Bebben vill ut för tidigt...?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bebben vill ut för tidigt...?

Till Trassla, Shady, Klintan och Cina!

:bow: :bow: :bow:

Snälla, Tillis - lyssna på dem som varit med eller som har kritiskt sinnelag. Det är så lätt att lita på BM eller doktorn (för de borde veta, eller hur?!). Men tänk på att ingen annan än du känner hur det känns. Ett telefonsamtal eller en diskussion öga mot öga ger ingenting. Det du känner måste undersökas.

Vid förlossning trycker det på nedåt. Visst har man också sammandragningar, men nog känns det nedåt - en slags tyngd. Vid sammandragningar blir magen "bara" hård.

Jag vädjar att du skall stå på dig - se till att du får ett UL bums, eller en undersökning där de känner på livmodern. Det handlar inte om att BM kanske tycker att du "fiskar efter sjukskrivning".

Det handlar om att du kan förlora ett barn som föds för tidigt. :mad: :cry:

STÅ PÅ DIG!! Det du känner är inte ok och du skall inte sitta på jobbet!!!!!! :mad: :mad:

*kramar om* Jag hoppas att du förstår att jag inte är arg på dig, utan på situationen. :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Bebben vill ut för tidigt...?

Lyssna absolut på vad din kropp säger. Hade jag lyssnat på min barmorska hade min dotter inte levt i dag.

Mia.
 
Sv: Bebben vill ut för tidigt...?

Helt klart ska du ta signalerna på allvar, vill inte skrämma upp dig i onödan men när jag väntade mitt tredje barn så var jag fixerad i vecka 28 och hade väldigt mycket sammandragningar. Vid läkarundersökning i vecka 30 var jag "inte mer mogen (alltså öppen) än vad som kunde förväntas av en omföderska" enligt läkaren. Blev lugnad och fortsatte ungefär som vanligt - släpade runt med ungar hemma och allt som hör till. Knappt 2 veckor senare (31 veckor och 6 dagar) gick vattnet och för att göra en lång historia kort så kom min son senare på natten. Han var mycket medtagen men klarade sig! Dock fick han en cp-skada (diplegi) som till troligen beror på hans för tidiga födsel.

Jobba inte en dag till utan vila resten av tiden eller åtminstone så länge att läget stabiliseras. Förklara din befogade oro och kräv att de lyssnar på dig.

Håller en tumme att allt ska gå bra...!

//Helena
 
Sv: Bebben vill ut för tidigt...?

Som de andra sagt, DU känner bäst hur DU mår.
Sammandragningar hade jag som sagt många när jag väntade mitt första barn, och den graviditeten blev helt normal. Jag kunde nästan inte spänna magmusklerna utan att hela livmodern drog ihop sig. Men jag hde inga direkt känningar av att det tryckte neråt. Bara att magen blev stenhård.
 
Sv: Bebben vill ut för tidigt...?

Nu börjar jag att bli lite orolig, vad har hänt? Har allt gått bra hos läkaren?
 
Sv: Bebben vill ut för tidigt...?

Hur går det??
En kollega till mig blev djukskriven tidigt i sin graviditet pga. av samma symtom. bebben tryckte på och ville komma ut. Hon fick i princip bara vila de sista 4-5 mån. Det gick bra.
 
Sv: Bebben vill ut för tidigt...?

Nu måste hon komma in och tala om hur det går, annars börjar jag misstänka att hon hamnat på förlossningen eller BB.
 
Sv: Bebben vill ut för tidigt...?

Hon blev nog inlaggd med beordrat sängläge och får knapra Bricanyl.
Och så kollar de nog om hon har någon urinvägsinfektion.

Det kan lugna ner sig så att hon kan få "släppas ut" igen.
Vi får väl vänta och hålla oss till tåls.
 
Sv: Bebben vill ut för tidigt...?

Kan ju vara så. Hoppas det gått bra bara. Är ju inte annat än att man blir orolig.
 
Sv: Bebben vill ut för tidigt...?

"Hoppas" nästan det. Att hon blev beordrad sängläge, menar jag, och att de håller henne under uppsikt så allt lugnar sig.
(Men hu å knapra Bricanyl - jag vet jag kände mig som en "knarkare med abstinensbesvär" när jag låg i sängen och skakade av medicinen... Inte vidare kul, men det funkade.)

Tillis - hoppas allt går bra! Skickar en tanke till dig. Hör av dig när du närmar dig en dator igen.
 
Sv: Bebben vill ut för tidigt...?

Ja, måtte hon ligga hemma eller på sjukhuset med beordrad vila - så att inget otrevligt händer...! Visserligen kan ju allt gå helt bra med barnet om man får så här tidigt, men det är inget man önskar någon att behöva råka ut för eftersom riskerna är så stora vid för tidig födsel.

Som sagt - jag håller en tumme och sänder även jag en tanke till dig Tillis...!

//Helena
 
Sv: Bebben vill ut för tidigt...?

mmm, jag med. Tittat och tittar men inget besked.

Nu ångrar jag mig att jag inte skrev det svar jag först tänkte.
Som prematurförälder till dotter född v28 var min första tanke att skriva några väl valda ord eftersom jag var rädd för att hon inte förstod allvaret.
Men eftersom jag under årens lopp skrivit många sådana inlägg på diverse forum tänkte jag för en gång skull inte ropa "vargen kommer".

Hoppas att den lilla/e ligger kvar i magen.
Om inte så ett jättegrattis! Det är jobbigt med prematurbarn men man lärt sig mycket och en dag är även de stora.

Hoppas på en rapport någon gång i framtiden.

/pewa
 
Sv: Bebben vill ut för tidigt...?

Jag har också följt tråden och varit/är lite orolig. Livet kan vara både väldigt starkt och skört i början och jag hoppas av hela mitt hjärta att Tillis och magen mår bra.

Jag kan inte låta bli att bli förbaskad på Tillis BM's svar. :mad: Ibland tycker jag att de är onödigt nonchalanta, för det är ibland avgörande att kolla en gång för mycket än en gång för lite.

/Priffe - som med nojjighet fick BM att ställa upp på att ansöka om extra UL och som "besvärade" om allt möjligt. Men hon var underbar! :love:
 
Sv: Bebben vill ut för tidigt...?

På ett vis känns det olustigt att hon inte skriver här, men på ett vis inte. Troligen ligger hon väl på lasarettet, med magen i behåll. Hoppas på att hon snart hör av sig.
 
Sv: Bebben vill ut för tidigt...?

Vet inte om Barnmorskor ibland blir lite blase på sitt arbete.

Visst så är det inte så vanligt att barn föds förtidigt men inte heller jätteovanligt. Min BM och MVC läkaren ansåg att jag inte behöves sjukskrivas.
Efter ha pratat med läkare på förlossningen stannade jag hemma på vinst och förlust till jag fick komma dit (fick tid men 10 dagar senare). Han blev jättearg och sjukskrev mig direkt. Nu hjälpte det inte så länge, det hade nog varit bättre om jag hade fått ta det lugnare lite tidigare.
Det hade varit bättre om min BM och MVC läkaren hade tagit det på allvar, det allvaret det faktiskt var.
Blev inlagd i v25+0 och fick stanna där tills dottern var ute. Nu klarade i oss längre än vad läkarna trodde från början (till v28+2).

För min del var de inte sammandragningar som jag uppfattade att Tills hade utan havandeskapsförgiftning (med tidig tillväxthämning).

Tyvärr så har jag hört allt för många dåliga råd av BM....

Men som Shady skrev så är hennes frånvaro härifrån troligen pga av att hon är väl omhändertagen.

/pewa
 
Sv: Bebben vill ut för tidigt...?

Är det ingen som känner/hört av Tillis, så vi får veta hur hon mår?
 
Sv: Bebben vill ut för tidigt...?

Nu var det längesen man hörde nåt! Bra eller dåligt? :confused:
JAg håller tummarna för fulla muggar här.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 691
Senast: orkide
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 976
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 377
Senast: ameo
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 292
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp