Bedömningskriterier?

snow

Trådstartare
Jag ska snart rida min allra första dressyrtävling någonsin i livet och skulle vilja läsa på om bedömningskriterierna. Det vill säga, hur ska en rörelse/ett moment som belönas med 10 se ut? Eller betyget 1, eller 4, eller 6? Jag har googlat men inte funnit, så jag gissar att jag använder fel sökord. Någon här kanske kan hjälpa mig?

Sen undrar jag om ni som tävlat mycket tycker att en 6:a alltid är en 6:a, eller om domare kan ha en "individuell" skala som denne dömer med för dagen? Det vill säga, tycker ni att poängen är absoluta eller relativa? Jämför ni procent från tävling till tävling och anser att ni har förbättrat er, eller jämför ni er relativt andra ekipage, eller går ni bara på känslan ni hade i ridningen?

Tror att jag vill förbereda mig lite grann mentalt på det här hemska att få poäng på sin ridning ;) (jag är verkligen ingen duktig ryttare och ska rida LC:1, så extremt basic, men utifrån min nivå så är det ändå en utmaning).
 
Skalan går ungefär såhär:
0= Ej utfört
1= Mycket dåligt
2= Dåligt
3= Ganska dåligt
4= Ej godkänt
5= Med tvekan godkänt
6= Godkänt
7= Ganska bra
8= Bra
9= Mycket bra
10= Utmärkt

Målet med dressyr är att det skall se lätt ut, med andra ord hästen skall se villig och rörlig ut, ryttaren skall se lugn och följsam ut och kommunikationen mellan häst och ryttare skall vara i det närmsta osynlig. Formen är ju också ett grundkriterium - Hästen skall arbeta från bakbenen med höjd rygg och nosen i eller lite framför lod.
Alla domare följer samma skala, men hur man bedömer är individuellt och därav ligger domare ofta lite olika högt över lag i %:en.

I en LC vill man se en lösgjord häst som rör sig med egen bjudning genom alla moment och med bibehållen takt i rörelser och övergångarna. Man vill se en ryttare som sitter väl och inte stör hästen genom att vara oföljsam, och vars hjälper är så små och fina att det som domare knappt går att se.
T.ex. är en utmärkt galoppfattning en fattning där hästen rullar över från en bärig trav till galopp, med bibehållen bakbensaktivitet och höjd rygg, utan att stoppa upp eller falla iväg, samt att ryttarens galopphjälp var nästintill osynlig - Man fattar galopp med vikten i stort sett.

Som ryttare tycker jag känslan är A och O, det är känslan man jagar i sin ridning jämt. Men man måste också veta vilken känsla det är man jagar - annars nöjer man sig ofta med halvbra och fastnar där. LC handlar ju om grundridning, så det är där fokus bör ligga - Det skall kännas lite som att du sitter ovan hästens bakben och att all kraft kommer därifrån, sedan använder du dina små snabba hjälper för att fånga upp och visa vägen. Takten under alla transportsträckorna är viktig - Hästen skall bjuda själv och du ska inte tvingas göra konstgjord andning på hästen med din skänkel för att den skall bära sig framåt. Övergångarna likaså - Du fångar upp med sätet och hästen skall inte sänka ryggen, höja huvudet och släppa ut bakbenen utan bärigheten skall bibehållas i alla övergångar.

Förutom det ska man bara rida snyggt och göra allting vid rätt bokstav. Det är ju kul om % blir bra, men jag har alltid tyckt att det lämnat en sur smak i munnen om man blir placerad trots att känslan var dålig.
 
Sen undrar jag om ni som tävlat mycket tycker att en 6:a alltid är en 6:a, eller om domare kan ha en "individuell" skala som denne dömer med för dagen? Det vill säga, tycker ni att poängen är absoluta eller relativa? Jämför ni procent från tävling till tävling och anser att ni har förbättrat er, eller jämför ni er relativt andra ekipage, eller går ni bara på känslan ni hade i ridningen?

Det har varit en del debatt om "sexfixering" hos domare, dvs det är ofta så att om det är inget som utmärker sig åt ena eller andra hållet så får man en sexa, och domarna kan fastna i det tänket lite. Bla Bo Tibblin har skrivit om det, han har haft mycket synpunkter på hur poäng o kommentarer måste hänga ihop - man t ex inte ska behöva läsa i protokollet "jättefin halt" som man då har fått en sjua för, det är lite surt. Och att 10 poäng betyder faktiskt "utmärkt", det betyder inte "100% perfekt"...

Rent allmänt - min tränare, som också är domare, har erkänt att första intrycket är viktigt - dvs försök göra en energisk och snygg inridning. Var noga i hörnpasseringar. Gör saker vid bokstaven (och det betyder när DU är vid bokstaven, inte när hästens nos är vid den.) Tänk inte så mycket på vad som ska hända härnäst att du glömmer att RIDA.

Lite exempel på hur poäng kan vara - Fröken Häst som jag har brukar kunna "dö" lite på banan iaf i travprogrammet. Får jag inte fram henne får jag femmor. Får jag fram henne normalt, får jag sexor. En gång kom hon in superladdad o fin, och vi fick en 7.5:a på uppridningen och kommentaren "fin energi". Den energin gjorde dock att hon la in ett galoppsprång i en annars fin travvolt, det blev en 4:a, man kan ju inte få godkänt på en travvolt där hästen galopperar.

Jag har märkt, genom att läsa andras protokoll i Equipe, att folk som ofta tar placering i lägre klasser har ofta inte tjusiga poäng i själva momenten men plockar in på det allmänna intrycket, noggranheten på ridvägar, osv. Så tänk på det.

Lycka till :)
 
Stort tack för att ni tagit er tid att svara! Jag tror inte att jag kommer få så bra poäng - det där med att behålla takt, form och lyhördhet i t.ex. övergångar som @Wine-tee beskriver tycker jag är ganska svårt... Även att rida rakt fram på medellinjen är så himla mycket svårare än vad det ser ut och jag tränar nog alldeles för lite på det. Just därför är det ju nyttigt att anmäla sig till en programridning för att få lite extra motivation.

Jag ska tänka på era tips och göra mitt bästa, såklart :). Målet är ju alltid att rida bättre och mer harmoniskt och jag tänker mig att en tävling kan göra att man faktiskt anstränger sig lite extra för att nå dit.

Brukar domaren skriva något i konstruktivt kommentarerna, typ tips på vad man kan göra för att förbättra sig? Eller kan det stå: "du rider uruselt, lägg ner!" :o
 
Du behöver inte oroa dig för elaka domarkommentarer. Domarna är också människor. Det kan stå något som att hästen behöver komma ihop sig/bära sig mer, att du ska vara noggrann med vägarna eller var du fattar galopp. Eller att du ska försöka sitta still med hand/skänkel. Det står lika ofta att det är bra kämpat, eller att något moment var bra ridet. Ofta tycker jag att man får en kommentar om något som är bra och ett tips inför framtiden.
 
Stort tack för att ni tagit er tid att svara! Jag tror inte att jag kommer få så bra poäng - det där med att behålla takt, form och lyhördhet i t.ex. övergångar som @Wine-tee beskriver tycker jag är ganska svårt... Även att rida rakt fram på medellinjen är så himla mycket svårare än vad det ser ut och jag tränar nog alldeles för lite på det. Just därför är det ju nyttigt att anmäla sig till en programridning för att få lite extra motivation.

Jag ska tänka på era tips och göra mitt bästa, såklart :). Målet är ju alltid att rida bättre och mer harmoniskt och jag tänker mig att en tävling kan göra att man faktiskt anstränger sig lite extra för att nå dit.

Brukar domaren skriva något i konstruktivt kommentarerna, typ tips på vad man kan göra för att förbättra sig? Eller kan det stå: "du rider uruselt, lägg ner!" :o

Det beror lite på vilken domare du får, finns alltid en och annan gammal surkart där ute men de flesta brukar motivera vad som saknades för ett högre betyg, typ "Kunde visa mer lägning: 6" :)
 
Stort tack för att ni tagit er tid att svara! Jag tror inte att jag kommer få så bra poäng - det där med att behålla takt, form och lyhördhet i t.ex. övergångar som @Wine-tee beskriver tycker jag är ganska svårt... Även att rida rakt fram på medellinjen är så himla mycket svårare än vad det ser ut och jag tränar nog alldeles för lite på det. Just därför är det ju nyttigt att anmäla sig till en programridning för att få lite extra motivation.

Jag ska tänka på era tips och göra mitt bästa, såklart :). Målet är ju alltid att rida bättre och mer harmoniskt och jag tänker mig att en tävling kan göra att man faktiskt anstränger sig lite extra för att nå dit.

Brukar domaren skriva något i konstruktivt kommentarerna, typ tips på vad man kan göra för att förbättra sig? Eller kan det stå: "du rider uruselt, lägg ner!" :o
Kan stå typ "trevlig häst, men behöver bli lite rundare i formen" eller liknande under den allmänna kommentaren. De brukar alltid kunna vända det till något positivt. Typ "Hästen är något spänd för dagen, men kan bli fin med mer träning" (då har hästen troligen rusat runt vrålspänd och oridbar i flera minuter ;)).

Men något som du tar upp i ursprungsinlägget om bedömningarna är absoluta eller relativa, så tycker jag att det ofta är relativt. Jag har fått samma ungefär samma poäng två gånger, men ena gången hamnat i botten och den andra gången hamnade jag i toppen. Vissa domare dömer väldigt högt och andra väldigt lågt. Så man får lära känna domarna och kolla hur poängen ligger i övrigt i resultatlistan. Det bästa är nog dock att utgå ifrån sin egna känsla. Den där 60 % rundan kanske kändes otroligt mycket bättre än den på 63 % två veckor senare.
 
Men något som du tar upp i ursprungsinlägget om bedömningarna är absoluta eller relativa, så tycker jag att det ofta är relativt. Jag har fått samma ungefär samma poäng två gånger, men ena gången hamnat i botten och den andra gången hamnade jag i toppen. Vissa domare dömer väldigt högt och andra väldigt lågt. Så man får lära känna domarna och kolla hur poängen ligger i övrigt i resultatlistan. Det bästa är nog dock att utgå ifrån sin egna känsla. Den där 60 % rundan kanske kändes otroligt mycket bättre än den på 63 % två veckor senare.

Det där tycker jag märks väldigt tydligt ibland, men dömer domaren alla lågt har jag inga problem med det.
 
@Wine-tee Ja det är sådana kommentarer jag hoppas på, så att man vet vad man gjorde för "fel" liksom! Och vilka brister jag kanske har i t.ex. sitsen som gör att mina hjälper inte blir så små och korrekta som önskas. Ridlektioner är en sak och då har man ofta ganska lång tid på sig att "komma till ridning" sas (plus får hjälp att komma dit), en domare dömer ju bara det hen ser under några få minuter. Det känns både läskigt men också objektivt på ett helt annat sätt.

@Marty Hm, ja jag misstänkte att det var så. Att man kanske inte kan jämföra resultat från en tävling med resultatet på en annan. Och det är ju lite synd på ett sätt för det kan vara svårt att faktiskt se sin utvecklingskurva tydligt (om jag springer milen på en flack bana på 45 min ena gången, och sedan på 43 min nästa gång så har jag ju svart på vitt att träningen gett resultat). Å andra sidan - mina Vasaloppstider är knappast jämförbara eftersom det varit snabba spår ena året, och jättelångsamma nästa... Sen tänker jag mig att det kanske är större chans att bli jämnt bedömd i lätta klasser än i lite svårare? I Lätt C är det ju egentligen inte så många moment, utan hundra procent grundridning.
 
Brukar domaren skriva något i konstruktivt kommentarerna, typ tips på vad man kan göra för att förbättra sig? Eller kan det stå: "du rider uruselt, lägg ner!" :o

Nej det skriver dom inte! Dom kan skriva vid momenten vad som blev fel (hästen felställd/hästen ej rak/volten blev oval osv) eller rätt (fin halt, raskt iväg/bra längning/snygg fattning) sen i den sammanfattande kommentaren kan det stå t ex "hästen behöver bli stadigare i formen" eller om dig, "släpp ner knäna mer" eller "tänk på händernas position" eller så. Så brukar dom avrunda med kämpa vidare, eller nåt sånt.

Jag har en sötnos till häst och har ibland fått "Söt liten häst!" :love: Har dom inget annat uppmuntrande att säga så gäller det att berömma hästen :laugh:

Ifolj fick jag kommentaren "mjuk ridning, harmoniskt ekipage" - jag fick inga höjdarpoäng alls o ingen placering men jag var SÅÅÅÅÅ nöjd med den kommentaren eftersom mjukt + harmoniskt är ju det man strävar efter.
 
@snow : Enligt mig är det nog snarare tvärtom. I låga klasser är inte domarna speciellt utbildade och där kan det skilja väldigt mycket i poäng tycker jag. På högre nivå har domarna större kunskap och erfarenhet och kan poängsätta bättre. Men man kan ju kolla på höga klasser med flera domare. Ganska ofta så skiljer det sig ju en hel del där med mellan domarna :).

Kan bara ta ett exempel med min vän som tävlade mycket på en arab för ett antal år sedan. Vissa gånger visste hon redan innan att hon skulle få superdåliga poäng, bara pga hennes val av ras. Nästa tävling med en annan domare kunde hon få 15 % till för en likvärdig prestation. Det var väldigt frustrerande. Antingen kom hon placerad eller sist...
 
@Marty Ja, det verkar iofs logiskt att de är jämnare på högre nivå. Jag tänkte att det kanske blir svårare ju fler och krångligare moment som ska bedömas... det hade jag tyckt, men jag är ju som tur är inte domare ;). Även om domarna går en utbildning så antar jag att de också har ett "tycke och smak" som spelar in.

@Tussinussen Skönt att höra att domarna inte brukar såga en! Då hade jag blivit lite knäckt.


Funderar också på om jag verkligen är tillräckligt duktig för att tävla i dressyr, de ekipage jag sett även på låg nivå brukar vara så himla duktiga, stadiga och fina. Jag KAN få superkänsla på min häst där han följer små hjälper och går i stadig form men lika ofta blir det hattigt, stretigt eller obalans mellan oss :crazy:. Å andra sidan måste man ju börja någonstans och Lätt C är det lättaste programmet jag har sett på lokala tävlingar. Missade tyvärr den senaste klubbtävlingen i dressyr pga skada, annars hade det varit en skön uppvärmning. När tycker ni att man är redo för att tävla? Kan man tävla "för tidigt"?
 
@snow Jag tycker inte man kan tävla för tidigt (såklart finns det undantag). Ett tips som jag i alla fall gör alldeles för sällan är att rida programridning. Blir lätt att man nån dag innan tävlingen så rider man programmet i panik istället för att rida igenom olika delar olika dagar och att hela tiden öva på det. Det är speciellt att rida precis efter bokstäverna och det tar ett tag innan man kommer på hur man ska göra så man hinner förbereda sig och inte få panik när bokstaven dyker upp :D
 
@snow Jag tycker inte man kan tävla för tidigt (såklart finns det undantag). Ett tips som jag i alla fall gör alldeles för sällan är att rida programridning. Blir lätt att man nån dag innan tävlingen så rider man programmet i panik istället för att rida igenom olika delar olika dagar och att hela tiden öva på det. Det är speciellt att rida precis efter bokstäverna och det tar ett tag innan man kommer på hur man ska göra så man hinner förbereda sig och inte få panik när bokstaven dyker upp :D

Jag har mer än en månad kvar till tävling och jag tänker börja rida programmet den här veckan tror jag :D. Är även jätterädd för att få blackout och inte komma ihåg ett skit av programmet, haha, så jag vill helst kunna rida det i sömnen.
 
@Marty Ja, det verkar iofs logiskt att de är jämnare på högre nivå. Jag tänkte att det kanske blir svårare ju fler och krångligare moment som ska bedömas... det hade jag tyckt, men jag är ju som tur är inte domare ;). Även om domarna går en utbildning så antar jag att de också har ett "tycke och smak" som spelar in.

@Tussinussen Skönt att höra att domarna inte brukar såga en! Då hade jag blivit lite knäckt.


Funderar också på om jag verkligen är tillräckligt duktig för att tävla i dressyr, de ekipage jag sett även på låg nivå brukar vara så himla duktiga, stadiga och fina. Jag KAN få superkänsla på min häst där han följer små hjälper och går i stadig form men lika ofta blir det hattigt, stretigt eller obalans mellan oss :crazy:. Å andra sidan måste man ju börja någonstans och Lätt C är det lättaste programmet jag har sett på lokala tävlingar. Missade tyvärr den senaste klubbtävlingen i dressyr pga skada, annars hade det varit en skön uppvärmning. När tycker ni att man är redo för att tävla? Kan man tävla "för tidigt"?

Jag tycker absolut att man kan tävla för tidigt - Får du inte in känslan hemma och kan utföra det som ingår i en LC på ett ok sätt så behöver man öva mer. Men det är ju inte samma sak som att säga att jag tycker man skall kunna rida en perfekt LC runda på träning innan man är redo att tävla - Perfekt är ingen.
Man kan tänka lite att på tävling kommer andra faktorer spela in i er ridning såsom ny miljö, ryttar -och hästnervositet osv. Det är sällan man därför får ut riktigt 100% av hur bra man KAN rida, och det är kanske inte så roligt för självförtroendet att få riktigt tråkiga poäng för att ingenting riktigt funkade eller att komma sist med 10% marginal.

Man får såklart göra som man vill, men jag vill personligen kunna rida programmet hemma och känna att det går ganska bra, samt att det inte är något stort problem som behöver man behöver komma till rätta med. Missar är en sak, det får alla men om jag har problem med grundformen, eller om jag inte är säker på att vi kan fatta höger galopp utan att hästen bockar av mig, eller om jag vill rida MSVC men hästen kan inte göra ok skolor, eller MSVB fast hästen inte fixar bytena... t.ex
Men som sagt de där usliga missarna kommer för att det blir fel helt enkelt. Jag har fått en 0:a en gång för att hästen galopperade hela travvolten. I samma program fick vi en 9:a för ena galoppfattningen.
 
Det är klart att du ska tävla!!!! Man lär sig jättemycket om sig själv och sin häst och man får en uppfattning om var det brister och vad man måste jobba på.

Jag har bara tävlat några ggr och alla gånger utom en har det gått sämre än jag hoppades på, men efter att förtreten har lagt sig har jag varje gång tänkt jag att mjo, njo, jo, ja, domaren hade nog rätt, vi behöver jobba på det o det. Det blir ett sätt att driva på ens egen utveckling.

Och bli inte nervös för dom (tror man i alla fall) kritiska typerna som sitter på läktaren o vet allt :p det är DU som vågar vara out there och visa upp din ridning inför alla, inte dom!

(jag skrev "tror man i alla fall" för att en gång hörde jag hur det tisslades o tasslades under min ritt och tänkte nu sitter dom där o pratar om hur usla vi är, och efteråt kom 2 tjejer fram o sa att dom hade pratat om hur vacker min häst var :love::laugh:)
 
Vad brukar man få för poäng om hästen går över tygeln i en rörelse? (T.ex. i en övergång eller en hel galoppvolt). Är det genast 1-2 då?
 
Vad brukar man få för poäng om hästen går över tygeln i en rörelse? (T.ex. i en övergång eller en hel galoppvolt). Är det genast 1-2 då?
Det beror på hur resten av momentet (som ostadigheten varit en del av) gått. Har det gått super kan det absolut bli 6,5 i en LC, och annars har jag varit med om avdrag mellan 0,5-2,5 p beroende på domare och hur "illa" det varit.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 754
Senast: Mia_R
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 774
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 476
Senast: liiinnea
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 154
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Burkfisk
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp