Bukefalos 28 år!

Behöver man skydd runt om ?

doris

Trådstartare
Jag var med en kompis idag och kikade på skydd till fälttävlan, för hon skulle köpa till sin ponny. De vi kikade på var rätt så dyra, men ok de skall ju hålla för allt, men - behöver man skydd både bak och fram ?? Om man i vanliga fall inte rider med skydd mer än nödvändigt ?

De skydden som vi kikade på hade en metallskena i sig, men går det inte lika bra med heltäckande skydd som stöd, tänker tex på de som hööks har, de som är mjuka "runt om"

Hon köpte inga idag, eftersom vi blev osäkra på om det behövdes runt om, vad säger TR ?

Tacksam för svar
 
TR kräver inga skydd alls.

Hööks är meningslösa, haft samma typ och det blev ett jakt rakt igenom av ett islag som var så lätt att jag inte ens märkte det. Dessutom blir de tunga och sitter g dåligt, åker lätt ned och kräver iaf efter ett tag) tejp för att sitta kvar över hvudtaget. Passar bättre till dressyr ;)

Bak är väl nästan lika viktigt som fram, de kan ju lätt slå i bak oxå..

Vad var det för skydd ni tittade på?
 
märket som vi kikade på var n.e.w tror jag...
ok, så det bästa är att köpa runt om.
 
De är bra skydd, ganska lätta men stryktåliga.
Kostar tyvärr en del, men det är det värt! :)
 
ok, jag hakar på tråden å frågar vidare...

jag har varitpå jakt lääänge efter skydd till fälttävlan till min halvblodspojke me kraftiga ben... och har )INTE hittat några...
Var kan man få tag på extra stora skydd som är bra? och inte för "klumpiga"?
nu har jag ett par strykkappor fram som sitter sådär... får tejpa för att vara säker på att de siter för kardborren räcker inte till...
för att i alla fall ha något så har jag köpt de där svarta heltäckande skydden från hööks (var det dem som "du" som svarade menade inte är bra?
jag o pollen tävlar egentligen mer hopp men har börjat testa på fälttävlan, har gjort en 90-runda (hette då debutant) då hade jag nog bara korta bakstrykkapper eftersom det var de enda jag hittat.... såg då att många red i hööks blåa skydd, jag var å tittade påp dem men tyckte att de andra svarta (equa guard) verkade vara bättre kvalitet + att de fanns i xl.

och en fråga till... har ni boots bak???
 
jaghar testat massa boots men inga passar på hans bakben :crazy:.
tilläggas kan att jag letat i ett år innan jag hitta ett par som passade frambenen... hmm flipflap.. inte så populära hos min pojke :bow:

tack, var inne å kolla på skydden där, verka vara bra men.. fanns bara till large.. behövder ju x-large..

(knepig häst eller krävande matte, jag vet inte.... men kan tala om att sadeproblemet är ännu större :devil:)
 
jag tycker absolut att man ska ha skydd runt om (ska snart köpa) och jag tycker också att man ska ha på bakbena.
 
jag skulle aldrig våga rida terräng utan rejäla skydd.. jag har NEW terräng skydd runt om + gummi boots runt om!
 
Jag har ALLTID skydd pa frambenen nar jag rider. Oavsett om jag bara rider ut i skogen eller om jag hopp-tranar. Nar vi tavlar (och tranar) falttavlan anvander jag skydd runt om. Skydd som verkligen skyddar senorna, det ar det viktigaste, speciellt eftersom vi i falttavlan garna galopperar pa lite extra.

Jag har ett flertal N.E.W., vilka jag gillar. Men jag har ocksa ett par Dalmar, vilka ar JATTEBRA. De har en stalskena bak, precis som N.E.W.-skydden, och de ar mycket latta. De vager inte mycket alls. De ar egentligen gjorda for galopp-tavling. KOmmer inte precis ihag vad de heter, men de ar Dalmar Racing i alla fall. Det finns Dalmar Eventing, for falttavlan, men de finns bara i bla, och jag vill inte ha bla skydd.

Bak brukar jag ha hoga skydd. Inte nagra stykkappor, com ar korta, utan hoga bekskydd som gar upp pa benet. Vet inte vilket marke de ar, men de ser mer eller mindre ut som damasker for frambenen.

<b>Kom ihag att det tar bara ett par sekunder att satta pa ett par skydd, medans det tar flera manader for en senskada att laka!! </b>
 
Jag har ALLTID skydd pa frambenen nar jag rider. Oavsett om jag bara rider ut i skogen eller om jag hopp-tranar. Nar vi tavlar (och tranar) falttavlan anvander jag skydd runt om. Skydd som verkligen skyddar senorna, det ar det viktigaste, speciellt eftersom vi i falttavlan garna galopperar pa lite extra.

Jag har ett flertal N.E.W., vilka jag gillar. Men jag har ocksa ett par Dalmar, vilka ar JATTEBRA. De har en stalskena bak, precis som N.E.W.-skydden, och de ar mycket latta. De vager inte mycket alls. De ar egentligen gjorda for galopp-tavling. KOmmer inte precis ihag vad de heter, men de ar Dalmar Racing i alla fall. Det finns Dalmar Eventing, for falttavlan, men de finns bara i bla, och jag vill inte ha bla skydd.

Bak brukar jag ha hoga skydd. Inte nagra stykkappor, com ar korta, utan hoga bekskydd som gar upp pa benet. Vet inte vilket marke de ar, men de ser mer eller mindre ut som damasker for frambenen.

Kom ihag att det tar bara ett par sekunder att satta pa ett par skydd, medans det tar flera manader for en senskada att laka!!
 
Hur tycker du att dessa n.e.w terräng skydd funkar. Enligt den expedit i den affären som vi var o kikade i finns det 2 olika typer av n.e.w terräng skydd, ett par lite lättare ( och billigare ) om jag inte minns fel
 
Det innebär trots allt en betydligt större skaderisk att rida fälttävlan (även på låg nivå) än att rida dressyr, hoppa lite eller att rida ut. Rejäla skydd o helst oxå boots runt om, absolut! Är själv mkt nöjd med mina NEW- skydd
 
Det e ju en säkerhetsgrej det där med skydd. Men jag rekommenderar varmt new skydden, har dem runt om i terrängen sen har jag även new´s senskydd på hoppningen. Kanon, lätta, passar alla, sitter där dem ska.
När jag red ponny hade jag professonal choise oxå bra, men det gäller att hitte rätt storlek på dem.

Lycka till :banana:
 
Jag tror att jag skall råda min kompis till att köpa skydd till alla fyra ben, bättre att ha för många än att ha för några.. :)

Men är det verkligen nödvändigt att ha boots runt om ???
 
Boots runt om är nog inte nödvändigt. Jag använde bara boots fram på min ponny. Men om du vet att ponnyn har lätt för att trampa sig kan det kanske behövas runt om. Det finns även de som rider utan boots, så det är en smaksak. Två, fyra eller inga alls bestämmer du själv efter ponnyns/hästens förutsättningar.
 
Bootsen är ju ffa till för att skydda emot trampskador av broddade hovar. Ofta beöver man ju brodda upp hästen med gräsbrodd, som ju är ganska rejäla doningar, för att den ska få bra grepp i terrängen. Detta beror ju oxå förstås på underlaget, vissa banor ligger mestadels på sandjord som inte blir lika hal som "vanlig" mark.

Själv använder jag boots om jag använder gräsbrodd, varesig det rör sig om banhoppning eller terräng. Ett par boots behöver inte heller vara särskilt dyra.
 
är de någon som vet om de går att få tag på bra fälttävlans skydd som kostar under 700:-?
 
nwe skydden kan du beställa från en del olika butiker på internet, sök på google.

Vi var och kikade i en butik som heter Ryttare och Häst i flyinge, även den finns på internet :

http://www.ryttare-hast.se
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 067
Senast: Juli0a
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 829
Senast: lillamy73
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 413
Senast: QueenLilith
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 103

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp