt...?

Du skall inte vänta, du skall ta dig till en barnmorska eller läkare, typ nu.
Om det känns fel, så brukar det vara fel.

Jobbet får vackert överleva utan dig, ty bebisen gör det INTE.
Sesså, stick iväg nu.
Förlossningen tar emot dig direkt om du är orolig.
De vill INTE ha några för tidiga bebbar i vecka 28 om det kan undvikas.
 
Sv: Bebben vill ut för tidigt...?

Exakt, håller med Inte_Ung. Garanterat svag livmodertapp och ökad tryckkänsla = AKUT :eek:

Vänta INTE :mad:
 
Sv: Bebben vill ut för tidigt...?

Idag har jag inte gått många meter, men ändå känner jag nu framåt lunchtid att det tynger på rejält så fort jag reser mig från stolen. Usch, frågan är om man vågar vänta...

NEJ!!! *bestämd*

Du vågar inte vänta. Iväg NU! Det där låter inte bra. Lyssna nu på mig, Inte_Ung och Silverkedjan, som ju faktiskt är läkare! :cool:

Alltså, ring NU och om ingen svarar. Åk till akuten!
 
Senast ändrad:
Sv: Bebben vill ut för tidigt...?

:eek: Hjälp, nu blev jag riktigt rädd ju!
Har nu ringt barnmorskan och bett henne ringa upp. Det är ändå hon som planerar in läkarbesök, och de brukar vara rätt snabba när det gäller akuta tillstånd. Hör jag inget idag så träffar jag ju henne i morgon bitti.
Blir det värre framåt em/kvällen så lovar jag att åka in!
Nu sitter jag bänkad på min stol med benen på en pall, och jag tänker inte resa på mig före 16.30!
 
Sv: Bebben vill ut för tidigt...?

Vore jag dig, så skulle jag åka hem och lägga mig. Om inte barnmorskan säger att du skall komma in. Låter inte bra. Håller med dom övriga.
 
Sv: Bebben vill ut för tidigt...?

Nu blir jag nervös när du inte skrivit igen. Hur har det gått?????
 
Sv: Bebben vill ut för tidigt...?

Men SNÄLLA du....

Jag hoppas att du åkte hem från jobbet, fick kontakt med barnmorskan/förlossningen och sedan blev sjukskriven resten av graviditeten.

LIGG ner, ta det LUGNT.

Jobbet klarar sig utan dig.
 
Senast ändrad:
Sv: Bebben vill ut för tidigt...?

Håller med tidigare inlägg.

Utöver det vill jag bara berätta att en av mina vänner fick barn samtidigt som jag fick Selma (snart 3 år sen, vi låg på bb samtidigt!) och hon var faktiskt in på förlossningen en vända redan i v 28 och konstaterades då vara 2 cm öppen!!! Hon sjukskrevs på stört och fick stränga förhållningsorder om stillhet resten av graviditeten... Och se på sjutton, det hjälpte! Hon gick till och med en vecka över tiden! :) Det var för övrigt hennes andra barn, den första blev hon av någon anledning igångsatt i förtid med . minns inte varför.
(bara så du VET att det inte är kört även om du råkar vara lite öppen)
 
Sv: Bebben vill ut för tidigt...?

Här är jag igen!
Jag har pratat med min barnmorska idag och hon lät inte särskilt oroad. "Vissa har ju mycket sammandragningar och andra nästan inga alls", var svaret jag fick när jag beskrev hur jag mår.
Men hon ordnade en tid till läkare åt mig i alla fall, men inga andra förhållningsorder.
Så nu får jag vänta tills på torsdag om jag inte känner av det mer, för då åker jag in ändå. Lovar!

Magen är i alla fall lugn ännu så länge idag. Jag sitter hela tiden och har fötterna på en pall. Tänker så göra resten av dagen...

Tack för ni finns här! :bow:
 
Sv: Bebben vill ut för tidigt...?

Ååå vad bra att du hörde av dig. Vi blev en aning oroliga. Tycker det var lite konstigt svar du fick av barnmorskan, men men. Huvudsaken är att du fått tid till läkaren och att du framförallt tar det LUNGT. Sitt du där du sitter och låt folk passa upp på dig.
 
Sv: Bebben vill ut för tidigt...?

Sammandragningar är väl inte farligt, det hade jag också mycket speciellt med första barnet. Men jag fick känslan av att du kände det som något mer, som att det tryckte på neråt, och då borde det ju vara lite värre?
 
Sv: Bebben vill ut för tidigt...?

Ja, det är ju liksom det det gör - trycker på nedåt. Magen blir iofs samtidigt stenhård, men det trycker alltså nedåt. Lugnar sig om jag ligger ner men känns direkt om jag reser mig igen (när det väl har börjat så att säga). Tvingades sätta mig på huk i snabbköpskassan när det tog i häromdagen. Svårt som förstföderska bara att känna vad som är rätt och fel...
Jag är inte heller särskilt nöjd med barnmorskans svar. Tyckte nästan hon såg på mig som om jag försökte "skaffa mig en sjukskrivning" eller nåt... Men läkaren får avgöra på torsdag vad han tycker är bäst.
Anser han att allt är grönt och det tryck jag har är helt ok - då kör jag väl på som vanligt. Och kniper igen...
 
Sv: Bebben vill ut för tidigt...?

Tillis skrev:
Anser han att allt är grönt och det tryck jag har är helt ok - då kör jag väl på som vanligt. Och kniper igen...

NEJ! :mad: Även läkare kan göra felbedömningar, så säger han att allt är okej fastän det känns uselt, tjata lite till!
 
Sv: Bebben vill ut för tidigt...?

Precis, stå på dig. Hade samma känsla med mitt första barn, 5 veckor för tidigt, då gick vattnet.
 
Sv: Bebben vill ut för tidigt...?

Håller med de andra - Tjata. Du känner själv att något är på tok, om jag förstår dig rätt. Tveka inte då, tjata lite till.
Om du vägrar tjata för en tidigare läkartid - kan du vara hemma i morgon och ligga med benen i vädret? Och vänta in torsdagen?
Fundera över vilket som är viktigast - jobbet eller bebben.

Usch jag får vibbisar från min graviditet, när du berättar. Min mage var också stenhård, det där känner jag igen, och jag hade öppnat mig en bit. Jag blev rekommenderad att ligga ner dygnet runt.

Riskera inget i onödan, det är så dumt och man ångrar sig ohyggligt mycket efteråt.

Skickar dig en kram åxå, hoppas allt går bra *kram*.
 
Sv: Bebben vill ut för tidigt...?

Håller med föregående talare. DU vet om nåt är fel. Jag mådde kasst men barnmorskan tyckte nog att jag överdrev. Tills hon tog blodprov och det blev förlossning omgående, jag var jättesjuk.

Tyvärr var jag nybörjare och lite lam, dom sa ju att det inte var nåt fel på mig. Så jag hann bli jättedålig innan nån upptäckte något på proverna. Och tro mig, det önskar jag inte någon att behöva uppleva.

STÅ PÅ DIG!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 692
Senast: orkide
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 978
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 377
Senast: ameo
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 294
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • Gråter du?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp