Bukefalos 28 år!

Begagnad hästtransport

S

Sirisiri

Vad ska man tänka på vid köp av en billigare begagnad hästtransport. Fattig som man är hade jag tänkt mig en i ca 10 000 kr-klassen. Om man hittar en med nytt golv, renoverade bromsar, bes ua osv borde den väl vara i bruksskick?

Har någon nån erfarenhet av transporter i den prisklassen? Fungerar dom bra? Något speciellt märke som är bättre/sämre?

Vad är annars kostnaden för att byta golv, matta, renovera bromsar, skatt, försäkring osv? Hur ofta bör man byta golv och bromsar?

Ni som sålt/säljer transporter i den prisklassen, är dom lätta att bli av med, eller är dom svårsålda? Intressant att veta då detta styr en ev prutmån. Kan ju även vara av intresse då man en dag vill byta upp sig.

Snälla, jag vill veta allt då det ändå är en säkerhetsfråga!!
 
Måste säga att jag, efter att ha sålt en transport i 25.000 kr-klassen, är förvånad över att alla ska ha en transport för antingen 10.000:- eller 80.000:-

Om du hittar nån som bytt allt det där du vill ha nytt och sen säljer den för 10.000:- så grattis. Det är ungefär vad det kostar att fixa det.

Byta golv på en transport är inget man gör bara sådär. Min -89 hade samma golv och det var inget fel på det. Man besiktar transporter och är det fel på bromsarna få man veta det där.

Personligen skulle jag satsa på en transport för det dubbla. Man får vad man betalar för.
 
En golvskiva kostar ca 2000 kr + arbete. Matta inne är också dyr, över 1000 kr i alla fall.
Ny baklem kostar ca 1500 kr + arbete.
Ny axel kostar ca 5-6 000 kr + arbete.

Tips! Titta noggrant på golvet, lyft mattan och hugg med mejsel i bakre hörnen som oftast är värst.
KOntrollera att belysning fungerar överallt. Om släpet har 15 år på nacken är risken stor att det är dags att dra om hela klabbet snart. Inte så dyrt om du gör det själv men mycket pyssel.
Bromsarnas skick kontrollerar en verkstad eller duktig mekaniker. Med ev ny axel löser det sig.
Draghandske är bra att byta oavsett, kostar bara några hundralappar.
Skatten på släp är billig, några hundra om året. Försäkring är upp till dig om du vill teckna. Jag har ett äldre släp och har inte tecknat speciell försäkring för det (stöld osv). Trafikförsäkringen ingår i dragbilen.
Titta också på chassit, är det helgalvat? Om inte så kan det bli olönsamt att köpa begagnat med några år på nacken.
Att slipa ned och lacka om ytterväggar kostade mig ca 2000 kr på verkstad. (Allt monterades ned utam bakläm.)

Min kärra (Fobo -86) köpte jag för 17 000 kr för 6 år sedan. Jag har bytt axel, bakläm, golv, lackat utvändigt + lite till smått sedan dess. Summa kostnad ca 15 000 kr, lågt räknat.
Fördelen med att köpa begagnat är att man liksom får kostnaderna lite eftersom, billigare i det långa loppet är det absolut inte (normalt sett).
Hästsläp tror jag man ska äga i max 10 år, sedan börjar det dyra renoveringarna trilla in...
 
Har köpt min hästtransport begagnad och i 10 000-kr klassen. Den har bara gått i Norrbotten och haft 2 ägare före mig.
Den var i mkt bra skick när vi köpte den och vi har inte behövt repa den mer än när jag har hyrt ut den. Då har den oftast varit trasig efterråt. Har nu slutat låna ut den och jag är supernöjd med mitt släp.
Billig i inköp och billig att äga. Iaf än så länge...
 
Vi köpte i våras ett Trane -75 för 10 000. Golvet är bytt för några år sen och nån balk undertill är bytt i år.

Vi har skrapat balkarna och väggarna utvändigt och målat om, hammarlack på balkarna och utomhus färg på resten. Även taket målade vi om. Draghandske ska vi mest troligt byta. Tanken är att vi har det ett tag och om det visar sig att vi använder det mycket kanske vi säljer det och köper ett nyare.

Släp för 10 000 verkar det vara stor efterfrågan på så att pruta går nog inte, fast det beror väl lite på. Vi räknar med att kunna sälja vårat för 10 000 om vi säljer det. Men då lär vi ha gjort en del småfix på det.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har idag ett Thule horseliner släp. Måste köpa nytt inom en två års period iaf och läser allt jag kan men hittar inget jag vill...
2
Svar
24
· Visningar
2 473
Senast: Blandrastik
·
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 105
Senast: _Taggis_
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 532
Senast: cherie
·
Utrustning Nu har jag bokat kontrollvägning av mitt hästsläp - blir 375 riksdaler fattigare men får ett intyg på vikten och därmed bekräftat om...
2
Svar
22
· Visningar
2 263
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp