Bukefalos 28 år!

Behöver råd innan jag sliter munnen ur hästen!

Sv: Behöver råd innan jag sliter munnen ur hästen!

Har haft samma problem med min medryttarhäst...(har sprungit på travet). Först och främst så använder jag alltid martingal, oavsett om jag bara tänkt mig en lugnt tur.. han är en fena på att krulla ihop sig och sänka ryggen för att kunna springa fort.. Sen så har jag även bytt till ett mildare bett. Han hade ett 3-delat.. men han trivdes inte med det så nu rider jag på ett rakt tränsbett med fasta ringar... med det störs han inte lika mycket i munnen, och verkar därmed känna mina hjälper bättre.
Han är otroligt mjuk i sina rörelser.. så att sitta ner i galoppen är inga problem för mig. Och nu när han slipper tänka på bettet så koncentrerar han sig mer på ina hjälper med sätet och benen. Förut så stacka han så fort jag kortade tyglarna en decimeter typ... Nu väntar han åtminstone på en signal från sätet och benen.

Sen är det ju en lydnadsgrej... Jobba honom från början med kontakt i munnen, så han fattar att kort tygel inte bara betyder full fart framåt.
Hoppas det hjälper dig lite :)
 
Sv: Behöver råd innan jag sliter munnen ur hästen!

Inte läst allt nu, men några korta ord.. Tänk på att motstånd skapar motstånd..
 
Sv: Behöver råd innan jag sliter munnen ur hästen!

Skritta enbart ute. Växla mellan långa och korta tyglar. Beröm när han slappnar av. Trava inte förrän han går lika lugnt oavsett tygellängd. Om han börjar stressa igen när du börjar med traven så återgå till att bara skritta på kort tygel istället för trav och prova sen igen när han går lugnt. Då slutar han förknippa korta tyglar med tempoökning.
 
Sv: Behöver råd innan jag sliter munnen ur hästen!

Jag tror också att det bästa är att ta hjälp av en tränare! Jag anser att alla bör rida för instruktör, kanske inte regelbundet men iaf ibland, för att överhuvudtaget komma någonvart, få hjälp med ev.problem och inte lägga sig till med en massa småfel.

Prova använd ett annat bett än pessoa, inte nödvändigtvis skarpare. Han kanske inte trivs på det och därför lyssnar sämre.

Rid i små bågar, rygga ett steg eller två etc istället för att bara dra i munnen när han stressar. Hur uppför han sig på ridbanan?

Ridit för en tränare men de e inom hoppning och den enda tränaren som kommer ut till vårt stall tyvärr då de flesta bara är intresserad av hoppning verkar de som.

Red på annat bett än pessoa innan, men när han började bli för svår o få stopp på byte jag till pessoa och han gick som en klocka med de första tiden men inte längre.
När han stressar upp sig försöker jag göra små volter, byta riktning osv men direkt jag ska vända tillbaka hoppar han nästan i riktningen o gör sig bered på att springa.
På ridbanan e han bra, lyssnar utmärkt på bara skänklar o säte.
 
Sv: Behöver råd innan jag sliter munnen ur hästen!

Har haft samma problem som du, men det var jag själv som orsakade det genom att alltid skritta på lång tygel -ta tygel - trav. Hästen lärde ju sig såklart det, och när man tog tygeln utan att trava/galoppera blev den stressad.
Nu vet jag inte hur du brukar göra, men känner du igen dig så fortsätt läsa!

Mitt tips är att skritta på lång tygel, ta tyglarna i en halv minut, 10 sekunder eller så länge/kort som hästen tål innan den stressar upp sig, sen lång tygel igen osv. Var noga med att själv vara avslappnad, andas lugnt och ändra ingenting, tänk bara att du ska ta snabb kontakt med munnen, sen ska ni skritta på lång tygel igen. Efterhand när hästen lugnar sig så kan du ha kort tygel i skritten längre stund. Detta hjälpte iaf mig! Det kan också vara bra att variera ställena man gör saker på, så att du inte alltid tar tygeln på samma plats, travar och galopperar på samma plats osv. Genom att hästen får vänta på hjälperna blir den överlag lydigare. Lite rörigt detta, fråga om det inte gick att fatta!

Detta betende har han haft så länge jag ridit så antagligen e de ägaren som fått han o tro han ska trava vid korta tyglar osv.
Tränar just nu mycket på o skritta lugnt på korta tyglar osv men känns inte som de ger nått känns som de sitter så djupt inpräntat i huvudet på han att han ska springa direkt man kortar tyglarna.. men vi ska fortsätta träna på det.
 
Sv: Behöver råd innan jag sliter munnen ur hästen!

Hoppa över onödigt krimskrams. Håller på med omskolning av travhästar och gjort detta sen 1990 då jag köpte min första travare själv. En travhäst som gått på banan är van vid att få trava snabbt. Jag kan hålla med om att volter är bra man ger hästen en uppgift. Martingal kan vara bra men min personliga uppfattning är att hitta hästens egen form. Ta minimalt i munnen, varje gång den ökar farten "stanna" och låt den stå ett par sekunder och börja om igen. Det är som med barn traggla, traggla.... ta hjälp av instruktör.
Det finns inga genvägar.... trägen vinner :banana:
 
Sv: Behöver råd innan jag sliter munnen ur hästen!

Ridit för en tränare men de e inom hoppning och den enda tränaren som kommer ut till vårt stall tyvärr då de flesta bara är intresserad av hoppning verkar de som.

Tja Ina

J som vi hoppar för har även dressyrlektioner Lollo rider för henne varje vecka... sen finns ju A.S på hollsta varje vecka.. lite dyrare iof sig

Kram Linda
 
Sv: Behöver råd innan jag sliter munnen ur hästen!

har bara läst första inlägget,men...

Samma sak med mitt varmblod: får du för dig att dra i tyglarna så springer han, han har gått på travet lite som ung, han ä tränad så. Tror att det är jobb som gäller då ;)
Så lösningen på honom är ju enkel; ta inte för mkt i tyglarna!


Använd röst,säte,kanske försöka styra honom in på nån volt är ett mycket bättre alternativ än att "bara dra".
Försök verkligen rid med sätet, gör halter, avsaktningar hela tiden.om du travar, kanske trava 5 steg och sen bestämmer du dig för att det är skritt som gäller igen. Checka av att bromsen funkar, hela tiden :) Använd rösten.
Ta hjälp av tränare också, och be denne om tips!

Lycka Till!
Mvh Toker
 
Sv: Behöver råd innan jag sliter munnen ur hästen!

Red på annat bett än pessoa innan, men när han började bli för svår o få stopp på byte jag till pessoa och han gick som en klocka med de första tiden men inte längre.
Det är det enda som kommer hända om du byter till ett skarpare bett. När du byter bett till skarpare så vänjer du bara hästens mun med hårdare tag... det som dock kan bryta den trenden är att backa och gå tillbaka till grunderna. Skritt-halt-skritt-halt tills det sitter... och sen fortsätta därifrån.
 
Sv: Behöver råd innan jag sliter munnen ur hästen!

www.jakobslund.se sedan länkar och så dadde nätterqvists hemsida :). Du lär hitta din lösning där ;).

Mitt andra tips: Hitta tränare och börja träna ;). Världens bästa ryttare behöver också hjälp och ett par extra ögon.
 
Sv: Behöver råd innan jag sliter munnen ur hästen!

alltid svårt att svara utan att ha sett er, men ibland så funkar det med att byta till ett mildare bett... Sen om jag uppfattade saken rätt så har han inte alltid varit sån här utan blir värre... kanske behöver du raspa tänderna...ju mer du tar dess mer springer han om han har ont Lycka till
 
Sv: Behöver råd innan jag sliter munnen ur hästen!

Hum... Jag skulle nog träna mycket halter och även såna "One-rein-stop" (jag pm:ar en länk där du kan hitta hur du lär in det). Byta till skarpare bett skulle jag absolut inte göra om det inte var nödvändigt, men känner du att du behöver är det såklart helt ok att byta så länge du aktar dig för att göra hästen okänslig. Eftersom att hästen är mjuk och fin inne har det förmodligen inte med tänderna att göra känns det som, utan det verkar mest vara träning.
 
Sv: Behöver råd innan jag sliter munnen ur hästen!

Måste bara instämma med många andra här! kassera pessoabettet! Det gör ofta mer nytta än skada, ett enkelt pessoa (delat) ger bara klämeffekten i munnen på dom och "skarven" på bettet vinkals ofta upp i gommen på dom. Inget att rekommendera alls! Försök rid på ett rakt bett istället, och fungerar inte det, testa ett rakt pelham där kan du ju även välja skänkellängd. tycker själv att det "korta" pelhamet från mräket pessoa fungerar alldeles förträffligt!

I övrigt kan jag tipsa om att du aktiverar hästen litegrann ute bara för att hålla den koncentrerad. Fungerar inte på all men värt att testa! Ha korta tyglar ibland i skritten och sitt i lugn och ro och ställ och böj och flytta lite, jaga inte upp dig även om din häst gör det. Gör likadant i traven och galoppen om det går. Det är itne säkert att det fungerar det är så olika, men oftast brukar dom lugna sig efter ett tag för då har dom helt plötsligt dig att koncentrera sig på istället för att bara springa. men ta hjälp av e instruktör för bästa möjliga hjälp!
 
Sv: Behöver råd innan jag sliter munnen ur hästen!

Mitt varmblod var precis likadan. Taktade hela tiden och så fort man slappnade av så började han trava. Ja allt stämmer in på min pålle.
Det enda jag gjorde va att byta till ett hackamore. Sen blev han en helt annan häst. Plus att jag rider hnm som en westernhäst typ. Jag lärde hnm att svänga när man lägger tyglarna på halsen(hoppas du förstår vad jag menar) Så nu rids han på hackamore och som en westernhäst med långa tyglar. Och det funkar toppen, traven är lugn och fin, inget stress och inga försök att börja öka. Skritten är oxå fin. Inget taktande eller nått sånt.
Min pålle kom direkt från travet när jag köpte hnm.

Många här har redan gett dig fin, fina tips så jag behöver inte upprepa dem:bump:
 
Sv: Behöver råd innan jag sliter munnen ur hästen!

har själv en ridhäst travare och han blir oxå väldigt pigg ute i skogen, spec i trav och galopp. I traven förösker han ofta springa på i travar trav, och i galoppen går det i 180... Men på min häst fungerar det iaf att rida med sättet då, tar man i tyglarna springer han bara ännu fortare. Men det kan ju vara så att det är för jobbigt för din häst tat gå i vanlig trav. Att msuklerna inte orkar... Annars försök att rid mkt tempoväxlingar i skogen så att han aldrig hinner komma upp i travartraven, och då kanske det bara är ett travsteg som gäller i början men , det kmr gå fortare, och förösk håll han sysselsatt så han har något att tänka på. Ställ och förösk ridah n i form mm.
 
Sv: Behöver råd innan jag sliter munnen ur hästen!

Utan att läsa svaren...:angel:

Det som funkar på min (håller på att ridas in) är att försöka få honom att tänka på annat. Flytta in och ut på volten (eller sidledes på vägen) tex.
Lyssnar han inte på förhållande sits pratar jag lugnane (säger ''woooohw, luuugna dig'', det känner han som kommando) och om inte det heller funkar tar jag i tygeln, krävs nästan inget alls.

Kan även spänna rejält med benen mot honom för att låsa min sits+påminna om att jag säger nåt. Men det kan ju ge fel effekt om hästen tar jämnt, stelt tryck från skänkeln som pådrivande.

Dessutom pratar jag lugnande när han börjar stressa eller pinna på, funkar för det mesta. Han vill veta att jag är med liksom.

Men det bästa är att hitta en tränare som har en bra lösning.
 
Sv: Behöver råd innan jag sliter munnen ur hästen!

Hej!
Jag använder bettlöst till min häst, se www.thebitlessbridle.com
En kompis i stallet som har en nordsvensk f.d travare rider också med det och det fungerar bra. :)
 
Sv: Behöver råd innan jag sliter munnen ur hästen!

Det låter som att rida med sätet för dig sätter dig i extremt bakvikt. För alla grejor du skriver att din häst gör beror på att ryttaren sitter i bekvikt.
Lika mkt som man drar i en hästmun, lika mkt måste man trycka in rumpan under sig, på en stressad travare innebär detta att man blir blå i huvudet typ...
Beroende på kroppstyp så får dock trycka in rumpan under sig olika konsekvenser.
Är du svankryggad så kommer du att köra bak axelpartiet vilket sätter ryttaren i bakvikt, dvs förstärker hästens stress

Är du kutryggad så kommer du att vika dig dubbel framtill, dvs dra ihop framsidans muskler så att du nästan sitter på bakfickorna och knäna pekar rakt ut från hästen.

Ingev av sistsarna är vidare nyttig men bieffekten av att vara kutryggad verkar lugnande på stressiga hästar OM man inte låter knäna åka ut från hästen utan tvingar överskänkeln att ligga väl an mot hästens sidor.

en annan sak som gör hästar stressade är om man drar dem i munnen och spänner foten genom att PRESSA ner sin häl. Fotbladet ska vara parallellt med marken.
 
Sv: Behöver råd innan jag sliter munnen ur hästen!

Har inte läst de andra svaren i tråden så noga men ett tips som fungerade på min heta travare var att lär hästen ordet "stanna" från marken och använd det sedan från ryggen. använd sitsen i samband med ordent "stanna" (när han vet vad det ordet betyder) Lyssnar han inte, ta ett snabbt tygeltag, inte segdra utan ett snabbt och lätt tag i munnen. Öva detta i skritt, fungerar det inte i skritt kommer det inte fungera i trav heller. När han stannar/gör halt ska han stå still tills du ber honom att gå framåt, inte när han vill.

Ta även hjälp med en bra tränare som andra skrivit. Lycka till med hästen :D:D

//Diana
 
Sv: Behöver råd innan jag sliter munnen ur hästen!

Byt bett, pessoa är rena döden för hästen tycker iaf jag. Det ger ingen som helst effekt i hästens mun utan bara snurrar runt.
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 062
Senast: villhöver
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: ryujaneiro
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 548
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 561
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp