Kloka buke hjälp mig välja ras!

Rouise

Trådstartare
Jag och min sambo vill skaffa en till hund, men vi är inte säkra på vilken ras vi vill ha.

Vad vill vi då ha?
Mellanstor, men storlek är egentligen inte centralt
Kort päls, alt päls man kan trimma ner utan att det förstör funktionen
Arbetsglad och aktiv
En hund som är med på allt och som inte bangar för väder och vind
Mentalt stabil! (mycket viktigt då vi har en hund nu med endel rädslor och vi vill inte gärna ha en till)
Socialt säker, inga generella könsbundna aggressioner och ska kunna vara med överallt. Jag jobbar med kursverksamhet själv och hundarna kommer få vara med endel på jobbet, där kan det bli mycket folk, och ofta många barn med allt vad det innebär.
Frisk och sund
Lätt att ha lös( träningssak absolut men man behöver ju inte nödvändigtvis köpa en hund där man kan räka med uppförsbacke på den delen)

Vad erbjuder vi då?
Ett hem med lite ensamtid, hundarna är med väldigt mycket.
Promenader såklart, vi vandrar gärna och gör rätt ofta dagsutflykter.
Fysisk motion i form av cykling och följer med mig på motionsrundor med hästarna. Vi har tänkt av vi båda ska damma av våra gamla skidor så vi kan ta sånna turer också, då blir såklart hundarna med.
Träning av olika slag, lydnad och agility, jag är sugen på att börja med spår men nuvarande hund har inte det intresset. Överlag är jag öppen för rätt många träningsgrenar, det är spännande och roligt att lära sig nytt så jag ser inga hinder där egentligen.
I perioder mer fysisk träning är mentalt, missförstå mig rätt vi tränar rätt mycket med nuvarande hund men i och med jobbsituationen är det svårt att gå kurser, så det blir oftare kortare intensivare träningspass i vardagen än pass där vi åker till klubben. Jag tränar gärna men tävlar sporadiskt.
Ett aktivt liv helt enkelt, men jag vill inte ha en hund som klättrar på väggarna efter en dag om jag och sambon råkar blir sjuka samtidigt eller när vi har mycket på jobbet och faktiskt bara vill ligga på soffan en hel söndag (med vanliga promenader) ibland.

Vi har funderat lite på några raser:
Sambon är förtjust i labrador, jag har alltid varit förtjust i retriver som grupp, drömde om en flat som yngre.
Kelpie har alltid stått på önskelistan för min del
Dalmatiner har jag varit inne lite på men kan egentligen för lite om rasen för att veta om den skulle passa

Kom med tankar och tips kloka buke så jag kan börja studera hunddata, röntgen resultat, tävlingsmeriter och MH mm!
 
Har sett dig i en hel del trådar här på Buke och det verkar finnas både kompetens, engagemang och ork i erat hem för vilken bruksras som hellst i princip.
Bruksschäfer?
En mentalt stabil bruksschäfer skulle trivas bra med det livet. Allround för de flesta hundsporter. Bara de får jobba med huvudet på något vis och får ordentligt med motion så. Att variera mellan flera olika "sporter" brukar de gilla.
Jag brukar avråda från rasen eftersom den kräver en del, många underskattar den och överskattar sig själva. Jag är rätt säker på att du inte tillhör dom som överskattar sig.

I sverige i dag finns det gott om friska schäfrar bland brukslinjerna och rädslor är sällsynt. I exeteriörleden kan det se annorlunda ut.
 
Labbe passar väl bra? Eller varför inte en flat? :)

Dalmatiner.. En del som du beskriver passar bra, tex mer fysisk än mental aktivering, den passar bra att ha med vid cykel-, rid- och skidturer men blir inte hispig av att ligga i soffan.

Men, jag skulle inte kalla det en frisk ras. Så mycket problem som min har haft på det halvår jag har ägt honom har ingen av mina andra hundar haft tillsammans på hela sina livstider. Och då har jag haft flattar, som folk ofta säger är sjuka hundar :confused:
Dom är inte alltid lätta att ha lösa, det är väldigt individuellt.
Dom dras med många rädslor, stresskänsliga, svårt för nya/stirriga miljöer och ljud. Inte alla, såklart, men många av dom jag har träffat. Min är mentalt en av dom bästa jag har träffat, och då tycker jag själv att han är så katastrofal att jag aldrig skulle använda honom i avel.
En del är träningsvilliga, andra inte.

Japp, jag har rabblat upp mycket dåligt om rasen. Visst finns det bra saker också! Men ska ni ha en dalmatiner så välj nooooga och lär känna uppfödaren och uppfödarens hundar. Välj gärna kullar där föräldrarna har gjort MH med bra resultat. Rata kennlar som bara föder upp för utställning, om du inte är intresserad av det ? Jag är ju utställningsintresserad och därav har jag träffat många utställningsavlade hundar, och då har ju min åsikt om rasen här ovan..

Vill du ha tips på kennlar får du skicka ett PM. Jag vet iallafall en kennel såhär på rak arm som jag absolut kan tipsa om, dock har hon inte kullar så ofta.
 
Flatten skulle absolut passa tror jag. Från rätt uppfödare är det en härlig kompis - och jaktträning är superkul och enkelt att hobbyträna. Duktiga spårhundar! Agility går fint om man inte satsar på SM - även om rasen nu mer faktiskt kan stoltsera med en och annan agility- och hoppchampion.

Flatten är ju, lite beroende på linjer, en "vad man gör det till"-hund. Dom har alla fina egenskaper en tävlingshund i lydnad och bruks behöver. Dock ska man givetvis ta i beaktning att det är (Ska vara) en jakthund och enbart köpa från uppfödare som värvar om rasens jaktliga egenskaper!
 
Lägger till: Ska man köpa jaktavlad retriever spelar MH ingen roll. Det man ska kolla på är rasdata (Google: rasdata+rasnamn) och läsa jaktprovskritiker. Många, framför allt "dual"-uppfödare får för sig att viltspårschampionat är jaktmerit och det är det givetvis inte. Alla hundar kan spåra. Lydnad, bruks, rallylydnad etc etc spelar ingen till - egenskaperna syns på jaktprov och i kritikprotokollen!
 
Jag och min sambo vill skaffa en till hund, men vi är inte säkra på vilken ras vi vill ha.

Vad vill vi då ha?
Mellanstor, men storlek är egentligen inte centralt
Kort päls, alt päls man kan trimma ner utan att det förstör funktionen
Arbetsglad och aktiv
En hund som är med på allt och som inte bangar för väder och vind
Mentalt stabil! (mycket viktigt då vi har en hund nu med endel rädslor och vi vill inte gärna ha en till)
Socialt säker, inga generella könsbundna aggressioner och ska kunna vara med överallt. Jag jobbar med kursverksamhet själv och hundarna kommer få vara med endel på jobbet, där kan det bli mycket folk, och ofta många barn med allt vad det innebär.
Frisk och sund
Lätt att ha lös( träningssak absolut men man behöver ju inte nödvändigtvis köpa en hund där man kan räka med uppförsbacke på den delen)

Vad erbjuder vi då?
Ett hem med lite ensamtid, hundarna är med väldigt mycket.
Promenader såklart, vi vandrar gärna och gör rätt ofta dagsutflykter.
Fysisk motion i form av cykling och följer med mig på motionsrundor med hästarna. Vi har tänkt av vi båda ska damma av våra gamla skidor så vi kan ta sånna turer också, då blir såklart hundarna med.
Träning av olika slag, lydnad och agility, jag är sugen på att börja med spår men nuvarande hund har inte det intresset. Överlag är jag öppen för rätt många träningsgrenar, det är spännande och roligt att lära sig nytt så jag ser inga hinder där egentligen.
I perioder mer fysisk träning är mentalt, missförstå mig rätt vi tränar rätt mycket med nuvarande hund men i och med jobbsituationen är det svårt att gå kurser, så det blir oftare kortare intensivare träningspass i vardagen än pass där vi åker till klubben. Jag tränar gärna men tävlar sporadiskt.
Ett aktivt liv helt enkelt, men jag vill inte ha en hund som klättrar på väggarna efter en dag om jag och sambon råkar blir sjuka samtidigt eller när vi har mycket på jobbet och faktiskt bara vill ligga på soffan en hel söndag (med vanliga promenader) ibland.

Vi har funderat lite på några raser:
Sambon är förtjust i labrador, jag har alltid varit förtjust i retriver som grupp, drömde om en flat som yngre.
Kelpie har alltid stått på önskelistan för min del
Dalmatiner har jag varit inne lite på men kan egentligen för lite om rasen för att veta om den skulle passa

Kom med tankar och tips kloka buke så jag kan börja studera hunddata, röntgen resultat, tävlingsmeriter och MH mm!
Det är inte alltid jag tipsar om Curly Coated Retriever. Faller förstås något på storlek (men det var inte viktigast) men verkar passa ert liv utmärkt om man är noga med uppfödare (som alltid).
 
Åh va roligt med alla svar!

Flat och labbe är verkligen intressanta raser och att träna lite jaktapportering känns spännande även fast jag inte har nån erfarenhet av det i dagsläget!
Tack för tipset om jaktprovskritiken @squarepants ska kika på det!

Curly coated har jag bara träffat en i mitt liv, den är inte så vanlig va?

DSG går bort på grund av sin storlek, nästa hund måste kunna hålla jämna steg med min schnauzer (modell stor 30kg) utan att behöva springa livet ur sig på turer med cykel eller hästar. Sen har jag träffat endel DSG och dom har inte fallit mig i smaken riktigt.

Schäfer är inte helt otänkbar, men jag är lite allergisk mot vita herdehundar så frågan är ju om en schäfer funkar. Är milt pälsdjursallergiker men de funkar bra med många raser men just vit herde (som föräldrar och bror har) blir lite kämpigt när dom fäller som värst

Dalmatiner låter kanske lite som en chansning då med tanke på den mentala biten. Det är väldigt viktigt för oss då vi ändå får kämpa endel med nuvarande hund och diverse rädslor. Blir det aktuellt ändå aå får vi såklart vara supernoga med föräldradjur och uppfödare och kolla upp syskon etc.

Utställning är inget som intresserar oss alls förövrigt
 
Åh va roligt med alla svar!

Flat och labbe är verkligen intressanta raser och att träna lite jaktapportering känns spännande även fast jag inte har nån erfarenhet av det i dagsläget!
Tack för tipset om jaktprovskritiken @squarepants ska kika på det!

Curly coated har jag bara träffat en i mitt liv, den är inte så vanlig va?

DSG går bort på grund av sin storlek, nästa hund måste kunna hålla jämna steg med min schnauzer (modell stor 30kg) utan att behöva springa livet ur sig på turer med cykel eller hästar. Sen har jag träffat endel DSG och dom har inte fallit mig i smaken riktigt.

Schäfer är inte helt otänkbar, men jag är lite allergisk mot vita herdehundar så frågan är ju om en schäfer funkar. Är milt pälsdjursallergiker men de funkar bra med många raser men just vit herde (som föräldrar och bror har) blir lite kämpigt när dom fäller som värst

Dalmatiner låter kanske lite som en chansning då med tanke på den mentala biten. Det är väldigt viktigt för oss då vi ändå får kämpa endel med nuvarande hund och diverse rädslor. Blir det aktuellt ändå aå får vi såklart vara supernoga med föräldradjur och uppfödare och kolla upp syskon etc.

Utställning är inget som intresserar oss alls förövrigt
När det gäller vita Herdehundar och schäfer så finns det skillnader. Det är numera olika raser som går åt var sitt håll, om än så sakta. Jag är starkt emot att jämföra dessa två även om ursprunget är det samma. Bara schäfer i sig är nästan två vitt skilda raser i dag.
Min erfarenhet är att de vita håren fäller i betydligt större mängd. Tycker även att herdehunden oftast är mer välpälsade än bruksschäfrarna. Tycker också att herdehundarna har en lite strävare päls.
Så känner ni er intresserade av schäfern så tycker jag ni ska titta på den. Besök lite kennlar och sniffa i massa pälsar.
Har för mig du finns i Dalarna...PM:a om du vill ha kenneltips som inte är galet långt bort.
 
Åh va roligt med alla svar!

Flat och labbe är verkligen intressanta raser och att träna lite jaktapportering känns spännande även fast jag inte har nån erfarenhet av det i dagsläget!
Tack för tipset om jaktprovskritiken @squarepants ska kika på det!

Curly coated har jag bara träffat en i mitt liv, den är inte så vanlig va?

DSG går bort på grund av sin storlek, nästa hund måste kunna hålla jämna steg med min schnauzer (modell stor 30kg) utan att behöva springa livet ur sig på turer med cykel eller hästar. Sen har jag träffat endel DSG och dom har inte fallit mig i smaken riktigt.

Schäfer är inte helt otänkbar, men jag är lite allergisk mot vita herdehundar så frågan är ju om en schäfer funkar. Är milt pälsdjursallergiker men de funkar bra med många raser men just vit herde (som föräldrar och bror har) blir lite kämpigt när dom fäller som värst

Dalmatiner låter kanske lite som en chansning då med tanke på den mentala biten. Det är väldigt viktigt för oss då vi ändå får kämpa endel med nuvarande hund och diverse rädslor. Blir det aktuellt ändå aå får vi såklart vara supernoga med föräldradjur och uppfödare och kolla upp syskon etc.

Utställning är inget som intresserar oss alls förövrigt
Curryn är inte så vanlig, nej.

Många 'förståsigpåare' förklarar för mig att de är blandraser (labrador/pudel) och att det är vanligt att man går på myten om att diverse 'raser' är renrasiga...;) Dessutom tror inte omvärlden att de fäller=fel.

Jag tycker att det är kul med en ras som syns och väcker uppmärksamhet. Dock bör man (som med många Retrievers) akta sig noga för att göda dem överviktiga och låta dem ligga hemma och bli tråkiga/understimulerade. Det ger inte kul hundar.

De Curlys jag känner till (många) som får stimulans och tränar olika grenar är mycket trevliga hundar. Mycket vilja, glädje, rörighet men också ett visst mått egensinnighet och behov av rätt människa. Sedan har de ju tappat på jaktprovs-fronten jämfört med retrievers som medvetet avlas åt två håll, jakt/utställning.
 
Min erfarenhet av flattar är tyvärr tidig död av cancer. Underbara hundar, men många får cancer redan vid 6-7 års ålder.
Jag skulle nog titta på jaktlabradoren istället för flatten. Om man inte är villig att få ha hunden väldigt kort tid. :cry:
 
Min labbe hade den mest allergiframkallande pälsen av alla hundar jag har haft, han orsakade t o m allergi hos en person som aldrig haft allergi mot hund innan… Så jag råder dig att prova att umgås med lite labradorer först. Det är en väldigt härlig ras annars! Kelpie kan du ha kvar som alternativ, de är kvickare än labradoren i både kropp och knopp men känsligare och inte fullt så trygg med det sociala.
 
Min erfarenhet av flattar är tyvärr tidig död av cancer. Underbara hundar, men många får cancer redan vid 6-7 års ålder.
Jag skulle nog titta på jaktlabradoren istället för flatten. Om man inte är villig att få ha hunden väldigt kort tid. :cry:

Jag har hört talas om cancer bland flat, hur ser det ut med avelsarbetet där, går det att göra tester på avelsdjur osv för cancer?
 
Min labbe hade den mest allergiframkallande pälsen av alla hundar jag har haft, han orsakade t o m allergi hos en person som aldrig haft allergi mot hund innan… Så jag råder dig att prova att umgås med lite labradorer först.

Jag ska absolut hälsa på hos uppfödare alt ägare som har labradorer för att testa allergin, gärna under värsta fällningsperioden. Fördelen med min allergi är att den märks direkt om det funkar eller inte.


Kelpie kan du ha kvar som alternativ, de är kvickare än labradoren i både kropp och knopp men känsligare och inte fullt så trygg med det sociala.
Va roligt, det är en ras jag varit smygförälskad i länge så jag ska läsa på lite mer där och ha kvar som alternativ, att den är kvickare gör ingenting, den sociala biten får vi undersöka närmare bara.
 
När det gäller vita Herdehundar och schäfer så finns det skillnader. Det är numera olika raser som går åt var sitt håll, om än så sakta. Jag är starkt emot att jämföra dessa två även om ursprunget är det samma. Bara schäfer i sig är nästan två vitt skilda raser i dag.
Min erfarenhet är att de vita håren fäller i betydligt större mängd. Tycker även att herdehunden oftast är mer välpälsade än bruksschäfrarna. Tycker också att herdehundarna har en lite strävare päls.
Så känner ni er intresserade av schäfern så tycker jag ni ska titta på den. Besök lite kennlar och sniffa i massa pälsar.
Har för mig du finns i Dalarna...PM:a om du vill ha kenneltips som inte är galet långt bort.

Ja men då kanske schäfer kan funka ändå! Absolut värt att åka och göra snifftest eftersom schäfer absolut kan vara en ras för oss men jag har automatiskt sorterat bort den på grund av pälsen.

Dom vita fäller något enormt och inte bara under fällningsperioden utan lite hela tiden, men det är när det är fällningsperiod som jag känner av dem. Har inte träffat Schäfer på det viset som jag gjort med dom vita utan det är bara bekanta vars schäfrar jag träffat på klubben osv och i den situationen blir jag inte allergisk mot nån ras utan det är inomhus där hundarna bor och där pälsen sitter fast i allt och där jag har hundarna runt omkring mig som jag blir allergisk speciellt om jag ska sova över.

Det stämmer bra att jag finns i Dalarna, får gärna tips på kennlar så jag skickar iväg ett PM.
 
Ja men då kanske schäfer kan funka ändå! Absolut värt att åka och göra snifftest eftersom schäfer absolut kan vara en ras för oss men jag har automatiskt sorterat bort den på grund av pälsen.

Dom vita fäller något enormt och inte bara under fällningsperioden utan lite hela tiden, men det är när det är fällningsperiod som jag känner av dem. Har inte träffat Schäfer på det viset som jag gjort med dom vita utan det är bara bekanta vars schäfrar jag träffat på klubben osv och i den situationen blir jag inte allergisk mot nån ras utan det är inomhus där hundarna bor och där pälsen sitter fast i allt och där jag har hundarna runt omkring mig som jag blir allergisk speciellt om jag ska sova över.

Det stämmer bra att jag finns i Dalarna, får gärna tips på kennlar så jag skickar iväg ett PM.
Våra fäller inte mycket alls mellan löpen, då fäller de mycket (de har sina fällpeioder då) Min labbe/goldenkorsning fällde betydligt mer så vist kan det vara värt att testa.
 
Jag har hört talas om cancer bland flat, hur ser det ut med avelsarbetet där, går det att göra tester på avelsdjur osv för cancer?

Det görs studier för att försöka komma någonvart med problemet http://www.frk.nu/hälsa/samarbetsprojektet-med-hundgenetikgruppen-15131407, men det kvarstår ännu i ganska stor utsträckning. Visst kan de bli upp i åldrarna, min mamma har en relativt pigg och fräsch 10,5-åring hemma, men tyvärr får man nästan vara tacksam för varje dag man får när hunden fyllt 8. Jag är osäker på om det går att testa (vet inte om det är någon recessiv gen som man kanske inte ser? dålig på sådant tyvärr), men generellt tror jag att man får kika på föräldradjurens föräldrar, syskon etc., för att få ett hum om hur utbrett det är i vissa linjer.

I övrigt - underbara hundar! Och oftast väldigt friska och sunda utan problem under levnadstiden.
 
Jag har hört talas om cancer bland flat, hur ser det ut med avelsarbetet där, går det att göra tester på avelsdjur osv för cancer?

Det är inte fastställt ärftligt men det finns en stor ökning i rasen av samma typ som hos till exempel boxer och berner sennen, och anstränger man sig tycks det finnas en ökning i vissa linjer men lååååångt ifrån alla uppfödare och ägare rapporterar in dödsorsak vilket försvårar givetvis.
 
Min erfarenhet av flattar är tyvärr tidig död av cancer. Underbara hundar, men många får cancer redan vid 6-7 års ålder.
Jag skulle nog titta på jaktlabradoren istället för flatten. Om man inte är villig att få ha hunden väldigt kort tid. :cry:
Och min erfarenhet av äga flattar och vistas/jobba på flatkennel i hela mitt liv säger att det inte alls är så vanligt som vissa vill påstå.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 130
Senast: Mia_R
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 780
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 277
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 098
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp