Bukefalos 28 år!

Behöver råd innan jag sliter munnen ur hästen!

Tjockisina

Trådstartare
Rider ett piggt varmblod som jag börjar bli trött på nu.
När vi rider ut ska de alltid gå fort, på långa tyglar skrittar han fint men direkt man kortar tyglarna tror han man ska springa. får han inte springa då taktar han hela tiden och direkt man slappnar av börjar han trava. Försöker rida med sättet för att inte sitta o slita han i munnen hela tiden, men de e helt omöjligt, ju mer ja rider med sättet ju spändare blir han och ju mer vill han springa typ.
Han drar upp huvudet o spänner ihop hela ryggen så de känns som man sitter på en galopp häst innan startskottet. Ju mer jag kortar tyglarna ju mindre hals får han o tillslut kan man ju fasen sitta hålla i betet.
Och kan jag inte rida han med sättet då blir de ju att konstant sitta o sakta in han genom bettet och då menar jag KONSTANT :confused:
Försöker vara mjuk o fin i handen o lugna han med mjuka tygel tag men de funkar inte utan tillslut blir man ju galen och får ta i lite vilket inte alls funkar heller mer än för nån sekund.
Nån med råd?? för ibland har jag fasen lust o rycka käften av han när han inte lyssnar. I paddock o ridhus är han jätte mjuk o fin i munnen o lyhörd men inte vid ute ritterna oftast.
Känns som jag försökt med allt men känns som de e omöjligt o få en gammal häst o sitta:) han är 20 snart.
 
Sv: Behöver råd innan jag sliter munnen ur hästen!

Först och främst martingal, då får han inte upp huvudet lika mycket och du blir lite starkare när han försöker.

Sedan, ta hjälp av en tränare. Det är jättesvårt här att se hur du borde göra. Kanske lyssnar han inte fullt så bra som du tror ens i paddocken, eller så gör han det och ett skarpare bett kanske behövs. Men det kan man inte säga utan att ha sett er.
 
Sv: Behöver råd innan jag sliter munnen ur hästen!

Är han tävlad i trav? Då är han isåfall tränad att springa, förstår då kanske inte vad du menar och vad du vill. Det är till att börja träna upp han från början.
Har själv ridit många travare, både de som fortfarande aktivt tävlade och de som slutat. Det kan vara mkt jobb, men de brukar bli trevliga ridhästar av dem.
 
Sv: Behöver råd innan jag sliter munnen ur hästen!

Först och främst martingal, då får han inte upp huvudet lika mycket och du blir lite starkare när han försöker.

Sedan, ta hjälp av en tränare. Det är jättesvårt här att se hur du borde göra. Kanske lyssnar han inte fullt så bra som du tror ens i paddocken, eller så gör han det och ett skarpare bett kanske behövs. Men det kan man inte säga utan att ha sett er.


Har martingal, funkar bra i början men nu bryr han sig inte om den.
Rider nu på pessoa bett hakat i mitten hålet, ska väl inte behöva använda starkare än så?

Har ingen tränare, och vet inte vart nån finns heller. :(
 
Sv: Behöver råd innan jag sliter munnen ur hästen!

Är han tävlad i trav? Då är han isåfall tränad att springa, förstår då kanske inte vad du menar och vad du vill. Det är till att börja träna upp han från början.
Har själv ridit många travare, både de som fortfarande aktivt tävlade och de som slutat. Det kan vara mkt jobb, men de brukar bli trevliga ridhästar av dem.


Han är tävlad i trav men de va hur många år som helst.. han har gått som ridhäst i 15 år typ så förstår inte de här.
Ägaren (e fodervärd) säger att han inte vart sån förrut.. alltid pigg men inte jobbig som han e nu. Kanske tycker han de e så kul o vara igång igen? (vart sjuk o ståt en hel del innan jag tog hand om han)
Men jag har haft han i snart 2 år nu o han blir ju bara värre o värre.. I början när jag satte igång han vart han lugn o fin.
 
Sv: Behöver råd innan jag sliter munnen ur hästen!

Jag tror också att det bästa är att ta hjälp av en tränare! Jag anser att alla bör rida för instruktör, kanske inte regelbundet men iaf ibland, för att överhuvudtaget komma någonvart, få hjälp med ev.problem och inte lägga sig till med en massa småfel.

Prova använd ett annat bett än pessoa, inte nödvändigtvis skarpare. Han kanske inte trivs på det och därför lyssnar sämre.

Rid i små bågar, rygga ett steg eller två etc istället för att bara dra i munnen när han stressar. Hur uppför han sig på ridbanan?
 
Sv: Behöver råd innan jag sliter munnen ur hästen!

Såg att han uppförde sig bra på ridbanan. Han kanske helt enkelt tycker att det är alldels för roligt att rida ut och därför blir piggare, och sedan hamnar ni i en ond cirkel där han stressar upp sig mer för att du håller han i munnen?
 
Sv: Behöver råd innan jag sliter munnen ur hästen!

Har haft samma problem som du, men det var jag själv som orsakade det genom att alltid skritta på lång tygel -ta tygel - trav. Hästen lärde ju sig såklart det, och när man tog tygeln utan att trava/galoppera blev den stressad.
Nu vet jag inte hur du brukar göra, men känner du igen dig så fortsätt läsa!

Mitt tips är att skritta på lång tygel, ta tyglarna i en halv minut, 10 sekunder eller så länge/kort som hästen tål innan den stressar upp sig, sen lång tygel igen osv. Var noga med att själv vara avslappnad, andas lugnt och ändra ingenting, tänk bara att du ska ta snabb kontakt med munnen, sen ska ni skritta på lång tygel igen. Efterhand när hästen lugnar sig så kan du ha kort tygel i skritten längre stund. Detta hjälpte iaf mig! Det kan också vara bra att variera ställena man gör saker på, så att du inte alltid tar tygeln på samma plats, travar och galopperar på samma plats osv. Genom att hästen får vänta på hjälperna blir den överlag lydigare. Lite rörigt detta, fråga om det inte gick att fatta!
 
Sv: Behöver råd innan jag sliter munnen ur hästen!

Nej skarpare bett tycker jag man ska undvika så långt det går. Inte alltid det hjälper heller ens om man slänger på det...

Kom på en annan sak som kan funka, gör så med min hund som vill dra, haha, och har gjort det med hästar förut med. Så fort han börjar dra iväg så byter du håll. Till slut lär han sig (förhoppningsvis) att om han drar så får han inte gå dit där det tydligen är så roligt. Och "träna" eller vad man ska kalla det på att skritta på kort tygel, så att han inte associerar kort tygel=trav. Som Pansi skrev, korta, läng, korta, läng (tygeln alltså).
 
Sv: Behöver råd innan jag sliter munnen ur hästen!

*kl*

Travare hänger sig på bettet om du drar, ju mer
du drar desto fortare springer de.. :p Är tränade till det. Har samma problem med min kompis kallblodstravare, och även mitt varmblod gör det ibland om hon blir stressad. Min kompis bytte till skarpare bett men det fick bara hästen att bli MER stressad eftersom det gjorde ont när den löd en så inpräntad order..:crazy: Kan ju inte säga vad som funkar på din häst, men på våra är det sits, sits, sits, och så lirka och inte dra... Lycka till..:)
 
Sv: Behöver råd innan jag sliter munnen ur hästen!

För det första, försök byta bett.
Ett pessoa KAN vara bra...ibland...men många hästar lär sig fort hur de ska komma undan bettets inverkan och då gör det mer skada än nytta. Är det ett tvådelat eller tredela pessoa?
Har du provat ett rakt bett?

Är tänder kollade på honom?
Kan ju vara så att varje gång du tar honom i munnen ger det ett obehag och han vill springa/komma i från det.

Du skriver att han fungerar och är lugn på lång tygel, rid han på lång tygel då även i trav. Inte så lång så du inte kan få koll på honom om han skulle få för sig något men bara med en liten, liten kontakt.
När du rider hästen, rider du han i form ?
 
Sv: Behöver råd innan jag sliter munnen ur hästen!

Byt bort ditt skitbett till att börja med. Pessoa är inte ett bett som hästarna har lätt att förstå och därmed lyssnar de ogärna.

Har du provat bettlöst? Annars är ett rakt bett med fasta ringar ett bett som många travare trivs med. Kan kombineras med remontgrimma och gärna med en tygel i så att du får delat trycket mellan näsa och mun.

Du säger att hästen blir värre. Har du ökat kraftfodret? Passar utrustningen? Är tänderna kollade?

Om han nu funkar på lång tygel så rid på så lång tygel som är möjligt, undvik att korta tygeln och dra. Och framför allt: TA HJÄLP AV TRÄNARE!
 
Sv: Behöver råd innan jag sliter munnen ur hästen!

Har väl inga supertips, men har ridit ett flertal liknande hästar, både travare, galoppörer och andra "knäppisar".

Efterssom han är mjuk och fin i munnen i ridhus och lyssnar fint där kanske vi kan utesluta svårare tandproblem. Tycker att du ska byta bett till ett mildare som ligger bra i munnen, vad som helst är nästan mildare än ett pessoa... Jag brukar utgå från ett tredelat med fasta ringar efterssom jag märkt att många hästar accepterar detta rätt bra, och provar sedan ut det "perfekta" bettet först när hästen lyssnar och är lyhörd. Du kan även prova att kombinera bettet med en kapson (funkar med en remontnosgrimma med ringar att fästa tygeln i) eller ett hackamore för att hindra hästen från att smita undan din inverkan vilket de gör när de ligger på bettet eller böjer in hela nacken.

Min filosofi när det gäller problemhästar (och alla andra hästar för den delen) är att grunden MÅSTE sitta innan man går vidare. I ditt fall: Hästen måste kunna stå still och göra en lugn igångsättning till skritt innan du begär att skritten ska fungera. Gör hästen en racer-start som är mer än vanligt hos f.d. travare är det lönlöst att be om lugnare tempo. Det är lättare att göra en lugn igångsättning och bibehålla tempot. Så ut och öva halter och igångsättningar. Och var tydlig och konsekvent med hjälperna.

Och efterssom det verkar fungera i ridhuset, träna lite mer intensivt på några skrittövningar i ridhuset, och ta sedan ut dem i terrängen. Hästen borde då veta vad dina hjälper betyder och lättare förstå att: ja just det, detta brukar vi göra i skritt.

Vet att det kanske inte är mycket till tips, är dålig på att beskriva:angel:

Kan trösta dig med att min gamla studsboll inte hade skrittat ute på många år när jag fick henne. Tog 3 månader innan vi skrittade en hel runda, 6 månader innan vi kunde galoppera ute och sedan skritta, men efter 1 år kunde jag galoppera henne i bara grimma och grimskaft på ängarna... Så det går även¨lära gamla hundar att sitta/skritta:D
 
Sv: Behöver råd innan jag sliter munnen ur hästen!

Det är absolut inte omöjligt att få hästen fin igen. Det du måste sluta med är att sitta och smådra i hästens mun. Antingen är det eftergift (= bra tempo) eller också är det förhållning (= ta i tyglarna). Du måste vara jättenoga med att inte sitta och segdra i hästen i tid och otid; det kommer bara göra hästen ouppmärksam och hård i munnen.

Jag red en häst som var precis likadan förut, hetsig och stark dessutom. Varje gång hon la sig i handen gjorde jag lugnt halt, stod stilla tills hon väntade på mig och försökte igen. Nu är hon jättefin (för det mesta :angel: ) och mjuk i munnen, väntar på mig och mina hjälper :love:

Antar att du rider på vanligt tränsbett?

EDIT: läste att du har pessoabett. Det finns bara en plats för de betten och det är i soptunnan.

Sätt in ett vanligt tränsbett istället.

Dessutom; om hästen var lugn och fin sen innan är det mest troligtvis din hand som förstört den nu, och det måste du få hjälp med. Sök upp en instruktör, det går inte att skylla på att du inte vet någon! Det finns instruktörer överallt. Man kan möjligtvis skylla på att det är instruktörsbrist om man bor 15 mil från närmsta samhälle och ägaren bara har den hästen och ett får :p Annars är det bara att göra det som är bäst för hästen, dvs hitta en instruktör som kan hjälpa dig med kommunikationen!
 
Senast ändrad:
Sv: Behöver råd innan jag sliter munnen ur hästen!

Hej!
Jag har ridit flertalet travare och jag har använt ungefär samma metod på alla som varit "heta" Vilket de flesta varit:)

Börja med att få hästen att göra halt när du ber honom om det från marken!! När han gör det fortsätter du att träna från ryggen, detta ska då ske i skogen där ni brukar rida för bästa resultat:)
När du rider honom, släpp skänklarna, rid inte med sätet och träna därifrån halter tills han lyssnar, då lägger du in halvhalter. Det kan ta några veckor att träna men för mig har det fungerat. Det är inte någon traditionell "rätt" metod men jag tycker det fungerar och beröm i mängder är också viktigt!! Visa tydlighet i vad du menar, överdriv gärna allt du gör. Så småningom får du gradvis börja rida han mer traditionellt:)
Hoppas det funkar det är ju så olika på hästar:)
 
Sv: Behöver råd innan jag sliter munnen ur hästen!

Har ingen travare men en isis som snart är 20. Vi lärde honom att stanna/sakta ner för kroppshjälper på AR sätt, tror jag. Min medryttare som rider AR föreslog iallafall att vi skulle ta ett pass o lära honom det. Vi gjorde såhär:
Hon var på marken o jag på hästryggen. När han skulle göra halt så ställde jag mig lätt framåt o knep m knäna, ska se ut som magknip, o samtidigt stannade hon honom från marken. När han stannade försvann trycket o han fick morotsbit. Efter ett tag började han förstå o han stannade faktiskt för bara kroppshjälp till slut(o tiggde morot:angel:)
Nästa ridtillfälle när han stack iväg lite så gjorde jag den hjälpen o då skrittade han istället så det var jättekul!
 
Sv: Behöver råd innan jag sliter munnen ur hästen!

Tycker du har fått bra tips hittills, och instämmer med dem som förkastar pessoabettet. Bort med det och in med ett tredelat eller rakt tränsbett istället, eller testa en bettlös variant.

Sedan undrar jag om hästen kanske får för lite motion och/eller för mycket kraftfoder?
Många travare är ju heta i temperamentet till sin natur, och vanligtvis behöver de jobba en hel del för att hålla sig nöjda och lydiga. Min egen är ett praktexempel på det, hon har lärt sig att gå skapligt i alla gångarter, lyssna på halvhalter och behöver inte dras i munnen. Men får hon stå en eller ett par dagar blir hon som förbytt och vill bara lägga iväg i räserfart ;)
Det som hjälper då är att trava i skapligt tempo på stora volter (vi brukar rida på ett stort fält, men ridbanan funkar ju också), så fort hon ökar så tar man en halvhalt och minskar volten, vilket tvingar henne att sänka tempot, när hon lyder så ökar vi volten igen. Efter en stund har hon blivit av med de värsta myrorna i brallorna och vi kan jobba på någorlunda.
Men som sagt, problemet uppstår bara om hon inte fått jobba tillräckligt dagen innan. En del hästar är helt enkelt arbetsnarkomaner, kanske din också?
 
Sv: Behöver råd innan jag sliter munnen ur hästen!

tycker du ska testa byta bett. efter jag byt till tredelat bett blev han lite lugnare. sen kan ta handen upp neråt altså ge mycket eftergift när du tagit i hästen. de funkade på min pålle varje fall.
prata mycket med hästen funkar mkt bra på ridtravare.
 
Sv: Behöver råd innan jag sliter munnen ur hästen!

Mycket mycket volter?? brukar funka om man e envis. för mig iaff. lycka till
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 063
Senast: villhöver
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: ryujaneiro
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 557
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 561
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp