Behöver hjälp att bestämma ras till nästa servicehund

Ja, korthårig collie har jag funderat på länge, men just deras mentalitet gör mig osäker. Jag har träffat flera som är lite fega och ganska rädda, vilket naturligtvis inte funkar. Servicehundarna måste klara ett mentaltest för att få göra utbildningen. Det var via korthårig collie som jag kom in på Welsh sheepdog, vilka faktiskt verkar väldigt fina och trevliga. De är mer renavlade arbetshundar. Men den kenneln jag har pratat med har en valpkull på g nu men med en oröntgad och otestad hanhund, vilket hon aldrig gjort tidigare och det gör mig misstänksam.

Det finns jättebra kortisar men du måste som sagt lägga lite tid på letande och det räcker liksom inte att leta efter en bra kennel utan det är ner på kombinationer. Men det finns väldigt bra verktyg för att hitta de bra hundarna (mer för collie än för andra brukshundar iom att vi inte bara har MH utan också MI vilket är ett index på mentalitet som visar vad en viss hund, och en viss kombination av hundar, troligen kommer nedärva gällande mentalitet).
 
Om du är osäker på mentaliteten vad gäller collie, så skjuter du dig ju lite i foten när du även kollar icke godkänd ras. Det är ett betydligt osäkrare kort eftersom du inte kan kontrollera mentaliteten genom MH/BPH-resultat flera generationer bakåt.
Få en icke-hundmänniska ställa en fråga?
Vad menar du med icke godkänd ras? Att rasen inte är ansluten till SKK?
 
Jag har haft en kelpie som servicehund. Min kelpie var inte speciellt rastypisk, hon var för liten rent storleksmässigt och hade inte så mycket tryck och motor som en kelpie ska ha. Hon passade mig perfekt men jag är faktiskt tveksam till en rastypisk kelpie som servicehund. Det är explosiva hundar och inte alltid så lätta att få till att ha 4 tassar i marken.

Just nu utbildar jag min schipperke till servicehund men det är ju en ännu mindre ras fysiskt.
 
Jag har haft en kelpie som servicehund. Min kelpie var inte speciellt rastypisk, hon var för liten rent storleksmässigt och hade inte så mycket tryck och motor som en kelpie ska ha. Hon passade mig perfekt men jag är faktiskt tveksam till en rastypisk kelpie som servicehund. Det är explosiva hundar och inte alltid så lätta att få till att ha 4 tassar i marken.

Just nu utbildar jag min schipperke till servicehund men det är ju en ännu mindre ras fysiskt.
Tack för den informationen! Jag är fortfarande lite osäker på kelpie. Särskilt eftersom uppfödaren jag pratade med inte tyckte det skulle gå. Jag vill liksom förenkla livet, inte göra det krångligare.

Jag försöker fortfarande också väga upp hur mycket hjälp jag skulle ha av en större hund mot hälsoriskerna. Visst, det skulle vara fantastiskt med en större hund som kan ge mer fysiskt stöd, men HD-risken går ju upp med större hundar, tillsammans med kortare förväntad livslängd.
 
Jag har haft en kelpie som servicehund. Min kelpie var inte speciellt rastypisk, hon var för liten rent storleksmässigt och hade inte så mycket tryck och motor som en kelpie ska ha. Hon passade mig perfekt men jag är faktiskt tveksam till en rastypisk kelpie som servicehund. Det är explosiva hundar och inte alltid så lätta att få till att ha 4 tassar i marken.

Just nu utbildar jag min schipperke till servicehund men det är ju en ännu mindre ras fysiskt.

Som ren servicehund hade jag nog inte valt Kelpie. Men nu handlade det om en hund som dels skulle vara servicehund och dels träna ett antal olika grenar. Sen beror det ju på vilken typ av service det handlar om.
 
Tack för den informationen! Jag är fortfarande lite osäker på kelpie. Särskilt eftersom uppfödaren jag pratade med inte tyckte det skulle gå. Jag vill liksom förenkla livet, inte göra det krångligare.

Jag försöker fortfarande också väga upp hur mycket hjälp jag skulle ha av en större hund mot hälsoriskerna. Visst, det skulle vara fantastiskt med en större hund som kan ge mer fysiskt stöd, men HD-risken går ju upp med större hundar, tillsammans med kortare förväntad livslängd.

Varför inte labbe eller golden? Alltså, bra individer av de raserna är riktigt trevliga och bra hundar! Undvik alltför stora och grova bara.
 
Varför inte labbe eller golden? Alltså, bra individer av de raserna är riktigt trevliga och bra hundar! Undvik alltför stora och grova bara.
Som sagt, att de är stora och grova...! Men jag har förstått att jakttyperna är smäckrare och mer arbetsvilliga. De måste få plats, både hemma och i bilen och när man är är på besök någonstans. Det är svårt att lägga en sån stor hund under ett bord på en restaurang, och jag har vant mig vid smidigheten med min nuvarande hund.

Jag har jättesvårt för matglädjen hos labradorer. Min lagotto var extremt matfixerad och det var jättejobbigt. Han lärde sig öppna kökslådorna och skåp och letade hela tiden efter saker han kunde äta utomhus. Min omplacering gjorde också det, men det var för att han var utsvulten och mager, och det la sig tack och lov. Men jag tycker det är jobbigt. Både han och min förra hund har också ätit saker som inte är mat och behövt magpumpas, vilket är hemskt. Sen tenderar labradorer enligt min erfarenhet vara lite översociala. Men jag kan erkänna att jag också har dåliga erfarenheter av individer av både labbe och golden, och därför inte ägnat dem jättemycket tanke.
 
Som ren servicehund hade jag nog inte valt Kelpie. Men nu handlade det om en hund som dels skulle vara servicehund och dels träna ett antal olika grenar. Sen beror det ju på vilken typ av service det handlar om.

Nu var det inte mängden aktivering eller så jag invände mot utan just servicehundbiten. Har man behov av en servicehund så är det att hunden funkar som servicehund som är viktigast av allt. Man kan kompromissa med en del övrigt men inte just hur hunden fungerar i tjänst.
 
Kanske titta på tollare? Mindre än labbe/golden och mer reserverade men kan vara ganska olika mentalt. Dock går många BPH/MH så det är lätt att sålla bort sånt man inte gillar.
 
Nu var det inte mängden aktivering eller så jag invände mot utan just servicehundbiten. Har man behov av en servicehund så är det att hunden funkar som servicehund som är viktigast av allt. Man kan kompromissa med en del övrigt men inte just hur hunden fungerar i tjänst.

Det finns ju många olika typer av service en hund kan ge.
 
Det finns ju många olika typer av service en hund kan ge.
Den här hunden ska göra, hela tiden: blodsockermarkering, larma/hämta hjälp, spontapportering, markera för vissa ljud. Sedan i perioder har jag rörelsesvårigheter pga sjukdom i benen som går i skov och då behöver jag hjälp med att plocka upp och hämta saker, hämta kryckor, göra saker som plocka ur tvättmaskinen, dra av lakan, hjälpa till med av-/påklädning och lite allt möjligt. Ett önskemål hade varit att hunden kan ge fysiskt stöd tex när man ska resa sig upp. Min blandras kan göra det redan och det är jättepraktiskt om man råkar sätta sig på huk för att torka tassar till exempel. Men det beror på storlek, han är 65 cm hög och väger bara omkring 22 kg för han har vinthund i sig och är byggd så. Det funkar bara för att jag inte är så tung.

Sedan så tänkte jag mer på det här med labradorer på promenaden nu och jag tror det är för att de är så lugna och lite långsamma som jag inte är förälskad i dem. Jag har aldrig haft en hund som varit särskilt lugn och är rädd för att ingenting någonsin kommer bli gjort om inte hunden uttryckligen kräver det av mig. Men det finns naturligtvis jättemånga bra egenskaper med just en traditionell labrador.
 
Den här hunden ska göra, hela tiden: blodsockermarkering, larma/hämta hjälp, spontapportering, markera för vissa ljud. Sedan i perioder har jag rörelsesvårigheter pga sjukdom i benen som går i skov och då behöver jag hjälp med att plocka upp och hämta saker, hämta kryckor, göra saker som plocka ur tvättmaskinen, dra av lakan, hjälpa till med av-/påklädning och lite allt möjligt.

Sedan så tänkte jag mer på det här med labradorer på promenaden nu och jag tror det är för att de är så lugna och lite långsamma som jag inte är förälskad i dem. Jag har aldrig haft en hund som varit särskilt lugn och är rädd för att ingenting någonsin kommer bli gjort om inte hunden uttryckligen kräver det av mig
Kelpien kommer kräva att det händer nåt. Med en kelpie händer allt snabbt. På gott och ont. Frågan är om en kelpie blir för mycket.
 
Sedan så tänkte jag mer på det här med labradorer på promenaden nu och jag tror det är för att de är så lugna och lite långsamma som jag inte är förälskad i dem. Jag har aldrig haft en hund som varit särskilt lugn och är rädd för att ingenting någonsin kommer bli gjort om inte hunden uttryckligen kräver det av mig

Där tror jag du gör lite av en tankevurpa. En bra labbe ur linjer som avlats för arbete och faktiskt får jobba är allt annat än sävlig. Många showlabbar som bor hos medel-Svensson och aldrig fått göra annat än hasa sig runt kvarteret är nog mer avstängda än naturligt lugna och representerar verkligen inte hela rasen.
 
Där tror jag du gör lite av en tankevurpa. En bra labbe ur linjer som avlats för arbete och faktiskt får jobba är allt annat än sävlig. Många showlabbar som bor hos medel-Svensson och aldrig fått göra annat än hasa sig runt kvarteret är nog mer avstängda än naturligt lugna och representerar verkligen inte hela rasen.
Det stämmer troligtvis helt. Jag vet som sagt verkligen inte vilken hund jag ska ha, och trots allt jag läst verkar jag ha sämre koll än jag trodde 😅 Är arbetslinjerna lika matfixerade som ”Svensson-labben”? Eller är detta också en förutfattad mening jag har? Jag har ganska nyligen blivit informerad om att det finns utställningslabradorer och jaktlabradorer, och att de skiljer sig avsevärt. Jag tror inte jag har tagit in den informationen riktigt.
 
Ja, korthårig collie har jag funderat på länge, men just deras mentalitet gör mig osäker. Jag har träffat flera som är lite fega och ganska rädda, vilket naturligtvis inte funkar. Servicehundarna måste klara ett mentaltest för att få göra utbildningen. Det var via korthårig collie som jag kom in på Welsh sheepdog, vilka faktiskt verkar väldigt fina och trevliga. De är mer renavlade arbetshundar. Men den kenneln jag har pratat med har en valpkull på g nu men med en oröntgad och otestad hanhund, vilket hon aldrig gjort tidigare och det gör mig misstänksam.
En bra korthårig collie hade trivts bra tror jag.
 
Jag har en kollega som har en labrador som ledarhund. Så imponerad av den hunden! Sammanträden på kontoret eller julfest med närmre 1000 personen bekommer den inte alls. Full fart när det står på schemat och går inte speciellt långsamt. (Min kollega är vältränad idrottare med ett antal medaljer i paralympics och VM).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 304
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Jag har haft collie i ganska många år, och tycker att rasen är i princip den perfekta för mig. MEN. Nu när nuvarande hund är 4 år gammal...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 312
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Tänkte vara lite kreativ med trådnamnet för det lät lite mer spännande än alla rasvalsnamn som är tagna :D Som flera vet är jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 346
Senast: Preussen
·
Hundavel & Ras Jag och min sambo vill skaffa en till hund, men vi är inte säkra på vilken ras vi vill ha. Vad vill vi då ha? Mellanstor, men storlek...
2
Svar
36
· Visningar
2 603
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp