Bedömningskriterier?

Jag hade ridit fram lika länge som du brukar göra hemma innan du börjar med det som passet är tänkt att handla om. Enda gången jag har varit ute på någon form av "tävling" med min nuvarande var kvalitén i september, och där fick jag verkligen känna på hur det kan kännas att försöka visa upp en häst som inte är ordentligt uppvärmd. Eftersom hon var så ung, och dessutom kom direkt från löshoppningen (och var varm av det) red jag inte fram så länge, och det straffade sig inne på banan. Lycka till!
 
Jag sällar mig till klubben som ska starta LC snart.
Jag har tävlat lite hästar på lätt nivå, men aldrig fått speciellt bra resultat.
Nu är det dags för en ny "stjärna" på annandag påsk.
Hästen är en femårig fjordhingst som knappt varit hemifrån sedan jag köpte honom som halvåring, så syftet med övningen är social träning i främmande miljö med liv och rörelse och andra hästar.
Själva programmet börjar det ju vara dags att plugga in: nya LC:1 ser rätt kul ut tycker jag!

Nervös är jag inte: har inga förväntningar på resultat men hoppas förstås att hästen ska sköta sig. Gör han det, kan vi nog få ca 65% på LC, och jag har anmält honom till LB i maj med förhoppningen att klara 60%-gränsen (lite osäkert hur han kommer att orka hörnen i galopp: han har en benägenhet att skjuta ut innerbogen i hörn så där har jag en del att jobba med).
 
Väcker den här tråden till liv igen för nu är det snart dags... På söndag morgon ska vi starta vår första dressyrtävling (förutsatt att jag inte hunnit avlida av nervositet innan dess).

Jag har tränat ganska mycket på programmets moment och känner mig hyfsat säker. Vi har ett par "problemmoment"; nummer ett är nog att det inte alltid blir rätt galopp om inte jag gör en perfekt förberedelse inför fattningen. Min häst är heller inte helt stabil i halterna utan det blir gärna en kort "dragkamp" mellan oss innan han stannar. Jag har fått tipset av min tränare att försöka röra på bettet in i halten så att vi inte hamnar där. På framridningen kommer jag fokusera att få honom lösgjord i sidorna, för är han inte det så kan rundningen i travserpentinerna bli lite sisådär.

Det största orosmolnet är dock att vi båda (jag och häst) kommer spänna oss något bedrövligt. Hästen kan vara lite tittig men är antagligen inte superexrem på den punkten jämfört med andra hästar. Jag är helt säker på att han kommer skygga för domaren (uppställt bord på kortsidan) och kanske även för dressyrstaketet, men jag ska verkligen försöka att inte gå in på banan med en massa undergånstankar utan istället försöka tänka positivt. Har ni några sista minuten-supertips till en nervös dressyrnewbie? :)

När du rider in o väntar på att få starta medans dom skriver klart förra ryttarens protokoll, träna på att rida förbi domarbordet och annat läskigt ifrån båda hållen. Med min brukar hon titta o drakblåsa ett par ggr, men sen går det över.

Sen - rid programmet bara! Och tänk att det är första gången för er, så ha inte enorma krav. Första gången jag skulle tävla hade jag som mål a) ta oss runt hela programmet b) inte trilla av eller skämma ut mig på annat dylikt sätt :D
Och kom ihåg att säga till dig själv "jag gör det här för att det är KUL" ;)

LYCKA TILL och berätta efteråt hur det blev!!!!
 
Vi överlevde! Tack för alla bra tips i den här tråden :)

Delvis copy från annan tråd: Förutom att jag åkte av på framridningen (!) så är jag jättenöjd :). Jag har varit supernervös hela veckan men imorse kände jag mig faktiskt lugn? Min pojkvän var med mig hela tävlingen och när vi ledde ut pålle ur stallet så verkade han supercool. Jag satt upp och började skritta på lång tygel - fortsatt supercool häst, tills han hörde ett ljud bakom oss (jag hörde det också men vet inte exakt vad det var för något) och flög iväg några språng. Det hade förmodligen räckt så om jag lyckats korta tygeln och få styr på honom, men med långa tyglar hade jag inte så mycket att säga till om och jag flög av, dock utan att slå mig. Jahapp, då hade liksom det som inte "får" hända redan hänt och jag satt upp igen och var lugnare än någonsin. Därefter flöt det på utan missöden :). Visst, vi gjorde verkligen inget superprogram (52,7 % blev resultatet) men jag är ändå så himla nöjd med att vi genomförde! Och att det kändes kul! Pålle stod emot lite i travprogrammet (kanske pga spänning hos ryttaren) och sedan förekom han mig i en galoppfattning då jag har tränat programmet så mycket att han lärt sig var det är dags för galopp, haha. Det blev lite taktande och sen fel galopp som jag dock kunde rätta snabbt. Annars hade vi inga stora missöden - lite dålig bjudning och därmed lite ostadigare i formen än vad han brukar vara men allt som allt är jag så nöjd. Hoppas på att det blir fler gånger.
 
Vi överlevde! Tack för alla bra tips i den här tråden :)

Delvis copy från annan tråd: Förutom att jag åkte av på framridningen (!) så är jag jättenöjd :). Jag har varit supernervös hela veckan men imorse kände jag mig faktiskt lugn? Min pojkvän var med mig hela tävlingen och när vi ledde ut pålle ur stallet så verkade han supercool. Jag satt upp och började skritta på lång tygel - fortsatt supercool häst, tills han hörde ett ljud bakom oss (jag hörde det också men vet inte exakt vad det var för något) och flög iväg några språng. Det hade förmodligen räckt så om jag lyckats korta tygeln och få styr på honom, men med långa tyglar hade jag inte så mycket att säga till om och jag flög av, dock utan att slå mig. Jahapp, då hade liksom det som inte "får" hända redan hänt och jag satt upp igen och var lugnare än någonsin. Därefter flöt det på utan missöden :). Visst, vi gjorde verkligen inget superprogram (52,7 % blev resultatet) men jag är ändå så himla nöjd med att vi genomförde! Och att det kändes kul! Pålle stod emot lite i travprogrammet (kanske pga spänning hos ryttaren) och sedan förekom han mig i en galoppfattning då jag har tränat programmet så mycket att han lärt sig var det är dags för galopp, haha. Det blev lite taktande och sen fel galopp som jag dock kunde rätta snabbt. Annars hade vi inga stora missöden - lite dålig bjudning och därmed lite ostadigare i formen än vad han brukar vara men allt som allt är jag så nöjd. Hoppas på att det blir fler gånger.

Förutom det där med att du åkte av på framridningen :eek: låter det som en helt normal tävlingsdebut för oss vanliga dödliga tkr jag :) stod emot - japp, förekom en galoppfattning - japp :D Kul att det gick bra och jag hoppas att du har blivit taggad att fortsätta tävla!
 
Nästa vecka ska vi göra vår första start, en LB:2. Lite magstarkt med en grön häst där vi jobbar med att flytta för skänkel och fatta rätt galopp. Men är bara ett km, och det var den klassen eller märke ett :D men LB:2 verkar rätt bra, är alltid lättare att fatta rätt ut från hörn.

Blir bra träning, för sista helgen i maj ska vi förhoppningsvis på vår första riktiga tävling :D
 
Vi överlevde! Tack för alla bra tips i den här tråden :)

Delvis copy från annan tråd: Förutom att jag åkte av på framridningen (!) så är jag jättenöjd :). Jag har varit supernervös hela veckan men imorse kände jag mig faktiskt lugn? Min pojkvän var med mig hela tävlingen och när vi ledde ut pålle ur stallet så verkade han supercool. Jag satt upp och började skritta på lång tygel - fortsatt supercool häst, tills han hörde ett ljud bakom oss (jag hörde det också men vet inte exakt vad det var för något) och flög iväg några språng. Det hade förmodligen räckt så om jag lyckats korta tygeln och få styr på honom, men med långa tyglar hade jag inte så mycket att säga till om och jag flög av, dock utan att slå mig. Jahapp, då hade liksom det som inte "får" hända redan hänt och jag satt upp igen och var lugnare än någonsin. Därefter flöt det på utan missöden :). Visst, vi gjorde verkligen inget superprogram (52,7 % blev resultatet) men jag är ändå så himla nöjd med att vi genomförde! Och att det kändes kul! Pålle stod emot lite i travprogrammet (kanske pga spänning hos ryttaren) och sedan förekom han mig i en galoppfattning då jag har tränat programmet så mycket att han lärt sig var det är dags för galopp, haha. Det blev lite taktande och sen fel galopp som jag dock kunde rätta snabbt. Annars hade vi inga stora missöden - lite dålig bjudning och därmed lite ostadigare i formen än vad han brukar vara men allt som allt är jag så nöjd. Hoppas på att det blir fler gånger.

Grattis! Starkt att sitta upp igen och genomföra ritten efter fallet på framridningen, särskilt med tanke på att du slog dig illa tidigare! Det viktigaste var att du kände att det var kul - resten är "bara" träning!
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 754
Senast: Mia_R
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 780
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 487
Senast: liiinnea
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 154
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp