Behöver kloka synpunkter och kanske några goda råd.

A

ANonym_3

Ska försöka fatta mig så kort som möjligt.

Jag står i ett stall sen ex antal månader tillbaka med mina två hästar. Jag flytta dit pga att det inte funka med stallplatser i mitt gamla stall. (fanns bara en plats o jag har precis köpt en ny). Innan jag flytta till mitt nv stall så kolla jag upp ALLT. Hösilagets kvalité, vad dom har för krafftfoder (ingår), halmens kvalité,hagarna hur hästarna i stallet mådde osv. Jag kolla alltså upp ALLT som jag kunde komma på. Och allt verka toppen. Mat fem gånger om dagen mkt utvistelse,bra mat o glada hästar.


Nu har allt ändrats till det sämre.


-Hösilaget håller inte alls samma kavlité som det gjorde när jag va där på titt. Och ofta är det mögligt o det blir ett himla liv när jag vägrar ge mina hästar det.

-Halmen dammar enormt mycket. Vilket gör att mina pållar hostar och jag får astma anfall.

-Mat tiderna har ändrats drastiskt. Första målet halv sex på morgonen, då har dom max en halvtimma att äta upp eftersom stallägaren måste till jobbet. Andra målet mellan 11-15 beroende på om ngn fodrar "lunch". In halv sju då får dom insläppsmat.Sen kl åtta kvällshö.

- Min ena häst är helklippt och ska därför ha täcke både inne och ute. (täckestjänst ingår i hyran enl kontrakt). stallägaren tar ALLTID av täckena eftersom hon tycker att det är djurplågeri att ha täcken på hästar, att min häst sen står och skakar i både box o hage hjälper inte. Min andra pålle är gammal o måste enligt vets rekomendationer ha täcke men hon tar av honom med.

-Dom behandlar deras hästar som skit.

Listan kan göras ännu längre men det här är det som jag tycker är jobbigt.

Nu till själva problemet. Jag ska byta stallplats o har hittat en perfekt, krävde tom referenser från gamla hyresgäster för att va den säkra sidan. Men boxarna blir inte lediga försen om 1½ månad o jag vill (se:måste) flytta nu. Vad kan jag göra för att förbättra situationen? Någon som har tips på hur jag ska prata med stallägaren så hon förstår att detta inte är okej.

Enligt kontrakt så ska foder o strö hålla god kvalité. Är det då inte kontraktsbrott hon gör?

Orka du läsa igenom allt så är jag tacksam för svar.
 
Sv: Behöver kloka synpunkter och kanske några goda råd.

Jag hade köpt alla grejer själv och åkt och sett till att allt blev gjort på rätt sätt på egen hand
 
Sv: Behöver kloka synpunkter och kanske några goda råd.

Jag hade köpt alla grejer själv och åkt och sett till att allt blev gjort på rätt sätt på egen hand

Jag har bytt till spån och får eget hö imorgon förhoppningsvis. Tyvärr så har jag pga jobbet inte möjlighet att ta alla turer själv. Försöker dock se till att alla hästar får lunch på rimlig tid.
 
Sv: Behöver kloka synpunkter och kanske några goda råd.

Jag hade köpt alla grejer själv och åkt och sett till att allt blev gjort på rätt sätt på egen hand

så hade jag oxå gjort. Det blir mycket jobb men man får sinnesro.

Till TS förstår att du vill flytta, sådär kan man inte ha det!!
 
Sv: Behöver kloka synpunkter och kanske några goda råd.

Ja det låter väl klokt, göra det bästa av situationen den sista tiden och försöka bita ihop. Vet inte om det är någon ide att anmäla och bråka, men du säger att hon sköter sina egna hästar dåligt och omständigheterna låter inte roliga. Det är kanske inte din sak men kan man inte göra en anonym anmälan till någon djurskyddsnämd så någon kommer ut och kontrollerar och ser hur hästarna har det där egentligen?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 641
Senast: Lhas
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 599
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 474
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 479
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp