Behöver man en steamer?

Ok, vad består de av? Nyfiken på om jag borde ta mig en extra titt på mina. Eller så är du kanske jurist eller ngt och har lite högre krav :D

Har faktiskt någon sjal som kan bli skrynklig när jag tänker efter, lite tjockare. Men det brukar lösa sig om man skakar den och viker den och stryker med handen över.

Mina tröjor och sjalar i tunnare ull kan definitivt se lite rådbråkade ut om de hamnat ihopknölade i väskan eller under något annat. Inte konkret skrynkliga, men de ser slitna och "billiga" ut (finns det inget bättre ord för det? 🤔). Efter ångning ser de mjuksläta ut med lite lyster igen.

Jag har även skjortor i tunna material, mycket lättare att ånga än att stryka. Behöver man ett strykjärn för att få en sådan slät är det bättre att skölja den och låta den torka igen, och sen ånga. Även gardiner och vid behov lakan är mycket lättare att ånga, jag har inget stort strykbord och på en liten strykbräda hinner de strukna delarna bli skrynkliga igen.

Kavajer ångar jag efter resor eller när de börjar se använda ut. Tvättar bara kläder som faktiskt är smutsiga.

Strykjärnet använder jag numera nästan enbart när jag syr. Men jag skulle aldrig köpa en pryl för sällananvändning, så tvekar jag på nyttan kan det vara...
 
Ok, vad består de av? Nyfiken på om jag borde ta mig en extra titt på mina. Eller så är du kanske jurist eller ngt och har lite högre krav :D

Har faktiskt någon sjal som kan bli skrynklig när jag tänker efter, lite tjockare. Men det brukar lösa sig om man skakar den och viker den och stryker med handen över.
Vanliga ca 300 kronors koftor av olika märken.
 
Mina tröjor och sjalar i tunnare ull kan definitivt se lite rådbråkade ut om de hamnat ihopknölade i väskan eller under något annat. Inte konkret skrynkliga, men de ser slitna och "billiga" ut (finns det inget bättre ord för det? 🤔). Efter ångning ser de mjuksläta ut med lite lyster igen.

Jag har även skjortor i tunna material, mycket lättare att ånga än att stryka. Behöver man ett strykjärn för att få en sådan slät är det bättre att skölja den och låta den torka igen, och sen ånga. Även gardiner och vid behov lakan är mycket lättare att ånga, jag har inget stort strykbord och på en liten strykbräda hinner de strukna delarna bli skrynkliga igen.

Kavajer ångar jag efter resor eller när de börjar se använda ut. Tvättar bara kläder som faktiskt är smutsiga.

Strykjärnet använder jag numera nästan enbart när jag syr. Men jag skulle aldrig köpa en pryl för sällananvändning, så tvekar jag på nyttan kan det vara...
Ah ja lite rådbråkade kan de se ut efter en knölig dag i väskan. Inte skrynkliga men tja. Dock är jag väldigt lat med strykning så jag skakar nog mer lite på dem. Sjalarna är tunnare och värre än tex kashmirkoftan, men rädd att låter dem vara också (utom då att jag kan vika dem ordentligt och stryka ut dem med handen).

Gardiner skaffades faktiskt precis, men de hängde ut sig av sig själva, sammet.

Lakan hängtorkar jag, ryser vid bara tanken på att stryka dem :rofl: om jag hade haft mangel i ett hypotetiskt tvättrum skulle jag ha använt den, för manglat är trevligt. Men har inte sett en mangel i ett tvättrum sedan jag flyttade hemifrån och nu har jag inte ens tvättrum.

Kavaj däremot, ja där kunde det absolut ha behövts! de verkar dock se ok ut efter en omskakning de med och används mycket sällan. (tvättar också bara smutsiga kläder så kavajerna har aldrig någonsin tvättats :D. De är ju ändå ull i grunden.)

Jag stryker dock absolut ibland om jag syr, även om jag försöker undvika det (har ingen stor strykbräda) och tja pärlplattor... och textiltryck, när det hänt. Och om jag ska på fest och inser att det plagget ser ut som ett dragspel.
 
Vanliga ca 300 kronors koftor av olika märken.
Ok, jag tror mina är mer rätt och slätt ull/kashmir så de inte skrynklar lika mycket därför. Eller så går jag runt mer sloppy helt enkelt.

Har en tröja som är lite mer envis på att skrynkla sig lite och den är ull, bomull i blandning istället för ren ull.
 
Senast ändrad:
Ok, jag tror mina är mer rätt och slätt ull/kashmir så de inte skrynklar lika mycket därför. Eller så går jag runt mer sloppy helt enkelt.

Har en tröja som är lite mer envis på att skrynkla sig lite och den är ull, bomull i blandning istället för ren ull.
Kanske det är du som är jurist ;)
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har funderat mycket på vad min sambo ska få i julklapp. Han ligger troligtvis någonstans på autismspektrat och får sensory issues av...
Svar
12
· Visningar
1 267
Senast: Sassy
·
Kläder & Bli fin Minst en till spelning med Martin och Tess ska jag på, och kan nog bli mer. 🤭 MEN, jag behöver (Villhöver!) roligare kläder ha på mig...
Svar
4
· Visningar
384
Senast: Trott
·
Fritid Jag behöver en ny hobby. Nått jag kan tillbringa alldeles för många timmar på Youtube med att lära mig kring och sen utöva praktiskt...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 693
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 380
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp