Bukefalos 28 år!

Behöver råd innan jag sliter munnen ur hästen!

Sv: Behöver råd innan jag sliter munnen ur hästen!

Rider ett piggt varmblod som jag börjar bli trött på nu.
När vi rider ut ska de alltid gå fort, på långa tyglar skrittar han fint men direkt man kortar tyglarna tror han man ska springa. får han inte springa då taktar han hela tiden och direkt man slappnar av börjar han trava. Försöker rida med sättet för att inte sitta o slita han i munnen hela tiden, men de e helt omöjligt, ju mer ja rider med sättet ju spändare blir han och ju mer vill han springa typ.
Han drar upp huvudet o spänner ihop hela ryggen så de känns som man sitter på en galopp häst innan startskottet. Ju mer jag kortar tyglarna ju mindre hals får han o tillslut kan man ju fasen sitta hålla i betet.
Och kan jag inte rida han med sättet då blir de ju att konstant sitta o sakta in han genom bettet och då menar jag KONSTANT :confused:
Försöker vara mjuk o fin i handen o lugna han med mjuka tygel tag men de funkar inte utan tillslut blir man ju galen och får ta i lite vilket inte alls funkar heller mer än för nån sekund.
Nån med råd?? för ibland har jag fasen lust o rycka käften av han när han inte lyssnar. I paddock o ridhus är han jätte mjuk o fin i munnen o lyhörd men inte vid ute ritterna oftast.
Känns som jag försökt med allt men känns som de e omöjligt o få en gammal häst o sitta:) han är 20 snart.

Rider en ung finnispojke (finnhäst, 7 år), som jag helt enkelt börjar vaaaaaaaaaarje lektion med att påminna honom vad en halt är. ;) Detta för att göra honom uppmärksam på att jag faktiskt sitter på ryggen (han brukar glömma bort de ibland, speciellt om de händer nåt på stallsplanen) och oxå för att göra honom uppmärksam på mina tygeltag. har ridit honom 1-2 ggr veckan (ibland inte alls pga mitt jobb eller andra orsaker, han är alltså ridskolehäst nog.. så han blir nog riden ändå..) och plus att han e ridskolehäst och finnhäst = man vet hur sega dom kan bli i munnen.. *hrm*

i början av halterna står han å gungar framåt, steppar åt sidan, eller bakåt. De e ju så fruktansvärt trist att stå stilla :rofl: Så.. vi nöter på med halter tills han suckar å står stilla å väntar på mig :) Sen funkar resten av lektionen oxå :) (kan ju säga ibland krävs de 10 halter, ibland funkar de efter 3!)

Så ett tips, när du kortar tyglarna, ta in till halt, ge efter, men se till att hästen står stilla. skritta framåt, gör ny halt. Eftergiften är förstås viktig i detta fall, men förhoppningsvis kommer du slippa att segdra lite hela tiden om du förstår hur ja menar. Hästen ska ju kunna stå stilla trots eftergift.

jag kan tänka mig att med tiden inser din häst att korta tyglar = inte nödvändigtvis betyder att man ska explodera iväg i full fräs.

Så ja hoppas att mitt tips är till nån nytta :) Annars härligt att höra en 20 åring som är så pigg :D
 
Sv: Behöver råd innan jag sliter munnen ur hästen!

jadu, de är en travare ;) nästan alla travare jag ridit har varit sådana i början. De är pigga och vet inte vad som förväntas av dem. de enda tips och råd jag kan ge dig är att slappna av och sänk kraven. rid på långa tyglar om de fungerar, försök rida mycket tempoväxlingar, se över fodret, sitt aldrig och segdra ffa på en travare för de är vana vid att någon håller emot när de vill springa fortare. gör förhållningar och halvhalter, jobba på hästens kunskapsnivå, hur länge är han riden? vad kan han? jobba framåt nedåt. skit i traven om de inte funkar.låt honom ALDRIG komma undan med taktning, ska du trava så se till att få fram honom istället, ska du skritta så gå sickzack eller vad som helst. volter brukar i vissa fall stressa upp dem ännu mer då de påminner om tävling. Men beror på vad hästen kan innan som sagt, hur länge den varit riden mm.
 
Sv: Behöver råd innan jag sliter munnen ur hästen!

Min erfarenhet är att det bästa man kan göra är att betsla ner, har haft ett flertal hästar med de här problemet, har ett varmblod som reagerar på samma sätt nu.

Byt till ett tredelat eller två delat tränsbett(gärna gummibett).
testa gärna bettlöst eller den "snällast" versionen av hackamore.

Den här typen av häst slappnar ofta av när de slipper att bli "låsta av bettet". Var mjuk i handen då du rider och rid med sättet. Pessoa är för mig helt uteslutet ser inga fördelar med det bettet.

Hoppas det blir bättre:)
 
Sv: Behöver råd innan jag sliter munnen ur hästen!

Jag var livrädd första gången jag skulle köpa mitt varmblod att han skulle bete sig just precis så där som din gör, speciellt som min hade gått på banan. Så jag fixade en lite handbroms: började med att longera han mycket och fick han att lyssna på röstkomandot saakta aaav. och sedan när jag red och ville att han skulle stanna så (vet att man egentligen inte ska göra så här) la jag min tyngd på frambenen och släppte tyglarna helt samtidigt som jag gav rustkomandot, på så sätt tog jag inte han i munnen jag hade lyft mitt säte så det störde han inte och jag hade flyttat tyngdpunkten fram så då lärde han sig ganska snabbt att man skulle stanna då och det funkar fortfarande även när vi rejsar i skogen och han inte stannar då man sliter i tyglarna. Travare blir bara mer taggade när man tar dom i munnen = min erfarenhet.
 
Sv: Behöver råd innan jag sliter munnen ur hästen!

min syster har samma problem med sin ponny, hon vill bara springa ute men går jättefint i paddock. skarpa bett och martingal fungerade inte på henne och inte heller har vi fått nån vidare hjälp av tränare. ibland blir det så illa att hon växer fast i marken om hon inte får gå som hon vill. då kan inget rubba henne. vi har sökt hjälp av alla möjliga människor men inget hjälper mer än 2-3 veckor. men nu har syrran ridit på thiedeman ett tag och det verkar fungera bra eftersom den inte tillåter ponnyn att dra upp huvudet och bli stark, både fysiskt och psykiskt. Vi har fått höra från fler än ett håll att hon är otroligt stark i psyket och har en väldigt hög smärttröskel. hon är beredd att göra vad som helst, tom skada sig själv, för att få som hon vill...

MEN det sker bara när hon rids ut. först trodde vi att hon hade ont någonstans men så är inte fallet...
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 061
Senast: villhöver
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 542
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 560
Senast: WBanna
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp